gentoo op een Sil 3112 met raid-0

Pagina: 1
Acties:

• geforce5_guy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Ik ben van plan om gentoo op mijn raid 0 array te instaleren.
Deze bestaat uit 2x 200 gb dus totaal 400 gb.

Nu wil ik 100 voor linux gebruiken en de rest voor data opslag voor windows.
Windows komt op een 120 gb ide hd te staan.

Nu wil ik graag weten of windows ook van die raid gebruik kan maken ? zonder dat het mijn linux instalatie onderuit helpt.

Verwijderd

Neen, De SIL3112 raid is een software-achtige oplossing voor Windows!!! Linux zal de controller als eentje met 2 losse disks zien. Je kan onder Gentoo met behulp van mdraid een raid0-array aanmaken. Windows kan je dan niet gebruiken dmv een raid0-array in de sil3112 bios aan te maken; is Gentoo install vernaggeld! Maak gewoon, indien van 2000 of XP onder dynamic disks een raid0-array aan, alleen is niet
op je system te krijgen. Windows zla dus op single disk moeten draaien. OF!!!!!!!

Vergeet het vorige en zoek uit op welke sectoren en stuff je raid0-array heb staan en houdt daar met (c)fdisk onder Gentoo rekening mee. Met het vorige heb ik geen ervaring, dus zal jezelf of een andere tweaker mee moeten helpen!

Laterz

Er staat volgens mij genoeg over dit alles op GOT vermeld.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 15-09-2004 22:16 ]

• irondog
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11-05-2025

irondog

alle dingen moeten onzin zijn

Ik heb het hier draaien:
Windows XP professional SP1
Gentoo Linux 2004.1 met kernel 2.6.8.1

Het is dus in tegenstelling tot wat Jambek zegt mogelijk, al zul je je door wat nauwe bochten moeten wringen om Linux 2.6 naast Windows XP te kunnen draaien op hetzelfde array. Zo is de bootloader het grootste probleem: Lilo en grub zijn niet te installeren op een device-mapper raid array. Ik gebruik hier MSDOS om de linux kernel in het geheugen te krijgen en te booten.

Ik zou beginnen met goed nadenken over hoe je de partities opzet:
* Gebruik een microsoft MBR: deze boot de active primaire partitie
* Laat de Windows partitie de active partitie zijn, NTLDR wordt dan geladen
* Maak een bootmenu met daarin Linux (Eigenlijk DOS dus) en Windows door boot.ini aan te passen en en het bootrecord van de dospartitie is een bootsect.dos file te schrijven
* /boot (de bootpartitie) moet MSDOS bevatten en dus fat32 zijn
* Als je MSDOS en Windows XP kunt dualbooten en je hebt ruimte voor een Linux partitie, dan ben je een heel eind. Nu kun je langzaam gaan denken aan het bootstrappen van je systeem.

Het bootstrappen van het systeem zou ik doen met Knoppix. Dat kan eventueel al met kernel 2.6 (indien je bijvoorbeeld glibc met nptl wenst is dat wel zo handig). Nadat je je raid array succesvol en correct gemapped hebt met dmraid, kun je gewoon de Hanleiding van Gentoo gebruiken (maar sla het bootloader gedeelte over)!

Zie deze pagina voor info over het mappen van je raid array met Knoppix:
http://tienstra4.flatnet.tudelft.nl/~gerte/gen2dmraid/

Veel suc6 met deze linke en lastige operatie en onthoud dat het dualbooten van Windows en MSDOS cruciaal is, en zeker geen verdere problemen uitsluit. Dit antwoord en bovenstaande link zijn als installatie howto helaas onvolledig.

offtopic:
Ja, Lilo is te installeren vanaf kernel 2.4. Maar kernel 2.4 harmonieus samen laten leven met 2.6 heeft veel nadelen en eenmaal 2.6 draaiend wil je ook af en toe een kernel update kunnen doen. Wil je aan dit avontuur beginnen, dan heb je gewoon syslinux of MSDOS nodig. Vergeet Lilo en grub al helemaal.

[P5B deluxe] [Core2Duo 6300] [2 X 1GB DDR2] [GF FX7300] [320 GB WD] [Gentoo] [VISTA]

• geforce5_guy
  • Niet online
het gaat er niet om dat windows ook op de raid array komt, windows omt op een andere 120 gb hd die aan de ide hangt.

Ik wil wel graag gebruik kunnen maken van de 300+ gb die ik niet met gentoo gebruik.

2x200 gb --> ongeveer 75 gb voor gentoo
1x120 gb -- windows

• irondog
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11-05-2025

irondog

alle dingen moeten onzin zijn

Dat vereenvoudigt het verhaal enorm.

/boot zou ik dan op de 120gig non-raid schijf zetten terwijl de root- en swappartitie van gentoo wel op het array staan. Je kunt dan ook gewoon lilo of grub gebruiken.

Je moet dus met knoppix je raid array mappen zoals de bovenstaande link beschrijft en daarna de parities voor gentoo (root en swapspace) formateren, mounten enz. Na het volgen van gentoo's installatie instucties moet je een initial ramdisk maken met daarin dmraid. Gebruik daarvoor het dmraidinitrd script dat ik gemaakt heb.

[P5B deluxe] [Core2Duo 6300] [2 X 1GB DDR2] [GF FX7300] [320 GB WD] [Gentoo] [VISTA]

• geforce5_guy
  • Niet online
is het niet makkelijk om gewoon software raid te gebruiken ? Ik heb dit gisteren geprobeer en het werkt goed. Had alleen de fout gemaakt om de /boot ook raid-0 ta maken :+

Ga vanavond proberen om de /boot raid-1 te doen en de rest raid-0.

Laat het wel weten of het gelukt is.

[edit]
Ok het is gelukt.
Je kan gewoon in het de sillicon image bios een raid-0 defineren. In linux zal hij het gewoon als 2 losse schijven zien.

Als je de volgende how-to gebruikt zal je linux kunnen instaleren.

de /boot partitie moet wel op een normale ide hd.
In windows kan je gewoon partitites aanmaken en gebruiken :)

[ Voor 43% gewijzigd door geforce5_guy op 17-09-2004 14:08 ]

Pagina: 1