Geluidskaart kopen (ipv. onboard) bij nieuwe 2.1 speakers?

Pagina: 1
Acties:
  • 126 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• UltraR-pc
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 26-02-2024
Ik heb besloten de Creative I-trigue 3300 aan te schaffen. Ik heb echter op dit moment alleen onboard sound (AC'97 op een MSI K8t NEO FSR).
Nu zou ik graag willen weten of het heel veel zal uitmaken als ik bij de speakers ook de Creative SoundBlaster Live 5.1 Digital geluidskaart koop.
Ik heb nu een sloeber 2.0 trust speakersetje dus de geluidskwaliteit zal al flink stijgen met de nieuwe creative speakers. Maar zal deze creative geluidskaart voor nog wat mooier geluid zorgen icm. de nieuwe speakers of kan ik gewoon mn huidige onboard geluid gebruiken en zal dat nauwelijks minder zijn dan de geluidskaart?

• Slogra
  • Niet online
Tja, je onboard en sblive zijn allebei om te huilen. De sblive zal net iets beter klinken, vooral in games, doordat ie meer kanalen hardwarematig kan mixen.
Maar als je goeie muziekkwaliteit wilt, dan kan je beter een andere geluidskaart kopen (en je mp3tjes deleten :9 ).

In regel is het zo dat een goeie spelletjesgeluidskaart een matige muziekkaart is. En andersom.

• UltraR-pc
Ok, maar deze kaart geluidskaart is nu voor slechts 26 Euro te krijgen bij pc boulevard. Bij de andere zaken kost hij min. 45 Euro. Is het het dan waard om deze kaart te kopen, gezien de kleine kwaliteitswinst tov. mijn onboard geluid?
Ik vind het vooral belangrijk dat het geluid in games mooi is, maar mp3 vind ik ook wel belangrijk. Je zegt dat deze kaart in games voor mooier geluid zal zorgen, maar word het geluid bij mp3'tjes minder goed, of word dat ook wat beter?

• Slogra
  • Niet online
Ik denk dat het geluid van de sblive bij muziek ook ietje beter zal zijn dan je onboard, maar echt veel zal het niet schelen.

Als je muziek mooi wil laten klinken zijn er twee problemen met BEIDEN geluidskaarten/chips:
1. Ze zetten al het geluid om naar 48khz. Oftewel het originele 44.khz CD geluid kan NOOIT weergegeven worden. Kwaliteitsverlies dus.
2. De DAC (digital to analog convertor) is van matige kwaliteit, het geluid zal dus slap klinken en de stereo weergave valt ineen.

Op het tweede punt denk ik dat de sblive ietsje beter is.

• UltraR-pc
Welke kaart is er dan echt aan te raden binnen een budget van 60 a 70 Euro?

• WiLLoW_TieN
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 31-07 22:03

• UltraR-pc
Ok, dus de Audigy kaarten zijn het beste in dit budget.
Maar dan heb ik nog een vraagje. Wat is er dan van de goedkopere kaarten beter? De live player, of de live digital versie?

• n00bs
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 11:39

n00bs

Het is weer Zomer!

Slogra schreef op 16 september 2004 @ 19:51:
Tja, je onboard en sblive zijn allebei om te huilen. De sblive zal net iets beter klinken, vooral in games, doordat ie meer kanalen hardwarematig kan mixen.
Maar als je goeie muziekkwaliteit wilt, dan kan je beter een andere geluidskaart kopen (en je mp3tjes deleten :9 ).

In regel is het zo dat een goeie spelletjesgeluidskaart een matige muziekkaart is. En andersom.
Dit is zwaar overdreven. De Live is op zich geen slechte kaart en in zijn prijsklasse de beste keuze. Daarnaast is het zo dat SB kaarten algemeen bekend staan om een lage CPU load in-game. De audigy2 ZS scoort hier helemaal ultiem in.

En goed ge-encode 192kbit MP3tjes doen echt niet onder een originele CD (in theorie wel iets, maar in praktijk is dit absoluut NIET hoorbaar(.

• Slogra
  • Niet online
De Chaintech AV-710 is rond ~40-60 euri. De Audigy 2 is goed voor games en ook aardig voor muziek (heeft het 48khz probleem), de Chaintech is minder voor games maar beter voor muziek.

[ Voor 8% gewijzigd door Slogra op 16-09-2004 21:17 ]

• UltraR-pc
ok, bedankt, maar het verschil tussen de digital en de player?

