asus a7n8x-e + xp2800+ schakelt uit zichzelf uit

Pagina: 1
Acties:

• pianoman
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 03-09-2025
Gisteren een Asus a7n8x-e deluxe en een xp2800 gehaald. Ik heb er ook een nieuwe voeding bij (350 watt) en 2 x 256 mb. Het werkt allemaal lekker, behalve dan dat hij eens in de zoveel tijd uit zichzelf uitschakelt.

De power gaat er dan in een keer af, en ik kan hem niet meer aanzetten. Eerst mot de stekker er uit en dan kan ik hem weer aanzetten. Temperatuur van de processor is wel hoog (61) maar dat ligt nog binnen de specificaties.

Ik heb er niet zo heel veel extreems in. Twee hdd's (1 x 7200, 1 x 5400) twee cdroms, een matrox g400 en nog niks op de usb poorten. Het lijkt me dat de voeding dat moet aankunnen toch?

Als ik in de log kijk is er geen software crash of iets dergelijks, weet iemand wat het kan zijn?

• Kevinp
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:40
De voeding kan het ook wel aan, iig als het een goede 350 W voeding is. Een noname heeft misschien wat moeite. Maar zelfs die zou het aan moeten kunnen.

Maar als je voeding wil testen koppel dan de 2e schijf los, samen met de cd-rom toei.

[ Voor 3% gewijzigd door Kevinp op 17-09-2004 18:46 ]

d'r is maar één ding in het leven wat moet, en dat is dood gaan.

Verwijderd

Had het zelfde Probleem, Koste zelf mijn 350 Watt voeding)
Heb nu een 400 Watt, nu geen probleem (maar een andere)

Bij mij was dus de oplossing (ok, min of meer gedwongen) een zwaardere voeding.

Kees
(8>

• pianoman
ik heb nu een idle temoeratuur van 54 graden, is dat niet wat aan de hoge kant?

dat is met een open kast en de voeding tijdelijk buiten de kast
schakelt de voeding uit als hij te warm wordt? (door de processor)

edit: draai nu al een tijdje met volle belasting met de voeding niet recht boven de processor, nu lijkt het goed te gaan. de cpufan maakt 2500 toeren is dat genoeg?
want de cpu is wel aan de warme kant. (58 graden)

edit 2: dat was dus te voorbarig, computer knalt er alsnog uit, alleen wat later (maar wel bij dezelfde processor temp. 60-65 graden

[ Voor 67% gewijzigd door pianoman op 17-09-2004 19:46 ]

• pianoman
Ik zie dat de voltages niet helemaal ok zijn:
12v: 12.48
5v: 4.838
3.3V: 3.312
Vcore: 1.696 (ipv 1.65) <----zou dit de hoge temperatuur kunnen veroorzaken,
en zou dat vervolgens de oorzaak van het hele probleem kunnen zijn? of is het waarschijnlijker dat er nog iets anders is?

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15:47

Thandor

SilverStreak

Die vCore is niet eens zo heel veel hoger, de temp kan misschien wel lager met betere koeling. Heb je een casefan :?
Probeer anders een betere koeler, een Arctic Copper Silent 2 Rev2 (non-TC) kan jouw CPU makkelijk koel houden.

Je voeding kan idd een probleem zijn, aangezien die 5v niet helemaal lekker is.

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• AdB
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12-04 17:17

AdB

Ik neem aan dat je de hangen & opstart guide doorgenomen hebt? :)
Oftewel: ga uitsluiten waaraan het kan liggen.
- Voeding: zijn die voltages idle of stressed met bijv. sisoft? Die 5V zit binnen de toleranties, maar je kunt altijd proberen met een nieuwe voeding / of even lenen.
- Gooi een paar HD's / CD eruit
- Geheugen: gebruik maar 1 bankje ipv 2, de problemen met dual channel zijn bekend. Test het geheugen evt. met memtest86, is het geheugen compatible (ook die problemen zijn bekend). Kijk even of de timings goed staan (evt. Voltage verhogen e.d.)
- De CPU wordt idd aan de warme kant, maar nog binnen de tolleranties. Is de koeler goed aangesloten / maakt goed contact met de koelpasta?.
Die bijna 1,7 Volt op de CPU is niet netjes, maar ook ruim binnen de toleranties. Je kunt hem in je BIOS bijvoorbeeld hoger zetten t.b.v. OC'en. Op de A7N8X tot 1.85 Volt [edit: om aan te geven dat die 1,7 nog makkelijk kan]
- stopcontact / stroomkabel goed en geaard?
- Het is een nieuw systeem: alles goed geinstalleerd (blaster/sasser update e.d.), geen software / driver probleem ? (Waarschijnlijk niet gezien de stekker eruit, maar je weet maar nooit).

