systeem fouten en Kapotte RAID 0

Pagina: 1
Acties:

• AKI
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 04-03 16:06
lang verhaal, zal proberen kort te houden.

Draai al aantal jaren een RAID 0 met twee seagate 120GB schijven
Een week terug kwam tijdens booten foutmelding dat system.ini miste, dit was vrij snel opgelost dmv FAQ en nog wat search.
Tot eergister weer een foutmelding kwam dat hal.ini miste, nogmaals veel gezocht op FAQ en search, vele oplossingen gevonden, geen enkele werkte.
net heb ik dan maar eens via recovery console CHKDSK /r gedaan, en die liep vast op 52%, met melding unrecoverable error, vervolgens kon ik niet meer op C:\ komen.

na een reboot kreeg ik van mijn Promise fasttrack TX2 de melding;
Problem detected with Array :1
Bij view Drive assignments staat dat een schijf in Array 1 zit en de andere staat als free aangegeven. en de array staat op off-line.
Bij define drive assignments staat channel ID 1:Mas ST.... en dan op plaats van tweede schijf een vraagteken ?:? failed or disconnected.

Nou heb ik na half uurtje searchen aantal verhalen gezien van mensen die eerst array gedelte hebben, en daarna weer aangemaakt, nou wil ik dat wel proberen, maar het feit dat ie zegt failed or disconnected maakt me aan twijfelen.
betekend dit dat ie echt kapot is, of is dat normaal als er een foutje in de drive assignment is geslopen?

Iemand hier ervaring mee?

P.S. ik heb niet echt mogelijkheid om schijven van tevoren te testen, anders had ik dat wel gedaan.

Schiet mij maar neer

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 23-02 11:41

Turkish

zhé germans

Lijkt me gewoon dat die ene schijf van je array echt stuk is, dus dan heb je een probleem. Probeer je disk op de in de FAQ genoemde manieren weer tot leven te wekken, hang hem daarna in de array en backup zoveel mogelijk, hopelijk krijg je daar nog de kans voor ;)

'When you're not paying for the product, you are the product!'

Verwijderd

Er zijn ook tooltje van de fabrikant van je harddisk waarmee je kan testen of de schijf echt kapot is. Dan weet je zeker of de schijf dood aan het gaan is..

• AKI
Aangezien ik niet zo snel schijven kon controleren, toch maar op gewaagd om array te deleten, daarna exact weer aangemaakt, maar helaas, ik was al mijn partities kwijt.

Nu schijnt dat niet ongewoon te zijn, want bij; http://www.sudhian.com/showfaqs.cfm?fid=8&fcid=7#174
zijn er veel methodes te vinden waarmee je eerst partities kwijt raakt, die je daarna kan fixen, probleem is alleen dat meeste gebaseerd is op Highpoint controllers.

Weet iemand ook van dergelijke promise tools?

Voorlopig ben ik alle data kwijt, maar ik weiger op te geven.
Nu ben ik alleen helemaal gaar en kapot van vele lezen al een paar dagen.
Hopelijk weten jullie meer en kunnen we misschien samen weer data terug krijgen.

Edit;lees trouwerns net weer boel van MBR en MFT enzo , heb inderdaad tijdens deleten van array die MBR niet weggehaald, want er stond toen dat je alle data kwijt zou zijn, had ik dat toch moeten doen? en valt dat met de standaard methoded in de FAQ te fixen (aangezien ik geen normale schijf, maar RAID heb?)
Nou ja, morgen verder lezen, hopelijk hebben jullie ervaringen te delen

[ Voor 22% gewijzigd door AKI op 16-09-2004 01:00 ]

Schiet mij maar neer

• AKI
Nou, partitietabel is inderdaad stuk.

handmatig en automatisch repareren van MBR levert enige verschil dat inderdaad het einde nu eindigd op 55AA in ieder geval, via linux wel de partitietabel in kunnen kijken, maar het blijkt dat de partities door elkaar heenlopen en niet achter elkaar staan...?

Verschillende programmas er op los gelaten,maar die lopen steeds vast (inderdaad stukke HD), maar, ik wil nog steeds die partitietabel fixen zonder dat ie hele schijf checkt (en dus vastloopt). Want ik vermoed dat maar een klein gedeelte van schijf kapot is en de rest wil ik gewoon recoveren

iemand meer ideeen?

Schiet mij maar neer

• raoulduke
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online

raoulduke

Get in!

Kan je met een Linux versie (Knoppix?) een badblocks lijst aanmaken voor de kapotte HD en die voeren aan een of meerdere programma's die de analyse doen? Op die manier kunnen ze de kapotte stukken overslaan. Het probleem zit er denk ik wel in dat je zowieso RAID-0 draaide en dat je nu willekeurig plekken gaat missen in je array. Ik denk dat je eerder 10% van de bestanden voor 10% kunt herstellen dan dat je daadwerkelijk nog werkende files / data terugkrijgt.

Remember, if you have any trouble you can always send a telegram to the Right People.

Pagina: 1