[gentoo]VFS:Unable to mount root fs

Pagina: 1
Acties:

• domi235
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07-12-2021
Hallow Peepz,

kben voor de 36e keer (ongeveer :P ) aan een gentoo installatie begonnen, en wel met versie 2004.2 en dit systeempje

Ik heb de hele installatie volgens de officiele manual van gentoo gevolgd. Het enige verschil dat ik heb met de handleiding is dat de handleiding de bootmanager en de hele zut in de MBR gooit, en ik wil dit alles juist op de 1e partitie van linux. Om te beginnen eerst maar eens mijn partitiestructuur:
code:
1
2
3
4
5
6
7
    Device  boot    Start   End Blocks      Id  System
/dev/sda1   *   1   3824    30716248+   c   W95 FAT32 (LBA)
/dev/sda2       3825    9964    49319550    f   W95 Ext'd (LBA)
/dev/sda5       3825    8923    40957686    7   HPFS/NTFS
/dev/sda6       8924    8928    40131       83  Linux
/dev/sda7       8929    8994    530113+     82  Linux swap
/dev/sda8       8995    9964    7791493+    83  Linux

Nu krijg ik echter als ik lilo heb geinstalleerd op /dev/sda6 (mn boot schijfje van 32MB) de volgende melding met opstarten van het systeem: Kernel Panic: Unable to mount root fs on unknown block(8,8) Verder staat er nog onder Please append a correct root= boot option.

Mn /etc/lilo.conf ziet er als volgt uit:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
boot=/dev/sda6
prompt
timeout=15
default=gentoo

image=/boot/kernel-2.6.8-gentoo-r3
label=gentoo
read-only
root=/dev/sda8

Ik maak geen gebruik van een initrd (volgens de search is deze nodig om de kernel aan drivers te helpen voor het starten van het systeem e.d maar volgens de handleiding heb ik deze dus niet nodig, ik heb zelf de kernel gecompileerd)

Verder heb ik support voor mijn S-ATA schijfje in de kernel ingebakken evenals support voor ext2/3 (mn boot partitie is ext2, de root ext3) Het kan volgens mij niet liggen aan de drivers voor mn s-ata schijfje, dit omdat het hele linux systeem hiervan opstart, dus dan zou het 1e gedeelte van de start-up ook niet moeten werken. (Vertel het me als deze laatste regel bull is, kben nog redelijk n00b :) )

Ik zie vast en zeker iets over het hoofd... maar wat :?

[ Voor 10% gewijzigd door domi235 op 15-09-2004 23:57 ]

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.

• irondog
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11-05-2025

irondog

alle dingen moeten onzin zijn

-DomiNator- schreef op 15 september 2004 @ 23:55:

Ik heb de hele installatie volgens de officiele manual van gentoo gevolgd. Het enige verschil dat ik heb met de handleiding is dat de handleiding de bootmanager en de hele zut in de MBR gooit, en ik wil dit alles juist op de 1e partitie van linux. Om te beginnen eerst maar eens mijn partitiestructuur:

Nu krijg ik echter als ik lilo heb geinstalleerd op /dev/sda6 (mn boot schijfje van 32MB) de volgende melding met opstarten van het systeem: Kernel Panic: Unable to mount root fs on unknown block(8,8) Verder staat er nog onder Please append a correct root= boot option.
Dat kan echt nooit. sda6 is geen primaire partitie en is ook niet bootable.
Verder heb ik support voor mijn S-ATA schijfje in de kernel ingebakken evenals support voor ext2/3 (mn boot partitie is ext2, de root ext3) Het kan volgens mij niet liggen aan de drivers voor mn s-ata schijfje, dit omdat het hele linux systeem hiervan opstart, dus dan zou het 1e gedeelte van de start-up ook niet moeten werken. (Vertel het me als deze laatste regel bull is, kben nog redelijk n00b :) )
Dat is bull. Het eerste gedeelte van de start-up wordt in gang gezet door het BIOS. Het BIOS, bootloaders en MSDOS (maar ook andere 16bit real mode OS-sen) hebben geen device drivers nodig. Dus het BIOS helpt Linux in het geheugen, maar eenmaal Linux geladen (dan zitten we in protected mode) moet er een device driver zijn voor de controller die je gebruikt.
Ik zie vast en zeker iets over het hoofd... maar wat :?
Geen idee. Je installeert voor de 36e keer. Misschien boot ie gewoon een kernel van de vorige keer dat je Linux erop hebt gehad :)

[P5B deluxe] [Core2Duo 6300] [2 X 1GB DDR2] [GF FX7300] [320 GB WD] [Gentoo] [VISTA]

• domi235
irondog schreef op 16 september 2004 @ 00:13:
[...]
Dat kan echt nooit. sda6 is geen primaire partitie en is ook niet bootable.
In mijn MBR staat Powerquest bootmagic geinstalleerd die de sda6 partitie aanspreekt :)
[...]
Geen idee. Je installeert voor de 36e keer. Misschien boot ie gewoon een kernel van de vorige keer dat je Linux erop hebt gehad :)
Kheb de vorige partities van linux via fdisk eraf gehaalt en nieuwe toegevoegd, er kan dus niks ouds blijven hangen :)

