HTPC vragen

Pagina: 1
Acties:

• tweaden
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
Via via heb ik een oude P3 700 + 256Mb + Matrox G450 dualhead pc gekregen.
Omdat ik het zat ben om steeds maar divx om te moeten zetten naar dvd om ze op mijn stand-alone dvd-speler te kunnen bekijken, leek het me aardig om daar deze oude pc voor te gaan benutten.
Ik heb al een vga -> tv-out kabel voor de matrox besteld, en deze geeft volgens veel mensen een goede tv-out kwaliteit.
Verder bestel ik denk ik een mooie Silverstone kast om de spullen in te zetten.

Ik blijf alleen zitten met twee vragen:
- De software voor htpc's waarover ik op het forum lees, is dat echt een kwestie van pc aanzetten en dan krijg je leesbaar beeld op je tv? Ik vraag dit omdat de pc alleen op de tv gaat worden aangesloten. Ik wil windows xp gaan gebruiken want van linux heb ik geen kaas gegeten. En hoe werkt dit dan? Start je pc eerst windows xp op en in xp meteen een htpc programma waarmee je op je tv leesbaar kunt selecteren wat je wil?
- Ik wil in dit geval alleen een afstandsbediening gaan gebruiken en geen muis toetsenbord meer. Is dit mogelijk of raden jullie dit af, omdat je nog wel eens wat moet typen bv? En zo welke afstandsbedieningen zijn er beschikbaar voor htpc's?

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Zoomplayer doet dat bv. Ik gebruik XP en in mijn startup staat Zoomplayer. Die kan je dan helemaal bedienen met je afstands bediening. Al mijn multimedia staat in verschillende subdirectories en die kan je dan gewoon op naam aanklikken. Je kan ZP bedienen met slechts 5 knoppen van je afstands bediening. Maar een draadloze muis gaat natuurlijk ook prime. Het lettertype en de indeling zijn zo gekozen dat het optimaal is voor een TV

Installeer vooral GEEN codec packs. Die veroorzaken meer ellende dan dat zo oplossen.

Ik gebruik niet meer dan Ffdshow, AC3 en een DVD codec, dat is alles

Kijk voor info op

http://www.inmatrix.com

en voor de codec info op

http://forum.inmatrix.com...559cd4515501d&showforum=2

http://www.inmatrix.com/articles/mediasetup.shtml

[ Voor 5% gewijzigd door Ortep op 17-09-2004 13:06 ]

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:52

Exirion

Gadgetfetisjist

gaden schreef op 17 september 2004 @ 12:57:
- Ik wil in dit geval alleen een afstandsbediening gaan gebruiken en geen muis toetsenbord meer. Is dit mogelijk of raden jullie dit af, omdat je nog wel eens wat moet typen bv? En zo welke afstandsbedieningen zijn er beschikbaar voor htpc's?
Als ik het goed begrijp wil je niks met TV doen. Als je dat wel zou willen dan kun je een PVR250 of PVR 350 kopen (eerste heeft mpeg encoder en de tweede hjeeft mpeg encoder/decoder en radio tuner ingebouwd) en daar zit dan meteen een IR ontvanger met een erg relaxte remote control bij. De ATI Remote Wonder is ook een goeie optie. Mocht je PVR functionaliteit inclusief TV, DVD, MP3, DivX, etc willen dan zijn GB PVR (voor windows, freeware) en MythTV (Linux) aan te raden :)

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• tweaden
  • Niet online
Exirion schreef op 17 september 2004 @ 13:12:
[...]

Als ik het goed begrijp wil je niks met TV doen. Als je dat wel zou willen dan kun je een PVR250 of PVR 350 kopen (eerste heeft mpeg encoder en de tweede hjeeft mpeg encoder/decoder en radio tuner ingebouwd) en daar zit dan meteen een IR ontvanger met een erg relaxte remote control bij. De ATI Remote Wonder is ook een goeie optie. Mocht je PVR functionaliteit inclusief TV, DVD, MP3, DivX, etc willen dan zijn GB PVR (voor windows, freeware) en MythTV (Linux) aan te raden :)
Ik wil inderdaad niks met TV doen voorlopig.
Het gaat me echt alleen om divx af te kunnen spelen.
Later zal er wellicht wat meer bijkomen qua eisen, maar voorlopig doet mijn vertrouwde vcr het nog prima ;)

• @baddon
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 31-07 22:53
http://www.theatertek.com/

Hmm da's eigenlijk alleen voor DVD geloof ik dus schiet je neit veel mee op :(

[ Voor 62% gewijzigd door @baddon op 17-09-2004 13:42 ]

Verwijderd

Misschien geen oplossing voor jou, maar koop anders een divx speler voor 79 euro bij de media markt? Ben je meteen van het probleem af.

