Toon posts:

SATA/RAID voor professionele video-productie PC

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Binnenkort moet ik een pc'tje ineensteken voor iemand die vooral met professionele video-productie bezig is. Ik dacht hierbij een SATA/RAID-0 configuratie te gebruiken aangezien dit soort gebruikers met heel grote bestanden werkt, en een vlugge leessnelheid wel op prijs weten te stellen.

Ik heb echter al wat horror-verhalen gehoord over RAID-0, oa : iemand die een stroompanne had met als gevolg dat hij heel zijn pc terug van nul heeft mogen installeren omdat zijn RAID-0 configuratie naar de vaantjes was.

Zijn zulke scenarios typisch voor SATA/RAID-0 ? Overweeg ik dan beter een SCSI RAID oplossing ?

Groetjes en bedankt,

Jeroen Jacobs

Verwijderd

Tja.....

Beetje bekende discussie lijkt me. Check eens: reviews: RAID 0 in ongerede: waanzin of werkelijkheid?

• Domino
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 16:22
RAID 0 is de meest onveilige manier om data op te slaan. Als er een disk uit de hele array corrupt raakt (defect, stroomstoring etc.) is alle data verloren. Dus bij een RAID 0 array hoort altijd een extra backup voorziening (als je data je tenmiste lief is).

Beter is in dit geval een RAID 5 of nog beter een RAID0+1. Kost wel wat extra : intelligente RAID kaart en extra schijven.

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 16:03

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Ik zou iemand die professioneel bezig is met video-producties niet met RAID 0 het bos in willen sturen. Het is niet onwaarschijnlijk dat er een schijf stuk gaat of er andere rare dingen gebeuren (bijv. een keer een schijf die niet herkend wordt) waar alle data onbruikbaar kan zijn geworden. Zelfs als een RAID 0 volume voor tijdelijke opslag van videofragmenten wordt gebruikt vind ik het geen aanrader.

Beter is RAID 5 of RAID 10 voor de data en RAID 1 voor het besturingssysteem, de applicaties en de scratchdisk (eventueel kan voor dat laatste nog een aparte schijf gebruikt worden). Met een snelle processor, 7200rpm harde schijven (Maxtor DiamondMax 10 of MaXLine III met 16MB is me een aanrader vanwege de grote cache) en een softwaregebaseerde RAID-adapter zoals de RAIDCore BC4852 is dat tegen een acceptabele prijs te doen.

SCSI RAID kan met een snelle controller en 15K disken heel goed presteren, echter ben je dan wel een enorme bak geld kwijt als er ook nog een paar honderd gig capaciteit gekweekt moet worden.

Zie http://www.tweakers.net/benchdb/test/17 voor testresultaten van harde schijven en RAID-adapters in video-editing achtige situaties met sequentieel lezen en schrijven op dezelfde schijf (de test is gebaseerd op het strippen van een dvd in IfoEdit, maar de resulterende disk I/O zal veel gelijkenissen hebben met die van een video-editing applicatie). Gebruik 'toon filteropties' om te filteren op gewenste aantal schijven, RAID level etc.

• MrDirect
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09:53
Ik heb nu in 9 maanden tijd al 2 keer de situatie gehad dat de SATA RAID controller een probleem had met het detecteren van 1 van mijn schijven. Ik gebruikTE RAID_0. De Windows installatie was dermate FUBAR dat een complete her-installatie nodiog was.
Ik doe het iig niet meer, ik gebruik nu RAID1.
Ik gebruikte gewoon die ge-integreerde SATA Raid controller van m'n moederbord, misschien dat een aparte controller beter/stabieler is ?

• DutchTSE
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
ik gebruik al jaar lang raid 0 via me moederbord, en nog nooit problemen gehad, en redelijk vaak dat stroom er inene vanaf werd gekegeld, maar nooit corrupte zooi gehad.

Toch zou ik raid 5 of raid 10 aanraden voor videobewerking :)

Verwijderd

Topicstarter
Ok. Hartelijk bedankt voor jullie reacties :-)

Jeroen
Pagina: 1