[XP] Pc hapert af en toe

Pagina: 1
Acties:

• spydrone
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 24-01 12:38
Zoals je in de titel al leest heb ik last van haperingen. Ik werk met een wat ouder systeem ( Pentium 4 1,8 GHZ) met 512 MB Ram, Aepox Mobo 4x AGP en een Ati 9800 PRO. Met deze onderdelen zou ik toch geen haperingen mogen verwachten.

De haperingen komen constant voor, in XP heb ik er wat minder last van maar wanneer ik een spel ga spelen is dit best vervelend. Maar het raare is dat ik vroeger nooit last heb gehad van deze problemen. Ik speel nu dezelfde spellen die ik vroeger zonder haperingen speelde. Ze zijn er opeens gekomen.

Het is net of mijn pc 0,5 sec stil staat en dan weer verder gaat. Tussen de eerste en 2e hapering zit meestal wel een tijdje. Het kan dus op elk moment gebeuren, niet dat ik bijv: ergens op klik en dat hij dan gaat haperen.

Ik heb zo'n vermoeden dat het met mijn CPU te maken heeft, wanneer mijn 3d kaart de boosdoener was zou ik framedrops krijgen, maar dat gebeurt er helemaal niet. Misschien kan het ook mijn Ram geheugen zijn maar dat lijkt me sterk, 512 zou genoeg moeten zijn om XP zonder haperingen te laten draaien. Kan een CPU verouderen en haperingen vertonen?

Zou iemand misschien weten wat er aan de hand is :?

Verwijderd

check je taskmanager eens. Daar kun je zien of je processor 100% draait of dat je geheugen volledig ge-used wordt.

Misschien dat er een proggie geheugen "lekt". Misschien dat je geheugen brak is. http://www.memtest86.com

p.s. Ik noem dat geen verouderd systeem, wat ik heb das pas oud. (cellie 466)

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 16-09-2004 21:11 ]

• spydrone
Verwijderd schreef op 16 september 2004 @ 21:08:
check je taskmanager eens. Daar kun je zien of je processor 100% draait of dat je geheugen volledig ge-used wordt.

Misschien dat er een proggie geheugen "lekt". Misschien dat je geheugen brak is. http://www.memtest86.com

p.s. Ik noem dat geen verouderd systeem, wat ik heb das pas oud. (cellie 466)
Wanneer ik met taskmanager mijn CPU gebruik bekijk, dan loop hij constant op 2/3 % in XP. En wanneer ik zo'n hapering krijg schiet hij opeens naar de 36% en meteen weer terug.

Verwijderd

dus is het niet de CPU (bij mij is 2/3%= 66%, dus meer dan 36%) , wat doet je geheugen op dat moment?

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 16-09-2004 21:42 ]

• spydrone
Verwijderd schreef op 16 september 2004 @ 21:40:
dus is het niet de CPU (bij mij is 2/3%= 66%, dus meer dan 36%) , wat doet je geheugen op dat moment?
Hoe zou ik dat moeten testen, met da rare prog wat je op die site kan downloaden. Ik zou niet weten hoe dat werkt. Het zijn 4 kleine bestandjes en 2 vragen naar een Disk :?

Verwijderd

wacht ff met dat programmaatje, dat is pas nodig als je weet of het aan je geheugen ligt of verdenkt. Maar zover zijn we nog niet.

je moet maar ff wat dingen eerst proberen welke proggies draai je. Ofwel kijk in je taskmanager: bij je aplicaties (zijn deze allemaal nodig?), kijk bij je processes welke gebruikt veel geheugen en is dat normaal.

Mocht dit geen rare zaken opleveren, zou het aan je geheugen zelf kunnen liggen. Dan komt die memory tester er aan te pas.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 16-09-2004 21:57 ]

Verwijderd

had je dit probleem al opgelost?

dat klinkt ook naar geheugenproblemen! zie dus ook:
hangen van compu / geheugen

• Egg
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 10-01 15:24

Egg

In der Schweiz jah!

kan idd ook aan je 3d kaart liggen. :/
ff instellingen als fastwrite, agp 8x e.d checken

MSI GX660R for the win!

• spydrone
Verwijderd schreef op 16 september 2004 @ 22:17:
had je dit probleem al opgelost?

dat klinkt ook naar geheugenproblemen! zie dus ook:
hangen van compu / geheugen
Dat ene probleem is al opgelost mar dat was op een andere PC! :P

• spydrone
Verwijderd schreef op 16 september 2004 @ 21:54:
wacht ff met dat programmaatje, dat is pas nodig als je weet of het aan je geheugen ligt of verdenkt. Maar zover zijn we nog niet.

je moet maar ff wat dingen eerst proberen welke proggies draai je. Ofwel kijk in je taskmanager: bij je aplicaties (zijn deze allemaal nodig?), kijk bij je processes welke gebruikt veel geheugen en is dat normaal.

Mocht dit geen rare zaken opleveren, zou het aan je geheugen zelf kunnen liggen. Dan komt die memory tester er aan te pas.
Ik ben er achtergekomen wie de boosdoener was: SpySweeper. Ik gebruik dit anti-spyware programma ongeveer even lang toen de haperingen begonnen. SpySweeper heeft een functie: Memory Shield. Dit zorgde voor de nodige problemen op mijn pc. Nadat ik deze functie had uitgezet had ik nergens meer last van.
Pagina: 1