Toon posts:

[filters] polarisatiefilters

Pagina: 1
Acties:
  • 100 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Heb recent een polarisatiefiltertje van Luxon gekocht voor m'n Dimage A2.
Tot vandaag niet kunnen proberen, zonet kwam de zon even door, wat plaatjes geschoten ermee.

Het volgende valt me op;

- Er zit veel meer ruis in m'n plaatjes als ik met polafilter schiet (zelfde iso waarde als zonder).

- Je kan er aan draaien om zo meer of minder te ''polariseren'', dit werkt echter niet best, er verschijnen alleen donkere plekken in het beeld.

Het komt niet eens in de buurt van de resultaten, welke met een polafilter zijn bereikt die ik hier welleens zie. Heb ik gewoon een brak filtertje gekocht (het voelt ook niet echt jofel aan en er zitten aan de rand wat vlekken op het glas). Het is een Luxon Circular Polarizer.

Dus, is dit een miskoop? Zoja wat zijn goede alternatieven, waar heb je goede ervaringen mee?

Onderstaand plaatje is het enige plaatje wat met polafilter aardig gelukt is..

Afbeeldingslocatie: http://img83.exs.cx/img83/1146/bladeren_pola.th.jpg

• Stereotomy
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

Stereotomy

Dus.

Mogen we een plaatje zien waarbij het mislukt is...?

Alors.

Verwijderd

Topicstarter
2 plaatjes van de missers;

Donker, raar, enorm veel ruis (niet te zien eigenlijk door verkleinen)

Afbeeldingslocatie: http://img83.exs.cx/img83/2144/PICT0163.th.jpg

Alles uit z,n verband, scheve muren etc, en notice linksonder 1 vd 4 enorm donkere hoeken (ja heeft een mooie naam..)

Afbeeldingslocatie: http://img83.exs.cx/img83/6127/PICT0166.th.jpg

[ Voor 94% gewijzigd door Verwijderd op 15-09-2004 18:21 ]

• Stereotomy
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

Stereotomy

Dus.

Komt de ruis omdat de Minolta in Auto stand de iso op 200 of hoger zet vanwege minder lichtinval door de filter?
donkere hoeken (ja heeft een mooie naam..)
Vignetting ;)

Alors.

Verwijderd

Topicstarter
Stereotomy schreef op 15 september 2004 @ 18:46:
Komt de ruis omdat de Minolta in Auto stand de iso op 200 of hoger zet vanwege minder lichtinval door de filter?

[...]

Vignetting ;)
nee, ISO 64

• Oxi
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-11-2022

Oxi

Langere sluitertijd is meer ruis helaas. En een polarisatiefilter, zorgt ervoor dat er minder licht op de sensor valt. Je moet wel de AE Lock indrukken bij het draaien. Anders blijft je camera compenseren en helpt het nog niet.

Ik zat laatst met mijn B+W 49mm MRC Circulair polarizer te spelen op mijn A1 en heb snel deze test gemaakt: http://pics.oceserver.nl/oxi/polarizer-effect.jpg
edit:
Die fotos zijn beiden met polarizer, maar als je die verkeerd zet is het precies een ND-filter dus behalve paar stops langere sluitertijd geen verschil.

Dat werkt uiteraard zonder die AEL maar als je helderdere lucht wil hebben moet dat WEL.
• Minste effect kiezen
• AEL indrukken
• Polarizer 90º draaien
• Afdrukken 8)7

En vignet heb je altijd met een 49mm polarizer direct op je lens. Als je dat echt niet wil moet je een step-up ring kopen en een groter filter. Of een dure MRC versie die dunner is, maar helemaal zonder vignet heb je niet.

[ Voor 28% gewijzigd door Oxi op 15-09-2004 19:17 ]

I wouldn't give his troubles to a monkey on a rock

Verwijderd

Kan een polarisatiefilter ook gebruikt worden i.c.m. buitensporten?

//Edit: Niet de juiste plek, maar toch: Als je een digitale camera hebt met een digitale zoeker en LCD scherm (PowerShot S1). Gebruik je dan alleen de digitale zoeker als je dat fijner vindt, of heeft het nog een voordeel? Dit ivm moet niet zo'n vaste hand.