• Phuncz
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Phuncz

ico_sphere by Matthew Divito

Terratec lijkt me een betere keuze voor je. Vooral omdat je dan niet met Creative drivers hoeft te werken. Terratec Aureon 5.1 Sky Kost rond de 70€ en is gebaseerd op de Envy24HT chip die goede reviews krijgt.

Of een Hercules Fortissimo III 7.1 voor 50€ is een goedkoop alternatief.

• Slogra
  • Niet online
De chaintech is ook gebaseerd op de envy chip, check it out: http://www.short-media.com/review.php?r=140

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

n00bs schreef op 16 september 2004 @ 21:14:
[...]

Dit is zwaar overdreven. De Live is op zich geen slechte kaart en in zijn prijsklasse de beste keuze. Daarnaast is het zo dat SB kaarten algemeen bekend staan om een lage CPU load in-game. De audigy2 ZS scoort hier helemaal ultiem in.
Afbeeldingslocatie: http://images.tweaktown.com/imagebank/soundfps_test01.gif
Doom 3 was able to detect which sound solutions support surround sound and in that case surround sound was only enabled for the SoundStorm. Even still, the SoundStorm is able to come out in front while producing a better gaming experience.

Afbeeldingslocatie: http://images.tweaktown.com/imagebank/soundfps_test07.gif

Allemaal getest op een Athlon XP @ 2,6GHz (3900+), 1GB RAM, ABIT NF7-S moederbord, windows 2000 SP4. Ingame resolutie van 1280x1024 met FSAA 4x / AF 8x.

De Audigy 2 Ultiem ?

• UltraR-pc
Goed, dan heb ik nu wel redelijk wat info. om een goede kaart te kiezen. Het enige wat ik nog even wil weten is over enkele creative kaarten.
-Welke kaart is beter: de digital versie of de player versie?
-Wat vinden jullie van de Audigy LS?

Verwijderd

Ik vind het wel jammer dat er niemand dit gezegd heeft, maar:
Een onboard soundcard is goed genoeg voor wat de meeste mensen willen.
Als je op enig moment in je leven geaccepteerd hebt dat er een sloeberspeakersetje aan zit dan zou ik helemaal niet de moeite gaan nemen om die soundchip te vervangen. Ten eerste merk je het verschil tussen AC97 onboard en een Live! écht niet (ik heb beide, en de enige reden om de Live! terug te duwen was dat ik een PCI slot over had) en er zit bij mij niet het sloebersetje aan van Creative, maar een volwassen stereo bestaande uit een B&O versterker en matching speakers. Als je de speakertjes van Trust vervangen hebt door die van Creative is de vooruitgang al goed merkbaar, maar ik zou er daarna even bij blijven voor je besluit 70 euro uit te geven aan iets dat je niet gaat bemerken.
Doe je veel met muziekbewerking, dan wordt het een ander verhaal, maar als dát zo was dan had je NOOIT met trust speakertjes willen werken. Ik gok dus dat je een gamer bent die graag filmpjes kijkt en mp3tjes draait. Ik zou die 70 euro in dat geval opzij leggen voor een andere upgrade, want vrijwel alles wat je upgrade in plaats van de geluidskaart is dan een betere keuze.
Als je persé geweldig geluid wilt hebben kom je er ook niet met een eenvoudig 2.1 setje, wat dit in principe wel is.

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Ik geef KnetterGek volledig gelijk. Tegenwoordig zijn die onboard solutions echt niet zo slecht. Zelf ben ik zeer tevreden met onboard nForce geluid.

• UltraR-pc
Kijk, dat wilde ik weten! Maar van anderen hoor ik dus andere verhalen, dat je het verschil met onboard sound wel merkt bij een audigy van 70 Euro. Wat is er nu waar? Kan ik beter mn geld gebruiken om mn 512mb geheugen uit te breiden naar 1 gig? (die creative 2.1 speaker set komt er zeker weten, en ja, ik ben idd een game / mp3 freak :) )

• WiLLoW_TieN
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 31-07 22:03
Koop het geheugen das een betere besteding van die 70,00 euri.

• UltraR-pc
Dat kost 130 Euro ;) (Corsair 512mb pc3200 pro)

Anyway, iedereen hartelijk bedankt voor de hulp! Ik ga dus speakers en extra geheugen aanschaffen. Speakers sluit ik aan op mn onboard sound. Grote kans dat ik dat idd al heel erg mooi vind in vergelijking met mn huidige (8 jaar oude) trust 2.0 zooi :) .

