Toon posts:

variabele tekst in frame

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Heren, ik heb een vraag mbt een variabele tekst in frames.

Ik heb maar even een kladje gemaakt in paint als voorbeeld.
Men hebbe mainFrame en topFrame.
dmv een JS menu buiten deze frames (link1 tot link5) worden pagina's weergegeven in mainFrame.
Nu wil ik volgende bereiken:
topFrame moet uitlezen uit mainFrame welke pagina erin staat. (dit kan zijn: main.htm of bijv test.htm)
Zodra TopFrame weet welke pagina er in mainFrame staat, past hij de 'variabele tekst' aan

Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~veen5235/test.JPG

Kortom: Als er op link 1 geklikt wordt, verschijnt in mainFrame, main.htm. topFrame ziet dat dit main.htm is en zet op de plaats van 'variabele tekst' de tekst 'main' neer.

Hoe kan ik dit bereiken?

Nu heb ik al diverse sites doorgespit, mbt tot javascript. http://www.htmlhandleiding.nl
http://devedge.netscape.com/central/javascript/

Hier worden wel aantal voorbeelden gegeven alleen voor mijn specifieke 'eisen' niet.

NB: De links kunnen niet aangepast worden (linken menu is gemaakt in Sothink DHTML)

alvast bedankt.

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:10

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

Natuurlijk is het wel mogelijk, maar ik snap niet helemaal waarom je frames gebruikt, is het niet veel eenvoudiger om die frames gewoon te skippen?

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Verwijderd

Topicstarter
is wel leuk om dit weer terug te lezen.
Uiteraard heb ik door door GoT gespit mbt tot dit probleem. En meerdere waren geen fan van frames.

probleem is. Ik heb de site al in der mate gemaakt, dat frames skippen eigenlijk geen optie is. O-)

Maar wat zou jij dan aanraden?

ps: heb liever een oplossing die ik in frames kan gebruiken :Y)

• BtM909
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Je moet dan gaan kijken wat de source van je onderste frame is. Alles skippen behalve de naam (en de .htm(l) strippen) en je kan die waarde dan in een divje plempen.

Duidelijk zo? :P

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

crisp

Devver

Pixelated

Je kan beter vanuit de pagina die je in main laadt een functie in je topframe aanroepen.

Intentionally left blank

• ramonp
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10:58
Ik heb iets gevonden, waar je misschien iets aan hebt.
Ik zou het zelf nooit zo doen, maar het is een oplossing

Bron: http://html.op-het.net/tekst/frames.html

Stel, je hebt vier frames die we voor het gemak even frame1, frame2, frame3 en frame4 noemen. Als je wilt dat er in twee frames tegelijkertijd een ander document geladen moet worden, dan lukt dat niet met HTML.
Het kan echter wel met JavaScript:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
<HTML><HEAD><TITLE>Titel</TITLE>
<SCRIPT LANGUAGE="JavaScript">
<!--

function LaadTweeFrames(EersteBestand,TweedeBestand) {
  parent.frame1.location = EersteBestand;
  parent.frame2.location = TweedeBestand;
  return true;
}

//-->
</SCRIPT>
</HEAD><BODY>
<A HREF="JavaScript:LaadTweeFrames('file1.html','file2.html')">Klik!</A>
</BODY></HTML>

Op deze manier gebeurt er echter niets als de browser geen JavaScript ondersteunt of als die optie uitstaat. Dat kan je verhelpen door de op één na laatste regel te veranderen in:

<A HREF="index2.html" TARGET="_top" onClick="LaadTweeFrames('file1.html','file2.html'); return false">Klik!</A>

Op deze manier wordt de JavaScript code gewoon uitgevoerd als er op de link geklikt wordt, maar door de return false wordt de link zelf niet uitgevoerd! Zo wordt het bestand index2.html geladen (met een nieuwe frameset) als er geen JavaScript ondersteund wordt.

[ Voor 12% gewijzigd door ramonp op 17-09-2004 12:39 ]

• kieltju
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11:00
IDEE!

Ik zou niet weten in welke taal het is gescherevn maar ik denk even vanuit php.

Als je in je mainframe een scriptje maakt met zoiets als
PHP:
1
2
3
4
If ( Isset($_GET['framenaam'])
  {
   Print "*scriptje (document_write('".$_SERVER['PHP_SELF']."')*'
  }

En dan vanuit je topframe een scriptje dat aan laten roepen.

Als je het kan gebruiken of het niet snapt moet je maar even een gil geven, dan werk ik het verder voor je uit, misschien heb je er wat aan.

succes.

[ Voor 9% gewijzigd door kieltju op 17-09-2004 12:43 ]

<Brrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr>

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:10

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

kieltju, twee dingen:

a) je scripot schrijft gewoon bestandnaam en path vanaf root neer: oftewel, een specifiek bestand met dat script kent maar een mogelijke output, dat noemt men eigenlijk statische data en ik zie niet in waarom je dan een dynamische serverside taal moet gebruiken om dat te genereren.

b) het is eigenlijk een beetje nodeloos om een extra request te gaan maken voor informatie, die verder clientside al aanwezig is en daar wordt toegepast (tenzij er een zekere foutmarge niet _mag_ bestaan, aangezien je niet altijd weet of jscript aanstaat)

wat betreft mijn oplossing,

ik zou in topFrame gewoon een div neerzetten met id="variabeleTekst"
en in mainFrame een onload toepassen, bv onload="parent.frames['topFrame'].document.getElementById( 'variabeleTekst' ).innerHTML = 'welke tekst je hier wilt hebben'"

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Verwijderd

Topicstarter
RM-rf

thank u very much! _/-\o_

dit is dus exact wat ik zocht!

2 regels, die ik op internet en op GoT niet kon vinden, maargoed dat terzijde..

thnx kerel

Verwijderd

Topicstarter
nu heb ik de betreffende oplossing toegepast in de site,
maar nu heb ik een opvolgend probleem:

Zodra ik op de pagina sta en de tekst is in topFrame geladen en ik druk op F5, dan laadt hij de mainFrame als 1ste en dan pas de topFrame.
Resultaat. hij kan de variabele niet kwijt en komt dus met een script error.
object is leeg.

Is hier toevallig een truukje voor?
Pagina: 1