Toon posts:

Probleem met Compaq pc. Of voeding, of moederbord is kapot?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit met het volgende probleem:
De pc van mijn vriendin gaat op geen enkele manier meer aan.
Nu ging ik er in eerste instantie vanuit dat de voeding stuk is. Echter, na aansluiten van een nieuwe voeding geeft de pc nog geen reactie. Dit kan echter komen doordat Compaq voedingen andere aansluitingen hebben op het moederbord dan de nieuwe, gangbare, voeding die ik gekocht heb.
Het verschil is dat het blok waarmee je de voeding met het moederbord verbind bij Compaq voedingen groter is dan bij de nieuwe voeding. De aansluiting van de nieuwe voeding op het moederbord past wel, alleen het volledige blok op het moederbord wordt op deze manier niet benut.
Het grote probleem is dat ik nu dus niet weet of de voeding kapot is (dit kan ik niet normaal testen), of dat het moederbord kapot is.
Iemand een idee hoe dit op te lossen is? Service van Compaq is natuurlijk niet te verwachten.
Ook even een ander moederbord proberen is een probleem omdat de pc, Pentium 4 1700mhz, 256mb, sdram geheugen op het moederbord heeft. Er zijn zo in shops geen moederborden te koop die nog sdram geheugen ondersteunen. En om dat ook nog te vervangen wordt te duur.
Hoop dat het verhaal een beetje duidelijk is. :)
Alvast bedankt.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Neem de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter eens door :) Had je kunnen vinden via de PMG FAQ en het PMG Beleid dat je toch wel eerst had moeten doornemen eer het openen van dit topic.
Echter, na aansluiten van een nieuwe voeding geeft de pc nog geen reactie.
:X Kijk hiermee wel uit. Als de Compaq voeding/mobo daadwerkelijk een andere pinlayout heeft, dan kun je met een standaard ATX voeding het mobo al bij voorbaat opblazen.

[ Voor 18% gewijzigd door BalusC op 17-09-2004 11:14 ]

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Het verschil is dat het blok waarmee je de voeding met het moederbord verbind bij Compaq voedingen groter is dan bij de nieuwe voeding. De aansluiting van de nieuwe voeding op het moederbord past wel, alleen het volledige blok op het moederbord wordt op deze manier niet benut.
Dus je Compaq moederbord heeft geen standaad ATX aansluiting? In dat geval is testen met een standaard ATX voeding zonde van de tijd (en idd risicovol, straks zit er een +12V waar je mobo dat niet verwacht oid). Misschien kan je het een en ander afleiden uit de kleur van de draden van de Compaq voeding ivm de ATX specificatie?

[ Voor 7% gewijzigd door Voutloos op 17-09-2004 11:15 ]

{signature}

• Race Eend
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17-12-2023
Werkt de pin truuk niet? Dus een ijzerdraadje tussen de groene en de zwarte draad, bij de atx stekker.

Ik heb laast hetzelfde systeem (ook P4 1.7 compaq met 256 mb) moeten repareren, maar dat is bijna niet te doen, compaq voeding kopen bij de volgende zaak ... (zoek ik ff voor je op).. werkte wel.

Helaas betaal je dan 100 euro voor een 250w voeding. Nooit meer compaq dus ;)

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Pinlayout van een standaard ATX voeding kun je overigens hier vinden: www.technick.net :)
Als de Compaq voeding dezelfde kleuren aanhoudt, dan kun je nog altijd de groene-draad truc toepassen om de voeding te testen. Zie dus de eerder gelinkte Troubleshooter.

Verwijderd

Topicstarter
Race Eend schreef op 17 september 2004 @ 11:15:
Werkt de pin truuk niet? Dus een ijzerdraadje tussen de groene en de zwarte draad, bij de atx stekker.

Ik heb laast hetzelfde systeem (ook P4 1.7 compaq met 256 mb) moeten repareren, maar dat is bijna niet te doen, compaq voeding kopen bij de volgende zaak ... (zoek ik ff voor je op).. werkte wel.

