Toon posts:

[Mac OS9 OSX / WinXP] Gedeelde documenten op server probleem

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Wij zitten hier met een Mac OS9 OSX omgeving in ons netwerk, maar omdat Mac steeds minder ondersteund word, willen/moeten we langzamerhand over op Windows. Maar nu hebben we dus gedeelde netwerkmappen met daarin excel, word enz documenten die door veel mensen gebruikt worden. Maar aangezien we 1 MacOS9 werkstation hebben moeten vervangen voor een WinXP, moet deze XP bak ook kunnen werken met deze documenten. Het probleem is alleen dat de MacOS9 bakken de documenten automatisch opslaat zonder bestandsextensies en de windows bak dit niet herkend. Als ik een document met de winxp bak (office 2003) maak en deze met extensies opsla herkend de macos9 bak hem weer niet.
De MacOSX bakken zijn neutraal en lezen zowel met, als zonder extensies zonder problemen...
We zijn nu al een hele dag aan het kloten, maar komen er echt niet uit.

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Dit lijkt me geenszins iets voor NOS, als het een macos ligt, is het iets voor Apple Talk, en anders voor WOS of SA, omdat het mij aan de gebruikte software lijkt liggen, verplaats ik dit naar SA.

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:09

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

Wat is het filesystem dat gebruikt wordt om de bestanden op te slaan?
En hoe werkt de server, via smb, neem ik aan?

classic macOS heeft resource files nodig, alhoewel hij volgens mij ook in theorie op basis van extensies bestanden moet kunnen herkennen..

als het een onbekend document is in mac OS9 kun je gewoon 'openen via ...' (rechstklik of ctrl-klik), of het bestand over het programmaicoontje slepen (eventueel een alias)..

het beste lijkt me om de mac-gebruikers sowieso strak te instrueren extensies te gebruiken dus .doc of .xls (dat is lastig ik ken het, zelfs een frans bedrijf waar iedereen met speciale tekens in bestandsnamen werkte, accents grave's, agu-blah etc.)

mogelijk kan dit je ook helpen:
http://perso.club-interne...MacInfoTip/MacInfoTip.htm
een aantal converters die standaard mac-files herkennen en renamen,
of hier http://www.macwindows.com/index.html

[ Voor 15% gewijzigd door RM-rf op 16-09-2004 16:30 ]

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Verwijderd

Topicstarter
blaataaps schreef op 16 september 2004 @ 16:12:
Dit lijkt me geenszins iets voor NOS, als het een macos ligt, is het iets voor Apple Talk, en anders voor WOS of SA, omdat het mij aan de gebruikte software lijkt liggen, verplaats ik dit naar SA.
Ik was al aan het zoeken waar ik hem het beste kon droppen en ik dacht dat NWOS het meest in aanmerking kwam...

• leon1e
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:08
Het is vrij simpel, een pc slikt niet graag bestanden zonder extensies omdat de pc simpel weg de resource fork van Apple niet leest.

De oplossing voor dit probleem is gewoon simpel weg extensies gebruiken, mac os x en de vele apps doen dit al bijna allemaal uit zichzelf. Voor je huidige bestanden zul je even op zoek moeten naar een mooie tool die op de mac draait en de extensies bij de bestanden zet.

[ Voor 5% gewijzigd door leon1e op 16-09-2004 16:30 ]

Verwijderd

Topicstarter
leon1e schreef op 16 september 2004 @ 16:30:
Het is vrij simpel, een pc slikt niet graag bestanden zonder extensies omdat de pc simpel weg de resource fork van Apple niet leest.

De oplossing voor dit probleem is gewoon simpel weg extensies gebruiken, mac os x en de vele apps doen dit al bijna allemaal uit zichzelf. Voor je huidige bestanden zul je even op zoek moeten naar een mooie tool die op de mac draait en de extensies bij de bestanden zet.
Heb je toevallig de naam of url van zon programmatje?
Pagina: 1