Toon posts:

Blokkerige plaatjes op laptop

Pagina: 1
Acties:
  • 264 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb gister een nieuwe Dell Laptop binnengekregen, maar ben niet zo blij
met de beeldkwaliteit.
Teksten zien er superscherp uit, maar plaatjes zien er heel erg blokkerig en korrelig uit.
Komt dit vaker voor bij laptops of ligt het aan mijn instellingen?

Hier mijn specs:

Dell Inspiron 5160
2.8 Gigahertz Mobile Pentium 4, 512 MB RAM
Windows XP
NVida Geforce FX Go5200 32 MB
SXGA 15 Inch scherm en staat ingesteld op 1400 x 1050

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 17-09-2004 15:35 ]

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Controlleer je resolutie, TFT schermen zijn gemaakt voor 1 bepaalde resolutie en als je dan een lagere resolutie insteld dan moeten de andere pixels erbij "verzonnen" worden wat er (vaak) lelijk uit ziet :)

edit:
en toen editte de TS de specs terwijl ik aan het typen was :+

[ Voor 22% gewijzigd door Erkens op 17-09-2004 15:36 ]

Verwijderd

Welke resolutie draai je hem op?? Je weet dan een TFT een native resolutie heeft, draai je hem op wat kleinere resoluties "polariseert" het beeldscherm de pixels, worden ze dus vergroot..

Voorbeeld, de native resolutie van jouw laptop's scherm is 1280x1024.. Jij zet hem op 1024 x 768, worden de pixels zeg maar "vergroot" als een vergrootglas..

edit:

En toen was iemand mij voor en editte de TS ook nog eens zijn specs.. :D :+

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 17-09-2004 15:37 ]

Verwijderd

Topicstarter
De Resolutie staat goed ingesteld, want als ik hem lager zet, wordt ALLES heel vaag.

• raoulduke
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online

raoulduke

Get in!

Gebruik je Compuserve / AOL? Heb je een proxy? Soms veranderen proxies en providers de plaatjes die je binnenkrijgt naar een extreem lage resolutie.

Is je kleurdiepte goed ingesteld?

Remember, if you have any trouble you can always send a telegram to the Right People.

Verwijderd

Topicstarter
raoulduke schreef op 17 september 2004 @ 15:41:
Gebruik je Compuserve / AOL? Heb je een proxy? Soms veranderen proxies en providers de plaatjes die je binnenkrijgt naar een extreem lage resolutie.

Is je kleurdiepte goed ingesteld?
Met 'kleurdiepte' bedoel je het aantal bits? Staat bij mij iig op 32 Bits.

Ik gebruik geen proxy of iets dergelijks. Met het heeft sowiezo niks met internet te maken, want ik heb gezien dat ook in spellen, plaatjes er blokkerig uitzien.

Verwijderd

En wat voor plaatjes zijn het dan precies? icoontjes in de systray? Dat kan liggen aan de Dotpich in windows, dell heeft de neiging die op 120 te zetten, heb dat al een paar keer gezien hier @ GOT (zal zelf nooit dell nemen :D). Gewoon eventjes onder display properties naar 96DPI zetten.

Mocht je plaatjes/textures bedoelen in games, en dan specifiek 3D Games: probeer eens iets met texture filtering te doen. Alhoewel de FX5200 geen gamekaart is, moet hij wél gewone beeldkwaliteit geven. Mocht dat niet goed zijn, is dat meestal een instelling, of een verouderde/foute driver.

TS, post anders eens wat meer details, zoals: welke spellen, wat voor plaatjes, screenshot van de vervorming e.d.

• GambitRS
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-06-2013

GambitRS

w00t

gebruik eens firefox. Heb zelf ook een Dell Inspiron en met IE zijn alle plaatjes vaag, met firefox is alles crystal clear en crispy

MechWarrior || Monsters Game

• gatlarf
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:49

gatlarf

So say we all...

Een Dell-scherm moet je instellen op 1600*1200, althans dat is op alle Dell-laptop bij ons op het bedrijf zo. En dan is je beeld haarscherp. Elke andere resolutie zal slechtere resultaten geven.

May the lords of Kobol guide you...

• raoulduke
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online

raoulduke

Get in!

Staan de spellen die je speelt ook in de goede resolutie? Ik kan me voorstellen dat er best veel spellen zijn die jouw 1400x1050 (?) resolutie niet als optie hebben, waardoor je als nog interpolatie krijgt.

Remember, if you have any trouble you can always send a telegram to the Right People.

