Problem Solved?

Pagina: 1
Acties:
  • 120 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Zoals velen zoek ik op GOT regelmatig naar een oplossing voor een probleem.
GOT is daarbij een handige tool, echter je verzand regelmatig in vele topics waarbij er vaak maar weinig nuttige zitten.
Het zou handige zijn als er een ikoontje/kleurtje .o.i.d. voor een melding zou komen waarin de topicstarter of misschien een moderator kan aangeven "Problem Solved)" dat zou het zoeken in GOT een stuk versnellen, bij geen resultaat kun je altijd alsnog alle topics weer doorworstelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamstra
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

kamstra

ipso iure

hoe simpel, maar best doeltreffend denk ik....goed idee :)

Al blijf je wel met een hele hoop topics zitten waarvan de uitkomst niet helder is, maar zolang je de 100% scores telt kom je al een heel eind denk ik :)

edit: volgens mij doe je je ondertitel en nick juist geen eer aan ;)

[ Voor 15% gewijzigd door kamstra op 17-09-2004 23:10 ]

Huh..?? Neuh...bedankt | Qui habet aures audiendi audiat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grimli
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 02-12-2023
Ik denk dat je (tijdelijk) je naam geen eer aan doet :p ;) Ik vind het een prachtig plan!

Op de huidige manier kan je wel snel zien of het topic terzake doet voor je probleem, maar het is daarbuiten onmogelijk er achter te komen of je ook iets aan het topic gaat hebben, behalve door het topic door te lezen. Op jouw manier zou je dat onmiddelijk weten.

Je loopt alleen tegen één probleem aan: lang niet alle topics behandelen een probleem.

edit:
Ja ik blijf er bij dat het een prima plan is, maar het plan van een Knowledge Base is nog net stukkie beter. Dan ga ik daar maar in spanning op wachten. :)

[ Voor 18% gewijzigd door Grimli op 17-09-2004 23:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Dit idee is al enkele malen langsgekomen, en telkens kwam uit de discussie dat het niet haalbaar/wenselijk is :)
Zie bijvoorbeeld Remy in "Status van topics" en http://gathering.tweakers...a%5BxFILTERS%5D=#hitstart :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Electronical
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 18-11-2020
Allereerst moet ik zeggen dat ik dit een mooi idee vind.

[quote]Grimli schreef op 17 september 2004 @ 23:13:
Je loopt alleen tegen één probleem aan: lang niet alle topics behandelen een probleem.[/quote]
Dat klopt, maar als je bijv bij het openen van een nieuw topic de optie zou hebben om aan te kunnen vinken dat het om een probleem gaat en dat je gebruik wil maken van zo'n systeem, dan is dat ook weer verholpen. Het is nu idd zo dat je vaak tientallen topics vindt die het probleem behandelt, maar vaak komt het niet tot een concrete oplossing of zijn ze nog lopend en lees je dus vele pagina's voor niks eigenlijk.

Als het mogelijk is, lijkt het me een perfect plan! ;)

edit:
Zoals in de 1-minuur-eerder-geposte-post blijkt dus dat het niet mogelijk is. Dus dan maar niet... Ook goed :)

[ Voor 10% gewijzigd door Electronical op 17-09-2004 23:20 ]

I do not fear computers, I fear the lack of them - Isaac Asimov
"With enough eyeballs, all bugs are shallow" - Eric Raymond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stubby
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:59
En je loopt tegen een nog groter probleem aan, want welk modje heeft zoveel tijd over (tenminste ik *neem* aan dat de mods het al druk genoeg hebben met het modereren van hun gebied), maar buiten dat, wel een ideale feauture die database technisch gezien snel in te bouwen is!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blaataaps
  • Niet online
Electronical schreef op 17 september 2004 @ 23:17:

edit:
Zoals in de 1-minuur-eerder-geposte-post blijkt dus dat het niet mogelijk is. Dus dan maar niet... Ook goed :)
Ik zeg niet dat het niet mogelijk is, maar ik geef aan dat de discussie op zich niet nieuw is, en dat er al veel interessants gepost is over dit concept, en dat er tot nu toe steeds uitgekomen is dat het niet doorgaat in deze vorm.

[ Voor 11% gewijzigd door blaataaps op 17-09-2004 23:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
blaataaps schreef op 17 september 2004 @ 23:16:
Dit idee is al enkele malen langsgekomen, en telkens kwam uit de discussie dat het niet haalbaar/wenselijk is :)
Zie bijvoorbeeld Remy in "Status van topics" en http://gathering.tweakers...a%5BxFILTERS%5D=#hitstart :)
Kheb er een boel gelezen, wat waren het erveel, het komt er op neer dat het aan opvoeding van het posten ligt, en niet waterdicht
Dat hoeft ook niet!!
D'r zijn mogelijkheden genoeg, bijv. en waardering, of inderdaad een simpel vinkje,
als je daar ALLEEN al op kon sorteren in GOT zou het al een geweldig middel zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:07
Stubby schreef op 17 september 2004 @ 23:18:
En je loopt tegen een nog groter probleem aan, want welk modje heeft zoveel tijd over (tenminste ik *neem* aan dat de mods het al druk genoeg hebben met het modereren van hun gebied), maar buiten dat, wel een ideale feauture die database technisch gezien snel in te bouwen is!
Waarom moet het perse een mod zijn die dat (kan) doen?
Als er op ieder subforum een aantal mensen aangeduid worden (regulars) die dat kunnen doen , zou het ook helpen, en ik denk ook niet dat die mensen daar misbruik zouden van maken.

