Toon posts:

Nikon D2X aangekondigd

Pagina: 1
Acties:

Anoniem: 122543

Topicstarter
Het is nog wat moeilijk vinden, maar deze pdf is wel erg interessant vind ik!

* DX-formaat CMOS, 12,4 Mpixels
* 37ms shutter lag (gelijk aan D2h)
* 5fps@12,4Mp 15 RAW beelden achter elkaar, of
* 8fps@6,8Mp 26 RAW beelden achter elkaar
* multiple exposure mode
etc...

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-03 17:18

Remy

Moderator General Chat

I usually get 100% accuracy

Meerrr: http://www.dpreview.com/news/0409/04091605nikond2x.asp
Nikon has today revealed the sucessor to the D1X. The new D2X Professional digital SLR has a 12.4 million pixel DX format CMOS sensor, by default the D2X can shoot at 5 fps, however it has an interesting 6.8 milion pixel option which reduces the sensing area (to a FOV crop of 2x) but increases the frame rate to 8 fps. Hence the D2X can be seen as two cameras in one, a 12.4 million pixel high resolution shooter and a 6.8 million pixel high frame rate shooter. Obviously the use of CMOS is new to Nikon but also new on this camera is a four channel read-out from the sensor and the ability to perform WB correction to the analogue data before it is digitized. Also new is the WT-2 wireless transmitter with 802.11 b/g support and wireless Capture Control (Nikon Capture 4.2).
Pics:

http://reemf.crewserver.com/d2x-1.jpg

http://reemf.crewserver.com/d2x-2.jpg

Specs (een selectie...):

Sensor: 23.7 x 15.7 mm CMOS sensor DX format
• RGB Color Filter Array
• Built-in fixed low-pass filter
• 12.84 million total pixels
• 12.4 million effective pixels
• 3:2 aspect ratio

Color space
• I: sRGB (Portraits & Natural Skin Tones)
• II: Adobe RGB (Wide Gamut)
• III: sRGB (Landscapes and Flora)
• IV: sYCC

Auto Focus
• 11 area TTL (9 area when in High speed cropped mode)
• Multi-CAM2000
• AF working range: -1 to 19 EV (ISO 100, normal temperature)

ISO Sensitivity
• ISO 100 - 800
• 1/3, 1/2 or 1.0 EV steps

Shutter
• Electromagnetically controlled vertical-travel Focal-plane shutter
• 30 to 1/8000 sec
• Flash X-Sync: 1/250 sec
• Bulb

LCD Monitor
• 2.5 " TFT LCD
• Tempered glass coating
• 235,000 pixels
• Backlight / brightness adjustment

Dimensions
158 x 150 x 86 mm (6.2 x 5.9 x 3.4 in)

Weight
1070 g (2.4 lb)

Ziet er wel best uit zo, eigenlijk :) Die ISO 100-800 vind ikzelf misschien wat aan de beperkte kant, wel goed dat er niet het minimum ISO-200 is in dit geval :)

[Voor 3% gewijzigd door Remy op 16-09-2004 09:16. Reden: foto van achterkant erbij]

LinkedIn
Twitter

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:13
Tsja, als je 'm ook kunt croppen op 6,8 en hij schiet dan op 8 fps, dan heb je ook geen D2H meer nodig. Vroeger was er een duidelijk verschil tussen de X en H

Ik heb nu een D2H met 300mm F2.8 APO op mijn bureau liggen en het blijft een fenomenale camera. Ben benieuwd wanneer we eens met de D2X mogen spelen.

Wat wel is: die 12 MPixel is wel leuk, maar in de praktijk is dat niet lekker schieten. Tenminste, het duurt een eeuwigheid voordat het spul is weggeschreven naar je kaart. Nou zit er wel een buffer in, maar toch heb je hier bijzonder snelle opslagmedia voor nodig.
Ik heb hier namelijk nog een Kodak DCS Pro liggen, en die 13,5 MPixel sensor is inderdaad fantastisch, maar het ding wordt zo ontzettend traag...

(oh ja, het spul moet binnenkort gewoon weer retour... da's dan weer jammer)

Punctuality is the politeness of kings

• David
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:33
Ziet er uit als een prachtige camera. Jammer dat ze niet net als de consumenten-D70 1/500s flash-sync hebben toegepast. Van de andere kant: met ISO100 kun je een stop langzamer schieten dan ISO200.

Wordt deze qua prijs nou gepositioneerd tussen de D2H en D1X?

Dato DUO synth voor twee

Topicstarter
Zo te zien heeft het ding een fikse buffer om te voorkomen dat je meteen in de problemen komt met de schrijfsnelheid van je CF.
Er is trouwens wel meer verschil met de D2h, namelijk oa de maximale ISO-waarde van 800.
Flash-sync van 1/250 is gelijk aan 1D mkII, maar minder dan D70 (1/500). Apart.

• Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Nu online
Korte reactie op de specs die Remy heeft neergezet:
Sensor: 23.7 x 15.7 mm CMOS sensor DX format
CMOS: dat is verrassend, en een CROP van 1.5 wederom verrassend! Zijn concurrent heeft immers full-frame op CMOS.
Auto Focus
• 11 area TTL (9 area when in High speed cropped mode)
• Multi-CAM2000
• AF working range: -1 to 19 EV (ISO 100, normal temperature)
Voor 'high speed' hebben ze dus een verdere crop-mode, op zich logisch maar ook wel weer een nadeel: andere cropfactor, dus nog minder wide-angle op high-speed...
Multi-CAM2000 is wel 'even anders' dan wat de D1X heeft (1300) of de D70 heeft (900), maar niet 'beter' dan de D2H.
ISO Sensitivity
• ISO 100 - 800
ISO100 is beter dan de ISO125 van de D1X, geen bizar verschil, maar wel een verbetering. De Canon 1Ds (oud beestje inmiddels) doet 50-1250.
• Flash X-Sync: 1/250 sec
AUW! Dat is een domper, zo'n beetje iedereeen haad gehoopt op een sync-speed van 1/500
LCD Monitor
• 2.5 " TFT LCD
• Tempered glass coating
• 235,000 pixels
Deze heeft meer pixels dan de LCD van de D2H, hoewel niet veel meer. Een lekker groot scherm wel. :)

Deze D2X is net iets lichter dan de D2H, maar echt een heeel stuk lichter dan de Canon (ruim 500gram!!). Verder valt er nog weinig over te zeggen natuurlijk, de body is volgens mij nagenoeg gelijk aan de D2H en die is op zich hardstikke goed, misschien niet mooi volgens ieders mening, maar dat zijn de Canon's ook niet. ;)

Bericht hierboven

• YellowCube
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 29-03 11:59

YellowCube

Wait...what?

misschien niet geheel ontopic en ik weet dat ik gestraft wordt voor m'n luiheid. Maar wat is nou exact het verschil tussen een CMOS en een CCD. In welk opzicht presteert een CMOS beter?

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

• David
YellowCube schreef op 16 september 2004 @ 09:09:
misschien niet geheel ontopic en ik weet dat ik gestraft wordt voor m'n luiheid. Maar wat is nou exact het verschil tussen een CMOS en een CCD. In welk opzicht presteert een CMOS beter?
Ik geloof dat CMOSsen goedkoper te produceren zijn, maar dat het lange tijd technisch onmogelijk was daar voor camera's geschikte fotosensors voor te maken. Please correct me if I'm wrong.
Floris schreef op 16 september 2004 @ 09:08:
CMOS: dat is verrassend, en een CROP van 1.5 wederom verrassend! Zijn concurrent heeft immers full-frame op CMOS.
Helemaal niet verrassend eigenlijk. Het is al lang duidelijk dat het DX-formaat de weg is die Nikon is ingeslagen. Grote sensors zijn gewoon duurder om te maken, en DX-lenzen zijn compacter. Verder heeft Nikon een 12-24mm DX en een DX fish-eye, dus is het wide-angle probleem ook opgelost.

Dato DUO synth voor twee

• Remy

Remy

Moderator General Chat

Even mijn post geupdate met een pica van de achterkant :)

YellowCube: Zie deze link voor beknopt en helder uitleg over CCD <> CMOS sensors :)

edit: overigens trekt deze cam me nu wel ietsjes meer richting het Nikon-platform, zo is er een leuke toekomstige upgrade (indien nodig/gewenst) naar een profi-cam, als ik met een D70 zou beginnen :)

Natuurlijk zijn de Canon 1Ds en 1D markII ook prima cams :P maar het gaat hier even om Nikon :)

[Voor 43% gewijzigd door Remy op 16-09-2004 09:21]

LinkedIn
Twitter

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:54

breinonline

Are you afraid to be known?

/me breinonline straft YellowCube [edit]ook[/edit] (Remy!)

Je kan met google daar heel wat over vinden, zie hier bijvoorbeeld eens. En deze.

[Voor 6% gewijzigd door breinonline op 16-09-2004 09:20]

"For I dipt into the future, far as the human eye could see;
Saw the vision of the world, and all the wonder that would be..." -Alfred Tennyson.

• Floor-is
  • Nu online
DiMension schreef op 16 september 2004 @ 09:13:

[...]

Helemaal niet verrassend eigenlijk. Het is al lang duidelijk dat het DX-formaat de weg is die Nikon is ingeslagen. Grote sensors zijn gewoon duurder om te maken, en DX-lenzen zijn compacter. Verder heeft Nikon een 12-24mm DX en een DX fish-eye, dus is het wide-angle probleem ook opgelost.
Ik vind het wel verrassend, want dat geeft ook aan dat Nikon van de AI en AI-S fitting afstapt, dat lenzen met een diafragma-ring niet meer in Nikon's plaatje passen en daarmee zullen een aantal pro's helemaal niet zo blij zijn. De 12-24DX klinkt wel leuk, maar dan kom je alsnog uit op effectief 18mm, waar je met een Canon 1Ds en een 16-35L veel eenvoudiger op 16mm uitkomt. Dat scheelt 'maar' 2mm zal je misschien denken, maar dat is echt heel veel kan ik je vertellen... (En dan noem ik de 14mm prime van Canon nog niet: 4mm verschil!)