• Pakjebakmeel
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 27-06 11:52
probeer eens op ware grootte je plaatje te bekijken 100 dus.. Kan zijn dat ie niet mooi resized

• dumb_8
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07-07 16:35
Dit komt omdat Dell zijn laptops standaard uitlevert met de fonts op 120%. Zet het terug op 100% en alles gaat weer goed....

Zie ook:

http://service.dell.com/d...3+5818+5828+13747,00.html

"Adjust the Font Size"

Regarding the fuzzy images: Dell sets the display properties->settings->advanced to 120 dpi, not normal. Change the settings to native resolution (normal) and the fuzziness is gone (although the type and graphics get smaller).

[ Voor 32% gewijzigd door dumb_8 op 17-09-2004 16:20 ]

i386SX/16MHz, Trident 9400 1MB Vesa Local Bus, 4MB fpage, 40 MB hdd, Soundblaster 2.0

• gatlarf
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:49

gatlarf

So say we all...

dumb_8 schreef op 17 september 2004 @ 16:17:
Dit komt omdat Dell zijn laptops standaard uitlevert met de fonts op 120%. Zet het terug op 100% en alles gaat weer goed....

Zie ook:

http://service.dell.com/d...3+5818+5828+13747,00.html

"Adjust the Font Size"
Ik denk eerder dat het probleem in dit geval meer ligt in de scherpte van afbeeldingen, niet de fonts. Het klopt inderdaad van die 120%, maar dat gaat nog niets veranderen aan de scherpte van afbeeldingen. Resolutie juist zetten gaat dit wel verhelpen. Denk ik... :)

May the lords of Kobol guide you...

Verwijderd

Topicstarter
De fonts zijn juist superscherp, maar ik ben nog ergens achter gekomen.

Het gaat vooral om plaatjes die op websites staan.
Bijvoorbeeld het google logo op www.google.com. Als ik de website
bekijk in IE, dan ziet het logo er heel blokkerig uit, maar als ik het plaatje
op mijn harde schijf opsla en dan open in een grafische editor, dan ziet het
er wel mooi scherp uit.

Ligt het aan de instellingen van IE ofzo?

• tiguan
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:12
Dat komt omdat bij je scherminstellingen zet Dell dit op 120dpi. Als je dit terug zet op 96dpi dan wordt alles normaal. Je moet dan wel ff je notebook opnieuw opstarten. Ik heb exact hetzelfde op me Inspirion 8600 gehad. Ik heb gewoon Windows XP opnieuw er op gezet. Ben je ook van het probleem af.

Internet explorer resized alles zodat het lijkt alsof je op een 96dpi scherm zit te werken, maar het resizen van plaatjes kan IE dus voor geen meter.

Verwijderd

Tuurlijk zijn de fonts scherp, die zijn immers vector. Maar een plaatje over het algemeen niet. Nou weet ik niet hoe IE werkt, maar dikke kans dat hij plaatjes meezoomed met de text. Doordat de DPI van de fonts op 120 staat (groot), is dat plaatje wat opgerekt, en IE kan niet interpoleren. Zet de DPI op 96 (Normaal), en het zal goed moeten zijn.

Klik rechts op het buroblad,
Eigenschappen
Tabblad Instellingen
Geavanceerd
Kadertje weergeven: DPI instelling op Normaal (96dpi) zetten.

Verwijderd

Topicstarter
Wannapuf schreef op 17 september 2004 @ 16:44:
Dat komt omdat bij je scherminstellingen zet Dell dit op 120dpi. Als je dit terug zet op 96dpi dan wordt alles normaal. Je moet dan wel ff je notebook opnieuw opstarten. Ik heb exact hetzelfde op me Inspirion 8600 gehad. Ik heb gewoon Windows XP opnieuw er op gezet. Ben je ook van het probleem af.

Internet explorer resized alles zodat het lijkt alsof je op een 96dpi scherm zit te werken, maar het resizen van plaatjes kan IE dus voor geen meter.
Hehe jullie hebben helemaal gelijk, ik dacht dat het alleen op de fonts effect zou hebben, maar ik heb het nu geprobeerd en zie alle plaatjes perfect!

Heel erg bedankt voor al jullie hulp.

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Verwijderd schreef op 17 september 2004 @ 15:38:
De Resolutie staat goed ingesteld, want als ik hem lager zet, wordt ALLES heel vaag.
Probeer eens ClearType aan te zetten...

Eigenschappen dekstop -> Vormgeving -> Effecten -> 'Randen van letters vloeiend op het scherm weergeven en wel als volgt:' -> ClearType

Is een functie in XP, speciaal voor TFT's :)
Op mijn broers laptop werkt het vet goed, is een soort anti alias zeg maar...

[ Voor 5% gewijzigd door CH4OS op 17-09-2004 16:56 ]

Pagina: 1