Helaas betaal je dan 100 euro voor een 250w voeding. Nooit meer compaq dus ;)
Dat heb ik geprobeerd, heb dit advies al eerder gekregen. Maar daarmee doet de Compaq voeding nog niets. Tyfus Compaq!

100 euro is echt teveel, dan koop ik liever een nieuwe kast + voeding en moederbord, zijn de Compaq componenten tenminste weer in de minderheid :)
Maar hoop nog steeds op een goedkopere oplossing.

• OliverBB
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23-11-2024
met een klein (fiets)lampje dat 12 volt aan kan (of een ander apparaatje) kun je zo zien of er spanning van je voeding komt door hem aan de zwarte en gele draad te houden.

[ Voor 3% gewijzigd door OliverBB op 17-09-2004 11:27 ]

• MadMurdock
  • Niet online
http://hp.com/emea/spareparts :X

Vorige week nog gebruikt voor ook zo'n *****-voeding die t begaf. Overigens wel vrij snelle levering bij mij. k Was overigens 60,- kwijt voor n 235w voeding.

Verwijderd

Topicstarter
Zijn er overigens nog nieuwe moederborden te koop waar sdram geheugen op past in combinatie met de pentium 4 1700mhz proc.?
Heb op inet gezocht maar geen enkele shop heeft ze naar mijn idee.

• Brede P
  • Laatst online: 08-01 14:43
Uit hoeveel pinnen bestaat de voedingsconnector op het mainboard van die Compaq?
Kan het niet gewoon een 24 pins power connector zijn? Zijn inmiddels wel een aantal voedingen op de markt die standaard een 24pins connector hebben, met een verloop er op naar de gebruikelijke 20 pins. Geef anders eens wat meer specs van die machine, qua processor etc. Een typenummer is ook altijd handig. Mocht het inderdaad een 24 pins ATX connector zijn, ik weet dat ze bij Computerland een 480 Watt eigen merk voeding hebben met die connector er op. Misschien biedt dat een oplossing.

Edit: Wat betreft mainboards voor een P4 met SDRAM zijn er naar mijn weten niet meer, hooguit 2e hands. Waarschijnlijk ook nog met een Socket 423 P4 proc dan? (Williamette core geloof ik dat ze heten).

[ Voor 16% gewijzigd door Brede P op 17-09-2004 11:33 ]

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Verwijderd schreef op 17 september 2004 @ 11:32:
Zijn er overigens nog nieuwe moederborden te koop waar sdram geheugen op past in combinatie met de pentium 4 1700mhz proc.?
Heb op inet gezocht maar geen enkele shop heeft ze naar mijn idee.
www.tweakers.net/aanbod , www.marktplaats.nl , www.ebay.nl , etc? :)

[ Voor 71% gewijzigd door BalusC op 17-09-2004 11:33 ]

Verwijderd

Topicstarter
BredeP schreef op 17 september 2004 @ 11:32:
Uit hoeveel pinnen bestaat de voedingsconnector op het mainboard van die Compaq?
Kan het niet gewoon een 24 pins power connector zijn? Zijn inmiddels wel een aantal voedingen op de markt die standaard een 24pins connector hebben, met een verloop er op naar de gebruikelijke 20 pins. Geef anders eens wat meer specs van die machine, qua processor etc. Een typenummer is ook altijd handig. Mocht het inderdaad een 24 pins ATX connector zijn, ik weet dat ze bij Computerland een 480 Watt eigen merk voeding hebben met die connector er op. Misschien biedt dat een oplossing.

Edit: Wat betreft mainboards voor een P4 met SDRAM zijn er naar mijn weten niet meer, hooguit 2e hands. Waarschijnlijk ook nog met een Socket 423 P4 proc dan? (Williamette core geloof ik dat ze heten).
Hm, ik zal als ik straks thuis ben de typenummers effe opzoeken. Kan ik eventueel ook nog bij Computerland effe kijken.
Hoop alleen maar dat de voeding het probleem is...

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

www.tweakers.net/pricewatch dan :) Ik zie er wel i845 So423/So478 borden tussen met SDR support.
Pagina: 1