Toon posts:

Nikon F6, de laatste analoge spiegelreflex?

Pagina: 1
Acties:
  • 402 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ook vandaag aangekondigd: Nikon F6, na acht jaar een opvolger van de F5.

Hier weer een pdf voor de info. Mocht Remy er behoefte aan hebben dan is hij natuurlijk van harte uitgenodigd er zo'n mooie post van te maken als bij het D2x topic! >:)

• Han
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

Han

Afbeeldingslocatie: http://nikonimaging.com/global/news/2004/img/0916_02/pic_001.jpg
Nikon F6 Major Features

Advanced Autofocus System

• Multi-CAM 2000 Autofocus (AF) Sensor Module: The advanced high-speed, high-precision 11-area AF system with 9 cross-type AF sensors ensures quick response and sharp focus regardless of shooting conditions.
• Four AF Area Modes: Single Area AF, Dynamic AF with Focus Tracking and Lock-on™, Closest Subject Priority Dynamic AF, Group Dynamic AF

Advanced Exposure Metering System

• 3D Color Matrix Metering with improved algorithm
• Flexible Center-Weighted Metering
• Spot Metering corresponds to the focus area selected

Exposure Control

• P, S, A, M, Flexible Program, Exposure Compensation, Auto Exposure/Flash Bracketing
• Shutter speeds up to 1/8,000 sec.
• Shutter speed and aperture control adjustable in 1/3 EV steps
• Built-in Data Back functions
• Customizable Function Button can be used to perform FV Lock, AE-L/AF-L, Flash Cancel or Metering operation.

Creative Lighting System (with SB-800/600)

• i-TTL Balanced Fill-Flash
• Advanced Wireless Lighting capability
• AUTO FP High-Speed Sync capability
• FV (Flash Value) Lock
• Slow Sync and Rear-Curtain Sync

Stylish, High-durability Design

• Exterior design by Giorgetto GIUGIARO*
• Floating mechanisms ensure quiet operation
• Aluminum-alloy die-cast chassis; magnesium-alloy front body and covers (top, bottom); aluminum-alloy back body and camera back combine to optimize reliability
• Enhanced resistance to rain and dust
• Self-diagnostic double-bladed shutter tested to 150,000 cycles supported by Nikon’s exclusive Shutter Monitor
bron: http://nikonimaging.com/global/news/2004/0916_02.htm

Doubt thou the stars are fire; Doubt that the sun doth move; Doubt truth to be a liar; But never doubt I love.

Verwijderd

Topicstarter
Han mag het natuurlijk ook doen. :P I know, ik ben een beetje lui vandaag...

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 16-09-2004 11:10 ]

• David
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12-12 21:56
Woei! i-TTL flash. Ben ik trouwens de enige die de styling van Giugiaro niet echt terug zie?

Tegen de tijd dat ik geld heb voor dit ding hoop ik een DSLR te kunnen kopen. Tot die tijd voldoet de F80 prima.

Het lijkt erop dat de voorspellingen van Thom Hogan stukje bij beetje aan het uitkomen zijn:
It's almost time for the big announcements, so here's my guesses: D2x (12mp at 5fps, in-camera 2x crop function, all in a D2h body at a D1x price); F6 (film-only surprise); (...) 300mm/400mm f/2.8G VR AF-S lenses; another DX lens (most likely 17-55mm variable aperture or f/4); WT-2 (wireless 801.g for D2h/D2x); Coolwalker ships (~US$750); Capture 4.3 (support for D2x and 7400, perhaps a few new minor features). Oh yes, one other thing: the sensor in the D2x will be a major surprise.
Toch hoop ik dat 'ie er mbt de opvolger van de D100 naast zit, en dat 'ie eerder dan februari 2005 gereleased wordt.

[ Voor 64% gewijzigd door David op 16-09-2004 11:13 ]

Dato DUO synth voor twee

Verwijderd

Topicstarter
DiMension schreef op 16 september 2004 @ 11:11:
Ben ik trouwens de enige die de styling van Giugiaro niet echt terug zie?
Nou ik zou ook niet weten hoe je het moet zien. Het enige dat ik weet is dat ik de styling van de Nikons stoerder vind dan die van de Canons of Konica Minolta's. Pentax is voor mij een goede tweede achter Nikon.