[ Voor 74% gewijzigd door UltraR-pc op 16-09-2004 21:46 ]

• Barry|IA
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23-06-2022
Als ik jou was zou ik lekker doorsparen voor je Corsair reepje! Die onboard chips hebben in stereo opstelling een primá geluid. Koop je Gigaworks speakers oid, dan zou je wellicht alleen al moeten uitbreiden om het ''evenwicht'' erin te houden!

“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz

• UltraR-pc
Ik neem de Creative I-trigue 3300 set. Wat bedoel je met 'het evenwicht erin te houden', en wat zou ik dan bij die gigaworks set?

• Slogra
  • Niet online
Sharkbyte schreef op 16 september 2004 @ 21:40:
Ik geef KnetterGek volledig gelijk. Tegenwoordig zijn die onboard solutions echt niet zo slecht. Zelf ben ik zeer tevreden met onboard nForce geluid.
nForce SoundStorm is natuurlijk wel eventjes iets beter dan ac97. Veel mensen vinden 'm zelfs beter dan de Audigy2 (ik niet trouwens :Y) )

Voor de rest hebben jullie wel gelijk:
Als je alleen naar mp3s luistert, heb je niet echt een goede geluidskaart voor muziek nodig.
Dus dan blijft een Audigy 2 over. Voor spellen is deze leuk, vooral als je surround sound gebruikt.... maar dat heb je niet, dus ik zou inderdaad geen nieuwe geluidskaart kopen.

• tweakraiser
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23-07 08:04

tweakraiser

I have such sites to show you

Ik persoonlijk zal je nooit een 2.1 speaker setje aanraden.
Je moet niet te veel verwachten van 2 * 9 watt speakertjes en een subwoofer á 20 watt qua geluidsdruk van de Creative I-trigue 3300.
De geluids balance van mijn net aangeschafte Creative Gigaworks s750 is moeilijk te regelen, laat staan met een 2.1 setje van dit kaliber! (balanceren : de bass met treble en midrange gelijkmatig maken, zodat je niet te veel bass hoort of andersom)
In Windows volume regeling zit de mogelijklheid om volume per kanaal te regelen niet ingebouwd: of je moet een geluidkaart hebben met meegeleverde driver die dit kan (dus geen AC97) of je koopt een degelijk setje als de Creative Gigaworks s750 waar dit hardmatig gebeurd.
Geef die € 70 + het budget wat je in gedachten had liever uit aan een 5.1 (7.1) surround setje ipv dat geheugen.

PS Ik promoot geloof ik erg de Creative Gigaworks s750 set á 700 Watt, zoals ik al zei, ik heb hem net en hij bevalt zo goed :9~

Strava | Webdesign

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Er zijn mensen die niets hebben aan 5.1 of meer en het bij 2.1 houden, zoals ik. Als ik 5.1 wil, moet ik meters kabel gaan wegwerken waar ik geen zin in heb. En een degelijke 5.1 die zo hard beukt als de Labtec APX 4620 die hier de buren irriteren voor minder dan 300€ vind je niet. De enigste die bij mij in aanmerking komt is de Logitech Z-680 en Z-2200. De Z-680 is 5.1 tov de 2.1 van de Z-2200, maar het verschil in prijs is ook drievoudig.

[ Voor 25% gewijzigd door Phuncz op 16-09-2004 22:29 ]

• Foxfire
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 05-07 14:07
En zeker met DAT speakersetje zul je absoluut geen verschillen horen tussen de allerduurste geluidskaart of je onboard sound!! En degenen die dat WEL zeggen te horen, daar zit het volgens mij meer TUSSEN de oren ;) :+ ;)

Dat dan weer wel......

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Foxfire schreef op 16 september 2004 @ 22:29:
En zeker met DAT speakersetje zul je absoluut geen verschillen horen tussen de allerduurste geluidskaart of je onboard sound!! En degenen die dat WEL zeggen te horen, daar zit het volgens mij meer TUSSEN de oren ;) :+ ;)
Loop geen larie te verkopen, die I-trigue 3300 geven een goed geluid voor hun prijs.

