[geavanceerde thuisserver]Serverconfiguratie aanbevelen

Pagina: 1
Acties:

• gitaarwerk
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Topicstarter
Hoi.. ik ben heel rustig een thuisserver proberen te gaan maken.

Op dit moment moet hij nog alleen maar even als router werken en om de bandbreedte per pc te bepalen..

maar....

Ik wil er een server van maken die het volgende kan gaan doen:

Synchroniseren van agenda en e-mail.
Synchroniseren van data uit bluetooth telefoons met een partnership
mailserver
fileserver
webserver
dns server
domaincontroller
dhcp server
printserver
weerstation -> xml/web
faxserver/antwoordapparaat
SMS server met errorhandling instructieset (server rebooten dmv sms sturen vanaf telefoon of sms sturen wanneer er iets belangrijks is.. )
inbel systeem/router voor gameconsoles (dreamcast/ps2)
image server
remote file installation services (installeren van programma's vanuit server)
LDAP server
evt in de toekomst de CV te regelen.

er komen meerdere pc's en 1/2 macs (met Mac OSX Panther) eraan te hangen

Ik heb al een 19" kastje op de kop getikt.. maar nu de rest nog.

De webserver gaat voornamelijk op het intranet draaien die wel vanaf buiten benaderd kan worden via subdomeinen die aan een domeinnaam zijn gehangen.

Wat zou hier een aan te raden systeemconfiguratie zijn?
Ik merk dat intel xeon processoren redelijk goedkoop worden. maar weet niet of dat al teveel of wellicht te weinig is.

alvast bedankt.

[ Voor 10% gewijzigd door gitaarwerk op 17-09-2004 13:07 ]

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

• SSH
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

SSH

. . . . . . . .

Misschien is het handig om te vermelden welke software je al hebt en voor welk OS dit er is(windows/linux) Of wil je dat iemand al die 20 oplossingen voor jet gaat uitkouwen? ;)
Daarnaast vraag ik me af of je wel een Xeon nodig hebt, word het sowieso een opteron natuurlijk :) Maar een simpelere processor kan ook voldoen, afhankelijk van hoevel mensen er gebruik van maken.

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Bij een 'thuisserver' ga ik uit van 5 tot 10 users. Daar heb je echt geen Xeon voor nodig hoor :) Gewoon een Athlon 64 of een P4 trekt de dingen die jij noemt met gemak, zelfs met meer users nog wel.

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Topicstarter
ok :)
ik zat zelf te denken aan linux... ik ben er niet super bekent mee nog, maar ja..het is gratis.. ik wil dus met gratis software gaan werken (zit te denken aan debian of clarkconnect ofzo)

ik ga denk ik met een computertje (+draadloze apparaten) een stuk of 10/12 zitten. Draadloze zooi neemt weinig ruimte in..alleen synchroniseren af en toe..

er zullen neit geweldig veel pc's er tegelijkertijd aan gaan hangen.. maar ik wil wel een uptime hebben van een goeie 90%

als ik evt aan wat p4 zooi kan komen, kan ik mijn oude bordje misschien gaan gebruiken.. ik heb nog een kg7 raid.. maar ik weet niet of die wel geschikt zijn voor servers.. wil wel een beetje wat stabiels hebben

[ Voor 34% gewijzigd door gitaarwerk op 17-09-2004 18:54 ]

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Topicstarter
*trap*

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 28-04 11:46

PcDealer

HP ftw \o/

Zoals gezegd voldoet een P4 goed. De software kun je er hopelijk wel zelf bijzoeken, niet? :)

LinkedIn WoT Cash Converter

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Topicstarter
ok..tks :)
p4 met HT of p4 zonder ht? B)

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
HT is altijd wel leuk voor een servertje denk ik. OS keuze lijkt me trouwens ook niet moeilijk. Aangezien je een RIS server wil zal dat wel Windows 2003 moeten worden :)

• lordgandalf
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:54
Synchroniseren van agenda en e-mail. (hoe bedoel je dit precies als je een soort van groupware bedoelt moet dat ook lukken)
Synchroniseren van data uit bluetooth telefoons met een partnership (bluethooth verbinding gaat wel lukken maar synce denk ik niet met linux
mailserver (gaat makelijk met linux)
fileserver (gaat makelijk met linux)
webserver (gaat makelijk met linux)
dns server (gaat makelijk met linux)
domaincontroller (Mischien dat je iets met samba 3 kunt aan vangen maar het zal nooit zo mooi werken als AD of Novell)
dhcp server (gaat makelijk met linux)
printserver (gaat makelijk met linux)
weerstation -> xml/web (moet wel kunnen met linux lijkt me)
faxserver/antwoordapparaat (gaat makelijk met linux)
SMS server met errorhandling instructieset (server rebooten dmv sms sturen vanaf telefoon of sms sturen wanneer er iets belangrijks is.. ) (zul je mischien wel extra hardware voor moeten hebben maar gaat ook wel met linux)
inbel systeem/router voor gameconsoles (dreamcast/ps2) (moet ook wel lukken met linux)
image server (gaat makelijk met linux)(gewoon een share en daar de images van af trekken)
remote file installation services (installeren van programma's vanuit server)(ligt eraan hoe je het wilt maar zo als het met novell of AD gaat zal het niet met linux lukken vrees ik)
LDAP server (gaat makelijk met linux)
evt in de toekomst de CV te regelen. (moet wel kunnen met linux lijkt me)

[ Voor 3% gewijzigd door lordgandalf op 19-09-2004 14:29 ]

Steam: Profile / Socialclub: Profile / Uplay: minedwarf / Origin: lordgandalf3

Pagina: 1