Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

[EL] electromotor aansturen via parallelle poort

Pagina: 1
Acties:
  • 140 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
ik wil via de parallelle poort 3 motortjes aansturen. Twee zullen gebruikt worden om een wagentje aan te sturen en de derde om ongeveer een halve kilo op te tillen.

De motortjes zullen maximaal 400mA bij 12 V gebruiken waarschijnlijk, zou dit mogelijk zijn met het onderstaande schema wat ik gemaakt heb? En is de parallelle poort zo wel genoeg beveiligt?

Ik weet dat er in verschillende topics al zoiets dergelijks gemaak is, maar elke keer ontbreken de plaatjes erbij dan, op deze manier krijg ik er geen wijs meer uit.
Ook wordt op veel plaatsen over de ULN2003 gesproken, maar wat is dat nu eigenlijk voor iets, ik heb het schema daarvan bekeken, maar het zijn eigenlijk gewoon transistors volgens mij, klopt dit?

Afbeeldingslocatie: http://www.romaan.demon.nl/motor.png

• Corn
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:44

Corn

Raar jongetje

De standaard manier is ongeveer zoals jij het doet, met behulp van 4 BD139 darlingtons. Waarom je dat logische component er tussen hebt zitten zie ik echter niet, en je mist ook nog een hele lading weerstanden bij je transistoren. Ik zal kijken of ik een schematje kan vinden. Je kunt ook zelf zoeken naar ontwerpen voor H-bridges, er zijn er tientallen op het internet. ULN2xxx zijn darlington-arrays, maar die zijn op een andere manier geschakeld dan hoe jij het wilt gaan gebruiken. Je zou ze eventueel in non-protected schakelingetje kunnen maken, maar dan heb je bij een programmeerfout een doorgefikte ULN :)

[ Voor 25% gewijzigd door Corn op 17-09-2004 23:53 ]

Verwijderd

Topicstarter
die NAND poort heb ik er tussen zitten om er voor te zorgen dat wanneer zowel D0 als D1 hoog worden, er geen kortsluiting ontstaat. Zonder die poort zou de stroom ander direct van de plus naar de min gaan, nu zal de stroom via de motor gaan.

• Corn
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:44

Corn

Raar jongetje

Dat is handig ja, want anders had je een autodestructief schakelingetje :) Kijk eens naar dit ontwerp, een vrij elegante H bridge, die bij twee hoge ingangen de motor afremt door hem kort te sluiten. Je kunt voor jouw applicatie de TIP's vervangen door kleinere, want TIP's zijn vrij duur en kunnen zinloos veel stroom leveren.

http://www.bobblick.com/t...ects/hbridge/hbridge.html

[ Voor 3% gewijzigd door Corn op 18-09-2004 00:02 . Reden: ik word moe, ik begin woorden te vergeten. ]

Verwijderd

Topicstarter
snap dat schema nog niet helemaal, maar kijk daar morgen nog wel naar, misschien dat het dan wel lukt. Wat er in die tekst staat over PWM pulsen gaat voor mij niet op neem ik aan?

Zoals ik het nu begrijp komt er bij IN A en IN B het signaal van mn parallelle poort binnen. Op J2 de spanning voor de motor en bij J3 de twee draden naar de motor. Maar wat is nu het voordeel van deze schakeling?
En is hiermee de parallelle poort beschermt, omdat die niet zoveel kan hebben.

Verwijderd

Topicstarter
het schema helemaal begrijpen heb ik ondertussen opgegeven, daar is mn kennis voor electroinca te gering. Wat me wel erg verrast is dat je zegt dat weerstanden bij de transistors moeten. Ik dacht dat ik dat gedaan had door de weerstanden na de parallelle poort te zetten.

• Thijsch
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19-11 10:47
Van wat ik zie moet deze opstelling goed kunnen, als je 10 stuurt gaat de motor rechtsom, stuur je 01 linksom. Ik vraag me af of het plaatsen van weerstanden noodzakelijk is. Meet eens hoe groot de weerdstand van de motor zelf is?

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:08
Of die schakeling gaat zeker niet lekker werken ... Als je D1 stuurt en daarmee de basis van de transistor links onder dan ligt de basis spanning van die tor op 0.7V de basis van de tor rechts boven die ook in geleiding moet gaan ligt dus ook op 0.7V en daamee wordt die dus niet uitgestuurd iig niet ver genoeg je. Jouwt daar namelijk een emitter volger, eigenlijk moeten je bovenste torren PNP's zijn en dan heb je wat extra torretjes nodig om de basis stroom voor die torren te inverteren dan kom je ongeveer vanzelf op ome bob's schema ...

