Toon posts:

[asp/xml] Automatisch doorsturen naar juiste taal

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
ik ben van plan om een meertalige website te maken.
ik had tot nu toe dit:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
<%
select case Request.QueryString("taal")
case "nl"
    set xml = Server.CreateObject("Microsoft.XMLDOM")
    xml.async = false
    xml.load(Server.MapPath("nl.xml"))
case "uk"
     set xml = Server.CreateObject("Microsoft.XMLDOM")
     xml.async = false
     xml.load(Server.MapPath("uk.xml"))
end select

set xsl = Server.CreateObject("Microsoft.XMLDOM")
     xsl.async = false
     xsl.load(Server.MapPath("style.xsl"))

Response.Write(xml.transformNode(xsl))
%>
ik heb het niet geprobeert, maar het is eigenlijk de bedoeling dat de taal automatisch moet worden gekozen.
dus dat je vanzelf doorgestuurt wordt naar de juiste taal.
ik heb alleen geen id hoe ik dat het beste kan doen.

moet ik dan alleen op de indexpagina de taal ontroleren en daarna gewoon index2.asp?taal=nl ofzoiets? :X of hoe kan ik dat het beste doen?

dexus

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19:24

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

Kijk eens naar http://www.asptutorial.info/sscript/languages.asp (HTTP_ACCEPT_LANGUAGE) :)

Maar waarop wil je baseren wat de taal is van iemand? Locatie? Voorkeur instelling in browser? Opgeslagen voorkeur? :)

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

Verwijderd

Topicstarter
Locatie?
als dat kan...
Voorkeur instelling in browser?
ook goed...
Opgeslagen voorkeur?
zou ook goed zijn

als het niet gevonden kan worden wordt het engels, alleen als er iets te vinden is over de taal, zou dat ook wel iets te maken hebben met de taal die de mensen kennen.

en je kan natuurlijk altijd nog wisselen.

maar ik ga dat artikel ff doorlezen

dexus

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Verwijderd schreef op 15 september 2004 @ 19:16:
Locatie?
als dat kan...
Voorkeur instelling in browser?
ook goed...
Opgeslagen voorkeur?
zou ook goed zijn

en je kan natuurlijk altijd nog wisselen.

maar ik ga dat artikel ff doorlezen

dexus
voorbeeldje van mezelf :
voorkeur instelling in browser : engels
Opgeslagen voorkeur : niks.

Wat moet het nu gaan worden???

Verwijderd

Topicstarter
nederlands, als je daar woont zou je de taal moete kennen, maar als je die niet kan kan je altijd nog veranderen.

tenminste dat is de bedoeling, vandaar de "index2.asp?taal=nl"
dus eigenlijk moet op de index pagina worden gekeken welke browser het is en dan moet dat dus achter het vraagteken worden gezet, als er niets staat moet het gewoon engels worden.

[ Voor 58% gewijzigd door Verwijderd op 15-09-2004 20:11 ]

• P_de_B
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Mijn advies is: begin er niet aan. Het is heel moeilijk alle uitzonderingen te ondervangen en niets is irritanter dan dat er automatisch de verkeerde taal wordt gekozen. Ik denk dat de meeste mensen het niet erg vinden zelf hun keuze in te geven, dit kun je dan in bijvoorbeeld een sessievariabele of een cookie bewaren.

Oops! Google Chrome could not find www.rijks%20museum.nl

• gorgi_19

gorgi_19

P_de_B schreef op 15 september 2004 @ 20:12:
Mijn advies is: begin er niet aan. Het is heel moeilijk alle uitzonderingen te ondervangen en niets is irritanter dan dat er automatisch de verkeerde taal wordt gekozen. Ik denk dat de meeste mensen het niet erg vinden zelf hun keuze in te geven, dit kun je dan in bijvoorbeeld een sessievariabele of een cookie bewaren.
Mja, om an sich een basistaal te kiezen als eerste initiele kennismaken en dan vervolgens mensen evt. een andere taal te laten kiezen is niets mis mee, imho :).