• it0
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 27-12-2025

it0

Mijn mening is een feit.

Mocht je toch voor een HTPC gaan dan kan je eens knoppmyth proberen, dit is een bootable linux systeem met een hometheather systeem erop (de beste!). Hier heb je dan geen/weinig linux) kennis voor nodig.

Verwijderd

@ Nightwish, hé we zijn wel tweakers he, anders kun je meteen met je vraag naar de dixons gaan en daar afgezet worden.

Mijn broer heeft voor dit probleem een kaart+remote van Pinacle gekocht. Zal nog even na vragen welke precies

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 17-09-2004 14:20 ]

• Pixal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Als je kiest voor iets onder windows kan je bijvoorbeeld windows MCE 2004 proberen. Niet helemaal optimaal voor Nederland nog maar dat zit er wel aan te komen. Het is niet freeware maar je vindt het op dezelfde plaatsen als je divx films.

Er was iets leuks als myhtpc op de markt. Gratis en heel veel ontwikkeling. Helaas komt de site uit op http://www.meedio.com/ Ik denk dat ze de markt op zijn gegaan maar misschien staan de oudere versies gewoon nog ergens.

En als je eens met tv opnemen wil gaan werken is dit ook mooi: http://www.showshifter.com/

Alle programma's die ik in windows ken moet je zelf opstarten, het is natuurlijk niet moeilijk om in te stellen dat ze met windows opstarten. Maar hang je divx bak als het kan wel aan het netwerk of verbindt hem met een andere computer. Een computer zonder monitor kan zeer lastig zijn. Op de tv zie je niet genoeg om alles in te stellen. Als je http://www.realvnc.com/ installeert kan je de computer op afstand regelen. (via een andere computer in het netwerk dus).

Verwijderd

Voor Divx kun je beter een Xbox kopen en die laten of zelf ombouwen,ik was zelf ook al een tijdje op zoek naar een goede standalone Divx speler maar die bestaat niet en een Barebone vond ik te duur,heb toen een Xbox via Marktplaats(compleet met 2 controllers en een afstandbediening) gekocht en er een chip(Xecuter 2.3B Lite) en een 160GB harddisk ingezet(alles bij elkaar nog geen 300 euro) en het werkt gewoon perfect,ik gebruik Mediaplayer 2.4 en die speelt alles en geen problemen met de ondertitels.
Tegenwoordig koop je de Xbox al voor 149 euro en kan je hem voor 25 euro laten ombouwen.
Misschien dat ik de originele kast nog vervang door deze:

http://www.bestplayer.de/...ath=8_177&products_id=231

:P :9

Ik heb zelf trouwens de Matrox G550 en de TV/out is erg goed.

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 17-09-2004 14:38 ]

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Verwijderd schreef op 17 september 2004 @ 14:31:
Voor Divx kun je beter een Xbox kopen en die laten of zelf ombouwen,ik was zelf ook al een tijdje op zoek naar een goede standalone Divx speler maar die bestaat niet en een Barebone vond ik te duur,heb toen een Xbox via Marktplaats gekocht en er een chip(Xecuter 2.3B Lite) en een 160GB harddisk ingezet en het werkt gewoon perfect,speelt alles en geen problemen met de ondertitels en dat voor nog geen 300 euro.
Tegenwoordig koop je de Xbox al voor 149 euro en kan je hem voor 25 euro laten ombouwen.
Ik snap niet waarom zoveel mensen nogsteeds zo op die X-Box geilen. Het ding is inmiddels zwaar verouderd (8GB schijf en 733MHz CPU) en in verhouding ben je met die 300 euro dan duur uit. Voor 200 euro heb je een AsusPundit-R barebone die veel mooier om te zien is, een van de de snelste onboard video heeft, TV-out heeft, firewire, PCMCIA, optical output, etc. Zet er een CPU, geheugen en harddisk in en voor 400 euro (alles bij elkaar) heb je een schitterende (stille) barebone met 2GHz CPU, 256MB DDR, en 160GB harddisk.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Verwijderd

Xbox is nu allang geen 300 euro meer- en verder doet hij z'n werkt goed. Plus het feit dat "mooi" en "lelijk" niet echt als feit aanhaalbaar zijn. De Xbox is geen gedrocht- zo erg is het niet om het ding bij de rest van je HT te hebben staan. Al met al is het misschien niet de sterkte HTPC, maar hij doet zn werk prima, kost weinig, klinkt neit als een softzuiger, en misstaat echt niet.