• Hillie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 04:20

Hillie

Poepen = ultieme ontspanning

Vreemd dat er niet gewoon een ingebouwde grip onder hangt, zoals bij de F5. Als dit een daadwerkelijke opvolger voor de F5 is, dan snap ik het eerlijk gezegd niet helemaal. De F5 is in principe een bak die door fotojournalisten gebruikt wordt/werd. Die zijn vrijwel allemaal over richting digitaal. Maar goed, we zien het wel als 'ie in de winkel ligt. :)

Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.

Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.

Verwijderd

Ben ik helemaal met je eens Hillie. Erg vreemd idd. Ik denk dat de amateur inmiddels rondloopt met een tweedehands F4 of F5 en deze zal denk ik niet snel geneigd zijn om over te stappen op een F6.
Minimized operational sound and vibration
Nikon engineers were so intent on subduing the camera’s operational sounds that they used a professional audio room to properly gauge their quality and frequency. The degree of vibration to which every part of the camera would be subjected was measured. This meticulous approach has resulted in a camera comprised of parts that have been highly refined for absolute minimum vibration, and frequency of movement attenuated to a level below that detectable by the human ear.
Dit is wel echt een verbetering tov de F5. De spiegelklap van deze camera is zo hard dat wanneer je een sigma objectief gebruikt met beeldstabilisatie je geen enkel voordeel haalt uit de beeldstabilisatie, omdat de klap zo hard is dat het mechanisme niet werkt. De F5 is de enige camera trouwens die dit effect heeft bij dit objectief.

offtopic:
Toch jammer dat de halfdoorlatende spiegel niet doorzet. Waarschijnlijk toch vanwege het verlies aan licht....

• Hillie

Hillie

Met de Nikon objectieven heb je daar toch geen last van? Ik moet binnenkort toch eens gaan kijken naar een F5. :)

Verwijderd

Weet ik niet, ik las het in een review van die nieuwe Sigma met IS (de eerste en enige zeg maar). Er stond niet bij of dat ook gold voor VR objectieven hoewel ik mij goed kan voorstellen dat een deel van het VR effect teniet wordt gedaan door de klap van de spiegel.

• Hillie

Hillie

Volgens mij wordt dat wel een klein beetje overdreven, want voor zover ik gezien heb klapt die spiegel zo hard nog niet. En voor de echt kritische dingen kun je de spiegel nog omhoogklappen! ;) Ik heb er, voordat jij ermee kwam, ook eigenlijk nog nooit over gehoord. Maar misschien is het wel problematisch, dat weet ik niet.

Verwijderd

Hehe, linkje gevonden bij Sigma:

Hier kun je de nieuwe 80-400 bewonderen. Check helemaal onderaan de pagina:
In addition, OS mechanism and Auto Focus operation of this lens does not work with Nikon F5 camera.
Volgens een review in een Nederlands fotoblad van deze zomer (of Focus, of Camera Magazine of een derde waarvan ik de naam ben vergeten (eenmalig)), die helaas aan een goed doel is geschonken, zit er bij het objectief een briefje dat het IS systeem niet werkt icm de F5 vanwege de zware spiegelklap. De redactie van het blad heeft het uitgeprobeerd en heeft de waarheid ervan bevestigd. B)

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11-12 20:30
Ik ben wel nieuwsgierig welk "soort mensen" tegenwoordig nog zo'n goede analoge camera kopen.
Voor mensen die fotograferen voor beroep, lijkt me een goede digicam makkelijker, omdat ze dan de foto's direct digitaal hebben.
Mensen die analoog nog weten te waarderen vanwege effecten die ermee bereikt kunnen worden, lijkt me deze camera behoorlijk overkill, omdat de functies sterk gericht zijn op het snel kunnen nemen van grote hoeveelheden foto's. De kwaliteit wordt uiteindelijk bepaald door lens en film, dus de bestaande camera's zijn dan niet in het nadeel.
Verder werkt deze camera ook op accu's, dus het voordeel van mechaniek (geen batts nodig) geldt ook niet.