Ik heb net uitgevonden dat in de 'high-speed mode' de cropfactor 2.0 wordt, dat is echt belachelijk in mijn ogen. Je 12-24 wordt dan zelfs 24mm :o Okay op het tele-eind kan je er zeker blij van worden, maar wide is het natuurlijk compleet ruk.

Nee, ik ben nieti overtuigd; zie nog te veel dingetjes waar ik niet helemaal blij van worden kan...

[Voor 5% gewijzigd door Floor-is op 16-09-2004 09:25]

Bericht hierboven

Topicstarter
Floris, wat moet je met 8fps groothoek? Zulke hoge framerates wil je toch alleen maar halen met sportfotografie ed, en dan zit je met een tele te werken en is ook meteen die 2,0x crop volgens mij eerder een voordeel dan een nadeel.

• Floor-is
  • Nu online
Anoniem: 122543 schreef op 16 september 2004 @ 09:27:
Floris, wat moet je met 8fps groothoek? Zulke hoge framerates wil je toch alleen maar halen met sportfotografie ed, en dan zit je met een tele te werken en is ook meteen die 2,0x crop volgens mij eerder een voordeel dan een nadeel.
Ik heb zelf 8fps op een crop van 1.3 en het is heerlijk! Korte bursts schieten van 3-5 frames en net voor dat ene shot gaan. Er zijn genoeg sporten en situaties waarbij je wide en snel wilt. Denk bijvoorbeeld eens aan skateboarden, snowboarden, skispringen, paardensport, aan basketbal (bij de basket) en zoveel andere sporten, maar ook aan bruidsfotografen, aan fotojournalisten die dagelijks met hun gear op stap zijn. In het gedrom rondom een in opspraak zijnde persoon moet je bijvoorbeeld flink wijd kunnen schieten met zo veel mogelijk pixels (om te kunnen croppen!), je hebt niet altijd tijd om te focussen en een shot te bedenken; gewoon knallen en gaan.

Ik zelf gebruik bovendien korte bursts als ik mijn ding (dance- en popfotografie) doe: elk frame is het licht anders en om net dat moment te pakken te krijgen is 8fps net even handiger dan 3fps (10D).

Bericht hierboven

Topicstarter
Hmm, goed punt maak je daar :)
Dan blijft nog de vraag in hoeverre je een D2x als sportcamera moet zien, aangezien hij 'x' heet en niet 'h'. De highspeed crop mode is een extra feature, en de D2h gaat er nog niet uit lijkt me. Ik zou eens wat beter naar alle specs moeten kijken om te zien wat de verschillen en overeenkomsten nou zijn.
Hoe dan ook, heb ik het mis als ik misschien vermoed dat jij (Floris) een beetje een Canonist bent en dus misschien een beetje subjectief? ;)

[Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 122543 op 16-09-2004 09:52]

• David
Anoniem: 122543 schreef op 16 september 2004 @ 09:27:
8fps fisheye voor skate-opnames ofzo :)
Ik vind het eigenlijk maar goed dat Nikon niet letterlijk de Canon 1DmkII kopieert en verbetert, maar z'n eigen draai aan een pro-cam geeft.

En over die wide-discussie: als je echt extreem wide wil gaan, ga je toch gewoon voor middenformaat? En hoe vaak heb je ueberhaupt een beeldhoek nodig die groter is dan die van 'n 18mm (kleinbeeld)?

Dato DUO synth voor twee

• Floor-is
  • Nu online
Anoniem: 122543 schreef op 16 september 2004 @ 09:52:
Hmm, goed punt maak je daar :)
Dan blijft nog de vraag in hoeverre je een D2x als sportcamera moet zien, aangezien hij 'x' heet en niet 'h'. De highspeed crop mode is een extra feature, en de D2h gaat er nog niet uit lijkt me. Ik zou eens wat beter naar alle specs moeten kijken om te zien wat de verschillen en overeenkomsten nou zijn.
Op zich is de D2H natuurlijk de sportcamera van Nikon, maar haar 4Mpixel blijft nogal achter, dan kan je beter met de D2X op 6,8MP werken (als die verdomde crop...). Tel daarbij dezelfde DX-formaat sensoren op en je bent alsnog niet echt blij als je voor sports-illustrated staat te schieten. (Bijvoorbeeld :P)
Hoe dan ook, heb ik het mis als ik misschien vermoed dat jij (Floris) een beetje een Canonist bent en dus misschien een beetje subjectief? ;)
Ik gebruik Canon inderdaad, ik ben begonnen met een 10D (na de con-/prosumers) en heb toen niet echt geinvesteerd in lenzen. Toen ik een nieuwe camera wilde hebben heb ik goed gekeken naar wat er op dat moment leverbaar was, de 1D-MarkII had dermate veel voordelen boven de D2H dat ik hier uiteindelijk mijn keuze op heb laten vallen. (Lage crop, resolutie, E-TTL2, SD+CF, ruiswaarden, FireWire, gebruiksgemak etc.)
DiMension schreef op 16 september 2004 @ 09:53:
[...]