https://fgheysels.github.io/

Verwijderd

Niet ieder topic is een /me 1-2-3 topic net zo min elke search dat is. Daarnaast zegt een status van het topic niets of een oplossing bij jou gaat werken of dat daar de nodige info staat :)

/me
vraag - antwoord - oplossing
probleem - tip - oplossing
stelling - discussie - oplossing
Voor dergelijke zoekopdrachten kan zo'n 'status' wel handig zijn.
Klopt, maar om even als voorbeeld aan te geven dat het moeilijk is om een status te bepalen, check eens de laatste 25 topics waarin je gepost hebt en bedenkt eens welke status die zouden kunnen krijgen :)

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 18-09-2004 00:07 ]

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:07
Als jij een bepaald probleem hebt, dan ga je ook niet zoeken naar 'algemen discussie-toppics', maar ga je daadwerkelijk gericht op zoek gaan naar topics van mensen die datzelfde probleem ook tegengekomen zijn. Voor dergelijke zoekopdrachten kan zo'n 'status' wel handig zijn.

https://fgheysels.github.io/

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 18 september 2004 @ 00:00:
Niet ieder topic is een /me 1-2-3 topic net zo min elke search dat is. Daarnaast zegt een status van het topic niets of een oplossing bij jou gaat werken of dat daar de nodige info staat :)
/me
vraag - antwoord - oplossing
probleem - tip - oplossing
stelling - discussie - oplossing
Precies, dit valt dus onder: "niet waterdicht"
Heb je wel eens gebruik gemaakt van van "sorteer op relevantie"
Dat levert veel op maar m.i. geen sort op relevantie op.

Het kan een HULPMIDDEL zijn.

Ik zit me af te vragen of er ook iets is als een doelstelling voor G.T.N. of GOT.
Uit de post van blaatsaaps blijkt eens te meer dat techneuten (daar schaar ik mij zelf ook toe) zoals gewoonlijk beter zijn in het opsommen van tegens/nadelen dan voors/voordelen.

Probeer het eens, baad het niet het schaadt ook niet.

In andere forums maak ik bijv. gebruik van de waardering van een poster door andere gebruikers, ik kan je verzekeren dat dat werkt (als er een man/vrouw of 10 reeds een waardering heeft afgegeven)
Verwijderd schreef op 18 september 2004 @ 00:00:
Klopt, maar om even als voorbeeld aan te geven dat het moeilijk is om een status te bepalen, check eens de laatste 25 topics waarin je gepost hebt en bedenkt eens welke status die zouden kunnen krijgen :)
Daar ben ik ht helemaal mee eens euss,

Maar vind jij een sorteringop bijv: "Datum topicstart" nuttiger,
Nee natuurlijk niet, maar dat kan het systeem nu eenmaal (ik antwoord gelijk maar even voor je, lees nog even mijn opmerking betreffende techneuten, ik weet zeker dat je je daar in herkend)

edit:
Ik heb een groot aantal topics, waarin ikzelf heb gepost nagelopen, een aantal daarvan is tot een duidelijke oplossingen gekomen, ware het niet dankzij mij, de andere topics staan min of meer open maar, raken ongetwijfeld in de de "uit het oog uit het hart", zou er bij eerder genoemde topics een "problem solved" vinkje gekomen zijn dan had dit meerdere gebruikers een sneel oplossing geboden

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 18-09-2004 00:45 ]

Verwijderd

Misschien zou het zelfs al de moeite waard zijn om een user (de TS dus) zelf de mogelijkheid te geven een topic in te stellen op "Problem Solved" :) Dan kan de TS het zelf bijhouden :)

• LinuX-TUX
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12-09 13:22
Verwijderd schreef op 18 september 2004 @ 01:06:
Misschien zou het zelfs al de moeite waard zijn om een user (de TS dus) zelf de mogelijkheid te geven een topic in te stellen op "Problem Solved" :) Dan kan de TS het zelf bijhouden :)
Ja, en het liefst met een kleine log van welke oplossing voor hem persoonlijk heeft gewerkt, dan weet iedereen gelijk eruit te pikken wat het meest aanneembare is.

Uiteindelijk krijg je dan een soort van "Topic in a nutshell" effect met een hoop tekst er omheen, maar dat deert niet. Bij mensen waar het niet van toepassing is kunnen de andere tips doornemen om er eventueel wijzer van te worden of zelfs nog hen probleem op te lossen.