Wij kunnen je pas helpen als je zelf de bron van de fouten ontdekt. O-)

[ Voor 3% gewijzigd door AdB op 18-09-2004 10:04 ]

AdB

• pianoman
hoe zouden de timings van het geheugen moeten staan? ik heb ze gewoon zo gelaten als ze standaard waren.

de koeler heb ik er al een keer opnieuw opgezet, de koelpasta lijkt goed contact te maken, er zit een hele dunne laag op de core, en op de koeler zie je ook precies waar hij contact maakt.

Ik heb hem nu een tijdje stressed draaien op 60 graden, de voltages gaan dan nog iets verder.

Vcore en 3.3 blijven goed, mar 12 staat op 12.672 en 5 staat op 4.73.

Hoe warm hoort de processor te zijn in idle stand (met standaard koeler)

de software moet goed zijn, win2k met alle updates en nieuwste bios.
maar het moet haast wel iets met de hardware te maken hebben, het is echt als of de stekker er uit wordt getrokken

edit: stopcontact is geaard, en via overspanningsbeveiliging aangesloten

[ Voor 5% gewijzigd door pianoman op 18-09-2004 12:38 ]

Verwijderd

Staat in je bios dat de pc zich uit moet schakelen bij een bepaalde temp? misschien kan die temp wat hoger?
65 is niet echt laag maar moet toch goed kunnen

• pianoman
ik heb nu een paar dingen geprobeerd:

cdroms, 2 hdd en floppy niet aansluiten -> zelfde resultaat
2e geheugenreepje verwijderd-> nog steeds hetzelfde

In het bios is geen optie om de pc uit te schakelen

Ik draai nu 40 minuten memtest86 met hetvolgende resultaat:

tst pass failing address good bad err-bits count chan
1 0 0001a1df124 - 417.9MB 00000000 00000100 00000100 1
1 0 0001e2fe028 - 482.8MB ffffffff dfffffff 2000000 10 1

betekent dat dat ik mijn gehuegen moet terugbrengen?

en is dat de oorzaak of moet ik toch ergens anders naar kijken?

Verwijderd

Zolang je nog geen Pass hebt zonder fouten is het niet goed. Als je PC al standaard geklokt staat is het geheugen (of CPU) brak.

• pianoman
maar kan dat de oorzaak zjn van het probleem?

hoe zie ik welke van de twee reepjes niet goed is?

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
pianoman schreef op 18 september 2004 @ 14:37:
maar kan dat de oorzaak zjn van het probleem?

hoe zie ik welke van de twee reepjes niet goed is?
Wat dacht je van één voor één proberen ? Het kan ook zijn dat 't geheugen wel goed is maar niet helemaal compatible met je mainboard is, check daarvoor de site van je mb fabrikant.

• pianoman
Ik heb nu voor de grap het geheugen eens op 200 MHZ gezet ipv 166, nou geeft hij geen fouten :?

Of is dat iets dat heel logisch is en had ik dat moeten weten?

• pianoman
geheugen is bij nader inzien toch ok, toch blijft het fout gaan, de computer schakelt uit als de processor de 61-62 graden bereikt (een hele nacht idle draaien is geen probleem)

Verwijderd

Toevallig Asus Probe geinstalleerd?

• pianoman
ja, maar die schakelt de computer niet uit, hij geeft alleen een waarschuwing

• pianoman
Volgens mij heb ik het probleem gevonden, ik heb een nieuw exemplaar moederbord gehaald, en nu heeft hij zo'n half uur op 100 % belasting gedraaid, temperatuur van de cpu liep tot 72 graden, dat kon met het eerste exemplaar niet.

dus ik denk dat het mobo gewoon brak was.

(achtergekomen nav telefoontje naar norrod helpdesk :) )
Pagina: 1