• tweakraiser

tweakraiser

Sharkbyte schreef op 16 september 2004 @ 22:27:
Er zijn mensen die niets hebben aan 5.1 of meer en het bij 2.1 houden, zoals ik. Als ik 5.1 wil, moet ik meters kabel gaan wegwerken waar ik geen zin in heb. En een degelijke 5.1 die zo hard beukt als de Labtec APX 4620 die hier de buren irriteren voor minder dan 300€ vind je niet. De enigste die bij mij in aanmerking komt is de Logitech Z-680 en Z-2200. De Z-680 is 5.1 tov de 2.1 van de Z-2200, maar het verschil in prijs is ook drievoudig.
Neem dan ook geen 2.1 setje ik bedoeldie ZÍJN gewoon waardeloos, sluit dan liever je versterk-kerker op je pc aan: kan je alsnog je buren lastig vallen :+

Strava | Webdesign

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

En waar zet je die ? En die moet je ook maar hebben. Niet ervan uitgaan dat alles zo vanzelfsprekend is. Zelf ga ik geen gigantische speakers op of onder mijn buro zetten en heb ik ook geen deftige losse speakers met versterker ter beschikking. Dus goede 2.1 speakers komen hier mooi voor in aanmerking.

[ Voor 49% gewijzigd door Phuncz op 16-09-2004 22:43 ]

• Barry|IA
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23-06-2022
Idd! Helemaal mee eens, maar als je dan toch wilt beuqen moet je gewoon voor MegaWorks 2.1 THX gaan! Kost dacht ik €120.

“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz

• tweakraiser

tweakraiser

Het is idd wel rot ja als je geen goede geluidinstallatie hebt.
En qua ruimte is het ook vervelend als je niet genoeg hebt.
Ik denk wel dat het qua geluids kwaliteit er op vooruit gaat om ofwel een goede 5.1 of hoger te gebruiken danwel een stereo installatie.
Maar ja de prioriteit ligt bij iedereen anders.
Ik woon op 44 m² etage en heb dus ook niet zo veel ruimte, maarja ik wil wel kwaliteit aanschaffen want een goede koop is een investering voor de toekomst naar mijn mening.
Anywhayz goodluck met de keuze voor een nieuwe geluids installatie :)

[ Voor 3% gewijzigd door tweakraiser op 16-09-2004 23:12 ]

Strava | Webdesign

• tweakraiser

tweakraiser

<ontopic>
Ik geloof dat ie alleen een mening van ons over een nieuwe geluidskaart wilde 8)7
</ontopic>

[ Voor 26% gewijzigd door tweakraiser op 16-09-2004 22:59 ]

Strava | Webdesign

• Pixal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Idd tweakraiser.. je draaft door..

Ik heb het er zelf ook moeilijk mee als ik lees dat mensen serieus aan het wikken en wegen zijn tussen speakersets. Als je een speakerset koopt kan geluidskwaliteit je blijkbaar gestolen worden, en dan toch zitten te twijfelen :?

Ik heb laatst een voor mijn doen zware Denon receiver gekocht en heb er nu 5 bij elkaar geraapte speakers aan hangen. Ok de fronts zijn prima, dus muziek lukt al aardig en een diy subwoofer was ook niet zso duur dus ik kan vooruit nu. Maar desnoods spaar ik een jaar om 5 of 7 identieke speakers te kopen. Ik had wel mazzel dat ik oude onderdelen van mijn pa kon lenen als stereo zodat ik niet met een speakersetje hoefde te doen. Sinds we een 486 kregen hebben we een geluidskaart en daar heeft altijd wel een of andere versterker aan gehangen.

Ik vind dat als je geld uitgeeft dat het dan ook voor de toekomst is. Ik kan nu wel voor mijn kleine kamertje een klein versterkertje en kleine tv kopen maar ik wil binnenkort toch uit huis dus heb ik er eentje genomen die op z'n sloffen mijn toekomstige huiskamertje vult met geluid.

Ook als mensen met 5.1 setjes of 5.1 pcspeaker setjes lopen te beweren dat het zo hard gaat, goed klinkt en zo dreunt. Komop zeg.. nog nooit in een bioscoop geweest ofzo? Dat is een subwoofer. En niet een uit de kluiten gegroeid melkpakje die de andere melkpakjes ondersteund in het midden en "laag" gebied.

Mja, kheb altijd al een hekel gehad aan speakersetjes :(

Wat betreft je geluidskaart. Lekker laten zitten. Maar ik geloof dat je dat allang van plan was.