• LifeTecH
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
Verwijderd schreef op 18 september 2004 @ 01:06:
Maar dan heb je wel kans dat sommige TopicStarters flauw gaan lopen doen en een topic "problem sloved" maken, terwijl dat dus niet het geval is. Dus moeten mods dat ook weer controleren :)

Wat dan ook wel handig zou zijn in de search een optie dat je alleen "problem solved" topics vindt, scheelt namelijk een hoop nutteloos gelees ;)

[ Voor 16% gewijzigd door LifeTecH op 18-09-2004 01:35 ]

Verwijderd

Topicstarter
@ LifeTecH , Dat zeg ik!
@ LinuX-TUX , Je draaft doot.
blaataaps schreef op 17 september 2004 @ 23:16:
Als het als zo vaak voorbij is gekomen dan moet er toch eens een lampje gaan branden O-) O-) O-)

JP:
Dit is al 12.000.000 keer geopperd
Zalm: Ik vindt ut maar niks,
JP: Dan zeggen weg toch maar dat ut niet haalbaar is.
Zalm: OK JP, slotje

• disjfa
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 03-07 14:47

disjfa

be

whoami schreef op 17 september 2004 @ 23:47:
[...]
Waarom moet het perse een mod zijn die dat (kan) doen?
Dat is idd een idee ;) maar users zouden het ook kunnen.

verder wel mega goed idee als je dingen loopt te zoeken waar je wat aan kan hebben ;) als de knowledgebase er nog niet is ;) dan helpt dit zekers wel :)

disjfa - disj·fa (meneer)
disjfa.nl

• JHS
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 30-07 17:20

JHS

Splitting the thaum.

'Het enige acceptabele alternatief is in mijn ogen de genoemde waardering door iedereen, alleen dan volledig gericht op de oplossing. Pas als de laatste 10 hebben aangegeven dat het topic gesolved zou zijn, zou dan die status tevoorschijn komen. Het zou alleen best weleens zo kunnen zijn dat dit veel te dbase intensief is...

DM!

• Polaris
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
(overleden)
Maar dan heb je wel kans dat sommige TopicStarters flauw gaan lopen doen en een topic "problem sloved" maken, terwijl dat dus niet het geval is. Dus moeten mods dat ook weer controleren
OW? Ban? De modjes hebben echt wel middelen om users die de boel verzieken tot de orde te roepen. Je kunt moeilijk de gebruikers ieder recht ontzeggen uit vrees dat ze er misbruik van gaan maken. Andere gebruikers zullen wel een TR aanmaken als blijkt dat de TS een topic op "solved" zet terwijl dit niet zo is.

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12-09 13:36
Je moet gewoon kijken wat het doel van GOT is: 1.willen we een enorme knowledge database opbouwen waarin je over de hier besproken onderwerpen alle info kunt vinden? 2. Of is het een echt discussie medium waar je verschillende zaken kunt vergelijken?

Volgens mij is GOT meer een discussieplaats(2) en functioneerd het daar goed voor. Als je een grote informatiebank op wilt zetten is de forum-vorm volgens mij helemaal niet geschikt omdat het vol staat met posts die niet tot het uiteindelijke antwoord leiden. Mocht je wel een combinatie van beide willen maken zou je beter een kunnen gaan kijken naar een soort van FAQ systeem (niet te verwarren met de huidige FAQ!). Daar kan je dan het resultaat van een topic netjes opzoekbaar plaatsen met een linkje naar de discussie zodat ook de tips in dat topic op te zoeken zijn. De FAQ is dan een bruikbaar om oplossingen in te zoeken en het forum om te discussiëren. Dan doen ze beide hetgeen waar ze goed in zijn.

• BasieP
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-07-2024
ik dit al eerder geoppert, maar toen is er overheen gelezen denk ik:

ik had het idee om in de tech fora's (dus niet in huiskamer/wetenschap en levensbeschouwing en dat soort fora) een systeem in te bouwen.
Dit systeem werkt zo dat de topic starter (en eventueel mods) aangeeft welke replies absoluut NIET helpen.
is dus een omgekeerd systeem, maar werkt denk ik beter.
als ik nu zoek naar een probleem komen erg vaak de opsomtopics naar boven. bijv. het how to become a DJ topic...
in dit soort topics is het natuurlijk geen doen voor de topic starter om alle replies uit de search te halen.
bovendien zullen er misschien ook mensen zijn die zoeken naar juist dat topic (of een deel er van)

wat dan een oplossing is om bij elk topic (en ook in de search) een vinkje te zetten, genaamt 'probleem'
als je dan een topic start met een probleem vraag (bijv. '[rml][ Sims2] loopt meteen vast[/rml]') dan kan deze gevonden worden door bij het searchen dat vinkje aan te klikken.
dan zoekt ie alleen in topics waar dat vinkje aan staat.

en dit in combinatie met wat ik bovin me replie heb gezet zou toch een goed werkend systeem moeten zijn

This message was sent on 100% recyclable electrons.