Ik heb geprobeert het een beetje duidelijk te maken

groen = stuurstroom
blauw = door 1e torren gestuurde stroom ( sturende stroom voor de 'dikke' torren)
Rood = vermogens stroom

Links
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/guidomennen/A.JPG

Rechts
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/guidomennen/b.jpg

Stop / rem
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/guidomennen/ab.JPG

[ Voor 16% gewijzigd door Sine op 18-09-2004 23:09 ]

Repareren doe je zo.

Verwijderd

Topicstarter
bedankt voor de tekening, alles is nu een stuk duidelijker. Maar in het geval dat de motor linksom loopt dan gaat er door de grote transistor linksboven een stroom van de collector naar de emitor. Veroorzaakt deze stroom dat er ook een stroom gaat lopen vanaf de basis van de grote transistor, of zorgt de kleine transistor linksboven voor die stroom? Want ik dacht namelijk altijd dat wanneer er een spanning op de basis van een PNP transistor staat dat de transistor dan geen stroom doorlaat.

Ik denk dat op deze manier de parallelle poort niet beschermt is, zou ik dit kunnen doen door de kleine transistors de vervangen door optocouplers ? of is de maximale stroom daarvoor te klein?

• bugs
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 18-06-2024

bugs

www.bugs.nl

Doe niet moeilijk, pak een L293D die kan 500mA per kanaal.
Mocht dat niet genoeg zijn dan kan je een L293B nemen en er externe diodes op zetten. Deze kan 1A per kanaal aan.

[ Voor 12% gewijzigd door bugs op 19-09-2004 11:04 ]

Celeron(cd0) 1000@1000,1.80V ASUS P2B-S Rev 1.03 BIOS 1014 beta 1a, 256@222,100Mhz/AMD k6-III+ 450@550,2.0V ASUS P5A-B rev 1.03 BIOS 1010, 256Mb@222,100Mhz

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:08
Verwijderd schreef op 19 september 2004 @ 10:14:
bedankt voor de tekening, alles is nu een stuk duidelijker. Maar in het geval dat de motor linksom loopt dan gaat er door de grote transistor linksboven een stroom van de collector naar de emitor. Veroorzaakt deze stroom dat er ook een stroom gaat lopen vanaf de basis van de grote transistor, of zorgt de kleine transistor linksboven voor die stroom? Want ik dacht namelijk altijd dat wanneer er een spanning op de basis van een PNP transistor staat dat de transistor dan geen stroom doorlaat.

Ik denk dat op deze manier de parallelle poort niet beschermt is, zou ik dit kunnen doen door de kleine transistors de vervangen door optocouplers ? of is de maximale stroom daarvoor te klein?
De een pnp transistor gaat in geleiding als de basis van de transistor 0.7V lager is dan de emitter.

en het de stuur tor trekt hem idd naar massa dus de tor gaat vol in geleiding

Repareren doe je zo.

Verwijderd

Topicstarter
aan die L293D had ik ook gedacht, voordat ik begon met dat schema, maar op die manier kan het motortje niet twee kanten opdraaien volgens mij.

[ Voor 1% gewijzigd door Verwijderd op 19-09-2004 11:40 . Reden: bedoelde D ipv B ]

• bugs

bugs

www.bugs.nl

Zeker wel, sterker nog. Er zitten 2 h-bruggen in. Dus je kan 2 motoren tegelijk aan sturen. 2 kanten op.

Celeron(cd0) 1000@1000,1.80V ASUS P2B-S Rev 1.03 BIOS 1014 beta 1a, 256@222,100Mhz/AMD k6-III+ 450@550,2.0V ASUS P5A-B rev 1.03 BIOS 1010, 256Mb@222,100Mhz

Verwijderd

Topicstarter
bugs schreef op 19 september 2004 @ 11:31:
Zeker wel, sterker nog. Er zitten 2 h-bruggen in. Dus je kan 2 motoren tegelijk aan sturen. 2 kanten op.
ow sorry ik bedoelde L239D ipv de B. De D had ik bij conrad gezien. En ik ging ervanuit dat dat niet kon. Omdat je dan van de ene output naar de andere output moet verbinden. Maar in de datasheet van de L239B zie ik nu dat het schijnbaar wel kan. Kan dit dan ook met de L239D ?

edit: Volgens mij kan het trouwens toch niet, als de motor de andere kant uit moet dan moet ook de spanning over pin 2 en 7 veranderen.
( http://personal.telefonic...oads/datasheets/L239B.pdf )