Wie koopt dan nog wel een dergelijke camera?
Niet dat ik het onzin vindt ofso, maar ik ben gewoon nieuwsgierig.

• hilbren
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-11 13:52
je vergeet wel, dat deze camera veeeel langer met z'n accu's kan doen. ik denk wel dat je een hele dag kun fotograferen op 1 accu. dat zal met een digicam niet lukken denk ik...

verder heb je het nadeel dat je voor een digitale camera geheugen nodig hebt. meestal koop je eenmalig 1 of 2 van die kaartjes. maar stel nou dat je op vakantie gaat en je hebt geen labtop bij je...

filmrolletjes zijn vrij goedkoop en je kunt ze overal krijgen.

maargoed, beetje offtopic, dit is een eindeloze discussie

mooie camera, maar ik denk wel dat mijn volgende camera een digitale wordt
(ik gebruik zelf nog een analoge slr van minolta)

[ Voor 58% gewijzigd door hilbren op 20-09-2004 12:56 ]

• Raymond
hilbren schreef op 20 september 2004 @ 12:53:
je vergeet wel, dat deze camera veeeel langer met z'n accu's kan doen. ik denk wel dat je een hele dag kun fotograferen op 1 accu. dat zal met een digicam niet lukken denk ik...
Je kan zo'n 30 rolletjes volschieten op alkalines (1000 foto's)
verder heb je het nadeel dat je voor een digitale camera geheugen nodig hebt. meestal koop je eenmalig 1 of 2 van die kaartjes. maar stel nou dat je op vakantie gaat en je hebt geen labtop bij je...
Wanneer je naar camera's in deze prijsklasse kijkt, lijken me dit een beetje non-argumenten: Dan heb je ook wel geld voor een extra accu of imagetank.

• Charly
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:53
Raymond schreef op 20 september 2004 @ 12:42:
Ik ben wel nieuwsgierig welk "soort mensen" tegenwoordig nog zo'n goede analoge camera kopen.
Voor mensen die fotograferen voor beroep, lijkt me een goede digicam makkelijker, omdat ze dan de foto's direct digitaal hebben.
Mensen die analoog nog weten te waarderen vanwege effecten die ermee bereikt kunnen worden, lijkt me deze camera behoorlijk overkill, omdat de functies sterk gericht zijn op het snel kunnen nemen van grote hoeveelheden foto's. De kwaliteit wordt uiteindelijk bepaald door lens en film, dus de bestaande camera's zijn dan niet in het nadeel.
Verder werkt deze camera ook op accu's, dus het voordeel van mechaniek (geen batts nodig) geldt ook niet.

Wie koopt dan nog wel een dergelijke camera?
Niet dat ik het onzin vindt ofso, maar ik ben gewoon nieuwsgierig.
Ik zag een tijd geleden een test waar ze een foto gemaakt met een 6mp digicam en de zelfde foto op diafilm uitvergroot hadden en de dia opname had toch echt veel meer detail. Ik kan me dus zeker voorstellen dat pro fotografen bij opdrachten die niet heel veel haast hebben toch graag analoog werken. Daarbij denk ik dus aan bruidsreportages, reclame materiaal, mode foto's en evt tijdschriften.

Verwijderd

Reken alleen dan wel dat de rolletjes wat duurder zijn dan gemiddeld. Een goede diaflim kost ook handen met geld.

• Raymond
Charly schreef op 20 september 2004 @ 15:32:
Ik zag een tijd geleden een test waar ze een foto gemaakt met een 6mp digicam en de zelfde foto op diafilm uitvergroot hadden en de dia opname had toch echt veel meer detail. Ik kan me dus zeker voorstellen dat pro fotografen bij opdrachten die niet heel veel haast hebben toch graag analoog werken. Daarbij denk ik dus aan bruidsreportages, reclame materiaal, mode foto's en evt tijdschriften.
Is dat echt zo? Bij mode foto's denk ik toch vooral aan middenformaat camera's. Ik bedoel: Als je echt voor kwaliteit gaat, dan sla je volgens mij 35mm zeker over.