• Electronical
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 18-11-2020
edit:
Onnodig, zie laatste 2 posts hiervoor

[ Voor 120% gewijzigd door Electronical op 18-09-2004 11:47 ]

I do not fear computers, I fear the lack of them - Isaac Asimov
"With enough eyeballs, all bugs are shallow" - Eric Raymond

• JHS

JHS

Splitting the thaum.

Wat dacht je van de in ontwikkeling zijnde knowledge base :)
Al met al denk ik nog steeds dat het érg veel moeite gaat kosten, en aangezien je toch blijft zoeken in discussiethreads met de gedane voorstellen krijg je nooit waar de voorstellen naar streven: gewoon antwoorden op vragen. De gebruiker moet maar wat moeite doen met zoeken, totdat de KB (is uitge)werkt :).
En dat je aan moet gaan geven welke replies niet helpen schiet natuurlijk ook niet echt op, dan moeten er gecontroleerd gaan worden of de TS wel de goede vinkjes zet. Bovendien worden de onzinnige replies er zoiezo al uitgehaald, tenminste, zoveel mogelijk.
De enige manier lijkt me dan een systeem á la FP-moderatie, maar ook dat wordt denk ik veel te moeilijk en te zwaar. Bovendien creeer je dan toch onduidelijkheid, want waarom is een bepaalde reply nou goed, omdat hij een antwoord geeft op de vraag, omdat hij de user op weg helpt, of omdat hij de discussie aangaat met een andere user.
Nee dus imho :)

DM!

• mOrPhie
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12-09 11:35

mOrPhie

❤️❤️❤️❤️🤍

Ik weet ff niet zo uit m'n hoofd welk forum, maar er is een .NET-forum dat deze funcyionaliteit daadwerkelijk heeft. Daar kan de topicstarter aangeven welke post(s) een "ster" krijgen. Als je dan dat tpoic vind hoef je eigenlijk alleen maar de TS en de sterren te lezen. Aan de search hoeft niets te veranderd te worden per se.

Ik kan uit ervaring bevestigen dat dit een geniale functionaliteit is, welk mij keer op keer een stuk sneller hielp dan het doorworstelen van allerhande topics. Ik snap dan ook niet wat ertegen is om erin te voorzien. Het is technisch mogelijk (van overtuigd), het is zelfonderhoudend (bewezen door dat andere forum, waarvan ik de link nog ff ga zoeken), het helpt mensen sneller te zoeken en mensen zullen eerder geneigd zijn een goede reply te maken en hun best ervoor doen, ze kunnen immers een ster verdienen op die post. :)

just my 2 dollah ;)

Een experimentele community-site: https://technobabblenerdtalk.nl/. DM voor invite code.

Verwijderd

Topicstarter
mOrPhie schreef op 18 september 2004 @ 12:39:
Ik weet ff niet zo uit m'n hoofd welk forum, maar er is een .NET-forum dat deze funcyionaliteit daadwerkelijk heeft. Daar kan de topicstarter aangeven welke post(s) een "ster" krijgen. Als je dan dat tpoic vind hoef je eigenlijk alleen maar de TS en de sterren te lezen. Aan de search hoeft niets te veranderd te worden per se.
Het forum van OCWorkbench.com werkt met een waardering van users van 1tm5 sterren, probleem wat je daar vaak ziet is dat iemand met een annder account zicht met 1 stem op 5 sterren zet, maar ook dat is te ondervangen natuurlijk.

Verwijderd

mOrPhie schreef op 18 september 2004 @ 12:39:
Dan zou het ook nog mogelijk zijn om bijvoorbeeld "bronzen, zilveren en gouden" sterren te gebruiken. De TS kan dan bijvoorbeeld aangeven:

Bronzen ster: "Interessant, maar het heeft voor mij niet geholpen"
Zilveren ster: "Dit heeft meegewerkt aan de oplossing!"
Gouden ster: "Nu is het probleem opgelost"

De user die de posts die sterren krijgen, heeft gemaakt, zou bijvoorbeeld (zoals onder genoemd), ook sterren kunnen "verdienen". Stel: Gouden ster, 3 punten, zilver 2, en brons 1 punt. Dan kun je die user bijvoorbeeld 1 ster toekennen, per 150 punten, met een maximum van 5 sterren. (Moderators hebben standaard 5 sterren, bijvoorbeeld. Als ze in hun forum niet de moeite waard waren geweest, waren ze geen moderator geworden.)

Of, is dit weer teveel van het goede?

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 18-09-2004 19:27 ]

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Verwijderd schreef op 18 september 2004 @ 19:24:
[...]

