[Backup] hulp nodig voor een goede backup

Pagina: 1
Acties:

• RoBBS
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 23-02 12:15
Jaar in jaar uit kampt iedere gebruiker met hetzelfde probleem, de backups, deze worden regelmatig vergeten en heeft vaak erg veel leed tot gevolg. Nu wil ik mijn harde schijven eens opnieuw gaan indelen en ook moeten er wat dingetjes mtb de operating systems veranderen. Ik zal eerst de huidige situatie even weergeven, mijn systeem bestaat momenteel uit 3 harde schijven.

----------------------------
- 160gb s-ata
- 200gb s-ata in raid 0
- 160gb ata133 (deze had ik nog over uit mn oude systeem)
Wat zit er verder in de Aopen h700a kast? (8>
het belangrijkste:
Asus K8V Deluxe
Amd64 3000+
1GB A-data geheugen
Geforce 5950XT 128mb
de bovengenoemde schijven
16x DVD rom
Nec 2510 8x Brander

Waarom die vreemde raid set? (8>
Heel simpel, toen ik de onderdelen ging ophalen hadden ze geen 2x 160 meer. kreeg zonder meerprijs een 200gb ipv een 160

Hoe is het nu ingedeeld? (8>
als volgt in 4 partities:

Partitie Wat staat er op? grootte inhoud? totale grootte?
C: (OS) 15GB
C: (OS)Windows XP1.78GB
C: (OS)Program Files3.59GB
C: (OS)Docs & settings635MB
C: (OS)Half life, ra2, unreal1.60GB
C: (OS)Vrije ruimteongeveer 7GB
D: (Meuk) 150GB
D: (Meuk)Applicaties installers9.5GB
D: (Meuk)Games installers + ISO65GB
D: (Meuk)Movies & Series57.7GB
D: (Meuk)Installed games3.01GB
D: (Meuk)Vrije ruimte15GB
E: (Meuk2) 207GB
E: (Meuk2)pr0n9.26GB
E: (Meuk2)Downloads80GB
E: (Meuk2)Movies & Series 226GB
E: (Meuk2)temp brand bestanden3.5GB
E: (Meuk2)Doom 33.2GB
E: (Meuk2)Vrije ruimte87GB
F: (Music) 83GB
F: (Music)mp3's50GB
F: (Music)Vrije ruimte33GB

conclusie (8>
Totaal heb ik door de raid set en de extra 160GB harde schijf dus een 480GB ter beschikking waarvan momenteel dus 140GB vrij is, helaas verdeeld over de diverse schijven.

Wat wil ik nu? (8>
Ik wil graag een volledige backup maken van mn spullen om eens een schone start te kunnen doen, verder wil ik dat de backups makkelijk up to date te houden zijn zodat ik niet bij hoef te houden welke mp3 ook alweer gabackupped was en welk filmpje nog niet :)

Wat moet er aan besturingssystemen op komen (8>
om te testen
- Suse Linux
- Win XP pro
- Win XP64 bit
- Win 2k3

om mee te werken
- Win xp (64 of 32 bit)
- Suse Linux

Wat moet er nu dan gebeuren (8>
- Er moet een volledige backup komen die gemakkelijk up to date te houden is.
- het hele systeem moet leeg
- er moet een nieuwe indeling bedacht worden
- er moeten operating systems geinstalleerd worden
- er moeten images gemaakt worden die gemakkelijk en SNEL teug te zetten zijn

Wat is nou eigenlijk het probleem (8>
- Ik kom er maar niet uit hoe ik het beste de backup kan maken die makkelijk up to date gehouden kan worden en waarvan ik straks delen kan kiezen om terug te zetten zodat ik niet ALLES hoef terug te zetten.

- Ik kan maar geen goede schijfindeling bedenken.

- Ik kan maar niet bedenken hoe ik het beste met mn ruimte om moet gaan

- Ik wil de backup ook terug kunnen zetten ondanks ik straks een andere schijfindeling heb

- Ik wil dat het systeem zo goed mogelijk draait (dUh!) ivm wisselbestanden ed.

Wat heb je zelf al gedaan? (8>
- half google doorgezocht naar goede software (2 dagen werk) maar ik kan maar geen passend pakket vinden
- GoT doorgezocht waar ik dan uitkom op diverse systemen om 64TB backups te maken. Tape robots en brandveilige kluizen tegenkom, en mededelingen als "Koop toch een externe harde schijf". Dat schiet dus niet echt op dus uiteindelijk dit topic dan maar.

Hopelijk kunnen jullie me hier een handje mee helpen, want ik kom er niet meer uit :D

I said I'd be back...

• RoBBS
Ok guys, heb ik zo'n uitgebreide topicstart gemaakt en niemand die reageerd. help me even.
Schopje dus :D

I said I'd be back...

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Mijn suggestie: gooi de overbodige meuk die je maar 1x per jaar bekijkt/gebruikt weg of brand ze weg naar een CD/DVD. Configureer vervolgens de SATA disken in RAID1 voor de belangrijkste data :Y) Gebruik geen partities voor meuk dat bij elkaar hoort. Verdeel het gewoon in directories (zie ook de FAQ van dit subforum onder "Hoe/waarmee kan ik mijn schijf/schijven het beste indelen?" B) ). De OS'sen kunnen wel in afzonderlijke partities op de ATA133 disk.

Wat betreft images: gebruik Norton Ghost. Snel en makkelijk :)

[ Voor 23% gewijzigd door BalusC op 17-09-2004 09:18 ]

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Ga eens kijken naar Second Copy 2000. Die kopieert alle data naar een andere schijf en kan het synchroniseren.

Acronis True Image kan mooie images maken die ook als losse files te restoren zijn.

PS. let op, gebruik Second Copy 2000 NOOIT op een Compressed folder (NTFS Compressie). Bij het kopieren word op een of andere manier steeds 1 sector geskipped. Als je er dan data bij op zet staat alles zo door elkaar dat zelfs de beste defragmentatiesoftware gewoon Crashed. Dit heb ik zelf meegemaakt.... Bestanden van 20 MB die gewoon in 4000 fragments lagen en bestanden van 800MB die gewoon uit bijna een miljoen fragments bestonden.

• RoBBS
Kijk, daar kan ik wat mee. ik gaat er vanmiddag meteen achteraan als ik thuis ben (en me kater dan een beetje weg is)

I said I'd be back...