8fps fisheye voor skate-opnames ofzo :)
Ik vind het eigenlijk maar goed dat Nikon niet letterlijk de Canon 1DmkII kopieert en verbetert, maar z'n eigen draai aan een pro-cam geeft.
De D2H is al een soort kopie van de 1D(-MarkII), maar in een ander jasje en met een aantal interessante updates, maar feitelijk is ze niet veel beter dan de oude 1D, waar de 1D-MarkII vooral op het gebied van MP's hier als winnaar uit de strijd komt. (Ok witbalans is minder goed, geen WiFi, geen handig programmeerbaar knopje, geen moderne body (IMHO), maar zoveel andere dingen die weer wel goed zijn!)
En over die wide-discussie: als je echt extreem wide wil gaan, ga je toch gewoon voor middenformaat? En hoe vaak heb je ueberhaupt een beeldhoek nodig die groter is dan die van 'n 18mm (kleinbeeld)?
Ja doen we "even", ik wil wide-angle een stel skaters vastleggen en doe dat natuurlijk met een midden-formaat camera, jammer alleen dat die zo verdomde duur zijn als je digitaal wilt. Om over de prijzen van de lenzen maar niet te praten ;) Zijn er uberhaupt wel 14mm lenzen voor de midden-formaat camera's eigenlijk? Ik weet dat niet.

Ik kom niet wijder dan 22mm, tenzij ik mijn fisheye gebruik, maar zou het eigenlijk helemaal niet zo erg vinden als ik naar sub-20mm kan hoor, graag zelfs B)

[Voor 39% gewijzigd door Floor-is op 16-09-2004 10:15]

Bericht hierboven

• Remy

Remy

Moderator General Chat

Eerst maar es de reviews afwachten voordat er geoordeeld gaat worden over deze gloednieuwe body ;) Met alleen specs en wat produktfoto's beoordelen schiet niemand wat op, het eindresultaat: dat telt :) Ben ook benieuwd of de shutter net zo'n 'herrie' maakt als die van de D70, wat dat betreft zijn die van de 10D/300D wat beter gedempt.

LinkedIn
Twitter

Topicstarter
Ben ook erg benieuwd naar de prijs! Ik zie er weinig tot geen concrete berichten over.
offtopic:
Floris, waar vind ik die foto van jouw foto-uitrusting terug? Of was dat niet van jou?

• David
Het ontloopt elkaar allemaal niet bar veel:
16 x 1,3 = 20,8 (Canon 1DmkII met EF 16-35)
14 x 1,3 = 18,2 (Canon 1DmkII met 14mm prime)
10 x 1,6 = 16mm (Canon 300D/20D met de 10-22mm EF-S)
12 x 1,5 = 18mm (Nikon DX met Nikkor 12-24DX)

Een kleinbeeldformaat sensor is meer voor cijfergeilers dan voor praktische mensen denk ik. Canon gaat ongetwijfeld ook een keer over op een kleinere sensor voor z'n pro-cams. Uiteraard zal tegen die tijd de honger naar nog kleinere brandpuntafstanden door de lenzenmakers gestild worden.

Dato DUO synth voor twee

• Remy

Remy

Moderator General Chat

Let's Go Digital heeft overigens al een preview: link

Quote van de conclusie:
We zijn blij te kunnen constateren dat Nikon een antwoord heeft geintroduceerd op de indrukwekkende producten van de concurrent. Onofficieel was het bestaan van de D2X al bekend bij een groot aantal professionele fotografen, maar de dag dat Nikon besluit om tevoorschijn te komen met zijn nieuwe introductie is altijd spannend en opwindend en we zijn er zeker van dat veel professionele gebruikers blij zullen zijn dat Nikon de kans biedt om een extra stapje hoger te gaan en toch dezelfde lensuitrusting te kunnen blijven gebruiken. We verwachten dat de D2X rond het einde van 2004 of begin 2005 beschikbaar zal zijn.
We zullen zien ;)

edit: Rob Galbraith heeft als eerste een echte preview: link.

Quoteje:
Nikon is currently dealing with a perception in the marketplace that the D1X is long overdue for replacement. And that D2H image quality, while by no means horrible, is not up to the level of the competition. Oh, and that the decision to stick with DX-size sensors for its higher-resolution digital SLR models is just plain crazy.

Given all of that, there's an extraordinary amount of pressure on Nikon to get D2X image quality right, both by avoiding the noise and colour quirks of the D2H and demonstrating that smaller-than-35mm sensors can produce detailed, high-resolution photos worthy of 12.21 million image pixels. And they need to do all that in a camera to be released not way off in the future sometime, but now. That's a lot of pressure.
No doubt :)

[Voor 36% gewijzigd door Remy op 16-09-2004 15:00]

LinkedIn
Twitter

Anoniem: 22659

Weet iemand hoe het zit met die variabele cropfactor? Stel je schiet op 12 MP, niks aan de hand dus. Je hebt een cropfactor van 1.5 en je 300 mm wordt dus een nette 450 mm in kleinbeeldtermen (galgje!). We verlagen de resolutie naar 6 mp, waardoor je fotografeert met een uitsnede van de CMOS. Hierdoor wordt je cropfactor 2x en het beeld komt overeen met 600 mm in kleinbeeldtermen (misschien ook voor scrabble, wordt dan alleen wel in drie beurten neerleggen). Wat gebeurt er met het beeld in de zoeker? Misschien is de vraag wat gebeurt er met de zoeker correcter.

