compaq proliant installatie probleem

Pagina: 1
Acties:
  • 134 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Edwin van Cleef
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-11-2025

Edwin van Cleef

Werk veilig of werk niet

Topicstarter
Ik heb hier sinds kort een compaq proliant 1600 server staan welke ik voor een prikkie kon kopen incl boeken en cd's
Hierbij heb ik de smartstart 5.50 cd gekregen
management cd's
cheyenne
novell
etc. etc.

Toen ik hem aangesloten had bleek er een niet geconfigureerde SCSI controller (sl2) in te zitten en boote hij gewoon op een geinstalleerde versie van win XP prof.

Nu wil ik er een windows 2000 server van maken als allround server om te expirimenteren voor mijn mcse opleiding.
Alleen het configureren is een groot probleem hier hij pakt de smartstart cd niet
Vanaf de HP site heb ik diverse diskettes gedownload voor de rombios maar dit bleek geen van allen te werken

Als ik hem opstart vind hij de hardware van de arraycontroller SL2 en zegt hij later:
no scsi devices found
en dan kan ik kiezen voor f1 en f10
Ik gebruik hiervoor dus om in de bios te komen F10 maar die blijkt er niet meer op te staan waardoor hij boot in windows xp waarin ik helaas de muis en tobo niet kan gebruiken :?
Bij het kiezen van F1 krijg ik het zelfde resultaat dus dat haalt ook niets uit

Ben nu al de hele dag bezig dat ding aan de praat te krijgen dmv een install maar tot op heden geen resultaat.
Er zitten 4 scsi drives in en zijn dus wel aangesloten alleen snap ik er geen hout meer van omdat hij niet boot van cd.

Kan iemand mij nu vertellen wat ik fout doe?
Tevens zou ik dan wel eens willen weten welke volgorde ik aan moet houden voor het configureren van mijn array (mis ik een diskette of zo?)

Ben op dit moment een beetje ten einde raad heb al zoveel geprobeerd en het levert mij tot op heden alleen maar ergenis op.

computer voor alle werkzaamheden

Verwijderd

Is je Array wel (goed) aangesloten? Stekkertje van SCSI los van MoBo en Hierop kabeltje van Sart Array Controller aangesloten? Anders ziet hij dat ding niet. Booten van CD in BIOS wel aan? Heb er (hier) geen meer staan dus kan het niet nakijken.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 16-09-2004 13:16 ]

• Edwin van Cleef

Edwin van Cleef

Werk veilig of werk niet

Topicstarter
de array word herkent als hij opgestart word maar hij is niet geconfigureerd
Het booten vanaf de cd in bios aan? zou dan graag willen weten hoe ik daar dan inkom want F10 werkt niet

Verwijderd

Helaas heb ik geen Proliant bij de hand. F1 of Del al geprobeerd? Moet trouwens ook in je boeken staan of op de HP site. Als in je BIOS de Boot volgorde A; C; x is, zal hij niet van CD booten, tenzij je formatteert. Op zich werkt Smartstart als een speer.

Suc6

• Edwin van Cleef

Edwin van Cleef

Werk veilig of werk niet

Topicstarter
Ik heb zon pakket erbij gekregen wat bij die server hoort.
Natuurlijk is het vrij gedateerde software want er is bijgevoegd
Novell 3.50
smartstart 3.30 en 5.50
cheyenne 3.30
management 3.30.
Alles met officiele licentie (behalve die gedownloade smartstart cd)

Als ik die hele harde schijf leeg gooi (complete partities verwijder) waarmee kan ik dan de bios weer installeren?
ik heb bijvoorbeeld flashpaq geprobeert maar dat vreet hij weer niet namenlijk
wanneer er windows2000 of XP op geinstalleert word (werkstationversie of serverversie) kan ik na de reboot mijn muis en tobo niet gebruiken lijkt dan wel of die nergens meer op reageert.

al met al een vreemde eend in de bijt die compaq waneer het werkt loopt het als een speer maar voor het werkt veel ergenis.