Hmm net nog ff geprobeerd om bij de append optie van lilo nog wat dinge neer te gooie, maar dat heeft geen zin, verder zie ik bij het opstarten wel nog staan.. Cannot open root device `808` or unknown block(8,8)

//edit: nog ff nagekeken voor de zekerheid: in mn kernel staan de volgende opties tbv block devices aan:

* AMD and nVidia chipset support
* Silicon Image chipset support

Alles dus in de kernel ingebakken en niet als aparte module

[ Voor 32% gewijzigd door domi235 op 16-09-2004 07:59 ]

• irondog
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11-05-2025

irondog

alle dingen moeten onzin zijn

-DomiNator- schreef op 16 september 2004 @ 07:43:

In mijn MBR staat Powerquest bootmagic geinstalleerd die de sda6 partitie aanspreekt :)
Hm, bootmagic das niet allerdaags en die zou dat idd wel kunnen. Een Microsoft MBR boot de active primaire partitie, dan kan nooit p6 zijn. Vandaar mijn opmerking.
* AMD and nVidia chipset support
* Silicon Image chipset support
Hier zit dus het probleem. Je hebt onder ATA/ATAPI/MFM/RLL support de controller aangezet waarvan je wilt booten. Dat is geen sda6 maar naar alle waarschijnlijkheid hde6.

Nu kun je twee dingen doen:
* de kernel zo laten en root=/dev/hde6 opgeven op de kernel commandline
* onder SCSI device support -> SCSI low-level drivers -> Silicon Image SATA support aanzetten, zodat de root ook werkelijk /dev/sda6 is.

edit:
Maar zet die andere dan ook weer uit om probs te voorkomen

[ Voor 5% gewijzigd door irondog op 16-09-2004 08:38 ]

[P5B deluxe] [Core2Duo 6300] [2 X 1GB DDR2] [GF FX7300] [320 GB WD] [Gentoo] [VISTA]

• domi235
irondog schreef op 16 september 2004 @ 08:37:
[...]
Hier zit dus het probleem. Je hebt onder ATA/ATAPI/MFM/RLL support de controller aangezet waarvan je wilt booten. Dat is geen sda6 maar naar alle waarschijnlijkheid hde6.
Dus die harde schijf wordt tijdens het booten aangesproken als /dev/hde6 en als alles klaar is met booten als /dev/sda6 :?

Alsk gewoon boot van de livecd wordt hij ook gezien als sda.....

offtopic:
Ik kan het nu niet testen want kzit op school

[ Voor 7% gewijzigd door domi235 op 16-09-2004 09:06 ]

• Soepie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11:18
-DomiNator- schreef op 16 september 2004 @ 09:01:
[...]

Dus die harde schijf wordt tijdens het booten aangesproken als /dev/hde6 en als alles klaar is met booten als /dev/sda6 :?

Alsk gewoon boot van de livecd wordt hij ook gezien als sda.....

offtopic:
Ik kan het nu niet testen want kzit op school
Nee als hij nu gezien wordt als hde6 dan zal dat ook zo blijven, maar als je de post hierboven over de SCSI drivers even bekijkt dan wordt het mischien duidelijk. NU is het waarschijnlijk zo dat je schijven als ATA ("standaard" ATA) gezien worden en niet als SATA, dus zullen ze bekend zijn onder hd*. Compile dus die Silicon SATA onder de SCSI drivers en ze zullen wel als sd* gezien worden.

PS. Ja de livecd laadt dus de SATA drivers wel, vandaar dat ze daar sd* zijn :)

Gewoon spullen

• domi235
irondog en Soepie, bedankt voor de replies, kben overnieuw begonnen en hij gaat nu inderdaad verder met booten... alleen blijft hij nu op het volgend punt hangen... :(

Hij start verder, ik krijg op een begeven moment te zien dat de sata driver etc is geladen. Daarna zie ik onderaan staan ieee1394: raw1394: /dev/raw1394 initialized en daarna hoor je de HD nog heel even ratelen maar verder geen activity meer :/

Ik denk datk gentoo maar aan de wilgen hang.... :/

Misschien tog nog iemand die mij verder kan helpen?

[ Voor 7% gewijzigd door domi235 op 16-09-2004 23:44 ]

• Flydude
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10:03

Flydude

Mighty pirate

ieee1394? Da's toch Firewire?

Als je firewire-support hebt meegebakken in je kernel, dan zou ik beginnen met het uitzetten van die support. Heb je überhaupt firewirespullen aan je pc hangen?

I am rubber, you are glue

• domi235
Nee, ik heb er geen firewire apparaten, maar dan kan ik toch wel firewire support inschakelen :?

