Overclocken Celeron D330 (2,66Ghz) wil niet verder dan 3,1 G

Pagina: 1
Acties:
  • 139 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• ChangeLife4Ever
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17:37

ChangeLife4Ever

owned by above

Topicstarter
Beste mensen,

ik heb hier een Celeron D330 en die wilde ik eerst goed het vuur aan de schenen leggen. Ik heb een paar reviews gelezen waarvan ik hier even de links post:

http://www.xbitlabs.com/articles/cpu/display/celeron-d.html
http://www.benchmark.co.yu/vidito.php?sid=5792 (natuurlijk vooral de plaatjes gekeken (zoals CPUZ))
http://www.sharkyextreme....article.php/3261_3398581/
http://www.howtofixcomputers.com/bb/sutra246317.html
en zo zou ik er nog veel meer kunnen noemen
Natuurlijk heb ik ook op GOT gezocht en gevonden. Echter, ik bijlf met DIT probleem achter!

dit zijn (bijna) allemaal benchmarks waarin de FSB hoger is dan 155Mhz, die ik voor elkaar krijg.

Mijn systeem:

P4S800D-E Deluxe (met AGP/PCI-lock)
Intel Celeron D330
2*256MB PC3200 Kingston
Zalman CNPS 7000A-Cu

Op 155Mhz draait mijn systeem nog stabiel, uitgezonderd dat hij bij het spelen van C&C Generals (een LAN spelletje) uitsloeg en ineens opnieuw opstartte. Verhoog ik de FSB naar 160, met dezelfde instellingen als die gebruikt worden in de links die hierboven staan, dan slaat hij vast, start niet op, boot te pas en te onpas.
Hoe kan ik mijn FSB nu omhoog krijgen, zonder dat mijn systeem instabiel wordt, of kan dit simpel weg niet?

De tempraturen zijn , als ik PCMark 2004 een tijdje laat draaien:
Moederbord 40gaden
CPU 60 graden

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 17-09-2004 17:19 . Reden: move SA > DOC ]

remember your end, someone owns us

• Dekaasboer
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 07-02 11:53
Niet iedere processor kan even ver gaan als anderen.

Dat licht aan verschillende dingen
-de proc zelf
-je mobo
-je voeding
-je koeling.

Je proc is nu 60 graden zeg je zelf, dat is nogal aan de warme kant. Als je verder willt clocken zou ik eens naar een betere koeler kijken.

http://axrotterdam.blogspot.nl

• ChangeLife4Ever

ChangeLife4Ever

owned by above

Topicstarter
in de test van X-Bit wordt de FSb overgeclockt tot 190MHZ (Ook een Celeron D330)

in deze test wordt gebruik gemaakt van een koeler die ik ook heb, daarover staat: "During our tests we used one of the best air cooling solutions from Zalman – CNPS7000A-Cu."

Het moederbors kan FSB 200 aan, als er gebruik gemaakt wordt van een P4, die dat ondersteund. Verder kan het met 1MHZ ingesteld worden, van 100 tot 300 MHZ.

• My-life
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17:08
De koeling ligt niet alleen aan je CPU koeler, maar ook aan je airflow in de kast en zelfs aan de kamer temperatuur.
Heb je al een X je Vcore verhoogt? (Met kleine stapjes uiteraard)

• ChangeLife4Ever

ChangeLife4Ever

owned by above

Topicstarter
ik heb de Vcore al eens verhoogd, maar dat gaf hetzelfde negatieve resultaat.

over de teperatuur refereer ik nog maar eens naar de site van X-Bit. Zij hebben de volgende temperaturen (die ik ook heb)

Idle: 45oC
Burn: 62oC

• My-life
Zoek eens een beetje op GoT en lees ook de FAQ. (Daar had je ook kunnen lezen dat dit topic niet in SA moest, maar daar was je zelf ook al 8er)

• GambitRS
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-06-2013

GambitRS

w00t

Overclock regels:
Stapjes van 1Mhz
Instabiel? Voltage verhogen
Te Warm? Betere koeling aanschaffen

MechWarrior || Monsters Game

• ChangeLife4Ever

ChangeLife4Ever

owned by above

Topicstarter
Als ik de FSB naar 156 verhoog, dan valt hij dus al spontaan uit. verhoog ik de voltage, dan heeft hij er nog geen zin in. de temperatuur is ok, dat is het probleem niet

