[Samsung] Sata problemen + MSI Neo 2 Intel 865PE

Pagina: 1
Acties:

• Race Eend
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17-12-2023
Ik ben helaas al een week of 3 aan het emmeren met verschillende harde schijven.. nu ben ik tot op een punt aangekomen dat ik niet meer weet wat ik nog meer kan proberen.. hoop dat iemand me hier nog een tip kan geven. Ik zal eerst de geschiedenis even vertellen..

Allereerst de specs:

- Chieftec BX met 5 casefans
- 560w Thermaltake voeding
- MSI Neo 2 Intel 865PE
- Intel P4 2.6 Ghz / 800 mhz FSB
- 2 gig intern (3x Bh5 1x Bh6)
- Nec Dvd+/-R 3500 / aopen chameleon 52x fikker
- Samsung 160 GB sata 8 mb
- Radeon 9700 pro
- SB audigy
- Windows XP prof SP1 met alle updates.

3 weken geleden bestelde ik een WD Raptor 74 GB, alles goed en wel, schijf werkte prima, maar mijn model maakte een vreselijke herrie, zelfs de computerzaak gaf dit direct toe en heeft de schijf RMA genomen. Hier voor in de plaats heb ik een Samsung 160GB Sata en een NEC 3500DVD-writer genomen. De samsung kwam ergens vorige week binnen. Geïnstalleerd en alles leek prima, helaas had ik veel last van spontane vastlopers in msn, en op het net.. zonder enige reden, elke keer als er schijf activiteit was (ja zelfs met 2 gig intern heb je nog wel eens schijfactiviteit helaas :P).

Schijf met de samsung tool getest en idd, s.m.a.r.t. gaf een error. Schijf dus direct terug gestuurd. Nu kreeg ik gister eindelijk weer een nieuwe Samsung binnen en ging vol goede moed weer Windows XP installen. Alles gaat prima, samsung tool geeft géén fouten, dus dat werkt allemaal. Tót ik de ati drivers installeer. Dan is het helemaal over. Elke keer weer vastlopers die niet te verklaren zijn, zelfs tijdens dit tikken in word. Nu werk ik dus maar ff met standaard vga drivers, dat werkt iig weer.

Ik heb al de volgende dingen geprobeerd (zonder suc6 natuurlijk):

- Sata 1e en 2e poort gebruikt.
- Andere sata kabel, zowel datakabel als voedingskabel gewisseld.
- Cdroms losgekoppeld
- 1 reepje van 512 mb erin
- Bios reset
- samsung schijf test doorlopen, 100% in orde, ook hdtach verloopt snel en goed.
- Verschillende ati drivers 4.7/4.8/4.9, maar deze geven op de ide hdd allemaal geen probs, dus lijkt me niet dat het daar in zit
- Bios update..

Windows is dus gistermiddag er schoon opgegaan en er staat buiten msn 6.2 niets anders op aan programma’s (behalve drivers). Ik weet het nu dus echt niet meer, ik heb het telkens als ik VGA drivers installeer, enige wat ik nog kan proberen is even een PCI matrox G200 kaart te gebruiken. Maar ik denk dat het moederbord dwars zit..

Pic van systeem:
Afbeeldingslocatie: http://groups.msn.com/_Secure/0RgAAALYThpXGwOoPtrzwKkuPDfGnp2*HCOuUFoZZGDwU5QOb6Eu*JV5LROeZWome3*UhgkR4fk5evU8li47FVpb7gr9*by*OHTX2uzldHdk/P9160096.JPG?dc=4675489497338846968

Iemand nog tips?

[ Voor 5% gewijzigd door Race Eend op 17-09-2004 18:48 ]

• Race Eend
Inmiddels heb ik nog wat andere dingen gedaan.

- Nogmaals cmos reset
- Windows er wéér volledig op.. maar nadat ik weer drivers voor de VGA kaart installeer gaat het weer mis. :( (met IDE schijf gaat dit wél goed, vga kaart is verder NIX mis mee!!!!)
- PCi kaart erin (matrox G200 pci - 8mb), werkt prima, ook met drivers erop..

