[Clarkconnect] DHCP leases vrijgeven

Pagina: 1
Acties:

• Miglow
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:28
Ik heb bij installatie van mij clarkconnect doos 2 jaar terug volgens mij eens aangegeven dat de dhcp leases nooit moeten verlopen. Nu ik inmiddels al meerdere nics verder ben(bevriende pc's, nieuwe nic, nieuwe pc) en het ip is steeds weer anders, gevolg, portforwards veranderen etc.

Nu is eigelijk mijn vraag en ik kwam er via de search niet echt uit. Hoe kan ik mijn dhcp's vrijgeven, zodat als ze n tijd niet gebruikt zijn, deze weer opnieuw vrijkomen en het aantal openstaande leases afneemt.

Anders gezegd, in welke bestanden moet ik wat aanpassen?? Ik had al heel enthousiast in /var/lib/dhcp de dhcpb.leases weggemikt met als gevolg dat me internet het helemaal niet meer deed.

PS: mijn werkstation staat altijd aan. de rest komt en gaat, misschien handig om die n statisch te geven??

• Bergen
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-01 12:55

Bergen

Spellingscontroleur

Ik heb niet specifiek verstand van CC, maar is er niet gewoon een bestand als /etc/dhcpd.conf waar je de instellingen kunt veranderen? Als je daarna de server herstart worden de leases vanzelf vrijgegeven denk ik...

[ Voor 42% gewijzigd door Bergen op 16-09-2004 16:11 ]

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:43
Niet client, maar server natuurlijk.

/etc/dhcpd.conf , evt. kan het een subdirectory van /etc/ zijn, of CC moet rare dingen doen en die configuratie nog ergens anders neer hebben gezet.

• Bergen

Bergen

Spellingscontroleur

Ja, foutje, al ge-edit...

• Miglow
Als ik eenmaal maar wat heb om te zoeken, dan is die speld al wat makkelijker te vinden voor mij als Windows junkie. ;)

Ik ga t even zoeken en proberen dit aan te passen (ik doe altijd via Samba naar shared map en dan editten met noteblok en dan weer terug, beetje omslachtig, maar ik weet niet hoe dat in Linux moet)

Verwijderd

Doe dan ff WinSCP downloaden.. is zeg maar een remote filemanager..

• Bergen

Bergen

Spellingscontroleur

Of installeer mc, de Midnight Commander, tegenhanger van de bekende Norton Commander. Ik gebruik 't nog steeds regelmatig om te FTP'en.

Verwijderd

Kan ook.. maar WinSCP is voor Windows.. en kan remote files editen.. voor een Windows junk als Miglow wellicht de beste oplossing..

• Miglow
Ff een update, ik heb nu de dhcp.conf veranderd met een veel kortere leasetijd, namelijk 1000 in plaats van iets van 2957000 en en max van 18000, dat wil toch zeggen dat als er 18000 seconden geen activiteit is op mijn ip, de ip compleet komt te vervallen toch??

Anders gezegd, als ik vanavond mijn stekker eruit trek van de nic, dan zou ik morgenochtend een nieuwe ip moeten hebben??

Ik heb de server ook opnieuw gestart, voor het gevraagd word.

En daarbij, ik heb zelfs op de command-line de file ge-edit met vi dacht ik. Gevonden op de linux newbie site :P

• Bergen

Bergen

Spellingscontroleur

Miglow schreef op 16 september 2004 @ 20:16:
Ff een update, ik heb nu de dhcp.conf veranderd met een veel kortere leasetijd, namelijk 1000 in plaats van iets van 2957000 en en max van 18000, dat wil toch zeggen dat als er 18000 seconden geen activiteit is op mijn ip, de ip compleet komt te vervallen toch??
Als 't goed is wel ja.
Anders gezegd, als ik vanavond mijn stekker eruit trek van de nic, dan zou ik morgenochtend een nieuwe ip moeten hebben??