Dan zou het ook nog mogelijk zijn om bijvoorbeeld "bronzen, zilveren en gouden" sterren te gebruiken. De TS kan dan bijvoorbeeld aangeven:

Bronzen ster: "Interessant, maar het heeft voor mij niet geholpen"
Zilveren ster: "Dit heeft meegewerkt aan de oplossing!"
Gouden ster: "Nu is het probleem opgelost"

De user die de posts die sterren krijgen, heeft gemaakt, zou bijvoorbeeld (zoals onder genoemd), ook sterren kunnen "verdienen". Stel: Gouden ster, 3 punten, zilver 2, en brons 1 punt. Dan kun je die user bijvoorbeeld 1 ster toekennen, per 150 punten, met een maximum van 5 sterren. (Moderators hebben standaard 5 sterren, bijvoorbeeld. Als ze in hun forum niet de moeite waard waren geweest, waren ze geen moderator geworden.)

Of, is dit weer teveel van het goede?
Het elkaar helpen moet nou ook weer niet een wedstrijd gaan worden natuurlijk ;)

Verwijderd

RoamoR schreef op 18 september 2004 @ 20:53:

Het elkaar helpen moet nou ook weer niet een wedstrijd gaan worden natuurlijk ;)
Nee, maar iets kunnen "verdienen" met goede posts kan wel motiverend werken, om je posts beter te onderbouwen. Het blijkt meestal dat de mensen die op de frontpage nuttig posten (als reactie op een nieuwsbericht dus), ook meestal een wat hogere "karma-waarde" hebben :)

• Roberto
  • Laatst online: 08-09 11:05
Verwijderd schreef op 18 september 2004 @ 21:15:
[...]

Nee, maar iets kunnen "verdienen" met goede posts kan wel motiverend werken, om je posts beter te onderbouwen. Het blijkt meestal dat de mensen die op de frontpage nuttig posten (als reactie op een nieuwsbericht dus), ook meestal een wat hogere "karma-waarde" hebben :)
Idd. Alleen dus opletten dat mensen geen rechten gaan ontlenen aan hun sterren. En ze moeten imho niet te opvallend worden. Desnoods alleen bij je titel ofzo?

Verwijderd

RS_003 schreef op 18 september 2004 @ 21:23:
Idd. Alleen dus opletten dat mensen geen rechten gaan ontlenen aan hun sterren. En ze moeten imho niet te opvallend worden. Desnoods alleen bij je titel ofzo?
Dat is vrij simpel hè... als mensen vanwege hun "sterren" wat te hooghartig gaan doen, kunnen de mods gewoon hun punten/sterren afnemen. Wat betreft opvallendheid: dat is niet zo direct nodig. Het kan bijvoorbeeld zo:

Door RS_003 (***) - zaterdag 18 september 2004 21:23

Moderators hebben geen sterren in hun titel nodig ;) Die krijgen bij hun aanstelling gewoon het aantal punten voor 5 sterren, mochten ze dat niet al hebben. (Al zal dat meestal wel het geval zijn.) Om 1 ster te verdienen, zou je bijvoorbeeld 150 punten moeten verzamelen; dan moet je toch al 50 goud-ster posts maken.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 18-09-2004 21:38 ]

• LifeTecH
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
Verwijderd schreef op 18 september 2004 @ 21:34:
[...]

Dat is vrij simpel hè... als mensen vanwegen hun "sterren" wat te hooghartig gaan doen, kunnen de mods gewoon hun punten/sterren afnemen. Wat betreft opvallendheid: dat is niet zo direct nodig. Het kan bijvoorbeeld zo:

Door RS_003 (***) - zaterdag 18 september 2004 21:23

Moderators hebben geen sterren in hun titel nodig ;) Die krijgen bij hun aanstelling gewoon het aantal punten voor 5 sterren, mochten ze dat niet al hebben. (Al zal dat meestal wel het geval zijn.) Om 1 ster te verdienen, zou je bijvoorbeeld 150 punten moeten verzamelen; dan moet je toch al 50 goud-ster posts maken.
Maar wat je met die sterren wil doen gebeurd eigenlijk ook al met het aantal posts dat iemand heeft. Mensen die een hoog aantal hebben worden ook anders behandelt dan mensen die er niet veel hebben. Dus in mijn ogen is het een beetje overbodig.

Oke, je kijkt niet meteen naar het aantal posts. Maar ik (e.a.) kijken toch wel vaak in de MyReact van mensen.

[ Voor 3% gewijzigd door LifeTecH op 18-09-2004 21:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JHS

JHS

Splitting the thaum.

Ik wilde toch nog even hierbij melden dat ik denk dat GoT meer is dan alleen het oplossen van problemen, betergezegd, het is juist geen helpdesk, en je krijgt dus veel meer discussiedingen. Dus mensen een status bezorgen aan de hand van hoeveel problemen ze oplossen lijkt mij niet correct... Bovendien kan een user ook erg veel kwaliteit hebben zonder dat hij / zij ooit een probleem heeft opgelost, oid...

