Toon posts:

[Slackware 10 ssh/X] Ik krijg 't niet aan de praat

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Situatie op kantoor:
- W2k werkstation met putty & exceed
- ik beheer enkele HP/UX & AIX machines (hier na te noemen: unix)
Normaal gesproken log ik aan op de unixen met putty/ssh. Vervolgens start ik exceed voor een grafische X omgeving. Op de unix doe ik een export van het IP-nummer van de X server en start "xterm" als achtergrondprocess. Op mijn exceed X krijg ik dan de xterminal waarmee ik verder kan werken en ik voldoe aan de eisen van het bedrijf die ssh voorschrijft.

Nu ben ik en de gelegenheid gesteld om er een linux-werkstation naast te hebben. Da's mooi. Een echte X i.p.v. windows/exceed!

Eerst voor een collega. Die wilde redhat (shrike) hebben. Na het nodige stoeien met "/etc/hosts" & "/etc/X0.hosts" kreeg ik het voorelkaar. De "xterm"pjes komen keurig netjes binnen mijn gnome-sessie binnen onder besturing van de gnome-wm. Prachtig, dit wou ik zien! (die hwm (=hummingbird window manager) ziet er niet uit vergeleken met gnome)

Nu mijn machine, mijn favorite distro: Slackware, dus de iso's van 10 gefikt en geinstalleerd. Alleen.... met geen mogenlijkheid krijg ik een unix-xterm sessie in mijn desktop gelanceerd! Ik vermoed dat het aan ssh ligt. Dit wordt steeds verder dichtgetimmerd heb ik begrepen.
Dit heb ik al gedaan in "/etc/ssh/ssh_config"
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
# Site-wide defaults for various options

#  Host *
    ForwardAgent yes
    ForwardX11 yes
#   RhostsRSAAuthentication no
#   RSAAuthentication yes
#
Ik heb dus 2 "#"-jes weggehaald en waar "yes" staat stond oorspronkelijk "no". Helaas zonder resultaat.

"man ssh" spreekt over een "display greater than zero" omdat-ie met een proxy-X werkt ?? Leuk, maar wat moet daar dan de waarde van zijn?

Wie weet wat precies de verschillen zijn (X/ssh) tussen RedHat9 en Slackware10 en hoe ik mijn Slack zover krijg dat-ie doet wat ik wil! Dat is toch de essentie van linux?

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

je doet wel:
ssh -X
:?

Verwijderd

Topicstarter
De ssh-verbinding wordt m.b.v. PuTTY opgestart. Maar vanuit een gnome-terminal getest met "ssh -X" en "ssh -Y" naar unix. Nada, noppes!

Verwijderd

Ik heb gemerkt dat de portforwarding van Putty niet echt geweldig werkt. Ik heb ook een tijdje een X-server emulator gebruikt maar dan moest ik echt de SSH client die erbij zat gebruiken om een betrouwbare port forwarding te krijgen en de X-clients op mijn schermpje te toveren. Advies, in kort: kijk even in het rond voor een andere SSH client die X forwarding doet voor je....

• slager
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07:46
Verwijderd schreef op 17 september 2004 @ 09:57:
Dit heb ik al gedaan in "/etc/ssh/ssh_config"
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
# Site-wide defaults for various options

#  Host *
    ForwardAgent yes
    ForwardX11 yes
#   RhostsRSAAuthentication no
#   RSAAuthentication yes
#
Ik heb dus 2 "#"-jes weggehaald en waar "yes" staat stond oorspronkelijk "no". Helaas zonder resultaat.
Moet je ook niet
code:
1
Host *
uncommenten? Volgens mij heb je nu niet aangegeven waarvoor ForwardX11 geldt...

Verwijderd

*slaat zichzelf voor de kop* Ik ben een sukkel. Je hebt de default settings voor de client aangepast, dus de ssh sessie die je vanaf de slack doos start. Je moet de entries aanpassen in de file /etc/ssh/sshd_config want die zijn voor de ssh daemon op de slack bak.

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Ik heb op slackware de ervaring dat je Xserver niet op het netwerk luistert
als je XDM (of KDM) gebruikt ( dus grafisch inloggen) maar wel als je
op console inlogt en startx gebruikt om X te starten.

