Toon posts:

Beeld- en geluidskwaliteit voor een projector.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben van plan om een sanyo plv-z1 aan te schaffen. Ik wil deze puur gebruiken om dvd's mee te kijken. Nu heb ik een probleem met het aansturen van de projector.

Ik wil graag een zo goed mogelijke kwaliteit qua beeld en geluid krijgen. Om een zo mooi mogelijk beeld te krijgen kan ik deze aansturen met een component kabel (3x cinch) of dmv mijn laptop met een VGA kabel. Probleem is echter dat mijn dvd speler (philips 622) niet over een component uitgang beschikt. Om dit probleem op te lossen kan ik kiezen uit 2 opties.

1. Ik schaf mijzelf een nieuwe dvd speler aan van ong. 200 euro en een component kabel van ong. 100 euro. Totaal 300 euro.

2. Of ik koop een VGA kabel van 5m. van ong. 20 euro en sluit de projector aan op mijn laptop, moet alleen dan een externe usb geluidskaart kopen bv. zalman rssc ong. 50 euro. Totaal 70 euro.

Voordeel optie 1 is dat ik alles via een AB kan regelen en dat de dvd-speler waarschijnlijk mooier geluid levert. Nadeel van 1 en tevens voordeel van 2 is dat 2 goedkoper is en 1 duurder, optie 1 betekent sparen optie 2 is gelijk halen :Y)

Wat is nou de beste optie (aangezien ik niet echt een optie heb om beide mogelijkheden uitvoeriger ergens te bekijken).

Tevens heb ik al zitten kijken naar de Marantz dv 4400 en de dv 6400 (laatste wel stuk duurder) omdat ik ook een sr 5400 heb. Beide hebben component maar beide zijn niet progressive, binnenkort komt de dv 4500 die dat wel is. Dus volgend dilemma wachten en sparen of net zo goed gaan voor de goedkoopste oplossing.

• Pixal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Persoonlijk zou ik gaan voor de laptop keuze. Wel jammer dat daar geen goede geluidskaart in zit.

Ik kan het niet echt onderbouwen maar ik heb zelf geen losse dvd speler. Gewoon dvd speler in de computer en via spdif naar de receiver. Op die manier kan je ook nog eens een filmpje van internet trekken en kijken. En ook leuk als je iets anders wil laten zien op de projector.

• FragDaddy
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14-11-2025
Ik heb de projector (Infocus X1) gewoon op de DVD speler aangesloten. lijkt me zo'n gekloot om je computer te moeten opstarten voor een filmpje. of film even op pauze zetten of vooruitspoelen => opstaan en naar de computer lopen..

nee dank u vriendelijk.

ik heb de X1 ook met name gekocht vanwege zijn goede scaler.

[ Voor 13% gewijzigd door FragDaddy op 16-09-2004 15:52 ]

Have a wheelie good weekend!

• Pixal
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

FragDaddy schreef op 16 september 2004 @ 15:51:
Ik heb de projector (Infocus X1) gewoon op de DVD speler aangesloten. lijkt me zo'n gekloot om je computer te moeten opstarten voor een filmpje. of film even op pauze zetten of vooruitspoelen => opstaan en naar de computer lopen..

nee dank u vriendelijk.

ik heb de X1 ook met name gekocht vanwege zijn goede scaler.
voor een gewone huis tuin en keuken computer natuurlijk lastig

maar ik heb een afstandsbediening voor de pc en een draadloos toetsenbord/muis combinatie.. computer staat altijd aan dus ach.. met een dikke vga kabel naar m'n infocus vind ik zo'n ramp nog niet.. hou ik meteen de andere aansluitingen vrij voor als we eens een gameconsole of dv-cam aan willen sluiten :Y)

ja ik denk ik neem t woord htpc maar niet in de mond als iemand hier het opstarten van z'n computer al lastig vindt maar dat is waar t hier dus ook op neer komt..

what he says dus (onder me)

[ Voor 15% gewijzigd door Pixal op 16-09-2004 16:13 ]

• Redje
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18-02 19:02
Ik mijn Z1 aangesloten op mijn HTPC, dus via monitor kabel.
Beeld is dan superscherp en het is gelijk progressive.
Ik had hem eerst direct op mijn DVD speler aangesloten via s-video maar dat is toch flink slechter.
En ik gebruik een afstandsbediening voor mijn PC, ik ga echt niet opstaan als ik een film bekijk :D

Voordeel van een PC is dat je ook gelijk Divxen kan kijken en kan gamen etc.

