[PHP] Nieuwe versie installed, blijft oude gebruiken?

Pagina: 1
Acties:

• Ruudboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15-10-2025

Ruudboy

Database Beheerder

Topicstarter
Ik draai Fedora Core 1.
Daar zit PHP 4.3.3 default geinstalleerd. (/usr/sbin/php)

Nu heb ik PHP 5.0.1 geinstalleerd. Deze staat hier (/usr/local/sbin/php)
Ik heb /usr/sbin/php vervangen door een linkje naar de nieuwe.
Als ik php -v doe, zie ik 5.0.1
Als ik in de browser phpinfo() uitvoer, zie ik nog 4.3.3.

Hoe zorg ik ervoor dat de browser ook de nieuwe gebruikt?
Apache herstarten had ik al geprobeerd.

• irondog
  • Laatst online: 11-05-2025

irondog

alle dingen moeten onzin zijn

Bij Apache onder Linux gebruikt veelal mod_php voor interpretatie van scripts.

Zeer zelden wordt de php cli binaray (/usr/bin/php o.i.d.) gebruikt voor interpretatie van webscripts. Deze manier (cgi-binary) wordt afgeraden en zal dus ook wel bij weinig distro's standaard zijn. Update php door het pakket mod_php te vervangen voor een nieuwere. Maar zeg nou zelf, weet jij überhaupt verschillen op te noemen tussen php4 en 5 om deze overstap te rechtvaardigen?

[P5B deluxe] [Core2Duo 6300] [2 X 1GB DDR2] [GF FX7300] [320 GB WD] [Gentoo] [VISTA]

• igmar
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 31-01 23:50

igmar

ISO20022

Ruudboy schreef op 16 september 2004 @ 00:09:
Door behalve de cli ook de cgi of sapi versie te upgraden.

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

Ruudboy schreef op 16 september 2004 @ 00:09:
Netjes een package zoeken van PHP 5.0, en niet om je packagesysteem heenwerken, dat gaat je te vaak ellende opleveren.

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:43
Wat moto-moi zegt, kortom: zie hoe installeer ik software in Linux voor de uitgebreide uitleg waarom dat ellende op gaat leveren ;)

Verwijderd

Als je de handleiding van php hebt gevolgd zag je ook een stukje waarin je uitgelegd krijgt hoer je verschillende webservers laat gebruik maken van de desbetreffende php-module in dit geval mod_php.

Nog wat duidelijker: check je httpd.conf :)

@moto-moi & wilke:

Mijn systemen lopen nog niet in de soep. 3 pc's (binnenkort 4;)) lopen op core-linux en mijn topsysteem loopt op de crux distribute.

Voor core-linux moet je ongeveer alles behalfe minimale linuxsysteem zelf compileren en bij crux krijg je al een voorgecompileerde X server bij. Maar voor de rest moet je alles zelf compileren, wat me eerlijk gezegd toch wel wat haar uittrekkende problemen heeft bezorgd ;)

[ Voor 48% gewijzigd door Verwijderd op 16-09-2004 11:36 ]

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

Verwijderd schreef op 16 september 2004 @ 11:30:
@moto-moi & wilke:

Mijn systemen lopen nog niet in de soep. 3 pc's (binnenkort 4;)) lopen op core-linux en mijn topsysteem loopt op de crux distribute.

Voor core-linux moet je ongeveer alles behalfe minimale linuxsysteem zelf compileren en bij crux krijg je al een voorgecompileerde X server bij. Maar voor de rest moet je alles zelf compileren, wat me eerlijk gezegd toch wel wat haar uittrekkende problemen heeft bezorgd ;)
Jups, maar ik gok dat je dan geen packagemanager hebt of een hele brakke zoals bij Slackware.
Als je een distro hebt met een goede packagemanager, dan moet je die gebruiken, anders ga je gezeik krijgen.
Heb je daar geen zin in, dan moet je LFS gaan draaien ofzo.

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

Verwijderd

irondog schreef op 16 september 2004 @ 00:21:
KNIP...
Maar zeg nou zelf, weet jij überhaupt verschillen op te noemen tussen php4 en 5 om deze overstap te rechtvaardigen?
Als je veelvuldig met bijv. klasses en XML werkt kan PHP 5 zeker interessant zijn, het is misschien wel verstandiger om te wachten tot PHP 5 een beetje 'uitontwikkeld' is voordat je de overstap waagt.

• Ruudboy

Ruudboy

Database Beheerder

Topicstarter
Effe voor de duidelijkheid: ik weet inderdaad niet veel van php , dus kan me ook niet schelen of ik versie 4 of 5 heb.
Ik wil alleen mysql support in php hebben, dat zit er default niet in in Fedora Core 1 kennelijk.

Dus als iemand mij misschien dan kan vertellen hoe ik dat voor elkaar kan krijgen, heb ik de hele php5 niet nodig.

Voor de phpinfo van de huidige installatie: Hier

• Wilke
Uhm, ik heb nooit met Red Hat/FC gewerkt, maar had die niet zoiets als een phpmysql.rpm waarmee die verbinding PHP <-> MySQL gefikst wordt?

Edit: ja dus,
zie deze pagina, klik

Gaat er denk ik wel van uit dat je de PHP+Apache+MySQL versies gebruikt die standaard bij FC1 zitten. Weet ik veel. Dit is in ieder geval het idee van hoe je packages installeert onder een RPM-achtige distributie, voor zover ik weet ;)

[ Voor 62% gewijzigd door Wilke op 20-09-2004 13:26 ]

• Ruudboy

Ruudboy

Database Beheerder

Topicstarter
Hulde, het werkt.
Thanx

• Wilke
Zie, daarom zegt de NOS FAQ dus dat je een package manager moet gebruiken :Y)

Met die site die moto-moi al noemde kun je ook andere versies vinden: zoekopdracht.

[ Voor 56% gewijzigd door Wilke op 20-09-2004 15:44 ]

Pagina: 1