[tekentablet] resolutie, formaat (AutoCAD)

Pagina: 1
Acties:
  • 327 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• willem7q
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
Ik ben op zoek naar een tekentablet. Als ik oude topics dmv de search nalees zie ik dat iedereen enthousiast is over Wacom. Over 2 dingen vind ik echter minder informatie:

(1) de resolutie
Het grote prijsverschil tussen de Volito, Graphire en Intuos serie vertaalt zich blijkbaar voornamelijk in de resolutie (respectievelijk 1000 dpi, 2032 lpi en 5080 lpi). Is dat het prijsverschil waard? Ga ik dat merken in AutoCAD? (ik werk op een 19" monitor aan vrij lage resoluties: 1280*960).
Andere verschillen zitten in de drukgevoeligheid, meer software, hoekgevoeligheid,... maar dat interesseert mij toch niet. Of zie ik nog een verschil over het hoofd?

(2) formaat
Is het te doen om met een A6 tablet in AutoCAD te werken op een 19" monitor met een resolutie van 1280*960? Of kies ik beter voor A5 of nog groter?

• Roeligan
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22-07-2025

Roeligan

Feyenoord

offtopic:
roeligan at xs4all punt nl voor msn >> heb een Aiptek12000 te koop voor 65 pleuri

Wacom is de beste, maar niet goedkoop, een A6 zou k zoiezo afraden (al helemaal met een 19")

A real man fears not mortality for it's death, he fears mortality for it's lack of life!
RatPack #814

• willem7q
  • Niet online
Ik weet niet of dit een goede vergelijking is, maar met mijn scherm op een resolutie van 1280*960 moet ik bij de middelste snelheid van de muisaanwijzer 7 cm afleggen om aan de andere kant van het scherm te geraken. Een A6 tablet is ongeveer 15 cm breed. Groot (en dus precies) genoeg zou ik zeggen?

• Skinkie
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-06-2020

Skinkie

Op naar de 500

ik heb B5 formaat van de Aldi, op 19" (1280x1024) is daar lekker meer te modelleren onder linux. m'n orginele autocad tablet van genius is een beetje groter en ouder... dus niet te vergelijken eigenlijk.

Steun Elkaar, Kopieer Nederlands Waar!

• willem7q
  • Niet online
B5 is natuurlijk nog een stuk groter dan A6, maar ik denk dat ik mij met dat formaat wel kan verzoenen.
Dan blijft er nog het probleem van de resolutie. De reden waarom ik een Graphire zou kopen ipv een Volito zou gewoon de hogere resolutie zijn. Maar is dat het prijsverschil waard? Merk je dat? Optische muizen zijn ook 1000dpi als ik mij niet vergis, en die zijn toch ook heel nauwkeurig. Of is dat niet te vergelijken?

[ Voor 4% gewijzigd door willem7q op 18-09-2004 00:15 ]

• KnOeFz
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12:53

KnOeFz

no comment...

Toen ik net van school kwam (ca 9 jaar terug) werd op veel architectenbureau's getekend met AutoCAD icm met een A4 of A3 tablet. Het leuke daarvan was (dit was nog de DOS tijd) dat wat je sinds windows als icoontjes op je scherm ziet (dat onder DOS dus in tekst uitval-menu's verborgen zat) in een klik op je tablet aan te wijzen was. Hoe groter je tablet, des te meer 'knopjes' kon je er op aanklikken. Het Deel op het tablet dat was gereserveerd voor je scherm was ongeveer vergelijkbaar met een A5 ( en gelijk van grootte op zowel een A4 als een A3 tablet). Maar met de opkomst van windows kreeg je al die mooie knopjes op je scherm en verhuisde de tablets overal naar de kast en iedereen werkt met een muis.

De tablets die toen gebruikt werden ware in zoverre anders dan de Wacoms van nu doordat ze niet drukgevoelig waren. Dat is voor CAD ook niet nodig, voor 'artistiek' tekenen met Photoshop etc is dat natuurlijk wel leuk omdat je dan meer een pen/penseel benaderd.

Naar mijn mening is tekenen in CAD met een tablet zo klein als A5 of A6 dus niet heel erg nuttig. Misschien wel als je met een gewone muis last hebt van RSI ofzo.

Vroeger zat er trouwens bij de Samples tijdens een AutoCAD install een tablet layout dat je uit kon plotten en onder je tablet kon schuiven. Zoek eens zo'n layout op dan zie je wat ik bedoel.