Hoe krijg je in hemelsnaam een correcte weergave van je beeld te zien? Komt de spiegel dichterbij? Wordt de vergroting van je zoeker groter? Verschijnt er een kader in beeld? Hoe doen ze dit?

• David
Anoniem: 22659 schreef op 16 september 2004 @ 15:36:
Hoe krijg je in hemelsnaam een correcte weergave van je beeld te zien? Komt de spiegel dichterbij? Wordt de vergroting van je zoeker groter? Verschijnt er een kader in beeld? Hoe doen ze dit?
Er zit een kader in de zoeker. Je krijgt de boel dus niet full-frame te zien.

Dato DUO synth voor twee

Dat zou ik bij een dergelijke camera erg jammer vinden. En daar laat ik het bij ;)

• Remy

Remy

Moderator General Chat

Mig29: kijk even op deze pagina. Net onder het kopje Hi-Speed Crop Mode staan 2 pics van het Type-V en Type-B focusing screen. Type-B is dus als je Hi-Speed Crop Mode gebruikt. En dergelijke dSLRs hebben een naar verhouding zeer heldere/grote zoeker, waardoor dat kader niet echt een gemis is ;)

LinkedIn
Twitter

Dank, ik had al wel gezien dat Rob een preview had, maar er nog geen aandacht aan besteed (kom nou, ik laat een camera niet mijn hele werkdag verzieken), maar dat ziet er beter uit dan ik had verwacht. Ik blijf het niet netjes vinden, maar dit geeft maar weer heel duidelijk aan wat een klein verschil een paar mm in tele eigenlijk is ;)

• jvvv
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 24-03 09:22
Ziet er een heel vette camera uit. Zeker is de gps-module vet. Hoewel het nogal een hoog gadget gehalte heeft kan het handig zijn voor pros of natuurfotografen. Als dat moduletje nog zou zeggen in welke richting en welke hoek je cam had met de grond, kan je gewoon een voledige kaart opstellen van de natuurpics die je hebt gemaakt.

edit: wat is het adviesprijs? of wat zou het kunnen zijn?

[Voor 9% gewijzigd door jvvv op 16-09-2004 21:53]

• Remy

Remy

Moderator General Chat

jvvv schreef op 16 september 2004 @ 21:52:
Ziet er een heel vette camera uit. Zeker is de gps-module vet. Hoewel het nogal een hoog gadget gehalte heeft kan het handig zijn voor pros of natuurfotografen. Als dat moduletje nog zou zeggen in welke richting en welke hoek je cam had met de grond, kan je gewoon een voledige kaart opstellen van de natuurpics die je hebt gemaakt.

edit: wat is het adviesprijs? of wat zou het kunnen zijn?
Ruw geschat: 3000 ~ 4000 euro. De D2H is nu 2995 eur, en daaronder zal de D2X echt geen startprijs krijgen in januari 2005. Een realistische prijs voor de body, wat minder ruw geschat? Ik zeg 3600 ~ 3900 eur, om te starten, daarna vlot naar 3200 ~ 3600 zakkend ;). Vanaf nu zal de D2H snel goedkoper worden iig. Kijken of mijn voorspelling uitkomt in januari :P

[Voor 3% gewijzigd door Remy op 16-09-2004 22:01]

LinkedIn
Twitter

Ik denk dat ie er ver boven zit. Als je kijkt naar de kosten van een Eos 1 Ds..... Daarnaast gaat ie minder kosten dan de D1X bij introductie. De D1X is nu voor rond de 4000 euro te koop. Daar zit ie dus nog boven, want bij introductie was ie duurder.

• Remy

Remy

Moderator General Chat

Hmm ver boven? De 1D markII is 4195 eur, denk dat Nikon van potentiële klanten daarvoor ook wel wat af wil snoepen. En nog belangrijker: overstappers die van een D100, Fuji S2, D1x of D2H of D70 komen het wat makkelijker maken :) Als hij al boven de 4000 eur wordt geïntroduceerd, zal het niet zoveel zijn...aan de andere kant kost een D1x wel 5058 eur nu, dus tja :X We zien wel :)

Nog even een vergelijkingspica van 4 cams: vlnr bovenste rij: D2x en D70, daaronder vlnr D100 en F6:

http://reemf.crewserver.com/d2xd70d100f6.jpg

:)

LinkedIn
Twitter

• David
Die F6 mag dan wel door Giugiaro onder handen genomen zijn, ik vind het wel de lelijkste van het stel.

Waarom hebben al die nieuwe cams geen schroefvatting voor 'n mechanische draadontspanner meer in de sluiterknop? Dat pielen met dat infrarood vind ik maar niks.