Ik heb de server ook opnieuw gestart, voor het gevraagd word.
In principe wel, maar kan ook zijn dat hij op de achtergrond toch je MAC-adres onthoudt en dat je toch hetzelfde IP-adres weer krijgt. One way to find out. :)
En daarbij, ik heb zelfs op de command-line de file ge-edit met vi dacht ik. Gevonden op de linux newbie site :P
Dat verdient respect voor iemand die nooit met de commandline werkt! Petje af. :) Vi is niet moeilijk om te leren, maar de gemiddelde persoon die vi voor 't eerst probeert vindt het zo'n verwarrende editor dat ie meteen opgeeft.

[ Voor 8% gewijzigd door Bergen op 16-09-2004 22:29 ]

• Miglow
Ik ben er zelf ook wel n beetje trots op.

Ze zeggen wel is, reminds of the MS-DOS tijd, niet echt eigelijk vind ik. Op me 286/486's waren er veel minder commando's volgens mij die ik gebruikte.

Ik ga vannacht me stekker eruit laten, 18000/60 300 is 5 uur, zo lang slaap ik wel :-)

[ Voor 22% gewijzigd door Miglow op 16-09-2004 23:46 ]

Verwijderd

Over het algemeen (in Windows dus) is een DHCP-client zo geschreven dat deze eerst probeert het laatst gebruikte ip-adres te requesten bij dezelfde DHCP-server. Dan zal je DHCP-server dus gewoon weer hetzelfde ip-adres teruggeven als dat beschikbaar is.

Ald dit niet lukt, dan gaat je client op zoek naar een DHCP-server binnen het netwerk, en vraagt hij opnieuw een ip-adres aan. Als je nou het ip-adres van je CC-systeem zou veranderen, dan forceer je dat dus, en krijg je mogelijk een ander IP. Anders zul je in de meeste gevallen gewoon hetzelfde IP terugkrijgen.

• Miglow
Ok, ik had dus vanmorgen hetzelfde ip. Wat ik nu heb gedaan, ik heb alle overige leases uit dhcpd.leases verwijderd, mijne veranderd van 192.168.1.108 in .101, Server gereboot, tegelijk mijn nic uitgeschakeld, toen de zooi weer was opgestart nic weer ingeschakeld ---> 192.168.1.101 op pc nu :)

Verwijderd

Ik zat me dan ook net te bedenken dat je vlak voordat je je pc uit wilde uit zetten, je eigenlijk ff een ipconfig /release had moeten doen.. anders vraagt ie bij opstarten gewoon weer om z'n ouwe adres.. ook al is je server de lease 'vergeten'.

Probeer trouwens toch WinSCP eens.. ik doe niks anders meer. Ik kan met WinSCP met precies 2 muisklikken de files op 6 verschillende CC bakken editen.

• Miglow
Huub, ik probeer nu contact te maken met dat winscp, maar volgens mij moet ik nog wat instellen, want out of the box kan hij geen contact maken met de host

Verwijderd

Miglow schreef op 17 september 2004 @ 18:09:
Huub, ik probeer nu contact te maken met dat winscp, maar volgens mij moet ik nog wat instellen, want out of the box kan hij geen contact maken met de host
Da's gek hoor..

Afbeeldingslocatie: http://www.wk-pr.nl/pgraph/WSCP1.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.wk-pr.nl/pgraph/WSCP2.jpg

En dat is "out of the box".. heb ik verder niks aan gedaan..

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 17-09-2004 21:59 ]

• Miglow
Ik zie al wat ik fout gedaan heb Huub, ik had poort 81 van de webadmin gepakt, omdat ik in de veronderstelling was dat de enige poort was waarover je kon remote kon besturen. Met poort 22 werkt t :) Dit bied perspectieven, omdat ik ook nog wel n ftp/mail wil gaan draaien. (ooit ;))

Verwijderd

Mooi! Je kan nu zelfs meer dan tekstverwerken :)

• Miglow
Ja, ik zit er zelfs aan te denken om Linspire op mn pc te zetten en alleen w2k te houden voor dvd werk ;) Maar dat is niet van toepassing op dit topic. Op zich kan ie op slot volgens mij. Target reached :)
Pagina: 1