Overclock vragen

Pagina: 1
Acties:
  • 39 views sinds 30-01-2008

• Tijs_a
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 11:45
Hallo,

ik heb een overclock vraagje
Als ik een intel 550 (3.4 | 17*200) wil overklokken in combinatie met een Corsair TWINX1024-3200XL en ik ga deze overklokken naar een 3.6.
daar heb ik een paar vragen over:

1 Als je fsb-dram 1:1 gaat overklokken en ik ga van 400 naar 420 gaan
dan die timings (standaard 2-2-2-5 @ 2.75V) automatish omhoog en
waarom? of moet je constant zelf die timings aanpassen? (leg dat me
eens uit)
2 En moet je altijd als je gaat overklokken je pci-pc-e lock aanzetten
(moederbord heeft dat)
3 En hoever kan je een intel 550 overklokken als hij op max load 50 graden
is.
4 voor 1:1 of voor een ander divider gaan? je timing gaan namelijk wel achteruit

Tijs

• GeforceDDQ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 31-12-2025
Over de timings, als de instellingen op automatisch staan gaan die idd omhoog. Dit omdat op hogere snelheid de lagere timings niet kan worden gegarandeerd. Soms is dit zo soms niet.

Ja, je moet eigenlijk wel je PCI / AGP lock aanzetten. Dit voorkomt dat de snelheid van de pci sloten en agp slot omhoog gaat. Veel kaarten kunnen hierom namelijk problemen geven ;)

Hoever ? Dat verschilt per cpu, dat valt dus niet te zeggen, maar houd de temps ongeveer onder de 60~65 stressed.

1:1 is het snelste, andere dividers kunnen hogere fsb's / timings toe laten maar kunnen langzamer zijn. Dit zul je dus even moeten testen :) Ik zou het persoonlijk op 1:1 houden.

Trouwens, paar vragen kon je gemakkelijk opzoeken in de search / FAQ :).
Ook graag even een wat duidelijkere titel voor de volgende keer zoals: "[OC] Timings en dividers" oid :)
Als ik dan toch bezig ben, Tweakers groeten elkaar permanent :) Dit betekend dat je jouw naam niet onderaan je post hoeft te zetten, die staat er al erboven ;)

[ Voor 81% gewijzigd door GeforceDDQ op 15-09-2004 23:46 ]

301SQN

• Rey Nemaattori
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-01 15:57
geforceddq schreef op 15 september 2004 @ 23:35:
Over de timings, als de instellingen op automatisch staan gaan die idd omhoog. Dit omdat op hogere snelheid de lagere timings niet kan worden gegarandeerd. Soms is dit zo soms niet.

Ja, je moet eigenlijk wel je PCI / AGP lock aanzetten. Dit voorkomt dat de snelheid van de pci sloten en agp slot omhoog gaat. Veel kaarten kunnen hierom namelijk problemen geven ;)
Timing scherper stellen doe je eigenlijk pas op het laatst als je je sneheid gehaald hebt, omdat je ander neit weet of het instabiel word vanwege te strakke tijden, of te hoge snelheden....

9:10 keer krijg je gedonder als je de AGP/PCI lock niet aanzet. Niet alleen je pci schuift mee omhoog, ook je ATA schijven krijgen meer mhz 'en te verwerken omdat dat vaak op 1 33mhz clockgenerator zit.

Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje

"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori

• GeforceDDQ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 31-12-2025
Rey Nemaattori schreef op 15 september 2004 @ 23:58:
[...]

Timing scherper stellen doe je eigenlijk pas op het laatst als je je sneheid gehaald hebt, omdat je ander neit weet of het instabiel word vanwege te strakke tijden, of te hoge snelheden....

9:10 keer krijg je gedonder als je de AGP/PCI lock niet aanzet. Niet alleen je pci schuift mee omhoog, ook je ATA schijven krijgen meer mhz 'en te verwerken omdat dat vaak op 1 33mhz clockgenerator zit.
Qua timings, dat had ik idd beter kunnen zeggen, is iets duidelijker :)
AGP/PCI-lock => kaarten, schijven, komt op hetzelfde neer, crash :P

301SQN

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-01 07:49
Tijs_a schreef op 15 september 2004 @ 23:32:
1 Als je fsb-dram 1:1 gaat overklokken en ik ga van 400 naar 420 gaan
dan die timings (standaard 2-2-2-5 @ 2.75V) automatish omhoog en
waarom? of moet je constant zelf die timings aanpassen? (leg dat me
eens uit)
Op je geheugenmodule zit een chip waarin de timings van dat geheugen gedefinieerd zijn (de spd). Het geheugen is gespecificeerd op bepaalde timings bij de 200MHz bus. Als je je bus hoger zet dan zal het moederbord dus automatisch de timings verhogen naar de settings die in die chip staan als je alles op automatisch zet. Dit kun je omzeilen door gewoon handmatig de timings in te stellen en kijken hoever het geheugen wil komen.
2 En moet je altijd als je gaat overklokken je pci-pc-e lock aanzetten
(moederbord heeft dat)
't is natuurlijk wel aan te raden. De pci bus heeft standaard een frequentie van 33MHz. Als je je bussnelheid verhoogt zonder de pci lock aan te zetten zal de pci bus dus op een hogere snelheid gaan draaien. Kaarten die op de pci bus zitten (wat trouwens ook onboard dingen kunnen zijn zoals de ide controllers etc) zijn niet gemaakt voor een hogere bussnelheid en kunnen bij een hogere snelheid dus foute dingen gaan doen. In het geval van een ide controller kan dat bijvoorbeeld datacorruptie beteken.
3 En hoever kan je een intel 550 overklokken als hij op max load 50 graden
is.
Geen idee. Kwestie van proberen. Dit is namelijk voor iedere chip anders en er zijn geen garanties voor te geven.
4 voor 1:1 of voor een ander divider gaan? je timing gaan namelijk wel achteruit
Dat ligt een beetje aan wat je geheugen kan en wat de rest van je systeem kan. 't is een afweging tussen geheugensnelheid en processorsnelheid. Maar ook dit kun je zelf makkelijk bepalen door gewoon wat benchmarks te draaien en te testen wat er mogelijk is.

Veel van jou vragen zijn gewoon uit de Frequently Asked Questions DOC (laatste update 2-06-03) te halen. Ik wil je aanraden om die eens rustig door te nemen, en gewoon te gaan proberen. Met kleine stapjes tegelijk gaan proberen en je komt er vanzelf wel uit :)

Succes.

Dit topic is gesloten.