Verwijderd

zelf zou ik ook voor een PC gaan. Ook omdat je dan ook divx en dergelijke kan bekijken. Voor een €25 heb je een ati remote wonder. Werkt met RF signalen op meer dan 10m (binnenshuis en door muren en zo). Dus opstaan moet je zeker niet. Werkt perfect met powerDVD en BSplayer. Als je laptop USB 2.0 heeft kan je voor het geluid een Audigy NX of iets dergelijk gebruiken. Als je enkel stereo hebt kan je wel met een equalizer het geluid wat bijsturen

Verwijderd

Topicstarter
Beeld is dus geen probleem met mijn laptop. Vraag is alleen of ik een goede geluidskwaliteit kan verwachten van een usb geluidskaart. Mijn oog is gevallen op de Zalman rssc 5.1 nogwat, en die optisch aansluiten op mijn receiver.

Verwijderd

Topicstarter
@ nonkel pleuris

USB 2.0 heb ik helaas niet, kan ik wel een pcmcia kaart voor USB 2.0 aanschaffen a 25 euro plus 110 euro voor de audigy 2 NX plus 25 euro voor een ati remote. Komt samen op 160 euro, is het dan niet handiger om voor 149 euro een marantz dv 4400 te halen bij correct of haalt deze het niet qua beeld bij het VGA signaal van mijn laptop?

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online

Jag

Een AC3 of DTS signaal doorgeven kan een geluidskaart wel of niet. En als ie het wel kan, dan is het altijd even goed. Het maakt dan ook niet uit of je een computer of dvd speler als bron gebruikt voor het geluid. Allebei exact hetzelfde AC3 signaal.

Verwijderd

De pc zal met de juiste instelling altijd een beter beeld geven omdat een pc een RGB signaal afleverd op de native resolutie van de projector. Een dvd speler met ps zal het moeten doen met component signaal wat helaas alleen luminance en verschil signalen van rood en blauw tov groen bevat. Verder stuurt de dvd een signaal weg wat niet helemaal de juiste resolutie is dus moet er gescaled worden en dat zie je.

• bogaards
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
De Yamakawa dvd-285 heeft een VGA uitgang en was tot voor kort bij www.alternate.nl te koop. Ik heb hem voor onze school aangeschaft en in combinatie met een Philips Bclever SV1 geeft ie bij ons een bijzonder mooi beeld.
Voor de € 89,- die wij er voor betaald hebben (half jaar geleden) een absolute superkoop!

Verwijderd

Zelfs Packard Broll ;) heeft een DVD divx speler die in theorie aan al je eisen kan voldoen (stuurt ook component out (of hoe heet dat ook weer???) en digitaal geluid) Wat wel een feit zal blijven is als je met een laptop wil werken dat je er een kluwen van kabeltjes zal bijkrijgen. Ikzelf zou daar nooit een probleem mee hebben. Of er nu 120 of 160 kabeltjes liggen zal ik niet merken. Je zal zelf wat moeten zoeken waar je juist de klemtoom wilt op leggen, gebruiksgemak tegenover proper uitzicht of topresultaat en rommel :*) . Je zal altijd het eene tegen het andere moeten afwegen.

Als je natuurlijk bij oompie Joopie nog een P3, athlon of duron kan wegschooien voor niet teveel geld ben je natuurlijk ook vertrokken. Proper in een kastje steken en je hebt een HTPC met een prachtig beeld.