Dato DUO synth voor twee

• Hillie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:03

Hillie

Poepen = ultieme ontspanning

Je hebt ook nog de electrische draadontspanner. :)

Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.

Camacha: Je hebt nog gelijk ook.

• Daan
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:20
En waarom laat Nikon dat lelijke rode dingetje erop zitten, het ziet er niet uit :D
Maar goed.. ik weet het nog niet hoor. Die 2x crop is natuurlijk fijn bij tele maar wide is dat haast onbruikbaar. Zelfs met de 1,5x crop. Ik begrijp Nikon niet helemaal..

Ik gok dat Canon straks met een enorme D2x killer op de proppen komt, net zoals dat bij de D2H was. 4MP van de D2H t.o.v. de 8MP van de Canon 1D MKII, laat me niet lachen zeg.. :o

• miekol
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 27-03 19:58
De 5fps @ 12mp mode is imho veel interessanter dan de 8fps @ 6mp. Met 5 fps kan je nog best goed bursten. Ben trouwens erg benieuwd naar de hoeveelheid ruis @ hoge iso's (max iso 800? wtf? ik schiet probleemloos iso 1000 of 1250 op me MKII) en naar de scherpte. Aangezien Nikon nu wel heel veel pixels op een hele klein sensor heeft geprikt.

Canon kan nu met de 1Ds II denk ik niet meer op de proppen komen met 3 fps, maar omdat Canon wel met een FF sensor werkt zullen ze denk ik Nikon wel voorbij streven qua resolutie en ruis.

D2x is zeker wel een mooi apparaat, maar ik denk dat Canon met de 1Ds II (net zoals de 1D MkII) weer een generatie voorsprong zal nemen op Nikon.

Maar ik ben blij dat ik zelf Canon schiet, stel er komt een 1Ds II met 5fps en die kan ik over een jaarte betalen. Dan kan ik mooi nog steeds mijn 16-35L gebruiken. Gaat nikon bij de D3x over op FF (wat toch haast wel moet, hoeveel meer pixels kunnen ze op een DX sensor proppen) dan kan je mooi al je DX lenzen bij het vuilnis zetten.

Een positief ding aan de kant van Nikon. Nu Nikon 12mp op een DX sensor kan proppen kan Nikon vast ook 8-10 Mp voor de opvolger van de D100 op een DX sensor proppen. Ik denk dat de 20D serieuze concurrentie krijgt van de D200/hoe die ook mag gaan heten.

[Voor 12% gewijzigd door miekol op 17-09-2004 15:53]

• Remy

Remy

Moderator General Chat

miekol schreef op 17 september 2004 @ 15:49:
...
Een positief ding aan de kant van Nikon. Nu Nikon 12mp op een DX sensor kan proppen kan Nikon vast ook 8-10 Mp voor de opvolger van de D100 op een DX sensor proppen. Ik denk dat de 20D serieuze concurrentie krijgt van de D200/hoe die ook mag gaan heten.
Goed punt miekol ;) Sowieso is het nog maar afwachten op de prestaties van de D2X, qua beeldkwaliteit en echte snelheid. Hopelijk zal die ISO 800 ruisvrij genoeg zijn, ik vind het iig raar dat er geen ISO 1600 aanwezig is.., maarja da's altijd met EV te regelen.

Een FF-sensor in de D3X is een mogelijkheid...maar denk wel dat Nikon dan een regeling voor de DX-lenzen zal moeten treffen op die body, of anders zijn er wel heel erg weinig overstappers van D1/D2/D70/D100 naar D3X lijkt me :o

LinkedIn
Twitter

• dawg
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Remy schreef op 04 november 2004 @ 21:55:
[...]

Een FF-sensor in de D3X is een mogelijkheid...maar denk wel dat Nikon dan een regeling voor de DX-lenzen zal moeten treffen op die body, of anders zijn er wel heel erg weinig overstappers van D1/D2/D70/D100 naar D3X lijkt me :o
Ik denk dat er maar weinig consumenten een FF-camera zullen kopen, omdat die nogal duur zal zijn. En pro's kopen lijkt me geen DX-optieken.

• David
Ik blijf erbij dat ik denk dat Nikon ook voor de pro-modellen een DX-sized sensor zal blijven gebruiken. Het is gewoon niet rendabel om een dure 24x36mm grote sensor te bakken, zeker nu Nikon de 12-24mm en 10,5mm DX heeft.

Dato DUO synth voor twee

• Beaves
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:56

Beaves

Usque ad Finem

DiMension schreef op 05 november 2004 @ 09:18:
Ik blijf erbij dat ik denk dat Nikon ook voor de pro-modellen een DX-sized sensor zal blijven gebruiken. Het is gewoon niet rendabel om een dure 24x36mm grote sensor te bakken, zeker nu Nikon de 12-24mm en 10,5mm DX heeft.
Waarom kan en doet o.a. Canon dat wel bij de 1Ds-(II)?