DM!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mOrPhie
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12-09 11:35

mOrPhie

❤️❤️❤️❤️🤍

@Firepower: K.I.S.
Weet je wat dat betekend? :P

Je moet er geen kermis van maken, het moet wel de simpelheid zelfe zijn. :)

Een experimentele community-site: https://technobabblenerdtalk.nl/. DM voor invite code.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Evil Brain
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 27-06 21:02
Ik denk dat Firepower en anderen nu een beetje doorschieten met het idee... :)

Het originele plan van de topicstarter leek mij ruim voldoende: voor een probleemtopic kunnen aangeven of het probleem aan het eind van het topic is opgelost of niet. Volgens mij is dit ook nog eens het minste programmeerwerk. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JHS

JHS

Splitting the thaum.

The Evil Brain schreef op 19 september 2004 @ 15:09:
Ik denk dat Firepower en anderen nu een beetje doorschieten met het idee... :)

Het originele plan van de topicstarter leek mij ruim voldoende: voor een probleemtopic kunnen aangeven of het probleem aan het eind van het topic is opgelost of niet. Volgens mij is dit ook nog eens het minste programmeerwerk. :)
Het is echter al meerdere / vele malen in dit topic aangegeven en onderbouwd dat het op die simpele manier niet (goed) werkt, waardoor er een uitgebreider systeem nodig zou zijn.

DM!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• curry684
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 06-09 00:37

curry684

left part of the evil twins

Er is geen uitgebreider systeem nodig imho, en ik zie eigenlijk ook het hele nut van het simpele systeem niet :)

GoT bevat 900000 topics die niet te indexeren zijn, en waarbij de grootste kennis niet in de helpdesk- of quickfix-requested-topics zit maar in de discussies die zijdelings ontstaan naar aanleiding van een stelling of probleem. De beste oplossing voor jouw Java-probleem kan gerust in een C++ topic staan waar hetzelfde algoritme is besproken, maar waar het C++-probleem zelf niet is opgelost. Leuk, dat zie jij dus niet omdat jij in de search aanvinkt dat je alleen opgeloste vragen wilde zien.

Om te denken dat GoT een antwoordmachine is is naief, GoT is een denktank met magistrale capaciteit die niet zozeer oplossingsgericht is maar knowledge-sharing als insteek heeft. En daarmee is iedere technische ingreep die het forum tot oplossingsbak zou omvormen imho ongewenst.

Professionele website nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Han
  • Niet online

Han

En daarnaast is alles te vinden... zolang je maar goed zoekt :)

Doubt thou the stars are fire; Doubt that the sun doth move; Doubt truth to be a liar; But never doubt I love.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
curry684 schreef op 20 september 2004 @ 15:53:
Er is geen uitgebreider systeem nodig imho, en ik zie eigenlijk ook het hele nut van het simpele systeem niet :)

GoT bevat 900000 topics die niet te indexeren zijn, en waarbij de grootste kennis niet in de helpdesk- of quickfix-requested-topics zit maar in de discussies die zijdelings ontstaan naar aanleiding van een stelling of probleem. De beste oplossing voor jouw Java-probleem kan gerust in een C++ topic staan waar hetzelfde algoritme is besproken, maar waar het C++-probleem zelf niet is opgelost. Leuk, dat zie jij dus niet omdat jij in de search aanvinkt dat je alleen opgeloste vragen wilde zien.

Om te denken dat GoT een antwoordmachine is is naief, GoT is een denktank met magistrale capaciteit die niet zozeer oplossingsgericht is maar knowledge-sharing als insteek heeft. En daarmee is iedere technische ingreep die het forum tot oplossingsbak zou omvormen imho ongewenst.
Over naief gesproken, OK knowledge-sharing, als je knowlegde wilt sharen is het handig dat je de knowledge die je zoekt er op een handige manier uit kunt halen,
Als ik zoek naar een oplossing mbt tot een bepaald probleem begin ik meestal met een uitgebreide zoeksleutel, leidt dit niet tot het gewenste resultaat, dan verklein in de zoeksleutel, met als resultaat dat ik meer (ongewenste topics) zal moeten doorspitten. Het één sluit het ander dus niet uit, nogmaals voor de laatste keer, het is een hulpmiddel. Naïef is het om zoek bij een uitgebreide zoeksleutel geen gewenst antwoord te vinden en dan niet met andere zoeksleutels verder te zoeken.
Voorbeeld; ik zal als laatste oplossing pas in topics kijken, waar een slotje op zit, jij mag raden waarom.
Han schreef op 20 september 2004 @ 17:51:
En daarnaast is alles te vinden... zolang je maar goed zoekt :)
Nog meer naïviteit, als je zoekt naar iets wat er niet is zul je het nooit vinden!
Ik wil dat zoeken het liefst in een zo kort mogelijke tijd afronden, met zoveel mogelijk booleans, waaronder bijv. een topic solved.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• curry684

curry684

Verwijderd schreef op 20 september 2004 @ 23:27:
[...]