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Als je de multiplier kan veranderen, dan zou ik die ietsjes omlaag gooien, meestal kan je dan een hogere FSB halen (wat de prestaties van je PC alleen maar ten goede komt)

12 * 133 = 1596MHz
6 * 266 = 1596MHz
En toch is de 2e sneller... ;)

En wat je ook nog kan proberen, is de divider (CPU:MEM verhouding) te veranderen... :) Geeft meestal ook nog een hogere FSB... :)

EDIT: @ Mafkeez: Nou liever niet :X Ik wil graag nog langer jullie helpen... So uhh... Speed is of assence ;)

[ Voor 14% gewijzigd door CH4OS op 17-09-2004 17:22 ]

• Laurenz
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07-11-2025
Je zou bijv. ook de MP een stapje omlaag kunnen gooien, zodat je FSB misschien weer wat hoger komt :)

Edit:
Damn you GJ-tje :( ;)

[ Voor 14% gewijzigd door Laurenz op 17-09-2004 17:13 ]

Leave only footprints, take only memories

• My-life
Ik denk dat de MP wel gelockt is.
Of zeg ik nu weer domme dingen?

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

My-life schreef op 17 september 2004 @ 17:45:
Ik denk dat de MP wel gelockt is.
Of zeg ik nu weer domme dingen?
Nee, je zegt geen domme dingen, wil bij Intel wel vaker dat ie gelocked is... Meestal kan je dan alleen je MP omlaag halen, maar dat kan dus blijkbaar ook niet meer...

Of je moet je MP instellen op je moederbord, door middel van jumpers o.i.d.

• My-life
Wist ik wel :) .
Ik d8 dat we de tijd van de jumpers nou wel zo'n beetje hadden gehad :) ,
Volgens mij zitten ze niet op de P4S800 (Wel jumpers, maar niet voor de MP)

Hoever heb je de Vcore verhoogt?

• ChangeLife4Ever

ChangeLife4Ever

owned by above

Topicstarter
ik heb de Vcore verhoogd tot 1,5v, echter, bij de meeste overclock acties die hierboven beschreven staat, is dat niet nodig

[ Voor 58% gewijzigd door ChangeLife4Ever op 17-09-2004 18:00 ]

• nFo
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10:13

nFo

Heb je die Zalman wel op ± 2500 RPM staan ?
Want de temp is wel vrij hoog.
En weet je zeker dat die Zalman er goed op zit + goede koel prut.
En SiS bordjes zijn over het algemeen geen goede overklokkers.

Mijne doet: Celeron D335@3615 MHz, zie pifast topic.
Die x-bitlabs lui doen: CeleronD330@3800 MHz.
Dus dat moet harder kunnen. :)

[ Voor 4% gewijzigd door nFo op 17-09-2004 18:22 ]

• ChangeLife4Ever

ChangeLife4Ever

owned by above

Topicstarter
Zalman staat op +- 2300 (dacht dat dat op z'n hardst was)

• Copycat
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 30-12-2025

Copycat

Stamgast @ HGGCT

GJ-tje schreef op 17 september 2004 @ 17:49:
[...]
Nee, je zegt geen domme dingen, wil bij Intel wel vaker dat ie gelocked is... Meestal kan je dan alleen je MP omlaag halen, maar dat kan dus blijkbaar ook niet meer...

Of je moet je MP instellen op je moederbord, door middel van jumpers o.i.d.
Dat kan toch echt sinds halverwege het P2 tijdperk al niet meer. Dus ook niet naar beneden meer of heb ik al die jaren wat gemist :?

Verder vraag ik me af of je ram niet al default wat meer voltage kan gebruiken meestal is dit nl ook zo.

En ik kan op de ASUS site ook nergens vinden of er wel een AGP/PCI lock op zit, weet niet of dit wel bij die andere borden waar het wel op zit vermeld wordt.
Dus misschien nog een divider verkeert staan :?