• Pixal
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

rjw. wat was precies niet goed aan de (op dit moment) beste divx stand alone bak?

mooie case is dat overigens, en met 129 euro nog iets om een keertje te gaan bestellen ook.. zou alleen wel eens de binnenkant willen zien :)
Verwijderd schreef op 17 september 2004 @ 14:41:
Xbox is nu allang geen 300 euro meer- en verder doet hij z'n werkt goed. Plus het feit dat "mooi" en "lelijk" niet echt als feit aanhaalbaar zijn. De Xbox is geen gedrocht- zo erg is het niet om het ding bij de rest van je HT te hebben staan. Al met al is het misschien niet de sterkte HTPC, maar hij doet zn werk prima, kost weinig, klinkt neit als een softzuiger, en misstaat echt niet.
en je kan er spelletjes op spelen.

maar met 300 euro heeft hij het over om laten bouwen en andere harddisk in laten zetten

[ Voor 59% gewijzigd door Pixal op 17-09-2004 14:44 ]

• Blue2k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 25-06-2023
Exirion schreef op 17 september 2004 @ 14:38:
[...]

Ik snap niet waarom zoveel mensen nogsteeds zo op die X-Box geilen. Het ding is inmiddels zwaar verouderd (8GB schijf en 733MHz CPU) en in verhouding ben je met die 300 euro dan duur uit. Voor 200 euro heb je een AsusPundit-R barebone die veel mooier om te zien is, een van de de snelste onboard video heeft, TV-out heeft, firewire, PCMCIA, optical output, etc. Zet er een CPU, geheugen en harddisk in en voor 400 euro (alles bij elkaar) heb je een schitterende (stille) barebone met 2GHz CPU, 256MB DDR, en 160GB harddisk.
Mag ik meneer er aan herinneren dat de xbox 150 euro kost? en je voor die 200 euro GEEN pc hebt maar alleen kast en een mobo zonder iets erin! Denk ff na voordat je blaat. Persoonlijk vind ik het zonde om een pc alleen te gebruiken als dvd speler, dan is de xbox daar veel meer geschikt voor, en kun je ook nog eens games spelen, online tv gids, emu's draaien, en em als data server gebruiken, wat wil je nog meer. En dan heb ik het nog niet eens gehad over de mogelijkheden die linux biedt op de xbox.

edit:
"...om laten bouwen..." -> Ik dacht dat we tweakers waren :P Kom op zeg, ff zo'n chipje erin douwen, een vrouw doet het zelfs voor in filmpjes...

[ Voor 7% gewijzigd door Blue2k op 17-09-2004 14:52 ]

• Holybuck
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10-06 02:04
De [url=htp://www.marmitek.nl/nl/catalogus/product.php?subgroep=2&product=238]Marmitek PC Control[/url] is een prettige universele afstandsbediening met een interface naar je PC. Je kunt hier dus ook je TV, DVD-speler video-recorder etc mee bedienen.
Prijs varieert van € 25 tot € 40 afhankelijk van waar je hem koopt.

Ik gebruik die AB in combinatie met GBPVR en een tv kaart en ben erg tevreden over de AB.

Verwijderd

Pixal schreef op 17 september 2004 @ 14:43:
rjw. wat was precies niet goed aan de (op dit moment) beste divx stand alone bak?
Volgens mij nog steeds de problemen met de ondertitels.

De Xbox is niet echt stil te noemen maar ik heb er een oude P4 fan in gedaan en is nu heerlijk stil.

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 17-09-2004 15:12 ]

Verwijderd

Pixal schreef op 17 september 2004 @ 14:43:
mooie case is dat overigens, en met 129 euro nog iets om een keertje te gaan bestellen ook.. zou alleen wel eens de binnenkant willen zien :)
http://forums.xbox-scene....howtopic=204796&hl=xbcase