Voorbeeld; ik zal als laatste oplossing pas in topics kijken, waar een slotje op zit, jij mag raden waarom.
Daar wordt dan ook op gemod ;)

Maar eerlijke vraag: denk je serieus dat je zoekresultaten beter worden na toevoeging van de 'opgelost'-flag? Want het blijft eenzelfde keywordsearch, en de meeste open topics op GoT worden nu eenmaal opgelost, of blijken onmogelijk. Feitelijk schiet je dus met je opgelost-flag dan niets op, omdat die je alleen maar dwingt misschien nog wel meer topics door te lezen of ze wel het goede probleem oplossen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
curry684 schreef op 21 september 2004 @ 09:41:
[...]

Daar wordt dan ook op gemod ;)

Maar eerlijke vraag: denk je serieus dat je zoekresultaten beter worden na toevoeging van de 'opgelost'-flag? Want het blijft eenzelfde keywordsearch, en de meeste open topics op GoT worden nu eenmaal opgelost, of blijken onmogelijk. Feitelijk schiet je dus met je opgelost-flag dan niets op, omdat die je alleen maar dwingt misschien nog wel meer topics door te lezen of ze wel het goede probleem oplossen :)
Ik heb de proef op de som genomen met een willekeurig aantal windows-meldingen, het resultaat indien er al gebruik gemaakt zou worden van vlaggetjes en ook nog eens correct toegepast valt inderdaad behoorlijk tegen.
Feit blijft wel dat het in enkele gevallen tot een direct resultaat had geleid, mits correct toegepast, d.w.z. het vlaggetje bij de juiste reply.

Wat mij wel erg opviel is dat er veel problemtopics gewoonweg stranden, d.w.z. ik zie een probleem, er wordt gereplied, middels antwoorden waarvan ik dan soms denk dat zou wel eens een juiste kunnen zijn, maar je vindt er niets van terug, de TSser meldt zich niet meer. Op zich weet ik dat "hallo" en "thanks" not done zijn op GOT, maar een vaste melding als
curry684 in "Problem Solved?" =Oplossing.
o.i.d. zou al een leuk vlaggetje zijn, daar hoef je niets voor aan te passen,
"alleen" maar gebruikers opleiden en een FAQ-Beleid aanpassen.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 21-09-2004 22:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• curry684

curry684

Uit Algemene gedragsregels (Netiquette):
Je hebt een probleemtopic geopend en het is opgelost. Post dan altijd op welke manier je het hebt opgelost. Op deze manier is het voor een volgende lezer ook makkelijker een oplossing te vinden. Post ook als je het uiteindelijk hebt 'opgelost' door middel van een herinstallatie of format.
:)

Probleem is dat inderdaad maar weinig mensen het doen. Ik geef zelf altijd expliciet een compliment en een bedankje als ik het wel zie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JHS

JHS

Splitting the thaum.

Verwijderd schreef op 21 september 2004 @ 16:08:
[...]

(...)

Op zich weet ik dat "hallo" en "thanks" not done zijn op GOT, maar een vaste melding als
http://gathering.tweakers.net/forum/view_message/21709169 = Oplossing.
o.i.d. zou al een leuk vlaggetje zijn, daar hoef je niets voor aan te passen,
"alleen" maar gebruikers opleiden en een FAQ-Beleid aanpassen.
N.a.v. een recente(re) discussie is de FAQ aangepast, en staat daar nu in:
* opgelost: Je hebt een probleemtopic geopend en het is opgelost. Post dan altijd op welke manier je het hebt opgelost. Op deze manier is het voor een volgende lezer ook makkelijker een oplossing te vinden. Post ook als je het uiteindelijk hebt 'opgelost' door middel van een herinstallatie of format. Opgelost betekent niet dat het topic daarna op slot moet.
Dus dat lijkt me dus reeds aanwezig :), behalve dat het niet in de vorm van een 'vlaggetje' is, maar daar schieten we ook niet heel erg veel mee op, denk ik zo :)

edit:
* JHS is spuit :{ :+

[ Voor 9% gewijzigd door JHS op 21-09-2004 16:27 ]

DM!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• curry684

curry684

@ JHS: Het stond al in de meeste forumstickies, zoals in P&W Beleid:
9. Post ook de oplossing!

Als je probleem is opgelost, kom dan terug om de oplossing te posten. Dan hebben er meer mensen profijt van in de toekomst. Die search is er ook in dit opzicht niet voor niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JHS

JHS

Splitting the thaum.

Ja, maar toch is het ook n.a.v een recente discussie in de forumettiquette gezegd, wat ik eigenlijk bedoelde met FAQ :): [rml][ FAQ] Aanvulling Forumgedrag[/rml] :)

DM!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• curry684

curry684

Dat klopt, maar ik bedoelde enkel te zeggen dat het eigenlijk al vaste gewoonte onder de gebruikers hoorde te zijn als men FAQs leest en zich er aan houdt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JHS

JHS

Splitting the thaum.