Als eerste 'instelling' gebruik ik ook de ingestelde taal in de browser (HTTP_ACCEPT_LANGUAGE). Daarna kan men hem evt. wijzigen naar een andere taal :)

• P_de_B
  • Niet online
gorgi_19 schreef op 15 september 2004 @ 20:14:
[...]

Mja, om an sich een basistaal te kiezen als eerste initiele kennismaken en dan vervolgens mensen evt. een andere taal te laten kiezen is niets mis mee, imho :).

Als eerste 'instelling' gebruik ik ook de ingestelde taal in de browser (HTTP_ACCEPT_LANGUAGE). Daarna kan men hem evt. wijzigen naar een andere taal :)
Ik heb zelf UK/English als taal, en ik hou er niet van dat er verkeerd gekozen wordt. Zal wel persoonlijk zijn :) Ik ben er ook wel eens mee bezig geweest, maar er zijn mij teveel uitzonderingen.

• gorgi_19

gorgi_19

P_de_B schreef op 15 september 2004 @ 20:18:
[...]

Ik heb zelf UK/English als taal, en ik hou er niet van dat er verkeerd gekozen wordt. Zal wel persoonlijk zijn :) Ik ben er ook wel eens mee bezig geweest, maar er zijn mij teveel uitzonderingen.
Wat kies je dan als eerste 'begin' taal? :) Een opgegeven voorkeurstaal is de enige houvast voor een website welke voorkeur een bezoeker heeft. :) Wel moet hij daarna makkelijk te wijzigen zijn, da's een tweede :)

• P_de_B
  • Niet online
Op zich heb je wel gelijk, maar ik vind het zo'n afbreuk doen aan een site als ze denken mij even een taal te kunnen voorschotelen die niet klopt.

Als het internationaal georienteerd is, zou ik eerst Engels doen en direct een mogelijkheid een andere taal te kiezen voordat de website verder bezocht kan worden.

Verwijderd

Topicstarter
gorgi_19 schreef op 15 september 2004 @ 20:20:
[...]

Wat kies je dan als eerste 'begin' taal? :) Een opgegeven voorkeurstaal is de enige houvast voor een website welke voorkeur een bezoeker heeft. :) Wel moet hij daarna makkelijk te wijzigen zijn, da's een tweede :)
ik vind een soort intro-pagina niet echt een goed idee,

dus het moet eigenlijk gewoon op de index pagina beginnen en dan moet bijvoorbeeld met vlaggetjes de verandert kunnen worden, en als je dan verandert moet het opgeslagen worden in een cookie?

• gorgi_19

gorgi_19

Verwijderd schreef op 15 september 2004 @ 20:26:
[...]

ik vind een soort intro-pagina niet echt een goed idee,
Ik heb het nergens over een intropagina :)
dus het moet eigenlijk gewoon op de index pagina beginnen en dan moet bijvoorbeeld met vlaggetjes de verandert kunnen worden, en als je dan verandert moet het opgeslagen worden in een cookie?
Dat kan :) via de querystring werken heeft iig niet mijn voorkeur :)

Verwijderd

Topicstarter
k, maar ik heb geen id hoe ik zoiets moet maken, ik ben nog niet zo goed in asp.
zouden jullie mij kunnen helpen door bijvoorbeeld tutorials over cookies enzo en andere dingen die ik nodig heb ( of misschien een scriptje typen natuurlijk :P )

en is er misschien een manier om het dan zonder querystring te doen?
moet ik dan elke keer dat cookie controleren? en als dat niet kan wordt het dus engels :X

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 15-09-2004 20:36 . Reden: nog wa bijtype :D ]

