Toon posts:

Windows XP - maakt Backup gebruik van compressie?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Lezers! Maakt Backup van Windows XP gebruik van compressie?

Ik wil een backup maken van een 120GB HD van ongeveer 100 GB (er is geen compressie toegepast) en de file die Backup wil gaan maken, is niet veel kleiner.

Dat zou volgens mij betekenen dat Backup geen compressie toepast. En het gevolg is dat de HD waar de backup naar toe gaat, meteen vol is :(

Vraag 1: klopt het dat Backup van Windows XP backup-files produceert die niet gecomprimeerd worden? :/

Vraag 2: is het zinvol als ik de directory waar de file op gezet wordt, eerst aanwijs als "directory-met-compressie" ??

Ik heb gezocht op internet en in Search maar heb niets gevonden.
Ik zag ook niets op Microsoft Knowledge Base over de werking van Backup.

Verwijderd

Er staan zeker veel .jpg, .zip, .rar, .mp3 en dat soort bestanden op die schijf. Dit soort bestanden maakt al gebruik van compressie technieken. Een betere/hogere compressie is bijna niet mogelijk. Vandaar dat het lijkt dat de backup software geen compressie gebruikt.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 17-09-2004 19:20 ]

• twiFight
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Je kunt het anders eventueel met Norton Ghost doen.
Die maakt zeker weten gebruik van compressie (kun je aangeven).

Maar zoals hierboven al stond hangt het er vanaf hoe goed de files te compressen zijn. De windows partitie is vrij lekker te compressen.

avi mp3 jpg rar zip mpg exe, etc is meestal vrij zinloos

Verwijderd

Topicstarter
Ja okee, dat is me allemaal bekend.

Maar het zou me niets verbazen als Backup niet eens compressie probéért toe te passen en gewoon een platte file produceert.
De reden daarvan zou dan zijn dat Backup een add-on is van Windows, en die add-ons hebben heel vaak een bescheiden functionaliteit, om het positief uit te drukken :)

Zie dus svp de originele post:
Vraag 1: klopt het dat Backup van Windows XP backup-files produceert die niet gecomprimeerd worden?

Vraag 2: is het zinvol als ik de directory waar de file op gezet wordt, eerst aanwijs als "directory-met-compressie" ??

• WimB
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 30-03-2024
Is het niet zo dat het backup programma van Windows oorspronkelijk ontwikkeld is voor tapestreamers? En deze hebben een hardwarematige compressie.

• bemeall
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:45

bemeall

Down Under!

Volgens mij maakt NTBackup (standaard windows backuptool) geen gebruik van compressie.
Er is wel een vinkje aanwezig in de wizzard voor hardwarematige compressie, maar dit is alleen toepasbaar op dingen als tapedrives die deze hardwarematige compressiefunctie ingebouwd hebben.
Afbeeldingslocatie: http://www.theeldergeek.com/images/Backup/pic7.gif

In het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst...

Verwijderd

Ik heb gewoon even getest door een backup te maken van de "Documents and Settings" map. Het lijkt erop dat er geen compressie wordt gebruikt. Er valt echter wel wat anders op. (had je trouwens ook zelf kunnen doen)
Wanneer ik de eigenschappen van de "Documents and Settings" map bekijk staat er: Grootte 162 MB Grootte op schijf 195 MB.
Het backupbestand van deze map geeft de volgende waarde:
Grootte 162 MB Grootte op schijf 162 MB.

Het zal te maken hebben met cluster grootte.

Helemaal duidelijk is het niet, maar ik denk dat het alsvolgt werkt:
Je maakt een backup:
Is het naar een medium dat hardwarecompressie gebruikt dan wordt deze ingeschakeld (tape). Is het bestand of map al door de NTFS compressie gecomprimeerd, geeft ook hardwarecompressie geen winst.

Is het naar een NTFS disk dan wordt de NTFS compressie techniek voor HD door het backup programma gebruikt.
Als dat zo is dan zal het aanzetten van compressie op een map ook geen winst opleveren.

Weet niet zeker, maar denk dat het zo werkt.

[ Voor 53% gewijzigd door Verwijderd op 18-09-2004 00:17 ]

Verwijderd

Topicstarter
Dankje voor het meedenken.
De backup liep al een tijd en ik wilde geen risico's nemen (ik had een dag eerder al een probleem gehad).

>Wanneer ik de eigenschappen van de "Documents and Settings"
>map bekijk staat er: Grootte 162 MB Grootte op schijf 195 MB.
>Het backupbestand van deze map geeft de volgende waarde:
>Grootte 162 MB Grootte op schijf 162 MB.

Mijn eigen ervaringen zijn als volgt.
Het gaat om een schijf die opgebouwd is als softwarematige RAID-5 op XP volgens de patch uit de FAQ hier op GOT. De originele omvang van de NTFS-schijf is nu volgens de Explorer: grootte 118 GB, grootte op schijf 118 GB. (sinds de backup is er alweer ca 4GB op gezet oid).

Dat die twee getallen gelijk zijn, is om te beginnen al vreemd :?

Ik heb gisteren die backup gemaakt naar een NTFS-map op een andere PC waarin ik de XP-compressie had aangezet. Omdat ik niet het risico wilde lopen dat Backup een soort platte file zou produceren waardoor de file te groot zou worden.
Het resultaat is nu: grootte 99 GB, grootte op schijf: 90 GB.

Backup heeft weinig files overgeslagen (de swapfile en de hibernatingfile staan ergens anders - niet dat ik hybernate gebruik maar dat terzijde :) ).

Rara. :? :?
Wat doet Backup nou precies....
Ik denk dat Backup wel comprimeert maar niet tot het uiterste. Zou ik ook doen >:)

>
>Het zal te maken hebben met cluster grootte.
>
>Helemaal duidelijk is het niet, maar ik denk dat het alsvolgt werkt:
>Je maakt een backup:
>Is het naar een medium dat hardwarecompressie gebruikt dan wordt deze
>ingeschakeld (tape). Is het bestand of map al door de NTFS compressie
>gecomprimeerd, geeft ook hardwarecompressie geen winst.
>
>Is het naar een NTFS disk dan wordt de NTFS compressie techniek
>voor HD door het backup programma gebruikt.

Dat vond ik een aardige gedachte, maar uit mijn getallen zou ik opmaken dat de file toch enigszins gecomprimeerd wordt (zie de 99 GB t.o.v. de 90 GB).

>Als dat zo is dan zal het aanzetten van compressie op een map
>ook geen winst opleveren.

Tóch wel, kennelijk :P
Ik zal binnenkort nog eens verder zoeken. Er zal toch zeker ergens wel een beschrijving staan van de interne functionaliteit van Backup?!

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 18-09-2004 15:41 ]

Pagina: 1