Verwijderd

De pc zal met de juiste instelling altijd een beter beeld geven omdat een pc een RGB signaal afleverd op de native resolutie van de projector. Een dvd speler met ps zal het moeten doen met component signaal wat helaas alleen luminance en verschil signalen van rood en blauw tov groen bevat. Verder stuurt de dvd een signaal weg wat niet helemaal de juiste resolutie is dus moet er gescaled worden en dat zie je.
Dan zul je wel de resolutie moeten instellen op 964x544 (1/4 HDTV) voor je VGA output anders zit je nog steeds met het scaling probleem.
http://www.projectorcentral.com/sanyo_plv_z1.htm
http://www.digit-life.com/articles2/sanyo-z1/

[ Voor 62% gewijzigd door Verwijderd op 16-09-2004 19:58 ]

• Slogra
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
Jag schreef op 16 september 2004 @ 19:09:
Een AC3 of DTS signaal doorgeven kan een geluidskaart wel of niet. En als ie het wel kan, dan is het altijd even goed. Het maakt dan ook niet uit of je een computer of dvd speler als bron gebruikt voor het geluid. Allebei exact hetzelfde AC3 signaal.
Dat geloof ik dus niet. Bijvoorbeeld: een Sound Blaster live is een zeer matige kaart, maar kan wel digitaal geluid doorgeven. De kaart zal het digitale geluid niet 100% goed kunnen doorgeven. AC3/DTS zal enige enige fouttolerantie hebben en gewoon gewoon spelen, echter niet zoals het hoort.

• Pixal
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Slogra schreef op 16 september 2004 @ 19:59:
[...]

Dat geloof ik dus niet. Bijvoorbeeld: een Sound Blaster live is een zeer matige kaart, maar kan wel digitaal geluid doorgeven. De kaart zal het digitale geluid niet 100% goed kunnen doorgeven. AC3/DTS zal enige enige fouttolerantie hebben en gewoon gewoon spelen, echter niet zoals het hoort.
Als dat al waar is denk ik echt dat dat minimaal is hoor.. matig of niet, die geluidskaart hoeft er met z'n tengels niet aan te zitten

t signaal is OF 1 OF 0.. of maakt sound blaster van een 0 een 1 en andersom, dat is het voordeel van digitaal.

Verwijderd

Pixal schreef op 16 september 2004 @ 23:37:
[...]

Als dat al waar is denk ik echt dat dat minimaal is hoor.. matig of niet, die geluidskaart hoeft er met z'n tengels niet aan te zitten

t signaal is OF 1 OF 0.. of maakt sound blaster van een 0 een 1 en andersom, dat is het voordeel van digitaal.
was het maar zo simpel ;)

• Pixal
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

nou...

leg eens uit waar de complicaties optreden dan?

ik wil het best geloven maar dan wil ik wel een bron zien of een geloofwaardige uitleg

feit is wel dat er nul ruis over spdif komt.. true?

en dat ik zelf erg te spreken ben over mn soundstorm spdif maar kan t niet vergelijken met andere dingen

Verwijderd

Topicstarter
Laten we een verhaal over 0'en en 1'en vermijden. Ik zoek dus een eenvoudige (goedkope) oplossing voor DD/DTS geluid uit mijn laptop naar mijn receiver. Ik heb lopen zoeken naar reviews van de Zalman ZM-RSSC 5.1 voor USB en de Creative Soundblaster MP3+ voor USB. Ik kon alleen geen duidelijke winnaar aanwijzen. Hier bij GOT zijn er wel mensen met ervaringen met de Creative maar ik kan hier nog niemand vinden die in het bezit is van de Zalman. Is er iemand met ervaringen over de Zalman of juist argumenten voor of tegen de creative.

• Pixal
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

http://www.atruereview.com/ZMRSSC/index.php

http://www.3dvelocity.com/reviews/zalman_sc/zmrssc_1.htm

http://www.bit-tech.net/review/320/

Asje..

en terwijl jij wat reviews leest vraag ik aan Xanandu of ie met iets meer dan "was het maar zo simpel" kan komen. Ik vraag het elke keer weer als iemand beweerd dat het niet alleen maar 1tjes en nulletjes zijn en dan krijg ik maar mager antwoord. Als je het weet dan heb je toch ook iets gelezen of gehoord? Of neem je maar aan dat het niet zo simpel is. Ik heb er geen ervaring mee dus ik vraag het.

