[XP] Hoe opstartschijf weer C: maken?

Pagina: 1
Acties:
  • 186 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Marsman83
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07-03 09:13
Ik heb windows xp net opnieuw geinstalleerd, ik dacht laat ik partitie 1 gewoon verwijderen en een nieuwe maken zodat echt alle zooi eraf is.
Alleen nu heeft ie dus de 2e partitie C: genoemt en de eerste D:, vervolgens stond xp dus op de D:...
Als ik nu een de d partitie weer verwijder en een nieuwe maak blijft ie steeds D...
Hoe kan ik de D partitie nu weer als C krijgen?

• jelmervos
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

jelmervos

Simple user

Kun je iets met Start > Instellingen > Configuratiescherm > Systeembeheer > Computerbeheer > Opslag > Schijfbeheer.
Daar kun je kiezen (dmv context-menu) voor "Stationsletter en paden wijzigen..."

"The shell stopped unexpectedly and Explorer.exe was restarted."

• Goliath
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22-10-2025

Goliath

hi ho silver... away

Rechter muisknop op "deze computer" -> "beheren" -> "schijfbeheer" Daar kun je paden en stationsletters wijzigen, dat is toch wat je wilt?

[ Voor 17% gewijzigd door Goliath op 17-09-2004 14:22 . Reden: wederom is iemand me te snel af :) ]

• Marsman83
Kaassoevlee schreef op 17 september 2004 @ 14:19:
Kun je iets met Start > Instellingen > Configuratiescherm > Systeembeheer > Computerbeheer > Opslag > Schijfbeheer.
Daar kun je kiezen (dmv context-menu) voor "Stationsletter en paden wijzigen..."
Dat dacht ik in eerste instantie ook maar dat gaan niet met systeem en opstart partities...
En aangezien de partitie die eerst de D was niet kan verwijderen omdat daar 150GB data opstaat is dat ook geen optie helaas...

Verwijderd

Je had die partitie helemaal niet hoeven te verwijderen. Alleen formatteren is al voldoende. om de data te verwijderen.

• Marsman83
Verwijderd schreef op 17 september 2004 @ 14:26:
Je had die partitie helemaal niet hoeven te verwijderen. Alleen formatteren is al voldoende. om de data te verwijderen.
Ja weet ik nu ook maarja das achteraf praten he.

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23:51

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Je kunt de huidige installatie niet zomaar weer verandere.

Dus voordat je het systeem verder gaat installeren eerst Windows XP opnieuw installeren, tijdens de installatie verwijder je alle partities en dan maar 1 partitie aanmaken waar je Windows XP op installeerd. De overige partities ga je aanmaken met de standaard tools in Windows XP zelf.

In principe is de partitie en format tool van de setup er alleen voor bedoeld een partitie aan te maken om XP te kunnen installeren, de rest doe je in XP zelf.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
heb ik dus ook net...zit er een zipdrive aan de ide controller...ziet xp die als C en de schijf als D...kan ik het weer overnieuw doen zucht.

specs

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23:51

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

gladiool schreef op 17 september 2004 @ 14:35:
heb ik dus ook net...zit er een zipdrive aan de ide controller...ziet xp die als C en de schijf als D...kan ik het weer overnieuw doen zucht.
Dan heb je waarschijnlijk de ZIP-drive als Master ingesteld en je Hardeschijf als Slave ??? of de ZIP-drive bevat de enige gepartioneerde/geformateerde schijf in de Pc. Haal in iedergeval tijdens de installatie de Disk uit de ZIP_drive, zodat de XP installatie deze niet ziet.

[ Voor 9% gewijzigd door _Dune_ op 17-09-2004 14:39 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• Marsman83
_Dune_ schreef op 17 september 2004 @ 14:34:
Je kunt de huidige installatie niet zomaar weer verandere.

Dus voordat je het systeem verder gaat installeren eerst Windows XP opnieuw installeren, tijdens de installatie verwijder je alle partities en dan maar 1 partitie aanmaken waar je Windows XP op installeerd. De overige partities ga je aanmaken met de standaard tools in Windows XP zelf.

In principe is de partitie en format tool van de setup er alleen voor bedoeld een partitie aan te maken om XP te kunnen installeren, de rest doe je in XP zelf.
Ja dat weet ik, zo doe ik het normaal ook, probleem is dat ik de 2e partitie die nu dus C is geworden niet kan verwijderen omdat daar 150GB aan data opstaat...

• Marsman83
gladiool schreef op 17 september 2004 @ 14:35:
Dat probleem heb ik ook al eens gehad maar dat is makkelijk op te lossen door bijv voor het installeren van windows de zipdrive even los te koppelen en als alles geinstalled is weer aansluiten.

• Cramthabam
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08-02 16:15

Cramthabam

Leef en laat leven

Vroeger dit probleem ook wel eens gahad met win98. De manier waarop het daar wou was even de stations een andere drive geven. Dus eerst naar Z benoemen of zo en dan de goede drive naar de goede letter. Dus ik zou zeggen noem C drive Z. Zet dan D op C en zet vervolgens Z weer op D. Zal volgens mij nog moeten werken. Veel succes

• Marsman83
Cramthabam schreef op 17 september 2004 @ 14:54:
Vroeger dit probleem ook wel eens gahad met win98. De manier waarop het daar wou was even de stations een andere drive geven. Dus eerst naar Z benoemen of zo en dan de goede drive naar de goede letter. Dus ik zou zeggen noem C drive Z. Zet dan D op C en zet vervolgens Z weer op D. Zal volgens mij nog moeten werken. Veel succes
Dat moet ik dus onder dos doen want in windows kan je de opstart en systeem partitie geen andere drive letter geven...

• Mystic Spirit
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08-03 10:36

Mystic Spirit

PSN: mr_mysticspirit

Volgens mij moet dit gewoon kunnen met de geavanceerde opties in Partion Magic, moet je dat pakketje natuurlijk wel win je bezit hebben. die past ook automatisch alle verwijzingen aan als ik mij niet vergis

• steef321
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-11-2023
maar nu. hoe voorkom je dat windows een verwisselbare schijf bij aankoppelen steeds de eerste de beste beschikbare schijfletter toekent?

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
Gewoon tijdens de setup de partitie aanmaken, maakt niet uit welke driveletter toegwezen wordt. Nu de setup afbreken (F3 dacht ik), opnieuw opstarten en verder gaan met de setup. De aangemaakte partitie is nu gewoon C:
Pagina: 1