Toon posts:

Geheugen doet het niet

Pagina: 1
Acties:
  • 125 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een dual USB ibook G3 (500 mhz met 128 MB ingebouwd geheugeh) - ik heb bij een apple dealer 512 Mb ram gekocht en deze volgens de gebruiksaanwijzing geinstalleer.
Helaas krijg ik bij het systeem profiel niet te zien dat er extra ram is geinstalleerd, ook is de laptop niet merkbaar sneller.
Ik draai Mac OS 9.2.1 (kheb ook onder 9.2.2 geprobeerd). Ik heb geprobeerd de firmware update te installeren maar dan krijg ik de meldig dat ''Deze versie van de iBook Firmware Updater is bestemd voor gebruik met specifieke iBook-modellen en kan niet op deze computer worden gebruikt"

Kan iemand me helpen?

• chem
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11:34

chem

Reist de wereld rond

Apple is iets strenger in het accepteren van geheugen dan PC bouwers; Apple zegt dat het hun teveel problemen (support) veroorzaakte.

Anyways, bel je dealer - dit hoort echt niet te gebeuren als dat het geval is. Mogelijk is het anders defect, of toch niet goed geinstalleerd.

Klaar voor een nieuwe uitdaging.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:59

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

In je vorige topic hierover had je het over Kingston SO-DIMMs van bij Alternate- dat is toch niet wie je bedoelt met 'apple dealer' :?

Verder is het firmware probleem gewoon dat je de verkeerde iBook firmware probeert te installeren, geef anders wat meer info over exacte versie van firmware updater enzo ;)

Oslik blyat! Oslik!

• remier
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 06-04-2023

remier

Tired of spam?

Wat voor reepje heb je precies gekocht?

Heah what?!?? O, signature??

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb op aanraden toch maar geheugen bij een apple dealer gekocht. Volgens dit was maar 2 tientjes meer en is volgens enkele mensen toch wat betrouwbaarder. Bovendien werd er 10 jaar 'no-questions-asked' garantie beloofd. (dus maandag ga ik zo ie zo bellen als het nog niet is opgelost - http://www.macstuff.nl)
Ik heb maar 1 firmware updater kunnen vinden op de ftp van apple;
http://download.info.appl...es/Dutch/Macintosh/iBook/

Ik neem aan dat dit de goede is.... is ook uit 2002, een tijdje nadat mijn versie van de ibook was uitgebracht. Ik geloof dat de G3 500 die ik heb de eerste ibook was met het huidige witte design (dus na de clamshell).
Kan het zijn dat er ergens een verkeerde instelling staat waardoor de firmware update denkt dat het een verkeerde versie van de ibook is en daarom weigert te draaien?

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 18-09-2004 11:24 ]

• chem

chem

Reist de wereld rond

Ne hoor, die updaters zijn echt in orde. Maw: die updater is niet voor jouw iBook.

Anyways, wordt het oude, standaard meegeleverde, geheugen wel herkend als je dat nu installeert?

Kan je de Hardware Test draaien (aparte CD die je meegekregen hebt) ? Kan je een dump van je system profiler als txt bestand ergens online zetten?

Verwijderd

Topicstarter
Er zit bij mij standaard geen geheugen in het slot. De 128MB ram is ingebouwd en kan naar mijn weten ook niet makkelijk vervangen worden.

ik zal eens kijken of ik system profiler ergens kan vinden (ben net nieuw met apple!)

edit: http://mac.watzer.nl/ibook.TXT (dat was simpel :) )

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 18-09-2004 14:06 ]

• chem

chem

Reist de wereld rond

Als ik je report zo zie, dan zit je DIMM er niet goed in - hij wordt helemaal niet gezien.

Weet je zeker dat je hem goed gemonteerd hebt?

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb 'm er ingeduwd... en op een gegeven moment wil ie gewoon niet verder... de contactjes zijn nog wel zichtbaar, maar ik heb het gevoel dat als ik harder duw dat ik dan iets forceer. Hij klikt wel mooi in het beugeltje.
Als het geheugen kapot is, merk ik dan iets? of zou dat er hetzelfde uitzien als wanneer er geen geheugen is?

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Als 'ie klikt is het goed. Heb je wel gewoon PC100 SO-DIMMs gekocht? In mijn powerbook G3 doen sommige PC133 modules moeilijk (maar sommige andere niet).

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Verwijderd

Topicstarter
Het is een PC133 - van MacStuff.nl ... dus het zou moeten werken?
Kheb 'm nog even opengemaakt om er zeker van te zijn dat ik 'm er niet verder in krijg... maar verder lukt echt niet.

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

In principe zou 't moeten werken ja, maar zoals ik al zei doen sommige PC133 modules wat moeilijker dan andere. Probeer ze eens om te ruilen voor PC100 SO-DIMMs. Die zijn meestal duurder (vanwege de kleinere vraag) dus wellicht moet je wat bijbetalen.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Verwijderd

Topicstarter
Het is gelukt! Nieuw ram! en doet het! 128 + 512 = 640 :D

en meteen ff ervaring:
Op Ibook G3 500Mhz, Dual USB, 640MB ram (verder alles origineel)

Start MAC OS X 10.3.4 op in 1 minuut en 35 sec. (vanaf dat je de aanknop indrukt tot het moment dat de hele desktop is opgebouwd en je aan de slag kan) - Start met shadowkiller (om de schaduwen weg te halen... uit verschillende testen is gebleken dat dit het process van schermpjes openen en sluiten met 25% versnelt, kweet niet of het ook invloed heeft op de opstart tijd, denk het niet.)
1 min en 35 sec vind ik een goede presentatie, toen ik alle berichten op het forum las had ik vele malen erger verwacht.

• Nitai
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 13-02 00:08

Nitai

Live the life you love.

maar waar lag het nu aan jolla? Daar ben ik toch wel benieuwd naar...

“Believe and act as if it were impossible to fail.” —Charles Kettering

Verwijderd

Topicstarter
Gewoon een geval van dead on arival; maar gelukkig zeer snel opgelost & een nieuwe gekregen.
Pagina: 1