[ Voor 5% gewijzigd door KnOeFz op 18-09-2004 15:02 ]

I don't mind going nowhere, as long as it's an interesting path. - Ronald Mabbitt

• willem7q
  • Niet online
Interessant, professionele ervaringen uit de architectuurwereld, dat had ik nodig :-)
Weet je toevallig nog welke types van tekentabletten het waren (of beter nog: welke resolutie)? En kon je er precies mee tekenen?
Drukgevoelig moet het tablet voor mij inderdaad niet zijn. Dus als er tabletten bestaan die van kwaliteit even goed zijn als de Wacoms, maar goedkoper zijn doordat ze geen drukgevoeligheid hebben... dan hoor ik dat graag :-)

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online
Ik denk dat tabletten met drukgevoeligheid alleenmaar als 'inbouwtoepassing' te kopen zijn, niet als los tablet oid. Ik denk wel dat je met Wacom goed zit, wat is je budget eigenlijk?

|>

• willem7q
  • Niet online
Liefst niet meer dan €100 eigenlijk...
Dan blijft er natuurlijk niet zoveel meer over:
Wacom Volito - A6 - 1000dpi - €59,9
Wacom Graphire - A6 - +/-2000dpi - €94,9
Aiptek HyperPen 12000U - A4 - 3048 dpi - €89

Die Aipteks zien er ook wel interessant uit, maar die hebben een batterijtje in de pen. En ik hoor van iedereen "koop een Wacom"... :?

Alle Wacoms/Aipteks hebben trouwens drukgevoeligheid hoor, tabletten zonder drukgevoeligheid zijn blijkbaar eerder een uitzondering.

• KnOeFz
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12:53

KnOeFz

no comment...

wvbesien schreef op 18 september 2004 @ 19:38:
Interessant, professionele ervaringen uit de architectuurwereld, dat had ik nodig :-)
Weet je toevallig nog welke types van tekentabletten het waren (of beter nog: welke resolutie)? En kon je er precies mee tekenen?
[...]
Yeah I'm a pro (8>
Zover ik me kan herinneren waren die tablets altijd van Calcomp. Resolutie enzo zou ik niet meer weten. Uiteraard kon je er precies mee tekenen. Lijkt me dat als de resolutie toen al goed was je je daar nu helemaal geen zorgen meer over hoeft te maken. Tijdje terug zag je ze ook regelmatig op ebay langskomen... wellicht dat je ook daar eens kunt kijken.

Ik ben eigenlijk wel benieuwd waarom je een tablet wil gaan gebruiken? Wat zijn je verwachtingen er van? Want dat is me niet helemaal duidelijk.

ps. in het mapje C:\Program Files\AutoCAD 2005\Sample zit Tablet.dwg, maar bij mij geeft ie 'invalid drawing' als foutmelding. Maar daar zou je moeten kunnen zien wat het idee van tekenen met een tablet is. Print dat ook een 1:1 uit, dat krijg je ook een idee van de afmetingen van een CAD tablet.

[ Voor 26% gewijzigd door KnOeFz op 19-09-2004 09:46 ]

I don't mind going nowhere, as long as it's an interesting path. - Ronald Mabbitt

• willem7q
  • Niet online
Ik zou het in de eerste plaats gebruiken als muisvervanging in Architectural Desktop, en indien mogelijk als muisvervanging (of afwisseling) in het algemeen. Deels om beginnende RSI-klachten de kop in te drukken, maar ook omdat ik een muis gewoon niet zo handig vind om lang aan een stuk mee te werken. De pen moet dus niet méér kunnen dan de muis, maar moet minstens even precies zijn, en moet ergonomischer zijn om lang aan één stuk te gebruiken.
Zo een template met knopjes voor in AutoCAD lijkt wel handig, maar daar heb je zoals je zegt wel grotere tabletten voor nodig. En dat vind ik de investering niet waard. Het wordt dus 'gewoon' een muisvervanging.

• Roeligan
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22-07-2025

Roeligan

Feyenoord

Ik heb de aiptek 1 keer gebruikt, ik werk met multi monitor en dat werkt niet lekker, die batterij in de pen vondt ik persoonlijk wel meevallen.

A real man fears not mortality for it's death, he fears mortality for it's lack of life!
RatPack #814

Pagina: 1