[VB6/VB.NET] Alleenrecht op CD/DVD-drive

Pagina: 1
Acties:

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Ik ben bezig met een programma voor het controleren van cd’s en dvds. Nu wil ik dus dat als er een cd ingedaan wordt, die eerst gecontroleerd wordt. Als de cd ‘verkeerd’ is, moet het programma die blokkeren, zodat andere programma’s niks kunnen met die cd. Ik wil dus eigenlijk ‘het alleenrecht op het cd-station’. Het mooiste zou zijn als andere programma’s de cd zien als ongeldig.

Ik heb al op Google/GoT gezocht, maar niks relevants gevonden.
Is dit mogelijk met VB6 of VB.NET?

BVD

• raoulduke
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online

raoulduke

Get in!

Ik denk dat dat heel lastig zal worden in VB6, je kan in ieder geval niet zomaar met wat VB code de boel sturen - je zal diep in de Windows API moeten duiken om de nodige hooks aan te maken om te voorkomen dat er normale I/O met de CD drive plaatsvindt. Dan kom je al snel meer in de C++ buurt uit.

Je zou ook het probleem aan kunnen passen: zolang er een 'illegale' CD in de drive zit, geef je een system-modal dialoog weer zodat men op 'OK' moet klikken en dus niet kan werken met het systeem zolang de CD erin zit.

[ Voor 3% gewijzigd door raoulduke op 17-09-2004 09:19 ]

Remember, if you have any trouble you can always send a telegram to the Right People.

• user109731
  • Niet online
Bedankt voor je reactie, maar je moet wel andere programma's kunnen gebruiken.

Ik denk idd dat het erg moeilijk worden, maar ik dacht dat er misschien een Win32-API-functie voor was?

• Kuhlie
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Kan je de CD niet gewoon ejecten zodra je merkt dat 'ie niet goed is?

• user109731
  • Niet online
Kan je de CD niet gewoon ejecten zodra je merkt dat 'ie niet goed is?
Ja, natuurlijk! Dat is het! Bedankt allemaal!

• user109731
  • Niet online
Ik zit net te denken: Is dit veilig, 'verkeerde' cd's ejecten.
Er zijn toch van die lock-programmaatjes?
Pagina: 1