Mischien is er hier iemand die met deze servers nog heeft gewerkt die het mij even uit kan leggen wat er nu fout gaat

Verwijderd

je hebt geen schijven aan je array controller hangen als ik je startpost lees...

edit:

en zeer waarschijnlijk heb je ook de configuratie partitie niet meer op je hdu staan waardoor je je hardware niet kan configureren..

druk je er een andere cdspeler in en probeer te booten van die smartstart cd..

[ Voor 66% gewijzigd door Verwijderd op 17-09-2004 09:17 ]

Verwijderd

Wat het probleem van de "no scsi devices found" melding betreft, dit kan wel eens heel goed kloppen. Voorzover ik nog weet heeft een Proliant zowel een SCSI adapter aan boord als een SmartArray controller (waar dus je schijven aanhangen). Op de SCSI controller zit standaard niets, dus daar komt die melding vandaan.

De SmartArray Controller geeft verder zijn eigen meldingen, deze komen nog voor de "No SCSI devices found" melding. Verschijnt de "Initializing SmartArray...." melding gevolgd door iets dat aangeeft dat er één array is geconfigureerd?!?

Verder zou je inderdaad in de setup moeten zien te komen (F10 als de cursor rechtsboven knippert). Met de SmartStart CD kun je vervolgens je RAID array configureren.

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 17-09-2004 10:08 ]

• Edwin van Cleef

Edwin van Cleef

Werk veilig of werk niet

Topicstarter
er zitten 4 schijven aan mijn controller.
Die configuratie van de controller staat die nu op de smartstart cd?
als ik maar een begin heb kan ik weer voorruit want nu doet hij helemaal niets
De draadjes op de HP site heb ik namenlijk ook allemaal al doorgenomen maar niets lijkt op het probleem wat ik dus heb

zal even kort schetsen wat er hier gebeurd
Hij vind mijn array
gaat checken op scsi devices
vind de devices niet (zitten er toch echt)
krijg ik de mogelijkheid om F1 of F10 in te drukken
wat ik ook doe hij geeft het zelfde resultaat
Daarom zou ik dus alles het liefste leeggooien en overnieuw willen installeren om een stabiele server te krijgen.

Verwijderd

Als je met een schone lei wilt beginnen kun je hetvolgende doen:
  • Download de "Compaq System Erase Utility"
  • Download de "Compaq System Configuration Utility"
Link: Compaq Proliant 1600 software and drivers

Met deze downloads kun je bootdisks genereren. Wanneer je de System Erase Utility gebruikt wordt het BIOS weer op zijn default waarden gezet, en is waarschijnlijk ook de CD boot mogelijkheid weer beschikbaar... Ook je array is trouwens leeg na gebruik van deze diskette. :Y)

De System Configuration Utility bestaat uit 5 diskettes. Als ik me niet vergis kun je hiermee weer de (hidden) Compaq Configuration partitie aanmaken op de harddisk (activeer deze met F10). Ook los booten en gebruiken van deze tools is mogelijk.

[ Voor 48% gewijzigd door Verwijderd op 17-09-2004 10:02 ]

• Edwin van Cleef

Edwin van Cleef

Werk veilig of werk niet

Topicstarter
ik zal eens gaan kijken zo op de site van compaq (HP) en dan kom ik hier weer op terug want dat is nu exact mijn bedoeling gewoon met een schone lei beginnen.

*edit*
Bedankt voor je link :)

[ Voor 10% gewijzigd door Edwin van Cleef op 17-09-2004 09:39 ]

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:20

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Die dingen hebben normaal gesproken een grafisch BIOS in een hidden partition. Die kun je van de Compaq / HP site downen :)
Denk dat je dan wel je XP-partitie kwijt moet zien te raken. Wat voor keyboard / muis hangen er aan? XP wil niet zo met seriele muizen heb ik begrepen, maar als zowel tobo en muis ps/2 zijn zou het toch gewoon moeten werken :?