Lijkt me dus een xdm configuratie.

Ik neem aan dat je verder wel een "xhost +" gedaan hebt op je
workstation ?

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

• smokalot
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-01 22:00

smokalot

titel onder

u_nix_we_all schreef op 17 september 2004 @ 17:01:
Ik heb op slackware de ervaring dat je Xserver niet op het netwerk luistert
als je XDM (of KDM) gebruikt ( dus grafisch inloggen) maar wel als je
op console inlogt en startx gebruikt om X te starten.

Lijkt me dus een xdm configuratie.

Ik neem aan dat je verder wel een "xhost +" gedaan hebt op je
workstation ?
xdm/kdm/gdm is relevant als je xdmcp wilt (complete desktop), niet als je zoals hij wil ssh-met-X-forwarding wilt. xdmcp is niet secure, alles gaat unencrypted over het netwerk.

als je een ssh tunnel gebruikt hoef je helemaal geen xhost te gebruiken, ssh zorgt dan voor de authenticatie.

It sounds like it could be either bad hardware or software

Verwijderd

Topicstarter
u_nix_we_all schreef op 17 september 2004 @ 17:01:
IIk neem aan dat je verder wel een "xhost +" gedaan hebt op je
workstation ?
Dat "xhost" station heb ik al gepasseerd met "/etc/X0-hostst". Dat had ik al opgelost met de RedHatShrike bak. Dat is het ironische. Die RedHat doet-ut goed. Ik krijg de Slack machine niet goed. Da's moeilijk voor iemand die Slack predict :) Een complete opgave zou zijn een andere distro d'r op. Zover ben ik nog niet.
Ik zit nu thuis. Boven op zolder heb ik een Slack9.1 die ik naar "current" heb gebracht met swaret. Beneden zit ik met m'n SuSE8.2 laptop. Ik kan dus verder prutsen. Blijf komen met tips en ik hou jullie op de hoogte
..
Edit: NEE! Natuurlijk niet. Denk na. Als ik beneden zit met de laptop, dan draait alles op de X-server van de SuSE-laptop. En ik ga niet op zolder zitten. Maandag verder...
...
Tis nu maandagochtend.
Probleem opgelost? Mwaah.
Symptoom bestreden? Ja. Ik was aangelogd met "gdm". Als ik dat uitzet en gewoon met "startx" mijn sessie start, dan doet-ie-ut wel.
u_nix_we_all had dus gelijk: mijn dank.

Ik ben niet tevreden. RedHat kan het wel via gdm en slackware niet...

Wie het weet mag het zeggen, ik heb mijn work-around :/

[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 21-09-2004 12:51 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik krijg hier een clown-Bassie erlebnis van:"Ik begrijp het wel, maar ik snap 't niet".
Als ik "gdm" mijn eerste grafische sessie laat starten, dan doet-ie-ut niet. Dat los ik op door gdm alleen maar nog voor het netwerk te starten. Dat doe je zo in /etc/X11/gdm/gdm.conf:
code:
1
2
3
4
5
6
7
[servers]
# These are the standard servers.  You can add as many you want here
# and they will always be started.  Each line must start with a unique
# number and that will be the display number of that server.  Usually just
# the 0 server is used.
#0=Standard      <=====  Deze lijn inactief  gemaakt
#1=Standard
Vanaf het netwerk kan je dus nog wel grafisch op deze machine inloggen.
Als ik via het XDCMP protobol (waar daar gaat het toch om) een 2e grafische sessie start op zijn RedHat broertje kan ik gewoon vanaf een unix-host een sessie daarbinnen starten. Zelfs als ik een 3e sessie naar mezelf start (X -query localhost :2) dan kan ik er sessies in lanceren (ja, zelfs als ik 'm binnen start met Xnest).
Ik vind het maar raadselachtig.

Even iets anders: (ja ja, verkeerde forum, verkeerde instelling: zelf niet goed genoeg gezocht) Ik heb nu PuTTY shortcuts op mijn w2k desktop die naar de slackware en redhat machine wijzen. Heeft iemand mooie windows-icoontjes die ik daar aan kan koppelen? Of een tooltje die van een linux icoon een windows versie maken.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 24-09-2004 08:38 ]

Pagina: 1