Natuurlijk, en ik trachtte alleen maar aan domst duidelijk te maken dat zoiets er al is, alleen niet in de vorm van een vlaggetje :) (goh, ik geloof dat het enigzins offtopic gaat zo :{ :+ )

DM!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
JHS schreef op 21 september 2004 @ 17:50:
Natuurlijk, en ik trachtte alleen maar aan domst duidelijk te maken dat zoiets er al is, alleen niet in de vorm van een vlaggetje :) (goh, ik geloof dat het enigzins offtopic gaat zo :{ :+ )
Mooi, die poging is gelukt, het is er dus al (echter: wel posten "=opgelost" is zinvol , maar er een vlaggetje aanhangen niet? Er ontgaat mij nog steeds iets )
Nu dus nog alleen het uniform aangeven van de oplossing:
curry684 schreef op 21 september 2004 @ 16:32:
@ JHS: Het stond al in de meeste forumstickies, zoals in P&W Beleid:
[9. Post ook de oplossing! ]
JHS schreef op 21 september 2004 @ 17:50:
Het is niet meer werk om het op een uniforme manier te doen, dan heb ik mijn
vlaggetje en hoeft JHS zich er niet druk om te maken dat hij er niets aan heeft, al moet je dan wel een kleine wijziging aanbrengen in forumgedrag.

dus bijv.
curry684 in "Problem Solved?" =Oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 17 september 2004 @ 23:07:
Zoals velen zoek ik op GOT regelmatig naar een oplossing voor een probleem.
GOT is daarbij een handige tool, echter je verzand regelmatig in vele topics waarbij er vaak maar weinig nuttige zitten.
Het zou handige zijn als er een ikoontje/kleurtje .o.i.d. voor een melding zou komen waarin de topicstarter of misschien een moderator kan aangeven "Problem Solved)" dat zou het zoeken in GOT een stuk versnellen, bij geen resultaat kun je altijd alsnog alle topics weer doorworstelen.
Als ik de discussie een beetje volg wil je dat er een Topic "Oplossingen" in het leven wordt geroepen.

De 'lucht' van de topics zit in wat ze ook de voortgang noemen welke zou moeten leiden naar een oplossing, maar niet altijd zo is, en dat is wat je het verzanden noemt, ergo niet op zit te wachten. In "Oplossingen" is de voortgang er dus uitgestript.

Persoonlijk vond ik de charme van GOT de vele reacties, daarmee zeggende de hulpvaardige geesten O-) die hier rondwaren. Ik denk dat het een soort karaktermoord zou betekenen op GOT.

Daarnaast zijn er vele invalshoeken om zoiets al dan niet in te voeren, wat voorbij gaat aan de bedoeling van het gebruik van zo een query gezien de aanwezigheid van de complexe database en vele objecten.

Dus ... patience is a virtue ofwel een schone zaak ... wat onvriendelijker gezegd maar niet zo bedoeld ... heb je een probleem die je snel opgelost wilt hebben zoek dan professionele hulp.

En ! ... ik geef je groot gelijk : )

• JHS

JHS

Splitting the thaum.

@domst: maar wat bedoel je nou precies met een vlaggetje? :)

Dat de TS bij een bepaalde post kan aanklikken dat dat de oplossing is?
Dan kom je weer terug op het volgende:
curry684 schreef op 20 september 2004 @ 15:53:

Waar ik het volledig mee eens ben, persoonlijk :)

Volgens mij herhaald de discussie zich een beetje... Maar wat ik nog wilde toevoegen, dat het aanvinken van iets als oplossing in een redelijk vd gevallen denk ik niet zal werken, omdat een oplossing denk ik niet altijd éxact zo werkt. Bovendien hoeft jóúw oplossing daar niet eens tussen te staan.

En als laatste: de Knowledge Base is in ontwikkeling, waar toch meer in deze vraag zou voorzien, en verder is het zoals curry684 zegt voor een deel ook helemaal niet wenselijk om zoiets te doen, omdat je dan het "verkeerde" gaat uitstralen en/of een "verkeerde" groep mensen gaat aanspreken. :) .

DM!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
JHS schreef op 22 september 2004 @ 17:48:
@domst: maar wat bedoel je nou precies met een vlaggetje? :) .......
In principe een zoekterm waar ik met AND OR etc. op kan zoeken, ála een bestand op je HDD waarvan je bijv. weet dat het RO is (attribuut).
De precieze omschrijving "=Oplossing" kan als een vlaggetje dienen, ik ga dat nog uitproberen met andere draadjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hij bedoelt uiteindelijk gewoon:

Status topic:
Alle
Closed
Open
Opgelost

Hij wil een status "opgelost" in dat lijstje hebben :) Net zoals een topic "open" of "dicht" kan zijn, zou het dan ook "opgelost" kunnen zijn.
Pagina: 1