[SuSE] Boot niet van tweede HDD

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• Gamo
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23-06 16:30

Gamo

Research Before You Buy

Topicstarter
Ik heb gisteravond SuSE 9.1 op mijn Secondairy Master HDD geinstalleerd, op mijn Primairy Master staat Windows ME.
Als ik mijn PC nu opstart, start hij meteen op in Win Me, ik krijg geen bootmanager.
Ik heb bij de installatie niet voor LiLo kunnen kiezen.

Ik heb de nieuwste bios gedownded voor de optie: HDD boot sequence, maar die zit er niet bij : (

De harde schijfen omwisselen help ook niet want SuSE staat op HDC1.

Is er een opstartdiskette te maken oid zodat ik WEL linux kan booten?

Alvast bedankt!

• domi235
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07-12-2021

domi235

Magic!

Misschien kunje gebruik maken van iets als bootmagic of een andere bootmanager, zodat je bij het opstarten van je pc een menutje krijgt waarin je je OS kunt kiezen :)

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.

• Gamo

Gamo

Research Before You Buy

Topicstarter
Ik heb hier idd nog XOSL liggen, was veel te moeilijk om te installeren vond ik,maar ga het tog maar proberen :) Als er een simpeler programma is hoor ik dit graag!

• domi235

domi235

Magic!

Powerquest bootmagic is via windows in te stellen, maar deze is volgens mij niet gratis, hij zit bij partition magic

//edit: maar je kunt tijdens de install van suse toch gewoon kiezen om grub of lilo in het mbr te installeren, hieraan wordt door suse ook gewoon de windows partitie toegevoegd :)

[ Voor 45% gewijzigd door domi235 op 16-09-2004 09:38 ]

• Gamo

Gamo

Research Before You Buy

Topicstarter
Ik ben gaan slapen tijdens het downloaden van CD1 via het internet, en ik ben vervolgens geen keuzes meer tegengekomen :S
Ik vind het ERG vervelend dat ik de keuze voor Grub en LiLo niet ben tegen gekomen :(
Kan ik LiLo alsnog installeren?

• domi235

domi235

Magic!

Alsje cd1 in je cd-speler gooit en je pc hiervan boot, krijg je het install menutje van SuSE, als hij klaar is met packages installeren, krijgje de keuze om lilo of grub te installeren, er staat meen ik ergens iets van een knopje om "advanced options" in te stellen, maar deze hebje niet nodig alsje lilo/grub gewoon in het MBR wilt hebben...

• DeMoN
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 04-09 12:38

DeMoN

Pastafari

Gewoon ff met knoppix booten en lilo in de mbr van je eerste HDD schrijven. Hoe je vervolgens /etc/lilo.conf moet configgen kan je op google vinden, dat staat er namelijk helemaal vol mee :) Succes :)

Gamertag: Cosmicv0id
"Het woord Gods is voor mij niets meer dan een expressie en het product van menselijke zwakheid. De Bijbel is een verzamelwerk van legendes die achtenswaardig zijn maar ook primitief en kinderachtig.'' - Albert Einstein

• Gamo

Gamo

Research Before You Buy

Topicstarter
Ik heb de netwerk installatie gekozen, en bij de boot cd die daarbij hoort zitten enkel drivers, ik heb geen BM's gezien. Waarschijnlijk komt het doordat het maar 20mb groot is :)

Ik heb trouwens XOSL geinstalleerd, maar hij doet niet bijster veel als ik SuSE wil opstarten :p

Darn

[edit]
ik heb SuSE op een Reiss FS geinstalleerd... XOSL kan daar niet veel mee schijnbaar :'(

[ Voor 16% gewijzigd door Gamo op 16-09-2004 09:56 ]

• Fostar82
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07-07 14:57
Als je gewoon weer opstart met floppy/cdrom alsof je de installatie wil beginnen en je kiest voor manual/niet grafische installatie kun je direct aan het begin kiezen of je installatie wil starten of bestaande install wil booten. Geef dan je tweede hd op /dev/hdb1 ? en dan boot ie. Je kunt nu vanuit Suse lilo in het MBR laten installen van je eerste hd. suc6

if it smells its chemistry, if it moves its biology, if it does not work its computer science

• Gamo

Gamo

Research Before You Buy

Topicstarter
Heej, vet!
Dat werkt :D

Ik heb nu XOSL in de MBR van mijn Windows partitie staan, is dit handig als ik óók LiLo ga draaien? Denk het niet....

Ik ga wel ff kijken hoe ik de MBR terug kan zetten.

Allemaal bedankt voor de zinnige reacties!

• Fostar82
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07-07 14:57
MBR kan je terug zetten met door uitvoeren fdisk /mbr van bijv win98 opstart diskette. (www.bootdisk.com)

if it smells its chemistry, if it moves its biology, if it does not work its computer science

• DeMoN
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 04-09 12:38

DeMoN

Pastafari

Fostar82 schreef op 16 september 2004 @ 10:24:
MBR kan je terug zetten met door uitvoeren fdisk /mbr van bijv win98 opstart diskette. (www.bootdisk.com)
Of voor linux het programma "ms-sys".
Description: Write a Microsoft compatible boot record
The program does the same as Microsoft's "fdisk /mbr" to a hard disk or
"sys d:" to a floppy or FAT32 partition, except that it does not copy
any system files (only the boot record is written).

Gamertag: Cosmicv0id
"Het woord Gods is voor mij niets meer dan een expressie en het product van menselijke zwakheid. De Bijbel is een verzamelwerk van legendes die achtenswaardig zijn maar ook primitief en kinderachtig.'' - Albert Einstein

Pagina: 1