[ Voor 67% gewijzigd door Verwijderd op 15-09-2004 19:23 ]

• DaCoTa
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11:14
Oxigun schreef op 15 september 2004 @ 19:13:
Ik zat laatst met mijn B+W 49mm MRC Circulair polarizer te spelen op mijn A1 en heb snel deze test gemaakt: http://pics.oceserver.nl/oxi/polarizer-effect.jpg
edit:
Die fotos zijn beiden met polarizer, maar als je die verkeerd zet is het precies een ND-filter dus behalve paar stops langere sluitertijd geen verschil.
Op de tweede foto zit er links nog steeds een stuk reflectie, waarom blijft dat daar nou zitten terwijl het op de front display helemaal weg is?

Verwijderd

Ik denk omdat een polarisatiefilter niet vanuit alle hoeken dat effect uitdempt, maar vanuit een bepaalde hoek.

Wijsvinger naar de zon, duim er haaks op en dan in de richting van de duim (of 180 graden draaien) fotograferen voor het beste effect.

Verwijderd

Topicstarter
Zijn er ook superdunne filters op de markt, niet qua glas maar qua ring zegmaar, om vignetting tegen te gaan?

Verwijderd

Ja dat zijn de zogenaamde "slim" filters (in tegenstelling tot de eerder genoemde MRC filters; dit zijn Multi Resistant Coating filters, kortom betere hardere coating).

• Jeronimo78
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 18-06-2025
Ik ben zelf in het bezit van een Raynox pola filter. Ik heb het idee dat deze mijn foto''s wat "rond" trekt. Heb hierover eerder al gepost; zie ook;
[rml]Jeronimo78 in "[ Ervaringen]Raynox PLP-Z10"[/rml]

Canon EOS 40D , 7D MK2 + glas van 18-500 mm, synology DS212, en overige meuk

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Jeronimo78 schreef op 16 september 2004 @ 01:07:
Ik ben zelf in het bezit van een Raynox pola filter. Ik heb het idee dat deze mijn foto''s wat "rond" trekt. Heb hierover eerder al gepost; zie ook;
[rml]Jeronimo78 in "[ Ervaringen]Raynox PLP-Z10"[/rml]
Dat ligt niet aan je polafilter. Ik heb je platen in je post in het andere topic bekeken, maar ik kan daar geen verschil in barrel distortion zien. Meet het zelf maar eens na, volgens mij maakt het niks uit (het kán theoretisch ook niks uitmaken).

• RSP
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-12-2025

RSP

Ik gebruik regelmatig 'n polarisatie filter maar heb nooit gemerkt dat ik last heb van meer ruis?
voorbeeldje van 'n dramatische lucht:

Afbeeldingslocatie: http://www.cmd.tech.nhl.nl/users/rooij100/images/pictures/1.jpg

Verwijderd

Topicstarter
RSP schreef op 16 september 2004 @ 09:26:
Ik gebruik regelmatig 'n polarisatie filter maar heb nooit gemerkt dat ik last heb van meer ruis?
voorbeeldje van 'n dramatische lucht:

[afbeelding]
Welke heb je?

• Oxi
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-11-2022

Oxi

Verwijderd schreef op 15 september 2004 @ 22:15:
Ja dat zijn de zogenaamde "slim" filters (in tegenstelling tot de eerder genoemde MRC filters; dit zijn Multi Resistant Coating filters, kortom betere hardere coating).
I stand corrected :)
Verwijderd schreef op 15 september 2004 @ 19:27:
Ik denk omdat een polarisatiefilter niet vanuit alle hoeken dat effect uitdempt, maar vanuit een bepaalde hoek.

Wijsvinger naar de zon, duim er haaks op en dan in de richting van de duim (of 180 graden draaien) fotograferen voor het beste effect.
Nee, 180º is met de zon in de rug dan. Je moet echt die 90º hoek hebben. Daar zit wel wat variatie in maar het maakt zeker verschil.

Ik heb deze zomer een 360º panorama gemaakt met mijn polarizer op de A1. Ik weet dat het zo niet moet maar ik was benieuwd naar het effect. De lucht was overal bijna hetzelfde qua hoeveelheid wolken.
http://pics.oceserver.nl/oxi/Panorama_Bruinisse_pano360.jpg let niet op eventuele stitchfoutjes)

I wouldn't give his troubles to a monkey on a rock

Verwijderd

@RSP: Kun je hem ook naar het orgineel door linken (je kerk toren). Ruis is zowiezo slecht te zien op geresizede foto's
Pagina: 1