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Blue2k schreef op 17 september 2004 @ 14:50:
Mag ik meneer er aan herinneren dat de xbox 150 euro kost?
Mag ik meneer er even aan herinnen dat een XBox omgebouwd moet worden en een fatsoenlijke harddisk moet krijgen? Dan zit je dus weldegelijk (zoials rjw zelf al genoemde!) op 300 euro. Plus dat je 'm niet zomaar op een monitor kan aansluiten als je 'm even los van de TV onder handen wil nemen. Keyboard en muis aansluiten gaat ook niet zomaar toch? Al met al een hoop nadelen voor een verouderd bakkie dat er naar mijn mening toch wel als een gedrocht uitziet. De barebones van nu bieden VEEL meer en zien er een stuk beter uit.
Blue2k schreef op 17 september 2004 @ 14:50:
Denk ff na voordat je blaat.
Ik zie anders nergens nonvalide argumenten van mijn kant. Dat ze jouw niet bevallen is jouw probleem.
Persoonlijk vind ik het zonde om een pc alleen te gebruiken als dvd speler,
Een x-box is een PC in een doosje; een verouderde...
dan is de xbox daar veel meer geschikt voor
Noem mij 1 reden?
en kun je ook nog eens games spelen, online tv gids, emu's draaien, en em als data server gebruiken, wat wil je nog meer. En dan heb ik het nog niet eens gehad over de mogelijkheden die linux biedt op de xbox.
Op de mijne draait Debian met MythTV. En ik kan alles wat jij ook kan, en nog een stuk meer en een stuk sneller. Wat probeer je nou te bewijzen? Ik zie nogsteeds alleen maar nadelen omdat de X-Box een PC is die minder kan dan moderne barebones.

Ergo: denk zelf eens na voordat je blaat.

[ Voor 46% gewijzigd door Exirion op 17-09-2004 15:28 ]

• I_am_akira
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10:41
een xbox geeft tenmiste 16:9 video out en dat is toch wel heel belanrijk

Verwijderd

Toch past een Xbox makkelijker in een TV meubel dan een Barebone.
Als je 300€ te veel vind kan het natuurlijk goedkoper,kijk maar op Marktplaats,daar had ik de mijne ook weg voor 150€ compleet met 2 controllers en de dvd kit alles als nieuw in doos en toen koste de Xbox nieuw nog 199€.
Voor de chip was ik 42€ kwijt en voor de Samsung SV1604 160GB 95€.
Ombouwen met de TSOP of exploit methode kan al voor 15-30€ en een grotere hd hoeft natuurlijk niet je kan de films ook gewoon op een dvd(rw) zetten.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 17-09-2004 15:29 ]

• Pixal
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

I_am_akira schreef op 17 september 2004 @ 15:21:
een xbox geeft tenmiste 16:9 video out en dat is toch wel heel belanrijk
vind ik eigenlijk wat minder belangrijk

computers kan je ook instellen op 16:9.. daarbij komt dat mn tv toch wel aanpast als ik een film kijk.. dan zendt de computer gewoon 16:9 uit met zwarte balken.. die worden er toch weer afgeknipt

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Verwijderd schreef op 17 september 2004 @ 15:27:
Toch past een Xbox makkelijker in een TV meubel dan een Barebone.
De gemiddelde barebone neemt anders minder ruimte in dan de X-Box... Niet waar dus.
Pixal schreef op 17 september 2004 @ 15:28:
computers kan je ook instellen op 16:9.. daarbij komt dat mn tv toch wel aanpast als ik een film kijk.. dan zendt de computer gewoon 16:9 uit met zwarte balken.. die worden er toch weer afgeknipt
Exact.

[ Voor 39% gewijzigd door Exirion op 17-09-2004 15:32 ]

Verwijderd

Exirion schreef op 17 september 2004 @ 15:31:
[...]

De gemiddelde barebone neemt anders minder ruimte in dan de X-Box... Niet waar dus.
De meest Barebone zijn toch minstens 2x hoog als een Xbox en bij de meeste tv meubels heb je maar 10-15 cm ruimte.

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 01-08 19:57

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Pixal schreef op 17 september 2004 @ 15:28:
[...]

vind ik eigenlijk wat minder belangrijk

Dat is een beetje zonde van de resolutie. Die zwarte balken verwijderen gaat aleen maar ten koste van het aantal horizontale beeldlijnen.

Mijn (ati) kaart zend trouwens gewoon native 16:9 uit. Op een normale TV lijkt dit op plat gedrukt 4:3 (dus zonder balken). Dit hoeft alleen horizontaal uitgetrokken te worden. Precies zoals normaal 16:9 ook uit de dvd speler komt.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Verwijderd schreef op 17 september 2004 @ 15:36:
De meest Barebone zijn toch minstens 2x hoog als een Xbox en bij de meeste tv meubels heb je maar 10-15 cm ruimte.
Bij mij staat ie ernaast:

Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/Exirion/pics/DSCN2047_2.jpg

Eventueel is ie ook plat te leggen, maar ja... dat vind ik dan weer zonde.
Janoz schreef op 17 september 2004 @ 15:43:
Mijn (ati) kaart zend trouwens gewoon native 16:9 uit.
In de Pundit-R zit inderdaad ook een ATI onboard, met DVI en TV-out.