Confict met R9700 + MSI Neo 2 + samsung sata (WD Raptor sata gaat wel goed)

8)7

• SileX
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Probeer eens even je SATA drivers te updaten:

http://www.msi.com.tw/pro...detail.php?UID=433&kind=1

stukje naar beneden zie je ze staan.

• Race Eend
Sata drivers kan dus niet, puur alleen voor raid ;(

mijn IRQ lijst met G200 pci:

IRQ 0 Systeemtimer OK
IRQ 1 Standaardtoetsenbord (101/102 toetsen) of Microsoft Natural PS/2-toetsenbord OK
IRQ 6 Standaarddiskettestationcontroller OK
IRQ 8 Systeem-CMOS/Real-timeklok OK
IRQ 9 Systeem dat voldoet aan Microsoft ACPI OK
IRQ 9 Intel(R) 82801EB SMBus Controller - 24D3 OK
IRQ 12 PS/2-compatibele muis OK
IRQ 13 Numerieke-gegevensprocessor OK
IRQ 14 Primair IDE-kanaal OK
IRQ 15 Secundair IDE-kanaal OK
IRQ 16 Intel(R) 82801EB USB Universal Host Controller - 24D2 OK
IRQ 16 Intel(R) 82801EB USB Universal Host Controller - 24DE OK
IRQ 16 Matrox Millennium G200 PCI - English OK
IRQ 17 Creative SB Audigy 2 ZS (WDM) OK
IRQ 18 Intel(R) 82801EB USB Universal Host Controller - 24D7 OK
IRQ 18 OHCI Compliant IEEE 1394 Host Controller OK
IRQ 19 Intel(R) 82801EB USB Universal Host Controller - 24D4 OK
IRQ 20 Intel(R) PRO/100 VE Network Connection OK
IRQ 23 Intel(R) 82801EB USB2 Enhanced Host Controller - 24DD OK

Zo ff de radeon erin zetten

• SileX
  • Niet online
Ik draai zelf 2 SATA schijven... ookal draai ik geen RAID, dan moet ik toch nog SATA drivers installeren.

Verwijderd

SileX schreef op 20 september 2004 @ 09:23:
Ik draai zelf 2 SATA schijven... ookal draai ik geen RAID, dan moet ik toch nog SATA drivers installeren.
Maar jij hebt geen Intel chipset, voor Intel ICH5 bezitters zijn er geen speciale SATA drivers voor een losse SATA-opstelling, alleen voor RAID(Intel Application Accelerator RAID-edition)

• Hephaistus
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23-06-2025
Wat ik heb willen merken is dat de drivers voor audigy kaarten vaak problemen geven. heb zelf veel(ongeveer dezelfde problemen gehad tot dat ik mijn audigy2 kaart eruit gooide en mijn onboard sound gebruikte. sindsdien heb ik nooit geen problemen meer gehad,
Dus wat ik zou aanraden probeer het eens te doen zonder en audigykaart. Het lijkt raar maar dat was bijmij de oplossing, heb dan ook die audigy2 kaart dan verkocht. :)

• Race Eend
Ik heb iid een audigy 2 ZS, zal die er eens uitknallen en schone windows install doen over een uurtje.. dan weer kijken :) Thx voor de tip, toch wel raar dat het met matrox en audigy 2 zs wel goed gaat, maar wie weet :)

• SileX
  • Niet online
Verwijderd schreef op 20 september 2004 @ 10:57:
[...]

Maar jij hebt geen Intel chipset, voor Intel ICH5 bezitters zijn er geen speciale SATA drivers voor een losse SATA-opstelling, alleen voor RAID(Intel Application Accelerator RAID-edition)
ok ! weer wat geleerd ;)

• Race Eend
Nou ik heb het getest hoor.. werkt dus niet. Audigy eruit en een R9700pro bios erin, maar nogsteeds vastlopers. Windows boot vaak niet eens. Nu met Ide schijf gaat het weer perfect 8)7
Pagina: 1