P4 2,53 512MB PC3200, GF4 Ti4200

• ChangeLife4Ever

ChangeLife4Ever

owned by above

Topicstarter
Over de AGP/PCI-lock staat het volgende op de ASUS-site:

AI overklokken
De ASUS P4S800D-E Deluxe biedt robuuste overklok opties om systeemprestaties te maximaliseren.
- SFS (Stepless Frequency Selection) van 100MHz tot 300MHz met 1MHz interval
- Instelbare FSB/DDR ratio. Vaste AGP/PCI frequenties
- ASUS C.P.R.(CPU Parameter Recall)

• Copycat

Copycat

Stamgast @ HGGCT

e.vanbeijnum schreef op 17 september 2004 @ 19:22:
Over de AGP/PCI-lock staat het volgende op de ASUS-site:

AI overklokken
De ASUS P4S800D-E Deluxe biedt robuuste overklok opties om systeemprestaties te maximaliseren.
- SFS (Stepless Frequency Selection) van 100MHz tot 300MHz met 1MHz interval
- Instelbare FSB/DDR ratio. Vaste AGP/PCI frequenties
Zal wel kloppen dan. Heb ook op de engelse site gekeken ;)
Maar je hebt het voltage wat over je geheugen loopt al omhoog gegooit :?

• ChangeLife4Ever

ChangeLife4Ever

owned by above

Topicstarter
Waarom zou ik het voltage van mijn geheugen moeten verhogen?? Ik zit nu op 158FSB, het zou normaal 200 aan moeten kunnen.

De engelse site geeft hetzelde, maar dit leek me makkelijker om te kopieren ;) maar toch nog even (op de global site) voor de liefhebber ;)

ASUS P4S800D-E Deluxe offers robust overclocking options to maximize your system performance.
- SFS (Stepless Frequency Selection) from 100MHz up to 300MHz at 1MHz increment
- Adjustable FSB/DDR ratio. Fixed AGP/PCI frequencies

EDIT:

http://www.anandtech.com/...s/showdoc.aspx?i=1968&p=4 dit is een link waarin de PCI/AGP lock getest is

[ Voor 11% gewijzigd door ChangeLife4Ever op 18-09-2004 13:07 ]

• Copycat

Copycat

Stamgast @ HGGCT

e.vanbeijnum schreef op 18 september 2004 @ 12:55:
Waarom zou ik het voltage van mijn geheugen moeten verhogen?? Ik zit nu op 158FSB, het zou normaal 200 aan moeten kunnen.

De engelse site geeft hetzelde, maar dit leek me makkelijker om te kopieren ;) maar toch nog even (op de global site) voor de liefhebber ;)

ASUS P4S800D-E Deluxe offers robust overclocking options to maximize your system performance.
- SFS (Stepless Frequency Selection) from 100MHz up to 300MHz at 1MHz increment
- Adjustable FSB/DDR ratio. Fixed AGP/PCI frequencies

EDIT:

http://www.anandtech.com/...s/showdoc.aspx?i=1968&p=4 dit is een link waarin de PCI/AGP lock getest is
PCI/AGP lock verhaal mag je nu wel achterwege laten maar standaard voltage voor je memory kon wel eens hoger zijn dan je moederbord instelt. Maar als je niet de moeite wilt nemen dan hoef je ook geen hulp meer van mij te verwachtten.

Verwijderd

M'n D325 celly boot prima op 200 FSB ( 3,8 Ghz )... echter tijdens het laden van WinXP krijg ik een mooi blauw scherm :(
op 166 FSB ( 3,1 Ghz ) loopt ie prima.

Nou vind ik wel dat de D celly warmer loopt dan bijvoorbeeld m'n P4C met de zelfde cooler op orginele clock..

Verwijderd

Me D320 op een Asus P4P800S-X ging 3240MHz (18 x 180) stabiel. Heb nog niet hoger geprobeerd. 't Enige probleem is dat me geluid dan in ene weg is. Geen audio device meer te bekennen, totdat ik weer terug klok.

• Solovine
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 13-02-2024
Verwijderd schreef op 19 september 2004 @ 04:46:
Me D320 op een Asus P4P800S-X ging 3240MHz (18 x 180) stabiel. Heb nog niet hoger geprobeerd. 't Enige probleem is dat me geluid dan in ene weg is. Geen audio device meer te bekennen, totdat ik weer terug klok.
Miss wordt je southbridge te warm.

Ik bedoel dus omdat je geen geluid meer hebt dan.

[ Voor 8% gewijzigd door Solovine op 19-09-2004 18:32 ]

Verwijderd

Alexio schreef op 19 september 2004 @ 18:32:
[...]

Miss wordt je southbridge te warm.