Verwijderd

Een xbox hoeft geen grotere hd te hebben om divx af te spelen; ik speel alle divxen via m'n netwerk af, direct uit m'n download map. Ik heb er wel een 120G maxtor hd in gehangen voor games etc, welke nu 76 euro kost...
Een RGB-scartkabel kost ongeveer 20 euro en is wel aan te raden als je tv een rgb scart aansluiting heeft. De kwaliteit van afspelen is dan beter dan de svideo van m'n atikaart en hoef ik geen 25 meter lange svcd kabel aan te leggen.

Xbox= 150, ombouwen=25, kabel=20 Dus voor 195 euro heb je een zeer goede divxplayer, waarop je ook nog xboxspelletjes kan spelen. :)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 17-09-2004 15:56 ]

• tweaden
  • Niet online
Exirion schreef op 17 september 2004 @ 15:50:

Dus deze Pundit zit in jouw geval via TV-out met de tv verbonden?
Aangezien ik bij jou ook geen aparte monitor zie op de foto, hoe bedien je de Pundit?

Verwijderd

Exirion schreef op 17 september 2004 @ 15:50:
[...]

Bij mij staat ie ernaast:

[afbeelding]

Eventueel is ie ook plat te leggen, maar ja... dat vind ik dan weer zonde.

[...]

Zijn dat die zelfbouw speakers van uuhmzzz speakerland met die PVC buis erin ??

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

gaden schreef op 17 september 2004 @ 15:54:
Dus deze Pundit zit in jouw geval via TV-out met de tv verbonden?
Aangezien ik bij jou ook geen aparte monitor zie op de foto, hoe bedien je de Pundit?
Ja, hij hangt via SCART aan de TV. Zowel via z'n onboard ATI als de Hauppauge PVR350 kaart die erin zit. Bediening is via de remote control die bij de PVR350 zit, maar er hangt ook een wireless muis/keyboard combo aan voor het overige werk.
Verwijderd schreef op 17 september 2004 @ 16:07:
Zijn dat die zelfbouw speakers van uuhmzzz speakerland met die PVC buis erin ??
Uhhhhhhhmmzzz, nee ;) Is een eigen ontwerp en bouw van m'n vader. Die heeft al heel wat speakers ontworpen/gebouwd in de loop der jaren. Het zijn 14 jaar oude prototypes. Maar dit is een beetje offtopic :+

[ Voor 29% gewijzigd door Exirion op 17-09-2004 16:11 ]

• Plague
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
U rekent even mee?

Product Leverancier Prijs Rembours

1 256MB PC3200 DDR (Kingston) Cool-prices.nl € 42,95

1 Asus Pundit-R (S478, Zwart) PcHut.nl € 159,-

1 Intel Pentium 4 2,40GHz (S478, 1MB, 533Mhz ... PC Concurrent € 123,-

1 Logitech Classic Keyboard (PS/2) PC Tuning € 9,-

1 Logitech Internet Keyboard Black (PS/2) Multicom Shop € 10,30

1 Maxtor DiamondMax Plus 9, 160GB (7200rpm, ... PC Zaak € 85,99

Totaal € 430,24

Hierbij zitten GEEN verzendkosten, noch de kosten voor een afstandsbediening en andere dingen die ik eventueel vergeten ben.

1 Microsoft Xbox NedGame € 139,-

1 Microsoft Xbox DVD Movie playback kit PC Zaak € 29,-

Totaal € 253,99

Verschil: € 176,25
Das bijna 400 gulden hoor :|
Daarnaast is een HDD niet eens noodzakelijk.

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Met alle plezier :)
1 256MB PC3200 DDR (Kingston) Cool-prices.nl € 42,95

1 Asus Pundit-R (S478, Zwart) PcHut.nl € 159,-

1 Intel Pentium 4 2,40GHz (S478, 1MB, 533Mhz ... PC Concurrent € 123,-
Overkill. Meer dan een Celeron 2GHz heb je niet nodig en dat kost je 62 euro. 60 euro aftrek.
1 Logitech Classic Keyboard (PS/2) PC Tuning € 9,-

1 Logitech Internet Keyboard Black (PS/2) Multicom Shop € 10,30
Je rekent die er wel bij de barebone en niet bij de X-Box bij? Je hebt ze ook alleen nodig om te installeren en verder doe je alles via het netwerk. 20 euro aftrek.

Totaal € 430,24
Ik kom nu op 350 euro uit.
Hierbij zitten GEEN verzendkosten
Bestel jij je X-Box ook via internet? Ik koop alles gewoon in winkels bij me in de buurt en daar zijn mijn prijzen ook op gebaseerd.

