Software voor schrijven scriptie

Pagina: 1
Acties:
  • 708 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• DRaakje
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Zijn er hier mensen die nog tips hebben wat voor software handig is voor het schrijven van een scriptie. Ik zal zo'n 60 artikelen moeten lezen. Nou weet ik dat er EndNote voor is maar die werkt weer niet met SP2 :( .

En zijn er nog handige dingen voor het bijhouden van de content van de artikelen...

Dus als mensen nog software aanraden dan hoor ik dat graag. :Y)

• rollebol
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22-08 14:55
Wat voor scriptie? Als je meer dan een paar (wiskundige) formules kwijt wil dan wil je Latex proberen, maar als dat zo was dan had je dat waarschijnlijk al geweten.

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04 00:29
Over welk soort inhoud gaat het ?
Standaard office programma's kunnen best geschikt zijn om een scriptie te schrijven. Als het erg technisch-natuurwetenschappelijk is, wordt LateX veel toegepast.

• MDadm
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 28-10-2022

MDadm

MD not admin

Voor referenties kan ik je Reference Manager aanraden. Compatible met alle Microsoft Office versies. Gebruik het zelf voor het schrijven van artikelen. Wellicht kun je aangeven waarvoor je de software wilt gebruiken, zoals rollebol ook al aangaf. ;)

edit: Ik zie dat je een BW student bent, dus dan zal PubMed ook voor jou wel heilig zijn. RefMan is bedoeld om referenties te zoeken (o.a. in PubMed)of importeren, je kunt ze o.a. importeren met het PubMed ID (PMID) nummer dat aan ieder artikel vastzit. In RefMan staat dan alle informatie over het artikel, inclusief het abstract. Wellicht kun je je begeleider of faculteit vragen om een exemplaar van RefMan, vaak hebben ze het in licentie. :)

[ Voor 50% gewijzigd door MDadm op 16-09-2004 16:39 . Reden: extra informatie ]

M6N 1,7 Banias M10 1024MB Travelstar 7K60 IPW2100 Combi en nu ook MacBook C2D 2,0Ghz 2048MB

• BtM909
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Ik weet dat postbank ooit eens een studenten-tool had vrijgegeven, waarmee je scripties kon vormgeven. Aan de hand hiervan, kreeg je een soort van raamwerk, waarmee je je scriptie verder kon inrichten.

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

• Opi
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Opi

Voor het bijhouden van referenties kan je toch ook gewoon proberen alle abstracts in een enkel document te zetten?

• MDadm

MDadm

MD not admin

Voor het bijhouden van referenties kan je toch ook gewoon proberen alle abstracts in een enkel document te zetten?
Tijdschriften vragen vaak een tijdschrift specifieke lay-out van je referenties. Met RefMan kun je dit automatisch aanpassen. Tevens is het heel overzichtelijk zoeken in je artikelen itt één document met daarin 60+ abstracts. ;)

M6N 1,7 Banias M10 1024MB Travelstar 7K60 IPW2100 Combi en nu ook MacBook C2D 2,0Ghz 2048MB

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:50
Voor lange documenten met veel referenties is LaTeX + bibtex nog steeds de 'way to go' wat mij betreft.

Maar goed, ik ben dan ook niet bepaald een diehard MS Office gebruiker ;)

Zoals al door meer mensen gevraagd: het maakt erg veel uit wat voor scriptie het gaat worden. Dus, vertel eens iets meer?

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Ik vind zelf LATEX (idd met bibtex) ook wel het beste, maarja het is wel makkelijk als je er al een beetje bekend mee bent voordat je er een scriptie mee gaat maken, anders gaat er misschien veel tijd zitten in het leren werken met LaTeX. Maar van de andere kant is de kans groot dat je er met Word nog veel langer mee bezig bent (dat is in ieder geval mijn ervaring wel).

• j-w
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

j-w

latex!

• MDadm

MDadm

MD not admin

Ik krijg de indruk dat LaTeX meer een opmaak tekstverwerker is dan een database voor referenties en bijbehorende abstracts. Maar wellicht heb ik het mis. In de medische sector is PubMed de "zoekmachine" voor publicaties. Het prettige van RefMan is dat het informatie uit PubMed kan halen, het doet dus niets voor je lay-out.

@BtM909: joh, dacht je dat 8)7

[ Voor 21% gewijzigd door MDadm op 16-09-2004 17:00 ]

• BtM909
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

MDadm schreef op 16 september 2004 @ 16:56:
Ik krijg de indruk dat LaTeX meer een opmaak tekstverwerker is dan een database voor referenties en bijbehorende abstracts. Maar wellicht heb ik het mis. In de medische sector is PubMed de "zoekmachine" voor publicaties. Het prettige van RefMan is dat het informatie uit PubMed kan halen, het doet dus niets voor je lay-out.
Je bent toch geen reseller van dit product, he? :P ;)

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 00:58

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

@MDadm

Latex is idd voor de typesetting van je document. bibtex is voor de reverenties. En hierbij kun je inderdaad ook abstracts opslaan.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• DRaakje
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Hmm dat refman klinkt wel erg goed. Verder gaat de scriptie over een biomedisch fenomeen (RNAi en zijn applicaties etc). weinig formules of rekenen gewoon heel veel geschreven tekst. En daar proberen overzicht in te houden. En inderdaad alles zal waarschjinlijk gevonden worden via pubmed!
Pagina: 1