En iemand die nu gaat beginnen met bruidsfoto's? Ik heb in de afgelopen 3 weken 2 bruiloften bijgewoond: De ene fotografeerde digitaal, de ander met een middenformaat camera. Eerdere bruiloften waar ik ben geweest werd gefotografeerd met een niet al te luxe canon 35mm camera. Dat lijkt me ook logisch, gezien het feit dat je op zich redelijk de gelegenheid hebt om een goede foto te maken. Het is niet als met voetbal dat je maar 1 kans hebt. Alles gaat vrij rustig aan en je hebt vaak de kans om te vragen of de mensen even aan de kant gaan/pose aannemen. Een supersnelle F6 is dan niet nodig, een camera van een paar 1000 euro minder voldoet dan ook wel.

Ik bedoel echt: Waarom kiest iemand een F6 boven de digitale alternatieven?

• Dunbar
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 08-07 12:12

Tomorrow is often the busiest day of the week

• majic
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 26-10 23:30
Mijn mening : Compleet niet indrukwekkend.

Deze camera is niet meer dan een revisie van de F5 - en had wmb niet uitgebracht hoeven te worden......

Ik ga in iedergeval een F5 op de kop tikken zodra deze camera wat meer mainstream is - want zeg nouzelf, wie wil er niet een prachtcamera voor weinig geld?

De F6 bied niets wat echt cruciaal is wmb - misschien dat de flitsaddicten blij zullen zijn met de nieuwe iTTL ...maar imho is dat ook ongeveer het enige wat relevant is voor een kleine groep mensen.

Leuke cam, "wij doen ook nog mee hoor" gebaar..maar niet meer dan dat.

F5 here I come !

• Hillie

Hillie

Het resultaat van een goed geschoten middenformaatdia of -negatief is, zelfs als het van een Kiev-setje komt als wat ik heb, beter dan van welk kleinbeeld dan ook. Niet zo gek ook, want je hoeft minder te vergroten, en je hebt gewoon meer filmoppervlak voor details. Daarom vond ik de keuze om met een F6 te komen eigenlijk wel een opmerkelijke. Ik had, net als veel anderen, toch echt de indruk dat de grote groep F5'ers intussen overgestapt was richting een digitale body.

Het lichtmeetsysteem en de AF-snelheid van de F5, die nog altijd erg goed zijn en supersnel, zijn opeens niet minder geworden natuurlijk. Maar ja, de marketingboys bij Nikon zullen hier wel een beter zicht op hebben dan wij. :)

• majic
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 26-10 23:30
Hillie schreef op 20 september 2004 @ 17:05:
Het resultaat van een goed geschoten middenformaatdia of -negatief is, zelfs als het van een Kiev-setje komt als wat ik heb, beter dan van welk kleinbeeld dan ook. Niet zo gek ook, want je hoeft minder te vergroten, en je hebt gewoon meer filmoppervlak voor details. Daarom vond ik de keuze om met een F6 te komen eigenlijk wel een opmerkelijke. Ik had, net als veel anderen, toch echt de indruk dat de grote groep F5'ers intussen overgestapt was richting een digitale body.

Het lichtmeetsysteem en de AF-snelheid van de F5, die nog altijd erg goed zijn en supersnel, zijn opeens niet minder geworden natuurlijk. Maar ja, de marketingboys bij Nikon zullen hier wel een beter zicht op hebben dan wij. :)
Juist, dat is dus wat ik ook dacht - ik vraag me af of er nou eigenlijk wel zoveel behoefte is onder de huidige analoge (f5) gebruikers om over te stappen op een camera die maar marginaal beter is (en zelfs daar valt over te twisten - vertikale shutter zit er niet std meer op ..).

• David
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12-12 21:56
majic schreef op 20 september 2004 @ 17:02:
Mijn mening : Compleet niet indrukwekkend.

Deze camera is niet meer dan een revisie van de F5 - en had wmb niet uitgebracht hoeven te worden......
Waarom moet elk nieuw product indrukwekkend zijn? In de kleinbeeldwereld kan er nou eenmaal niet zoveel meer verbeterd worden.

De F6 lost wat problemen van de F5 op, en moet hiermee zo ongeveer de ultieme (en waarschijnlijk de laatste) kleinbeeld spiegelreflexcamera van Nikon zijn.

Dato DUO synth voor twee

Pagina: 1