Toon posts:

Al die nieuwe technieken ...

Pagina: 1
Acties:
  • 34 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Hi,

Ik ben zelf op dit moment bezig om mn eigen game-systeem in elkaar te zetten. Waar ik aan zat te denken was een:

- Asus P5AD2 Premium mobo
- Intel Pentium 540
- 1GB Corsair PC4200
- WD Raptor 74GB (10000rpm, 8mb cache)
- Asus 6800 Ultra (PCI-E versie)
- Soundblaster Audigy 2 ZS

Maar nu heb ik ten eerste gehoord dat de AMD processoren veel meer geschikt zijn voor de gamers pc, en dan dus de nieuwere 64-bit processoren.

En daarbij komt ook nog dat ik laatst iets heb gelezen over het uitkomen van de nieuwere technieken die op dit P5AD2 bordje zitten. Hierop zitten namelijk DDR2 technologie en de PCI-Express (PCI-E) technologie. Maar ik las dus in het artikel dat er DDR3 op komst is en dat PCI-E vervangen zal gaan worden door PCI-X, waarbij ook nog komt dat laatst op tweakers te lezen was dat Intel met nieuwe processors zal komen, zoals de nieuwe Pentium 640 met een FSB van 1066Mhz en een 2MB cache en dat het prijsverschil met de huidige 540 nihil zal zijn. De vraag is alleen wanneer deze technologieën beschikbaar zullen zijn ?

Mijn vraag is dus is het nou verstandig om mijn huidige systeem door te bouwen met de huidige technologieën of zijn er wellicht een paar modificaties nodig en is het beter om te wachten en pas verder te gaan als de nieuwere processoren en de nieuwere versies van DDR2 en PCI-E beschikbaar zijn ?

• SteeringWheel
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 08:55
1- Ja, AMD64 is over het algemeen bij spellen het snelste, Intel bij videobewerking. AMD heeft bovendien 64 bit extensies }) .
2- DDR2 wordt nog niet ondersteund door AMD, voor PCI-E zijn nog geen AMD chipsets (komen er aan). PCI-X is voor servers, niet voor desktops. DDR3 laat ook nog wel even op zich wachten voor dat het in desktops gebruikt gaat worden.
3- Intel met 1066 fsb en 2 mb cache is de Extreme Edition á 1000 euro 8)7 , zou ik niet kopen (tenzij je geld over hebt), koop dan de snelste AMD64.

Tja, zelf zou ik wachten op de PCI-e chipsets voor AMD64, en die dan kopen. DDR3 zou ik niet op wachten, AMD ondersteund toch alleen het huidige DDR1, dat bovendien lagere latencies heeft dan DDR2.

A forum post should be like a skirt. Long enough to cover the subject material, but short enough to keep things interesting.

• EXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-08 12:52

EXX

EXtended eXchange

1. AMD64 vs. Intel P4
Het is waar dat je Athlon 64 beter uit de verf komt in games. Daartegenover doet de P4 het weer beter in videobewerking. Eenkwestie van afwegen wat het belangrijkste voor je is.

2. PCI-E / PCI-X
PCI-E is de opvolger van PCI. PCI-X is een "bredere" versie van PCI. PCI-X is dus géén opvolger van PCI-E.

3. DDR/DDR2/DDR3
AMD blijft voorlopig gewoon bij DDR. omdat de Athlon 64 (en aanverwanten) prima presteren met het low-latency DDR. DDR2 levert (nu) nog geen winst op. Bij de P4 ligt het iets anders. Die CPU is gebaat bij een snelle geheugenbus. En vanaf een bepaald moment voldoet DDR niet meer en moet je DDR2 gaan gebruiken om de geheugenbus nog sneller te krijgen. Vandaar dat men bij de P4 begint over te stappen op DDR2. DDR3 is voorlopig nog niet aan de orde.

[ Voor 3% gewijzigd door EXX op 17-09-2004 09:23 ]

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Sja. Wachten? Nu kopen? Dat kun je zelf prima beslissen: heb je het nu nodig? Kopen. Kan je nog met je systeem mee door? Wachten :) Tegen de tijd dat DDR3 en PCIe voor Athlon64 beschikbaar zijn, komt alweer nieuws over de nieuwere technieken: (ik noem maar wat) RLDRAM, Dual Core, etc. Ga je dan ook weer wachten? Verder raad ik je aan om gewoon hardwarenieuwssites regelmatig in gaten te houden en te doornemen om jezelf goed op de hoogte te houden. Bijvoorbeeld de frontpage, www.tweakers.net :Y)

Wat betreft de keuze tussen AMD/Intel: zie de FAQ van dit subforum onder "Welke processor/moederbord/geheugen moet ik nemen?" B) Intel komt trouwens dit jaar nog met de P4 met 64bit technologie: EM64T.

Overigens:
en dat PCI-E vervangen zal gaan worden door PCI-X
Ohja? Juist het omgekeerde is het geval ;)

[ Voor 25% gewijzigd door BalusC op 17-09-2004 09:26 ]

Dit topic is gesloten.