Maar goed, we gaan verder:

1 Microsoft Xbox NedGame € 139,-

1 Microsoft Xbox DVD Movie playback kit PC Zaak € 29,-

Totaal € 253,99
Je vergeet het ombouwen van de X-Box even? Reken 25 euro. De chip moet je sowiezo kopen. Dan kom ik op 279 euro voor een kale X-Box waar je nog niks mee kan en die met 8GB alleen als frontend kan dienen.
Verschil: € 176,25
Das bijna 400 gulden hoor :|
Ik kom nu op 350 euro versus 280 euro. 70 euro verschil in prijs en een wereld van verschil in performance, uiterlijk en uitbreidingsmogelijkheden, en... 160GB storage ;) Als jij denkt overtuigd te zijn dat de X-Box zoveel goedkoper EN beter is... sja, moet jij weten :)

• Plague
  • Niet online
Das mooi :)
Overkill. Meer dan een Celeron 2GHz heb je niet nodig en dat kost je 62 euro. 60 euro aftrek.
Ok. Taken into account
Je rekent die er wel bij de barebone en niet bij de X-Box bij? Je hebt ze ook alleen nodig om te installeren en verder doe je alles via het netwerk. 20 euro aftrek.
Done
Ik kom nu op 350 euro uit.
:7
Bestel jij je X-Box ook via internet? Ik koop alles gewoon in winkels bij me in de buurt en daar zijn mijn prijzen ook op gebaseerd.
Ah! Kijk, dan zal ik daar ook vanuit gaan! Komt U even mee naar Mycom op de hoek van de straat?

Offerte 712696
Uitgebracht op: 17-09-2004
Artnr Product

# 649392 ASUS Pundit-R Intel P4 800Mhz 1 € 473,00 € 473,00
# 62931 ASUS Pundit
# 70383 Intel Celeron 320, 2,4 GHz
# 41363 Corsair 256 MB DDR SDRAM PC400/3200
# 55482 Western Digital WD1600JB
# 50411 ASUS DVD-E616P1 << Die was ik net voor het gemak maar vergeten.

Totaal bestelling
€ 473,00
BTW
€ 75,52
Totaal
€ 473,00

Duidelijk? Als we gaan vergelijken gaan we dat eerlijk doen ook.
Maar goed, we gaan verder:
Lijkt me prima!
Je vergeet het ombouwen van de X-Box even? Reken 25 euro. De chip moet je sowiezo kopen. Dan kom ik op 279 euro voor een kale X-Box waar je nog niks mee kan en die met 8GB alleen als frontend kan dienen.
Ok, jij weet wat een Xbox tegenwoordig kost? Juist, 149 euro met 1 controller.
Ik kom nu op 350 euro versus 280 euro. 70 euro verschil in prijs en een wereld van verschil in performance, uiterlijk en uitbreidingsmogelijkheden, en... 160GB storage ;) Als jij denkt overtuigd te zijn dat de X-Box zoveel goedkoper EN beter is... sja, moet jij weten :)
Western Digital WD1200JB a € 99,00 doen we erbij, komen we op:
Xbox in random shop: _______€ 149,-
DVD Remote in random shop:_€ 29,-
160 GB HDD @ MyCom:______€ 99,-
Xbox ombouwen:___________€ 25
_________________________________+
Totaal: ___________________€ 302,-

Evenveel opslag, het doet het zelfde, scheelt alleen een goede 173 euro.

En kom nou niet met het argument dat de MyCom duur is, want dat zijn ze niet als je het vergelijkt met de andere PC boer om de hoek. Anders mag jij em bij je lokale PC-boer samen gaan stellen en dan hier de offerte posten.

Ik zeg niet dat een Xbox meer kan, maar wanneer hij lauter als HT-"PC" wordt gebruikt (DVD, DivX afspelen), heb je niets aan je extra mogelijkheden.

Maargoed, dit wordt een eindeloze welles-nietus discussie denk ik, omdat jij nu toch zal blijven volhouden dat een PC nauwelijks duurder is enzo :z

Moraal van het verhaal:
TS, kijk goed wat je ermee wilt doen en trek conclusies :)

Verwijderd

Plague schreef op 17 september 2004 @ 19:19:
Ik zeg niet dat een Xbox meer kan, maar wanneer hij lauter als HT-"PC" wordt gebruikt (DVD, DivX afspelen), heb je niets aan je extra mogelijkheden.

