[XP] Of internetten of netwerken, maar niet allebei

Pagina: 1
Acties:

• DK
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-03-2021
Ik heb 5 PC's en een modem (Voor internet) op een HUB aangesloten.
(Ik weet dat dit niet een ideale situatie is maar dat kan even niet anders)

Als ik het verkrijgen van een IP adres op bij de verschillende PC's op automatisch zet dan kunnen deze PC's internetten maar zien ze elkaar niet (pingen gaat wel)

Het verkregen ip adres zit dan in de range: 137.56.xxx.xxx
Subnet mask: 255.255.248.0

Als ik ervoor kies handmatig ipadressen uit te delen dan kunnen de PC's elkaar wel zien (en kan ik bestanden uitwisselen) maar kan ik niet internetten.

De ip adressen die ik dan geef zijn de standaard adressen: 192.168.1.x
Met Subnet Mask: 255.255.255.0

Ik begrijp niet goed waarom dat zo is. Het doel is dus dat ik via de verschillende PC's EN kan internetten EN dat ze elkaar kunnen zien.

Verwijderd

Het probleem is dat je standaard IP-adressen van je provider krijgt. Die IP-adressen zijn niet bedoeld voor thuisnetwerk-gebruik.

Probeer eens de andere pc's te benaderen op hun IP-adres. Dus in je Explorer-window typen: \\137.56.x.x (waarbij die x.x natuurlijk de juiste getallen zijn).

Als dat wel werkt (zorg ook dat je mappen hebt gedeeld en rechten goed staan) is het een kwestie van 'elkaar niet zien' en niet van elkaar niet kunnen bereiken. Check dan even je instellingen m.b.t. NetBIOS.

• DK
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-03-2021
Ik krijg inderdaad standaard IPadressen toegewezen door mijn provider.
In de FAQ staat echter dat het in principe niet uitmaakt welke IPadressen je gebruikt al zijn bepaalde ranges inderdaad 'bedoeld' voor thuisnetwerken.

Als ik in explorer het ip adres van de andere PC('s) intyp dan krijg ik een foutmelding te zien. Nogmaals: Pingen kan dus wel.

Wat ik eigenlijk hoop is dat iemand kan aangeven of ik het netwerk uberhaupt wel draaiende krijg naast het gebruik van internet, wanneer het op deze manier (Zie post 1) is aangesloten (Zo ja, hoe dan?)

Mijn netbios instellingen staan volgens mij goed. (TCP/IP Properties -> Advanced -> WINS -> Enable Netbios over TCP/IP)