Schotlandofiel | Godzijdank ben ik atheïst
Canon 7D / 20D / 300D + glas | Just Light | Flickr

• Remy

Remy

Moderator General Chat

dawg schreef op 05 november 2004 @ 08:51:
[...]

Ik denk dat er maar weinig consumenten een FF-camera zullen kopen, omdat die nogal duur zal zijn. En pro's kopen lijkt me geen DX-optieken.
Er zijn genoeg Nikon-pro's die een zut DX-optieken hebben voor hun D1 en D2 modellen hoor :) Er is alleen een verschil in de (profi) dSLR markt: Canon heeft zo'n 70 ~ 80% van die markt in handen, en Nikon en wat andere merken (Fujifilm) de rest.
Beaves schreef op 05 november 2004 @ 10:21:
[...]

Waarom kan en doet o.a. Canon dat wel bij de 1Ds-(II)?
Omdat het bij zo'n body van 7000 ~ 8000 eur niet meer om de kosten gaat, maar gewoon om het verouderde full-frame formaat :) Een CMOS-sensor van een 1Ds-II is erg duur om goed te maken, maar er is vraag naar aangezien er honderdduizenden EOS-lenzen van Canon in gebruik zijn door pro's. Als Canon zou stoppen met het maken van FF-body's maken ze heeeeel wat mensen niet blij ;)

De kans dat Nikon eventueel met een FF-body komt over 3 a 5 jaar is groter dan dat Canon de FF-sensor op de schop doet :)

LinkedIn
Twitter

• dawg
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Remy schreef op 05 november 2004 @ 10:38:
[...]
Er zijn genoeg Nikon-pro's die een zut DX-optieken hebben voor hun D1 en D2 modellen hoor :) Er is alleen een verschil in de (profi) dSLR markt: Canon heeft zo'n 70 ~ 80% van die markt in handen, en Nikon en wat andere merken (Fujifilm) de rest.
[...]
Ik denk het niet. Sterker nog, ik heb nog nooit een professional gesproken die met DX-optieken schiet. Slechts 1 bij mij op school, die heeft een Nikkor 12-24/4. Maar dat is dan ook de enige. Zou ik ook niet slim vinden: ze zijn vaak niet lichtsterk, niet bruikbaar op FF/film, niet professioneel gebouwd, etc. Leuk voor consumenten, niet voor pro's.

Ja, ik weet dat er een 17-55/2.8DX bestaat, echter ken ik ook niemand die dat ding heeft. Wel ken ik enkele pro's die de 17-35/2.8 hebben (ikzelf trouwens ook, maar ik ben geen pro), ook voor digitaal gebruik.
En Corne v Iperen vertelde me dat hij ook veel meer 17-35's verkoopt dan 17-55's. En dat zegt ook wel iets.

Overigens zou het dom zijn als je als pro een DX-optiek aanschaft voor een dikke 1000 Euro. Zeker is dat Nikon met een FF komt (ze kunnen nml. niet achterblijven op Canon, zeker niet op de wat langere termijn), vraag is alleen wanneer.

• David
dawg schreef op 05 november 2004 @ 10:47:
Overigens zou het dom zijn als je als pro een DX-optiek aanschaft voor een dikke 1000 Euro. Zeker is dat Nikon met een FF komt (ze kunnen nml. niet achterblijven op Canon, zeker niet op de wat langere termijn), vraag is alleen wanneer.
Ik vind het een beetje raar dat het niet uitbrengen van een FF-DSLR wordt gezien als achterblijven. Het is niet alsof je met een DX-sensor je oude lenzen niet meer kunt gebruiken.

Het blijft pijnlijk om te veranderen van sensorformaat, maar op het moment dat DX de standaard is voor Nikon, zijn er alleen maar voordelen. De sensoren zijn goedkoper, telelenzen krijgen een groter telebereik en groothoeklenzen worden lichter en goedkoper. De meeste (wideangle en standaard) objectieven die Nikon vanaf nu gaat uitbrengen zullen dan ook DX-lenzen zijn.

Dato DUO synth voor twee

OK, hier heb ik even over zitten nadenken, dus er zal nu wel een denkfout komen :P

Stel ik ben prof, en ik gebruik mijn camera voor studiowerk (lijkt mij de doelgroep voor de D2X). Ik heb een serie objectieven vanuit kb omdat ik daar al jaren mee werk. Hieronder vallen een hele serie vaste brandpuntsafstanden en een enkel macro objectief omdat ik ook wel eens wat productfotografie er tussendoor snabbel. Mijn ervaring die ik heb met al mijn vaste brandpunten die kan ik wegdoen; er komt een vermeningvuldigingsfactor van minimaal 1.5 overheen. Hierdoor worden de meeste van mijn objectieven "waardeloos". WTF moet iemand nog in een studio met een 135 mm objectief, hell een 100 mm is al prut geworden.

Daarnaast lijkt een studiocamera mij niet de aangewezen camera te zijn om een extra telebereik te hebben. Lekker belangrijk, het is een studio. Ik loop wel drie passen vooruit.

offtopic:
Overigens wordt je 100 mm macro nu een 150 mm macro (1:1) en een 100 mm macro met een grotere vergroting?