Maargoed, dit wordt een eindeloze welles-nietus discussie denk ik, omdat jij nu toch zal blijven volhouden dat een PC nauwelijks duurder is enzo :z

Moraal van het verhaal:
TS, kijk goed wat je ermee wilt doen en trek conclusies :)
Als je goed hebt gelezen heeft de TS al een systeem die hij wil gaan gebruiken als HTPC. En is het dus onzin voor hem om of een x-box of een pundit te kopen.

Hij heeft meer aan antwoorden op de vragen zoals: wat is goede HTPC software voor windows?

Zal deze gelijk beantwoorden ;)
Zelf gebruik ik Meedio. Veel in te stellen, en volledig met een afstandsbediening te bedienen. Tevens zijn er vele plugins voor te krijgen zoals een MSN plugin. Op deze manier kan je gemakkelijk MSNen op je tv (leesbaar ja).

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Plague schreef op 17 september 2004 @ 19:19:
# 649392 ASUS Pundit-R Intel P4 800Mhz 1 € 473,00 € 473,00
# 62931 ASUS Pundit
# 70383 Intel Celeron 320, 2,4 GHz
# 41363 Corsair 256 MB DDR SDRAM PC400/3200
# 55482 Western Digital WD1600JB
# 50411 ASUS DVD-E616P1 << Die was ik net voor het gemak maar vergeten.
Ik heb voor de Pundit+2GHz+256MB+160GB eind mei net onder de 400 euro betaald, bij een zaak vlakbij. MyCom zit bij mij op de hoek maar daar heb ik het inderdaad niet gehaald omdat het nogal in prijs scheelde. Een euro of 40 in totaal ;)

Maar goed, zelfs als het 100 euro in prijs verschilt (en dat is realistisch) dan blijf ik erbij dat zo'n barebone systeempje de meerprijs meer dan waard is.

Anyway, die Pundit heeft ook een digitale audio uitgang (TOSLINK) en dat heeft de X-Box niet. Ik vind de USB 2.0, Firewire, PCMCIA slot en memory card reader van de Pundit ook wel handig ;)

Topicstartert, koopt wat je wil maar kijk eerst goed rond wat er allemaal te koop is :)

• Plague
  • Niet online
Exirion schreef op 17 september 2004 @ 20:05:
Topicstartert, koopt wat je wil maar kijk eerst goed rond wat er allemaal te koop is :)
Amen :)

Verwijderd

Exirion schreef op 17 september 2004 @ 20:05:
Anyway, die Pundit heeft ook een digitale audio uitgang (TOSLINK) en dat heeft de X-Box niet.
Jawel hoor ;)
Bepaalde kabel benodigd, dat wel, maar de Xbox heeft zeker wel een optical-digital output.

Naja, het is maar net wat je eisen/behoeften zijn, toch :z

• sjukke
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 03-05-2023
Voor de software zou ik Meedio gebruiken, die indexeert je films, muziek, en andere multimedia-spullen en laat je daar heel simpel uit kiezen!

• Blue2k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 25-06-2023
@Exirion:

Ik heb beide, fyi, een pundit EN een xbox. En ik gebruik de xbox voornamelijk voor dvd. Voor dat geld heb je geen pc die games afspeelt, geen pc die een beetje apps kan draaien en dus een verouderde pc... En ik meende dat je daar iets op tegen had? ;)

En daar komt bij...

Xbox: 150,-
hdd (120): ~80,-
chipje: 30,-

= 260 euro

Dat jij zo nodig je xbox moet laten ombouwen, alas, dan jaag je jezelf alleen maar in de kosten. Beetje tweaker douwt em er zelf in...
Dan heb je een 'pc' die state of the art games speelt, veel opslag heeft, een dvd speler is, divx, blabla bla speler is. En kom niet aan dat het een veroudere pc is, de games die op de (high end) pc draaien speel ik net zo goed op me xdoosje (i.e doom3). En ik zie jou echt geen doom3 spelen op je barebone :7

Dat jij je aankoop zo lekker wilt opgeilen betekent niet dat alle andere alternatieven slecht zijn. Inplaats van gelijk iets de grond in te boren en alleen maar puur naar hardware te kijken, wat in dit geval dus niet eens op gaat wat betreft gaming(!), zou je ook even kunnen kijken naar dat alternatief. Ik gebruik me pundit vooral voor data opslag en als server voor alle zooi (ftp, web, mail, etc etc).

• Pixal
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Blue2k schreef op 17 september 2004 @ 23:26:
@Exirion:

Ik heb beide, fyi, een pundit EN een xbox. En ik gebruik de xbox voornamelijk voor dvd. Voor dat geld heb je geen pc die games afspeelt, geen pc die een beetje apps kan draaien en dus een verouderde pc... En ik meende dat je daar iets op tegen had? ;)

En daar komt bij...

