Goedemiddag allemaal,
Ik ben bezig met een website en gebruik daarvoor CSS voor de layout (in div style). Nu wil ik de pagina opdelen in 5 delen, waarvan er eentje afhankelijk is van de gebruikte resolutie.
Het idee:
Klopt niet helemaal meer maar ik denk dat het idee duidelijk is!
Nu wil ik dat de 4 buitenste delen (T,L,R,B) gewoon een vaste breedte + hoogte hebben. Dit is ook in de CSS aangegeven.
Alleen deel M moet afhankelijk van de resolutie zijn. Dus stel bij een reso van
800x600 ---> T: 800x100; B: 800x100; L: 100x400; R: 100x400;
Dan moet M het volgende zijn: 600x400
Dat kan dynamisch berekend worden door: totaalWidth - LWidth - RWidth && totaalHeight - THeight - BHeight
Hierbij wil ik ervoor zorgen dat B altijd aan de onderkant vastzit en dat er _nooit_ een scrollbar is (deze komt in het M deel).
---------------------------------------------------------------------------------------
Ik ben begonnen met het maken van de div's, hierbij heb ik R,L en M in een container geplaatst om de hoogten evenhoog te houden.
Ook heb ik de container + B+T in een container geplaatst om de hoogte te binden aan de resolutie. Nu lukte het alleen niet helemaal goed.
Ik zal hieronder mijn HTML code plaatsen:
Dit lijkt logisch en zou mijns inziens goed moeten functioneren.
Het probleem zal daarentegen wel in mijn CSS liggen. Ik heb daarvoor ik zoveel gewijzigd waardoor ik de bomen niet meer door het bos zie. Naar aanleiding van velen topics en websites zoals w3c & brainjar en nog meer.
Toch hier maar even mijn huidige CSS.
Dit werkt niet helaas. Het lukt mij vooral niet om de bottom aan de onderkant vast te zetten en het middelste gedeelte de dynamische hoogte aan te laten nemen. (hiervoor staat nu 60% in de sheet).
Ook heb ik al veel getest met float maar daarbij leek het wel of er elementen over elkaar heen werden geplakt wat niet de bedoeling is.
Alvast bedankt voor het lezen van dit hele lange verhaal.
Ik ben bezig met een website en gebruik daarvoor CSS voor de layout (in div style). Nu wil ik de pagina opdelen in 5 delen, waarvan er eentje afhankelijk is van de gebruikte resolutie.
Het idee:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
| __________________________ | TOP | |_________________________| | | | | | L | M | R | |_____|_______________|____| | | |_________BOTTOM__________| |
Klopt niet helemaal meer maar ik denk dat het idee duidelijk is!
Nu wil ik dat de 4 buitenste delen (T,L,R,B) gewoon een vaste breedte + hoogte hebben. Dit is ook in de CSS aangegeven.
Alleen deel M moet afhankelijk van de resolutie zijn. Dus stel bij een reso van
800x600 ---> T: 800x100; B: 800x100; L: 100x400; R: 100x400;
Dan moet M het volgende zijn: 600x400
Dat kan dynamisch berekend worden door: totaalWidth - LWidth - RWidth && totaalHeight - THeight - BHeight
Hierbij wil ik ervoor zorgen dat B altijd aan de onderkant vastzit en dat er _nooit_ een scrollbar is (deze komt in het M deel).
---------------------------------------------------------------------------------------
Ik ben begonnen met het maken van de div's, hierbij heb ik R,L en M in een container geplaatst om de hoogten evenhoog te houden.
Ook heb ik de container + B+T in een container geplaatst om de hoogte te binden aan de resolutie. Nu lukte het alleen niet helemaal goed.
Ik zal hieronder mijn HTML code plaatsen:
PHP:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
| <div id="total"> <div id="top">top</div></a> <div id="container"> <div id="left">left</div> <div id="main">main</div> <div id="right">right</div> </div> <div id="bottom">bottom</div> </div> |
Dit lijkt logisch en zou mijns inziens goed moeten functioneren.
Het probleem zal daarentegen wel in mijn CSS liggen. Ik heb daarvoor ik zoveel gewijzigd waardoor ik de bomen niet meer door het bos zie. Naar aanleiding van velen topics en websites zoals w3c & brainjar en nog meer.
Toch hier maar even mijn huidige CSS.
PHP:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
| #total { width: 100%; height: 100%; } #container { width: 100%; height: 60%; border: 1px solid white; color: white; } #top { height: 100px; background-color: black; border: 2px solid green; } #left { position: absolute; height: 100%; width: 150px; left: 0; background-color: green; border: 2px solid black; } #main { position: relative; left: 150px; height: 100%; background-color: navy; border: 2px solid yellow; } #right { position: absolute; float: left; right: 0; height: 100%; width: 150px; background-color: green; border: 2px solid black; } #bottom { height: 100px; border: 2px solid green; background-color: black; bottom: 0px; } |
Dit werkt niet helaas. Het lukt mij vooral niet om de bottom aan de onderkant vast te zetten en het middelste gedeelte de dynamische hoogte aan te laten nemen. (hiervoor staat nu 60% in de sheet).
Ook heb ik al veel getest met float maar daarbij leek het wel of er elementen over elkaar heen werden geplakt wat niet de bedoeling is.
Alvast bedankt voor het lezen van dit hele lange verhaal.