• gorgi_19

gorgi_19

Verwijderd schreef op 15 september 2004 @ 20:35:
k, maar ik heb geen id hoe ik zoiets moet maken, ik ben nog niet zo goed in asp.
zouden jullie mij kunnen helpen door bijvoorbeeld tutorials over cookies enzo en andere dingen die ik nodig heb ( of misschien een scriptje typen natuurlijk :P )
http://www.w3schools.com/asp/asp_cookies.asp
Vragen naar kant en klare scripts doen we in Programming & Webscripting niet aan; normaliter is dat een garantie voor een slotje hier :) Hier gaat het om het zelf programmeren :)
en is er misschien een manier om het dan zonder querystring te doen?
moet ik dan elke keer dat cookie controleren? en als dat niet kan wordt het dus engels :X
Zie de methodiek van cookies. Sessions is evt. ook een optie, maar ik denk dat cookies de voorkeur hebben (ivm terugkomende bezoeken)

• P_de_B
  • Niet online
De volgorde die je dan moet hanteren is volgens mij:

1) Controleren of cookie bestaat, bestaat deze, de taal uit de cookie selecteren, taal in sessievariabele opslaan.
2) Cookie bestaat niet, probeer op basis van HTTP_ACCEPT_LANGUAGE, set cookie met gedetecteerde taal, gedetecteerde taal in sessievariabele opslaan
3) User verandert taal, nieuwe cookie zetten, nieuwe taal in sessie opslaan.

Over cookies en sessievariabelen is heel veel te vinden op internet. Een goede site is bijvoorbeeld 4guysfromrolla.com

• gorgi_19

gorgi_19

Waarom opslaan in een cookie EN session?

• P_de_B
  • Niet online
gorgi_19 schreef op 15 september 2004 @ 20:43:
Waarom opslaan in een cookie EN session?
Voor als mensen cookies niet accepteren, oude gewoonte.

• gorgi_19

gorgi_19

P_de_B schreef op 15 september 2004 @ 20:45:
[...]

Voor als mensen cookies niet accepteren, oude gewoonte.
Daar werken afaik Sessions ook niet bij :)

Verwijderd

Topicstarter
gorgi_19 schreef op 15 september 2004 @ 20:40:
normaliter is dat een garantie voor een slotje hier :)
ik zeg alleen dat het ook goed zou zijn, ik vind het natuurlijk niet erg om zelf te gaan scripten, leer ik alleen maar van maar het viel natuurlijk te proberen :P

ik ga eens wat aanprutsen enzo, in iedergeval bedankt voor de hulp
ik ga denk ik poberen wat P_de_B zij, lijkt me wel een goede oplossing.

dexus

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 15-09-2004 20:50 ]

• P_de_B
  • Niet online
gorgi_19 schreef op 15 september 2004 @ 20:47:
[...]

Daar werken afaik Sessions ook niet bij :)
Sessies kun je toch apart blokkeren in je browser? Als je standaard cookies niet accepteert zal de browser sessie cookies nog wel accepteren afaik.

Ik moet toegeven dat het allemaal een beetje weggezakt is, je wordt een beetje lui met dit soort dingen als je alleen maar voor een intranet applicatie aan het programmeren bent en ja, daar ben ik soms wel eens een beetje zat van

• gorgi_19

gorgi_19

P_de_B schreef op 15 september 2004 @ 20:50:
Sessies kun je toch apart blokkeren in je browser? Als je standaard cookies niet accepteert zal de browser sessie cookies nog wel accepteren afaik.
Nope, tenzij je cookieless sessions hebt. Deze herken je dat de SessionID meegestuurd wordt in de querystring :) Maar of je daar altijd zo vrolijk van wordt. :) En volgens mij vindt ASP dit ook niet echt fijn om te doen.

• P_de_B
  • Niet online
gorgi_19 schreef op 15 september 2004 @ 20:53:
[...]

Nope, tenzij je cookieless sessions hebt. Deze herken je dat de SessionID meegestuurd wordt in de querystring :) Maar of je daar altijd zo vrolijk van wordt. :) En volgens mij vindt ASP dit ook niet echt fijn om te doen.
In IE heb je de setting "Allow session cookies" en ik weet bijna zeker dat je in vorige versie aparte settings had voor sessie/temporary cookies en persistant cookies.

Verwijderd

Topicstarter
dan nog zou het erbij kunnen voor mensen die de eerste keer bezoeken, als ze het allebei aan hebben staan dus.

dexus
Pagina: 1