[ Voor 8% gewijzigd door Pixal op 17-09-2004 05:59 ]

• UltraR-pc
Zo ff een hele nieuwe discussie gemist. Ten eerste 5.1 valt niet onder de mogelijkheden omdat ik daar gewoon de ruimte niet voor heb in mn kamer (dan moet ik draden over de vloer laten lopen :| )
Ik wil wel een setje dat er mooi uitziet, en daardoor viel mijn oog op de Itrique 3300. Deze kreeg ook nog wel redelijke recensies, er zijn betere 2.1 setjes maar die vind ik dan echt afzichtelijk. Vandaar.
Geluid maakt me niet zo heel veel uit. Een vriend van me heeft ook een 2.1 setje en dat geluid vind ik erg mooi in vergelijking met mijn trust zooi. Zeker de uitbreiding van 2.0 naar 2.1 staat me aan, lekker bass erbij die ik nu absoluut niet heb.
Bedankt allemaal _/-\o_ , mijn beslissing staat vast. Creative 2.1 setje (ik zit de komende 4 jaar nog wel op mn kamer bij mn ouders ;) ) en geen nieuwe geluidskaart aangezien ik er nu wel van overtuigd ben dat ik dan een echt dure kaart moet nemen en dat dan alleen bij een dure 5.1 set.

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

Trust is idd. crap en alles zal goed klinken in vergelijking met Trust ;)
Wat je ook kan doen, is 2e hands een redelijke versterker kopen en wat degelijke speakers er eventueel 2e hands bijkopen... (maar dat is mijn mening).

• Gaius
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Sharkbyte schreef op 16 september 2004 @ 21:26:
[...]

[afbeelding]
Doom 3 was able to detect which sound solutions support surround sound and in that case surround sound was only enabled for the SoundStorm. Even still, the SoundStorm is able to come out in front while producing a better gaming experience.

[afbeelding]

Allemaal getest op een Athlon XP @ 2,6GHz (3900+), 1GB RAM, ABIT NF7-S moederbord, windows 2000 SP4. Ingame resolutie van 1280x1024 met FSAA 4x / AF 8x.

De Audigy 2 Ultiem ?
Lekkere test: Doom3 is van bekend die ie zoveel mogelijk softwarematig oplost en de andere test is een benchmark met een spel die nog niet eens final is. ;)

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

Uhm idd, ik heb veel reviews gezien mbt CPU usage tijdens gaming en Audigy2 ZS was op zeker ultiem hierin. op hun test systeem kwamen ze niet boven de 1% CPU usage, daarnaast was de geluidspositionering perfect tov de andere kandidaten. Ook voor muziek is het zeker geen onaardige kaart, al zal de audiofiel een andere kaart aanraden.

Ik zelf ben echt een muziekfreak, maar game ook veel. Daarom heb ik voor de Audigy2ZS gekozen (een all in one oplossing) en ik vind toch dat het allemaal erg lekker klinkt.

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

En ik vind dat mijn soundstorm lekker klinkt. Dus ja, wat is hij daar nou mee ? Een audigy 2 zal echt niet meesterlijk beter klinken dan een Soundstorm, het heeft pas nut bij de meeste mensen als je 5.1 of hoger gaat. En dan nog is het overwegen of het de aankoop waard is.
Thufir_Hawat schreef op 17 september 2004 @ 11:46:
[...]

Lekkere test: Doom3 is van bekend die ie zoveel mogelijk softwarematig oplost en de andere test is een benchmark met een spel die nog niet eens final is. ;)
Liever tests van de 2 engines die de volgende 2 jaren het grootste deel aan games zal hebben dan oude gametests die er geen gebruik van maken. Trouwens zal de performance van het geluid van de HL2-engine niet veel meer veranderen tot binnenkort. Het moet goed draaien in de populairste spellen, niet in 1 of ander spel dat nog geen 5% vd. gamers speelt.

n00bs, je mag er ook vanuit gaan dat als de Audigy2 ZS 1% CPU usage had, dat de rest van de bende er niet veel boven zal zitten. Over de soundstorm in Doom3 test: hij doet ook nog eens als enigste kaart Dolby Digital encoden on-the-fly, dat zie ik een Audigy of andere consumerkaart niet doen hoor.

• _XipHiaS_
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Thufir_Hawat schreef op 17 september 2004 @ 11:46:
[...]

Waarom denk je dat Creative meteen boven op de oplossing van de sound van ID dook, die vonden het helemaal niet fijn dat er ineens minder verschil zat in de "gewone" soundoplossingen en hun kaartjes :).
Als dat in andere games zou worden doorgevoerd....

[ Voor 7% gewijzigd door _XipHiaS_ op 17-09-2004 12:34 ]

Pagina: 1