• David
Ja, nou heb je het over het nut van een cropfactor. Het klopt: de lenzen die je voor een bepaalde toepassing gekocht hebt, zullen nu misschien niet zo goed geschikt zijn voor die toepassing. Maar het is niet voor niks dat er naast een DX-sensor ook DX-objectieven gemaakt worden die de voordelen van DX goed benutten.

Als het mogelijk was voor hetzelfde geld een FF-sensor en DX-sensor te bouwen, waren de DSLR-fabrikanten uiteraard bij full frame blijven hangen. Nu grijpt Nikon de kans om een nieuw standaard sensorformaat in te voeren. Da's in mijn ogen beter dan het inconsequente gedrag van Canon (hoe vaak twijfelen mensen wel niet of ze een EF-S lens moeten kopen, omdat ze hem later misschien niet kunnen gebruiken).

Dato DUO synth voor twee

Ik snap de voordelen van dx objectieven (klein, kortere brandpunten, beter voor digitaal ivm hoek van inval en goedkoper). Echter op dit moment zie ik van dat laatste helemaal niks terug.... Daarnaast probeer ik uit te leggen dat de beroepsfotograaf een goede reden heeft om met bepaalde objectieven te werken. De D2X is een studiocamera en in een studiocamera heb je geen drol aan een cropfactor. Leuk dat Nikon probeert het dx formaar door de strot van de prof probeert te drukken, echter hierdoor moet de prof nieuw glas aanschaffen wat voor dezelfde prof een reden kan zijn om over te stappen op een ander merk. De kosten om van merk te veranderen worden namelijk relatief kleiner, aangezien je ook kosten hebt om bij je merk te blijven.

Daarnaast is het beschikbare EF-s glas op dit moment niet van dermate kwaliteit dat ik er een prof mee rond zie zeulen. Misschien dat de 10-22 een leuk objectief is, maar ik denk dat de echte prof eerder een 16-35 of een 17-40 mee zal zeulen. Puur vanwege het verschil in beeldkwaliteit.

• Remy

Remy

Moderator General Chat

Op de Japanse site van Nikon is een artikel gezet dat wat dieper in gaat op een aantal details van de D2X: http://www.nikon.co.jp/main/eng/society/tec-rep/d2x.htm :) Details van de sensor en de manier van verwerken van de RAW-data worden besproken, evenals de High Speed Crop mode @ 8fps.

Nog even een plaatje van de achterkant voor de liefhebbers ;) :

http://crew.tweakers.net/Remy/D2xback.jpg

De verwachte prijs in januari is tegen de 5000 eur, wat ik wel weer een klein minpuntje vind :P. Ik had best een D2X willen vragen voor kerst, als backup-body voor bij mijn D70 O-) :+

LinkedIn
Twitter

• David
De D2X is officieel door Nikon aangekondigd. Met een geschatte straatprijs van 3800 euro is 'ie ver boven mijn budget, maar voor zo'n camera valt het imho erg mee. Vanaf 25 februari kunnen we hem in het echt verwachten.

Dato DUO synth voor twee

• Remy

Remy

Moderator General Chat

Over de CMOS-sensor van de D2X staat hier overigens nog een interessant stukje.

En 3800 euro: ik wacht nog wel een tijdje, voorlopig is de D70 precies de juiste tool voor mij 8)

LinkedIn
Twitter

Je moet wel een apparaat kopen waar je ook nog wat aan hebt als je doorgroeit :P

• Remy

Remy

Moderator General Chat

Anoniem: 22659 schreef op donderdag 13 januari 2005 @ 11:10:
Je moet wel een apparaat kopen waar je ook nog wat aan hebt als je doorgroeit :P
Natuurlijk, dat is de D70 dan ook voorlopig :) Je cam onder controle hebben is nogal belangrijk, zeker bij een dSLR, maar je moet idd nog wat voor de nabije toekomst hebben om bij te leren ;)

Van de D2X is overigens een tijdje geleden een first look artikel/video verschenen: link. Dan zie je pas goed dat het ding ietsjes groter is dan een D70 :+

LinkedIn
Twitter

Mwah, dat was al bekend. Ik had hem ook al in mijn handen gehad bij de Kina. Ik zou bijna zeggen als je de D1X in je handen hebt gehad dan is de D2X niet heel veel extra hoor! Dat ie groot is dat heb je wel vaker met een professionele body ;)

In de winkel waar ik werk is van de week het eerste exemplaar binnen gekomen. Hij was binnen een uurtje weer weg, dus ik heb geen tijd gehad om er mee te spelen. Heeft iemand hier op GoT dat apparaat bij ons gekocht? Dan wil ik namelijk wel even weten of ie bevalt! Mijn collega heeft vorige week al een dag met de camera mogen spelen en ik moet zeggen, de platen die eruit komen zijn waanzinnig. Een afdruk op bijna 40x60 cm in een waanzinnig detail niveau. Een beetje jammer dat Nikon paraplu's had neergezet ipv softboxen, want je kon de reflectie in de ogen precies zien dat het een plu was.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee