Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

[Telfort] Verkeerd voorgelicht over GPRS in buitenland

Pagina: 1
Acties:

• dawuss
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-10 10:13

dawuss

gadgeteer

Topicstarter
Afgelopen zomer ben ik naar Turkije op vakantie geweest, en omdat de SMS- en beltarieven in het buitenland zo hoog liggen, had ik een mooi idee: Ik stuur gewoon e-mails vanaf mijn telefoon (Siemens S55), want daar passen tenminste meer dan 160 tekens in.
Aangezien ik op dat moment geen beschikking had over internet, belde ik even naar de Telfort Klantenservice, en ja hoor, Telfort biedt GPRS aan in Turkije. Het tarief per MB is 14,88 euro, waarop ik aan de persoon die mij te woord stond vroeg of dit ook in intervallen werd gerekend, of dat je meteen de hele MB moest betalen. Hierop wist 'ie me te vertellen dat gerekend wordt in intervallen van 75kb.
Met deze informatie was ik tevreden: 75kb kost dus ongeveer een euro, en vrijwel onbeperkt mailen voor een week lang kost niet meer dan 150kb, oftewel 2 euro.

Totdat ik vandaag mijn telefoonrekening mocht ontvangen. Ik zie mijzelf nog denken: "hmm, 22,88 ligt best wel boven de 12,50 die ik normaal betaal", waarop ik op dat moment zie dat dat alleen al de gebruikskosten waren :o Onder het kopje "Totaal GPRS" prijkt een "astronomisch" bedrag van 16,58!

Even een quote van mijn telefoonrekening:
MB gebruik in buitenland 0.137 16.56
En dat is toch wel heel wat meer dan de 2 euro die ik dacht dat het zou gaan kosten.

Nu heb ik vanochtend meteen de klantenservice opgebeld om verhaal te halen, en daar wisten ze me te vertellen dat ze niets anders konden doen dan een soort van troubleticket aanmaken, zodat er nog eens naar gekeken zou worden.

Na dit gesprek ben ik zelf eens op onderzoek gegaan op de website van telfort, en kwam ik uiteindelijk uit bij "GPRS in het buitenland". Daar werd ik onaangenaam verrast met het volgende zinnetje:
Let op: Berekening van een datasessie gebeurt in het buitenland per interval van 75 KB.
http://www.telfort.nl/app/roaming/abonnement.php?pagina=3

Dat is dus heel wat anders dan wat mij was verteld aan de klantenservice: In plaats van een bedrag over het totaal, betaal ik nu dus een euro per sessie!
Verder kan ik niet opmaken uit de rekening hoe veel sessies ik heb gestart (vermoedelijk 17 aan het bedrag te zien), dus ik moet maar aannemen dat het klopt.

Mijn vraag is nu: In hoeverre kan ik hier iets tegen doen? De Telfort klantenservice heeft me duidelijk verkeerd voorgelicht, maar telefonische afspraken zijn niet rechtsgeldig geloof ik. Ik vind 16,56 toch wel een bedrag om even moeilijk over te doen ;)

micheljansen.org
Fulltime Verslaafde Commandline Fetisjist ©

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17-11 16:00

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Als ik het goed begrijp dacht jij dat 75kb gerekend wordt als de som van je dataverkeer en vindt Telfort dat elke sessie die je opbouwt een minimum van 75kb heeft.

Volgens mij is het gewoon een interpretatieverschil tussen jou en de klantenservice, misschien geholpen door niet 100% volledige bewoordingen van de klantenservice.
Als er tegen mij gezegd wordt dat iets per 75kb afgerekend wordt ga ik er al vanuit dat dat niet over sessies heen gaat, dus dat als je twee sessies van 10kb hebt, dit voor twee blokken van 75kb telt. Zo werkte het namelijk ook bij de tikken in de vaste telefonie, je betaalt per tik. In het GPRS verhaal moet je 75kb vervangen door tik.

Ik wens je succes, maar ik zie het somber voor je in.

Signatures zijn voor boomers.

Verwijderd

ik denk dat je je af moet vragen of die telefonist de "interval" goed heeft uitgelegd.
wat mij betreft heeft telfort hier gelijk: bij een nieuwe sessie volgt vanzelfsprekend een nieuwe interval. maar als een klant (jij) dat niet denkt, en het wordt je ook niet verteld, dan vind ik dat je op zich best een punt hebt.

de AV van telfort stellen trouwens dat je wbt tarieven voor gprs in het buitenland mag vertrouwen op de klantenservice. dus da's ook een pluspuntje voor jou.

verder: telefonische afspraken zijn weldegelijk rechtsgeldig, het is alleen zo verdomd lastig te bewijzen.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 16-09-2004 12:42 ]

• Basszje
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21:31

Basszje

Reisvaap!]

>> Snel op naar I&T!

Beware of listening to the imposter; you are undone if you once forget that the fruits of the earth belong to us all, and the earth itself to nobody.