• Jaap-Jan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07:01
Je kunt proberen om de SATA- drivers om te schakelen van IDE naar SCSI (SATA_SIL). In 2.6.4 werkt siimage nog wel, maar als ik 2.6.8 wil compileren krijg ik ook VFS: Unable to mount root fs. Toen heb ik de siimage driver uitgezet en ben overgegaan op de SCSI variant.

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

• Flydude

Flydude

Mighty pirate

-DomiNator- schreef op 17 september 2004 @ 14:10:
Nee, ik heb er geen firewire apparaten, maar dan kan ik toch wel firewire support inschakelen :?
Dat kan, maar blijkbaar gaat het daar mis. Als je toch geen firewire support nodig hebt, kan je het net zo goed uitschakelen. Scheelt ook weer kernel memory.

Heb je het al geprobeerd zonder firewire?

• domi235
Japie_17 schreef op 17 september 2004 @ 14:19:
Je kunt proberen om de SATA- drivers om te schakelen van IDE naar SCSI (SATA_SIL). In 2.6.4 werkt siimage nog wel, maar als ik 2.6.8 wil compileren krijg ik ook VFS: Unable to mount root fs. Toen heb ik de siimage driver uitgezet en ben overgegaan op de SCSI variant.
Die had ik dus, zoals de post hierboven hebk bij SCSI low level drivers de silicon image driver gebruikt, hierbij blijft hij echter hangen na het firewire gebeuren.

Ik heb het ook al eens geprobeerd mbv genkernel, hiermee ook weer de melding Unable to mount root filesystem /dev/sda8, dan krijg ik de optie een andere locatie op te geven maar beide /dev/sda8 en /dev/hde8 werken niet.

Als ik van de livecd boot, moet ik wel de volgende regel meegeven om de sda/hde schijf zichtbaar te maken:
code:
1
ln -sf /dev/discs/disc1/disc /mnt/sda

//edit: btw heb ik wel firewire support nodig, ik krijg binnekort een videocam met firewire :)

[ Voor 6% gewijzigd door domi235 op 17-09-2004 14:26 ]

• Flydude

Flydude

Mighty pirate

Probeer het eerst nou eens zonder firewire. Als je systeempje dan draait, weet je waar het aan ligt en kan je verder zoeken.

Tenzij je natuurlijk lekker eigenwijs wil doen.

• domi235
Flydude schreef op 17 september 2004 @ 14:28:
Probeer het eerst nou eens zonder firewire. Als je systeempje dan draait, weet je waar het aan ligt en kan je verder zoeken.

Tenzij je natuurlijk lekker eigenwijs wil doen.
Ik wil het best proberen, maar alsje al een stuk of 6 keer overnieuw bent begonnen wordt je het toch wel moe :/

• Flydude

Flydude

Mighty pirate

Tsja.. Het blijft Gentoo. Enige kennis van je eigen systeem en de mogelijkheden van Linux zijn wel vereist.

Troost je met de gedachte dat als het eenmaal werkt, je dermate veel over je PC en Linux hebt geleerd, dat je daarna veel minder problemen zult hebben.

Daarbij, een kernel compileren is nou ook weer niet zoveel werk. Als het goed is, ben je in 5 minuten klaar.

• smokalot
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-01 22:00

smokalot

titel onder

Flydude schreef op 17 september 2004 @ 14:51:
Tsja.. Het blijft Gentoo. Enige kennis van je eigen systeem en de mogelijkheden van Linux zijn wel vereist.

Troost je met de gedachte dat als het eenmaal werkt, je dermate veel over je PC en Linux hebt geleerd, dat je daarna veel minder problemen zult hebben.

Daarbij, een kernel compileren is nou ook weer niet zoveel werk. Als het goed is, ben je in 5 minuten klaar.
mmm, ik ben met je eens dat het niet heel veel werk is, maar van alle opties uitzoeken of je m wilt hebben of niet kost best wat tijd.

Mijn duron 1600 doet er trouwens toch wel een ruim kwartier over om een kernel te compileren, als ik niet alles opnieuw compileer (door eerst make clean te doen) maar alleen nieuwe drivers ben je idd in een ogenblik klaar.

TS: tja, als je voor gentoo kiest moet je nu eenmaal zelf een kernel configureren en compileren. Voor 95% van de mensen zou genkernel ook een bruikbare kernel moeten geven...

It sounds like it could be either bad hardware or software

• jordz.
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 27-06-2025
Ik ben ook voor het eerst gentoo aan het proberen. Ik krijg dezelfde foutmeldingen:

VFS: Cannort open root device "hda3" or unknown0block(0,0)
Please append a correct "root=" boot option.
Kernel panic: VFS: Unable to mount root fs on unknown-block(0,0)

Ik denk dat dit aan grub ligt? Ik heb als indeling:

32 mb /dev/hda1 boot ext3 volgens mij, kan ook goed ext2 zijn.
512 mb /dev/hda2 swap
rest (vd 10 GB) /dev/hda3 ext3.

Waar stil ik dit dikgedrukt in? Of hoe moet ik het oplossen? bvd

Arch Linux

Pagina: 1