Ik bedoel dus omdat je geen geluid meer hebt dan.
Hmm, lijkt me sterk, dat bord is gemaakt voor hogere kloksnelheid dat dit.
Met dat Asus OC gedoe op 10% begint het al vaag te doen, tijdens een mp3tje kapt het geluid in ene en kan ik nie meer op play drukken. Op 20% is er dan helemaal geen geluid meer. Zal morgen voor de gein ff op de SB voelen.

Verwijderd

ik denk idd dat je PCI-bus of iets dergelijks teveel mhzen krijgt.

zet je FSB eens gewoon op 166?

Was laatst bezig en kwam niet verder dan 117. Ff checken en ja hoor, 38mhz op de pci bus. Dat gaat dus fout. Dan maar in 1x naar 133 en werkt als een zonnetje.

• Astennu
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-02 16:55
Zo te zien zijn die Celeron D3xx dingen dus ook niet al te beste clockers.

Igg weten jullie zekers dat jullie geheugen wel die 160 mhz van je fsb doet ? en niet op 100 mhz toch 200 mhz. Controleer dit met cpu Z. Verder v-core verhogen help voor de stabiliteid van je cpu. Dit kun je testen met OA Prime95 gewoon te vinden bij google.Dit is een zeer goed stress test programma. Houd de temp in de gaten en kijk of je locks van de pci bus wel werken.

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Verwijderd

Verwijderd schreef op 20 september 2004 @ 09:54:
ik denk idd dat je PCI-bus of iets dergelijks teveel mhzen krijgt.

zet je FSB eens gewoon op 166?

Was laatst bezig en kwam niet verder dan 117. Ff checken en ja hoor, 38mhz op de pci bus. Dat gaat dus fout. Dan maar in 1x naar 133 en werkt als een zonnetje.
Die Celly D's lopen standaard al 133. Ik heb nergens in de bios iets kunne vinden over pci snelheid. Ik heb trouwens sound on board, weet niet of dat veel uitmaakt.
Net ook ff meteen op 200 geprobeerd, maar dan start ie helemaal niet meer en word de bios gereset.
Astennu schreef op 20 september 2004 @ 10:10:
Zo te zien zijn die Celeron D3xx dingen dus ook niet al te beste clockers.

Igg weten jullie zekers dat jullie geheugen wel die 160 mhz van je fsb doet ? en niet op 100 mhz toch 200 mhz. Controleer dit met cpu Z. Verder v-core verhogen help voor de stabiliteid van je cpu. Dit kun je testen met OA Prime95 gewoon te vinden bij google.Dit is een zeer goed stress test programma. Houd de temp in de gaten en kijk of je locks van de pci bus wel werken.
Ik heb een 1GB dual-channel kit van Dane-Elec, pc3200. De snelheid komt idd ver over de 200mhz te liggen, daarom ging ik dus in 1x naar 200fsb. zelfs met wat hogere timings starte de comp niet.
Misschien eens wat betere cooling overwegen, alles zit stock.

• ChangeLife4Ever

ChangeLife4Ever

owned by above

Topicstarter
ik heb mijn geheugen standaard op 200MHZ staan, op normale instellingen. Het enige waar ik wat aan verander is de FSB (voor de CPU) en de Vcore

• Copycat

Copycat

Stamgast @ HGGCT

e.vanbeijnum schreef op 20 september 2004 @ 22:06:
ik heb mijn geheugen standaard op 200MHZ staan, op normale instellingen. Het enige waar ik wat aan verander is de FSB (voor de CPU) en de Vcore
Dus dan klok je je geugen ook over doordat die aan je FSB is verbonden dmv een divider.

• ChangeLife4Ever

ChangeLife4Ever

owned by above

Topicstarter
'k zal het eens proberen als ik mijn geheugen lager heb geclockt, maar dat wordt later deze week als ik mijn nieuwe voeding (Tagan 480Watt :9 ) binnen heb

BTW is er iemand die ook zijn Celeron D overgeclockt heeft, zo ja, vermeld dan eens je FSB voltages en uiteindelijke clock-resultaat. Geeft een mooi beeld van datgene wat mogelijk moet zijn, voor ons, tweak-eendjes

EDIT:

Hoe kan ik de snelheid van mijn geheugen controleren? CPU-Z geeft geen info bij memory en CPUID ook niet, net zo min als AIDA32.

