Beste mede-tweakers,
Ik wil voor ons studentenhuis een firewall inrichten. Het gaat om het volgende:
Waarom een firewall?
We zitten met 40 mensen in dit huis en hebben 2 internet verbindingen. Deze zou ik graag automatisch willen verdelen. Alle oneven ip's over de ene en even over de andere. Hiervoor heb ik dus een firewall nodig
Waarom DHCP?
Een goedkoop routertje kan niet zoveel ip nummers uitdelen dan wordt ie helemaal gek. Het is dus handig als ik alles kan beheren via bak die tussen de switches en het internet staan.
Ik heb geprobeerd om Red Hat te installeren(overbodig zwaar?). Ik heb geen idee of dat een goed idee is, maar ik kreeg het niet voor elkaar, de compu startte elke keer opnieuw op.
Wat voor een config adviseren jullie?
Linux of Windows?(met in het achterhoofd dat ik (nog) geen ervaring heb met linux)
En wat voor software heb ik nodig?
2 proggies(1 voor dhcp en 1 voor firewall?) of 1 prog die alles doet.
Ik hoor graag van jullie wat voor een idee'n jullie hierover hebben.
Ik zie uit naar de komende reacties!
Ik wil voor ons studentenhuis een firewall inrichten. Het gaat om het volgende:
Waarom een firewall?
We zitten met 40 mensen in dit huis en hebben 2 internet verbindingen. Deze zou ik graag automatisch willen verdelen. Alle oneven ip's over de ene en even over de andere. Hiervoor heb ik dus een firewall nodig
Waarom DHCP?
Een goedkoop routertje kan niet zoveel ip nummers uitdelen dan wordt ie helemaal gek. Het is dus handig als ik alles kan beheren via bak die tussen de switches en het internet staan.
Ik heb geprobeerd om Red Hat te installeren(overbodig zwaar?). Ik heb geen idee of dat een goed idee is, maar ik kreeg het niet voor elkaar, de compu startte elke keer opnieuw op.
Wat voor een config adviseren jullie?
Linux of Windows?(met in het achterhoofd dat ik (nog) geen ervaring heb met linux)
En wat voor software heb ik nodig?
2 proggies(1 voor dhcp en 1 voor firewall?) of 1 prog die alles doet.
Ik hoor graag van jullie wat voor een idee'n jullie hierover hebben.
Ik zie uit naar de komende reacties!
[ Voor 4% gewijzigd door storeman op 16-09-2004 12:22 ]
"Chaos kan niet uit de hand lopen"