Xbox: 150,-
hdd (120): ~80,-
chipje: 30,-

= 260 euro

Dat jij zo nodig je xbox moet laten ombouwen, alas, dan jaag je jezelf alleen maar in de kosten. Beetje tweaker douwt em er zelf in...
Dan heb je een 'pc' die state of the art games speelt, veel opslag heeft, een dvd speler is, divx, blabla bla speler is. En kom niet aan dat het een veroudere pc is, de games die op de (high end) pc draaien speel ik net zo goed op me xdoosje (i.e doom3). En ik zie jou echt geen doom3 spelen op je barebone :7
Ruzie tussen console en pc is natuurlijk altijd. Sommigen houden van een joypad in de hand en geef de ander maar een toetsenbord en muis.

Ik zou kiezen voor een pc. Lekker windows erop ofzo, monitortje erbij. Internetten, downloaden en tekstverwerken in de huiskamer als dat af en toe moet. Verouderde pc ja, kan je geen high end games mee doen. Maar daar hebben we toch al een pc voor. Ik ken maar weinig mensen die een htpc nodig hebben en dan kiezen voor een systeem van 3000 euro omdat ze er ook op moeten gamen. En daar komt bij dat ik misschien wil gamen terwijl ik in de gaten houdt of niemand tegen me chat of dat ik ondertussen een filmpje of programma op de achtergrond heb aan staan.

Misschien kan chatten en internetten ook prima op een xbox maar daar heb ik geen verstand van. Als je dan toch in de buurt van 300 euro uit geeft kan je net zo goed een pc nemen.

• Muyz
  • Laatst online: 06-07 22:16
Pixal schreef op 17 september 2004 @ 23:48:
[...]
Misschien kan chatten en internetten ook prima op een xbox maar daar heb ik geen verstand van. Als je dan toch in de buurt van 300 euro uit geeft kan je net zo goed een pc nemen.
Roerend mee eens. Ik heb het hele trajekt van VIA EPIA M9000 (Mini-ITX) via Pundit naar uiteindelijk toch weer een ATX-form PC doorlopen. In het eerste geval was performance een probleem...bij de Pundit leverde de beperkte uitbreidbaarheid van het systeem uiteindelijk teveel beperkingen op. Inmiddels staat er dus gewoon weer een PC te zoemen hiernaast in de gang...met Windows Media Center Edition 2004 (sorry voor de zuigende foto's ... slechte focus, ik zal ze opnieuw maken ;)):

Afbeeldingslocatie: http://vandenmuyzenberg.demon.nl/Effektiv/IMG_0180.jpg
Afbeeldingslocatie: http://vandenmuyzenberg.demon.nl/Effektiv/IMG_0181.jpg

Meer info: zie de IKEA Effektiv Mod

• SyphOn
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:02
Als je leuke software zoekt kijk dan een naar XBox Media Center dat er ook voor de pc is:

http://mediaportal.sourceforge.net/

• sjukke
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 03-05-2023
Muyz schreef op 18 september 2004 @ 00:01:
[...]

Roerend mee eens. Ik heb het hele trajekt van VIA EPIA M9000 (Mini-ITX) via Pundit naar uiteindelijk toch weer een ATX-form PC doorlopen. In het eerste geval was performance een probleem...bij de Pundit leverde de beperkte uitbreidbaarheid van het systeem uiteindelijk teveel beperkingen op. Inmiddels staat er dus gewoon weer een PC te zoemen hiernaast in de gang...met Windows Media Center Edition 2004 (sorry voor de zuigende foto's ... slechte focus, ik zal ze opnieuw maken ;)):

[afbeelding]
[afbeelding]

Meer info: zie de IKEA Effektiv Mod
té cool :> :D

• tweaden
  • Niet online
Ik heb het inmiddels aan de praat gekregen.
De tv-out van de matrox ziet er erg goed uit.
Alleen heb ik daar een vraagje over.
Klopt het dat ik de tv-out vga-kabel alleen op de tweede aansluiting kan doen?
Op de eerste kan ik alleen een monitor aansluiten, de tv geeft dan een erg verstoord beeld.

Ook het realvnc programma werkt perfect inmiddels.
Ik heb een netwerkkaart gekocht en deze op mijn adsl multi-pc modem aangesloten.
Ik kon meteen via mijn hoofdpc de htpc bedienen.
Dus enorm bedankt voor deze tip!

[ Voor 191% gewijzigd door tweaden op 21-09-2004 14:27 ]

Pagina: 1