[ Voor 17% gewijzigd door ChangeLife4Ever op 21-09-2004 21:24 ]

• ChangeLife4Ever

ChangeLife4Ever

owned by above

Topicstarter
inmiddels met een andere voeding (Tagan 480Watt) en een andere gehuegen divider haal ik de 3,6 GHz. Toch niet slecht voor een simpel Celeronnetje...

Thnxs iig allemaal voor jullie tips!!

[ Voor 70% gewijzigd door ChangeLife4Ever op 19-10-2004 14:19 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 19 september 2004 @ 04:46:
Je kan op je moederbord instellen dat je pci/agp op andere frequenties moet gaan zitten.
Ik heb ze op 66.6 en 33.3 gezet. Dat kan je alleen instellen als je manual selecteerd om te overclocken. Dan heb je namelijk je geluid weer terug.
Sorry voor de HEEELLLLLE late reactie, ik heb dat moederbord maar pas een paar dagen

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 11-03-2005 20:50 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 11 maart 2005 @ 20:48:
[...]

Je kan op je moederbord instellen dat je pci/agp op andere frequenties moet gaan zitten.
Ik heb ze op 66.6 en 33.3 gezet. Dat kan je alleen instellen als je manual selecteerd om te overclocken. Dan heb je namelijk je geluid weer terug.
Sorry voor de HEEELLLLLE late reactie, ik heb dat moederbord maar pas een paar dagen
Heheh, ik had die lock inmiddels al gevonden. Heb em nu op 3150MHz lopen, op 3240 knalde hij er stiekum toch uit, zonder BSOD of wat dan ook, dus ik denk dat de voeding aan zijn max zit (AOpen 300w)

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 11 maart 2005 @ 22:50:
[...]

Heheh, ik had die lock inmiddels al gevonden. Heb em nu op 3150MHz lopen, op 3240 knalde hij er stiekum toch uit, zonder BSOD of wat dan ook, dus ik denk dat de voeding aan zijn max zit (AOpen 300w)
post ook ff je temps enzo en op wat voor manier je ´m koelt, air of water?

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 18 maart 2005 @ 01:41:
[...]

post ook ff je temps enzo en op wat voor manier je ´m koelt, air of water?
Temp idle is 55 graden. Na 20 minuten Toast is ie 63 graden. Gekoeld met een Arctic Super Silent 4 Ultra TC, lucht dus. Met de stock cooler draaide ik ook al deze snelheid met veel hogere temps, maar hij kan zelfs niet harder met deze. Voltage geprobeerd tot 1,525 maar stabiliteit bleef hetzelfde. Hij draait nu 1,375 dus undervolted :P Maar me voeding wil gewoon niet dat ie nog harder loopt

• Chemist
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 07-11-2025
e.vanbeijnum schreef op dinsdag 21 september 2004 @ 21:19:
BTW is er iemand die ook zijn Celeron D overgeclockt heeft, zo ja, vermeld dan eens je FSB voltages en uiteindelijke clock-resultaat. Geeft een mooi beeld van datgene wat mogelijk moet zijn, voor ons, tweak-eendjes
Hier is al een mooi topic voor, maar ik zal het hier ook nog even plaatsten.

Ik heb dus de celeron D 330 en die draait 2,66@4,00 met de standaard koeler. Ik heb ook hoger geprobeerd (4,5 GHz) maar dat trekt mijn el-cheapo DDR400 geheugen denk ik niet. De FSB staat nu dus op 200, het voltage heb ik verhoogd naar 1,55V.

Temp bij standaard windows gerbuik is 45-50 graden, stressed loopt ie op naar 66-67 graden.

Just because I'm paranoid, doesn't mean they're not watching me

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 18 maart 2005 @ 02:47:
[...]

Temp idle is 55 graden. Na 20 minuten Toast is ie 63 graden. Gekoeld met een Arctic Super Silent 4 Ultra TC, lucht dus. Met de stock cooler draaide ik ook al deze snelheid met veel hogere temps, maar hij kan zelfs niet harder met deze. Voltage geprobeerd tot 1,525 maar stabiliteit bleef hetzelfde. Hij draait nu 1,375 dus undervolted :P Maar me voeding wil gewoon niet dat ie nog harder loopt
ik heb je op msn toegevoegd, heb namelijk nog een paar vragen over die mobo.. Heb namelijk t gevoel dat hij niet zo perfect is.
Pagina: 1