En dat is juist ongeveer het hele doel van de schakeling, dat die twee spanningen omdraaien. (ik ga er vanuit dat de stroom voor de motor door die pin 2 en 7 loopt.)

edit op edit: ik geloof dat ik nu echt alles door elkaar aan het halen ben. pin 2 en 7 moeten op de parallellle poort aangesloten worden en pin 8 op de bv. 12 V en 4/5 op de gnd. Toch? anders snap ik er echt niks van geloof ik

[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 19-09-2004 12:27 ]

Verwijderd

Topicstarter
zou iemand kunnen bevestigen dat het inderdaad via de L239D kan, en dan met optocouplers een scheiding maken voor bescherming van de parallelle poort.
Dan kan ik een nieuw schema gaan maken, en het zou een beetje zonde zijn wanneer het gewoon helemaal niet kan wat ik wil.

Ik kies voor de L239D en niet om zelf een H-brug te maken denk ik, omdat ik heel weinig ervaring heb met het solderen. En wanneer ik dan 3 van zulke schema's moet gaan maken is de kans best wel groot dat er ergens iets fout gaat, en zie dan de fout maar eens te vinden in zo'n dradenboel

Verwijderd

Het lijkt mij niet moeilijk, op pen 8 sluit je 5V aan en op de pennen 2 en 7 komen de stuurspanningen 0V en 5V. Pen 1 enable maak je hoog (5V)
De motor komt tussen de uitgangen pen 3 en pen 6, de voedingsspanning voor de motor komt op pen 16.
De pennen 4,5,12 en 13 komen aan 0V.
De ingangen van de drivers zijn hoogohmig, dus bescherming voor de parallelle poort lijkt mij niet nodig.

De uitgangen out 1 en out 2 volgen de stuurspanningen in1 en in2 dus je kan de motor 2 kanten op laten draaien.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 19-09-2004 17:52 ]

Verwijderd

Topicstarter
met bescherming bedoel ik wanneer er iets mis gaat en de driver brand door. Ik wil niet dat mn parallelle poort dan ook doorbrand, want dan doen ook mn ps/2 poorten het niet meer.

Verwijderd

Als een driver doorbrandt wordt z'n ingang niet plotseling laagohmig, wil je het zekere voor het onzekere dan neem je in serie met de ingang een weerstandje op.
Eventueel icm met een (schottky) diode, heb je trouwens ook nog een pulldown weerstandje nodig als je dat doet.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 19-09-2004 18:47 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 19 september 2004 @ 17:50:
Het lijkt mij niet moeilijk, op pen 8 sluit je 5V aan en op de pennen 2 en 7 komen de stuurspanningen 0V en 5V. Pen 1 enable maak je hoog (5V)
De motor komt tussen de uitgangen pen 3 en pen 6, de voedingsspanning voor de motor komt op pen 16.
De pennen 4,5,12 en 13 komen aan 0V.
De ingangen van de drivers zijn hoogohmig, dus bescherming voor de parallelle poort lijkt mij niet nodig.

De uitgangen out 1 en out 2 volgen de stuurspanningen in1 en in2 dus je kan de motor 2 kanten op laten draaien.
Ik neem aan dat je bedoeld pen 16 op 5V en motorspanning op pen 8? Pen 16 is namelijk vss en daar staat bij dat het Logic Supply Voltage is.

• bugs

bugs

www.bugs.nl

Het verschil tussen de D en B versie is dat de D versie ingebouwde bevelinigings diode's heeft. Die moet je bij de B versie zelf toevoegen.
Daarom kan de B versie meer stroom verwerken.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 20 september 2004 @ 08:25:
[...]

Ik neem aan dat je bedoeld pen 16 op 5V en motorspanning op pen 8? Pen 16 is namelijk vss en daar staat bij dat het Logic Supply Voltage is.
Dat bedoel ik ja, foutje...

Verwijderd

Topicstarter
Nog even een vraagje.

Om het motortje te laten draaien, dat op out1 en out2 is aangesloten van de L293D. Moet zowel enable1 als in1 of in2 hoog zijn. Kan het kwaat als zowel in1 als in2 hoog zijn? Als dit het geval is moet er een NAND poort met de uitgang op enable 1 en de ingangen op de datakanalen van de parallelle poort die in1 en in2 aansturen. Anders kan ik enable1 gewoon aansluiten op dezelfde 5V voor de voedingsspanning voor de IC's

• bugs

bugs

www.bugs.nl

Dat kan geen kwaad. Je moet het zien als een driver. Je kan het niet opblazen doordat je er een verkeerd signaal naartoe stuurd.

Pagina: 1