[PHPSYSINFO] Harddisk vol volgens phpsysinfo

Pagina: 1
Acties:

• prutsger
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16-02 16:53
Vorige week kreeg ik tijdens het kopieren van een groot bestand naar m'n debian stable server een foutmelding dat de schijf volzat. Was een bestand van 600 mb of zo terwijl er nog 15 GB vrij was van de 20.

Vanaf m'n desktop kon ik na een reboot weer gewoon kopieren etc maar phpsysinfo blijft maar steeds aangeven dat mijn schijven (3GB voor / en 20GB voor /var) 100% volzitten.

Op de server heb ik ook torrentflux draaien en die geeft wel netjes een hd gebruik van (inmiddels) 44% aan. Dus de fout zit hem bij phpsysinfo aangezien df -h ook goede output geeft:

code:
1
2
3
Filesystem            Size  Used Avail Use% Mounted on
/dev/hda1            -531534321109k  1.0k  0.0k  29% /
/dev/hdd5            -4908267121911k  1.0k  0.0k  44% /var

Nu ik dit post lijken me de waardes ook niet helemaal correct trouwens, maar het percentage klopt wel!

Hoe kan ik ervoor zorgen dat phpsysinfo het ook weer goed weergeeft zonder een reboot (geen kritische server, maar zou het zonde vinden hiervoor te moeten rebooten en lijkt me vrij onnodig). Cached phpsysinfo ergens info die die kennelijk niet refreshed of zo? Op Google en de search kon ik dit probleem nergens terugvinden.

• it0
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 27-12-2025

it0

Mijn mening is een feit.

laat de gegevens weergeven in Mb ipv Kb, volgens heb je een overflow...

• prutsger
Phpsysinfo berekent blijkbaar zelf het percentage adhv de gegeven kb's terwijl torrentflux denk ik een percentage uitleest uit /proc (?).

In de config van phpsysinfo (zojuist nog de nieuwste erop gezet) kun je niet instellen of je in kb's of mb's wilt zien, dus waar doe ik dat dan? Kan ik ergens de info uit /proc resetten?

Verwijderd

prutsger schreef op 17 september 2004 @ 10:47:
Phpsysinfo berekent blijkbaar zelf het percentage adhv de gegeven kb's terwijl torrentflux denk ik een percentage uitleest uit /proc (?).

In de config van phpsysinfo (zojuist nog de nieuwste erop gezet) kun je niet instellen of je in kb's of mb's wilt zien, dus waar doe ik dat dan? Kan ik ergens de info uit /proc resetten?
Hij bedoelt met df de waarden in kB laten zien. Doe ook eens een filesystem check.

• prutsger
Ben nog redelijk n00b wat file system checks etc... heb de manpage van fsck ff gelezen en fsck -Aa fixed flink aantal errors en stopt op een gegeven moment. Dit komt waarschijnlijk doordat /dev/hda1 en /dev/hda5 nog gemount zijn. Ik wil ze best unmounten maar wat heeft dat voor gevolgen aangezien ik via ssh remote ingelogd zit.
Kan ik veilig unmounten zonder dat ik er nog bij kan en de rest van de dag m'n server (en mail :( ) platligt? Vooral /dev/hda1 dan omdat daar / op gemount is. /dev/hda5 is /var dus dat risico is wat minder groot lijkt mij...

Weergeven in kb of mb maakte trouwens geen verschil, hij bleef 1 als waarde aangeven...

Edit: ik zie in bijv. /proc/ide/hdd een bestand 'cache' waar niks in staat. Kan ik die niet gewoon wissen of zo?

[ Voor 9% gewijzigd door prutsger op 17-09-2004 11:53 ]

• Seth4Chaos
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Seth4Chaos

that's me...

prutsger schreef op 17 september 2004 @ 11:28:
Ben nog redelijk n00b wat file system checks etc... heb de manpage van fsck ff gelezen en fsck -Aa fixed flink aantal errors en stopt op een gegeven moment. Dit komt waarschijnlijk doordat /dev/hda1 en /dev/hda5 nog gemount zijn. Ik wil ze best unmounten maar wat heeft dat voor gevolgen aangezien ik via ssh remote ingelogd zit.
Kan ik veilig unmounten zonder dat ik er nog bij kan en de rest van de dag m'n server (en mail :( ) platligt? Vooral /dev/hda1 dan omdat daar / op gemount is. /dev/hda5 is /var dus dat risico is wat minder groot lijkt mij...
nee, remote kan je je root niet unmounten en met je /var wil ook nmiet altijd lukken (afhankelijk wat je heb draaien.

Overigens moet je nooit een fsck draaien op een mounted filesystem. dus wat je 'even' moet doen is (als je fysiek achter de machine zit) opstarten in single mode (of van een boot cd) en dan even een fsck draaien, hopenlijk lost dat het probleem op.

Mistakes are proof that you are trying...

• prutsger
Seth4Chaos schreef op 17 september 2004 @ 12:02:
opstarten in single mode (of van een boot cd) en dan even een fsck draaien, hopenlijk lost dat het probleem op.
Hehe dat wilde ik dus juist voorkomen na een uptime van 116 dagen :P alhoewel ik natuurlijk wel weet dat dat niet belangrijk is (toen ik er nog Windows 2000 server op had staan moest ik om de 5 dagen rebooten dus).

Aan de ene kant geeft ie het alleen maar verkeerd weer en vind ik het niet belangrijk genoeg, aan de andere kant gaat het dus wel om hd-errors en aangezien ik geen data wil verliezen doe ik toch maar ff een reboot + fsck binnenkort. In elke geval allemaal bedankt voor de info, weer veel geleerd _/-\o_

• prutsger
Vandaag de boel toch maar gereset en fsck gedraaid. Zaten aardig wat fouten op beide schijven, maar alles is nu gefixed. En nog geeft phpsysinfo het niet goed weer (zie niet meer [url=weg]hier[/url])

Staat er toch niet ergens een cache die niet vernieuwd wordt of zo?

[ Voor 9% gewijzigd door prutsger op 20-09-2004 19:11 . Reden: url verwijderd ]

• smokalot
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-01 22:00

smokalot

titel onder

prutsger schreef op 18 september 2004 @ 23:54:
Vandaag de boel toch maar gereset en fsck gedraaid. Zaten aardig wat fouten op beide schijven, maar alles is nu gefixed. En nog geeft phpsysinfo het niet goed weer (zie hier)

Staat er toch niet ergens een cache die niet vernieuwd wordt of zo?
Niet in /proc, dat is een virtueel filesystem, met info die direct uit de kernel komt.

df -h geeft de waarden dus duidelijk niet goed weer. Je zou kunnen proberen om de schijven eens te mounten vanuit knoppix bijvoorbeeld, en dan kijken met de df van knoppix, en de df van je eigen install. als die het wel goed weergeven zou ik het probleem eigenlijk in de kernel zoeken.

It sounds like it could be either bad hardware or software

Pagina: 1