Als spud01 het echt erg vervelend vind dat ik z'n topic gebruik om een discussie voort te zetten moet ik misschien maar een 0 en 1 topic openen.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 16 september 2004 @ 19:55:
[...]
Dan zul je wel de resolutie moeten instellen op 964x544 (1/4 HDTV) voor je VGA output anders zit je nog steeds met het scaling probleem.
http://www.projectorcentral.com/sanyo_plv_z1.htm
http://www.digit-life.com/articles2/sanyo-z1/
Aangezien het hier eigenlijk begonnen is voor EN beeld EN geluid. Daarom is het eerst en vooral belangrijk om het beeld goed te krijgen. Aangezien het een nogal rare resolutie is het volgens mij toch niet makkelijk om die als echte native res erdoor te krijgen. Zeker omdat een laptop vaak een andere VGA kaart heeft met niet altijd evenveel mogelijkheden als een "gewone" VGA kaart. Welke laptop heb je eigenlijk? Want als je daar al problemen mee zou kunnen hebben, en met het geluid, ...

Mss ben je dan toch beter met een DVD (al dan niet DivX). Maar daar zullen er wel andere mensen andere meningen over hebben :*)

• Pixal
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Ik vind de native resolutie van die projector maar lastig. Het is inderdaad verstandig om te kijken of je die resolutie op de laptop wel haalt. Misschien met een of andere aangepaste driver.

Verwijderd

Topicstarter
Dank Pixal voor de reviews, die van 3d velocity had ik zelf nog niet gevonden. Waar ik eigenlijk een beetje mee zat was het nadeel wat ik al in dit review had gevonden:

http://www.bit-tech.net/review/320/5

- Digital Optical out is only 2 channel

Wat moet ik me hier bij voorstellen? Zit er Digital Optical out op maar komt hier geen DD/DTS uit? Of betekent dit dat het digitale gedeelte door je receiver moet worden opgevangen (wat overigens geen punt is).

Over de resolutie, ik heb een HP ze4214s, en ik heb geen flauw benul waar ik zou moeten vinden of mijn laptop die resolutie aankan. Als het gaat om de beeldscherm resolutie, het enige breedbeeld formaat wat er bij staat is 1280 x 768 of zeg ik nu iets heel doms.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 17 september 2004 @ 15:35:
Als het gaat om de beeldscherm resolutie, het enige breedbeeld formaat wat er bij staat is 1280 x 768 of zeg ik nu iets heel doms.
Als je al ooit een LCD op een andere resolutie hebt aangstuurd weet je dat dit heel raar kan lijken (sommige punten zijn 2, ander 3 en nog andere 1). Het is mogelijk dat de projector dat goed krijgt. Maar toch is het beste om met VGA écht native door te sturen. Als dat niet lukt denk in niet dat je veel verschil zal zien tussen S-vhs of VGA (mss dan S-vhs zelfs beter lijkt)

Verwijderd

ik heb geen flauw benul waar ik zou moeten vinden of mijn laptop die resolutie aankan.
Check het eens met Powerstrip ;)

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online

Jag

Verwijderd schreef op 17 september 2004 @ 16:47:
[...]

Als je al ooit een LCD op een andere resolutie hebt aangstuurd weet je dat dit heel raar kan lijken (sommige punten zijn 2, ander 3 en nog andere 1). Het is mogelijk dat de projector dat goed krijgt. Maar toch is het beste om met VGA écht native door te sturen. Als dat niet lukt denk in niet dat je veel verschil zal zien tussen S-vhs of VGA (mss dan S-vhs zelfs beter lijkt)
VGA op niet native ziet er heel anders uit dan s-video, maar allebei niet mooi idd (je krijgt behoorlijke artefacten op niet native en s-video ziet er heel soft uit en de kleurechtheid is ook niet je-van-het).
Ik zou denk ik een DVD speler kopen met component video uit, is een stuk praktischer dan een laptop! Ik gebruik zelf wel mijn pc, maar dat is met name omdat ik veel high defintion films speel en dat moet wel via de pc. Anders is een stand alone dvd speler een goede oplossing. Alhoewel het wel een compromis blijft, de beste beeldkwaliteit haal je toch met een pc.
Pagina: 1