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Edwin van Cleef

Edwin van Cleef

Werk veilig of werk niet

Topicstarter
The_Eagle schreef op 17 september 2004 @ 09:38:
Die dingen hebben normaal gesproken een grafisch BIOS in een hidden partition. Die kun je van de Compaq / HP site downen :)
Denk dat je dan wel je XP-partitie kwijt moet zien te raken. Wat voor keyboard / muis hangen er aan? XP wil niet zo met seriele muizen heb ik begrepen, maar als zowel tobo en muis ps/2 zijn zou het toch gewoon moeten werken :?
Heb alles ps/2 hier aangesloten omdat ik gewoonweg geen seriele muis meer in bezit heb.
ik zal eens gaan kijken op die link die ik net gekregen heb en wat diskettes aan gaan maken om verder te kunnen

Verwijderd

Heb je al eens geprobeerd die HDD's eruit te trekken? Misschien dat hij dan wel van CD Boot.
Wat TheJerk zegt kan ook goed kloppen, want met alleen formatteren kom je er waarschijnlijk niet. Die raid-controller is ook nog geconfigureerd en je zal idd wel software nodig hebben om alles weer schoon of default te krijgen.

Verwijderd

Je moet de Scsci connector die aan de drive bay zit aangesloten van het moederboard verplaatsen naar de smartarray controller, is dat wel gebeurd ?

Verwijderd

.... (reactie op Goosie gewist, inderdaad, te snel gereageerd en niet goed gelezen) ....

[ Voor 128% gewijzigd door Verwijderd op 17-09-2004 12:13 ]

Verwijderd

daarom is de proliant ook uitgevoerd met std op het Motherboard met 2 scsci connectoren, 1 is verbonden met tape e.d. en de ander met de HDD drive bay.
Die drive bay wil je neem ik aan gebruiken, waar laat je anders je Hdd's?
als ik je begrijp heb je de drivebay aangesloten aan je smartarray controller neem ik aan.

dat is dan ook wat ik bedoelde, suc6 met pogingen: tip rtfm!

• Edwin van Cleef

Edwin van Cleef

Werk veilig of werk niet

Topicstarter
Verwijderd schreef op 17 september 2004 @ 12:05:
daarom is de proliant ook uitgevoerd met std op het Motherboard met 2 scsci connectoren, 1 is verbonden met tape e.d. en de ander met de HDD drive bay.
Die drive bay wil je neem ik aan gebruiken, waar laat je anders je Hdd's?
als ik je begrijp heb je de drivebay aangesloten aan je smartarray controller neem ik aan.

dat is dan ook wat ik bedoelde, suc6 met pogingen: tip rtfm!
volgens mij is die array scsi3 maar weet het niet zeker
Ik ga het dit weekend uitgebreid proberen zat vandaag opeens opgescheept met een extra dienst dus kon ik niet verder rommelen.
Ik houd jullie op de hoogte en wanneer het na jullie tips niet werkt haal ik de server gedeeltelijk uit elkaar om te kijken hoe alles nu werkelijk aangesloten zit maar vooralsnog gezien de lampjes die boven op de controller zitten is alles aangesloten op mijn array met uitzondering van mijn cdrom speler

Desnoods post ik wat fotos hoe het aangesloten zit.
Dacht redelijk thuis te zijn op server gebied maar de spullen die ik zelf gebouwd heb is toch anders dan die compaq.

Mijn eerste pc die ik zelf bouwde had ook SCSI (adaptec u2w scsi on board) toen ik die op ging starten (nog onder windows 95 indertijd) had ik 4 diskettes met besturingssoftware het was een kwestie van de pc installeren en achteraf de scsi devices en selecteren waarmee ik kon booten.
Nu is die pc inmiddels 6 jaar oud en dat ging gewoon makkelijker dan die compaq

[ Voor 15% gewijzigd door Edwin van Cleef op 18-09-2004 04:32 ]

Pagina: 1