Welke Taal grafische software

Pagina: 1
Acties:
  • 114 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• J.W
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 04-02 01:52
Voor een nog aan te nemen DTP-er moet ik een systeem samenstellen. (mac)

Dit is op zich geen probleem, alleen ik zit met een probleempje op het gebied van grafische software.
Met welke taal werkt een DTP-er het liefste?

Klopt het dat de meeste dtpers gewend zijn om met software te werken die in het Engels zijn?

Ik wil de machine eigenlijk met NL OS installeren en alle software engels, behalve Quark Xpress Passport (schijnt dat NL OS en ENG Quark niet werkt), maar zou dit fijn werken zijn voor een dtper?

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18-05 16:30

André

Analytics dude

1 ding moet je vasthouden: Taal OS === Taal Software

En daardoor kom je eigenlijk al op de Engelse taal uit. (De Adobe vertalingen zijn gewoon niet professioneel meer).

• J.W
André schreef op 15 september 2004 @ 14:19:
1 ding moet je vasthouden: Taal OS === Taal Software

En daardoor kom je eigenlijk al op de Engelse taal uit. (De Adobe vertalingen zijn gewoon niet professioneel meer).
Dus ipv Quark Xpress Passport zou de normale Quark Xpress ook goed zijn mits de OS engels word

Verwijderd

Ik heb zelf (jammergenoeg :'() geen ervaring met het Mac OS, maar mijn - grafische - software preferreer ik toch nog in het Engels. Vooral vanwege gewoonte denk ik, ik werk al heel mijn leven met een Engelse Photoshop, Engelse Illu, Engelse Flash... Destijds heb ik trouwens met bhv Engelstalige tut's de progjes geleerd heb, verder is het veel simpeler om een probleem uit te leggen (al weet ik niet of dit relevant is voor een DTP-er ;)) omdat de grote menigte ook Engelstalige software gebruikt.

Verder zijn deze paketten Nederlandstalig ook (stukken) duurder niet? (kan dat ik het fout heb hoor)

Verwijderd

Laat het os gewoon in de taal van die dtpér, en die adobe software hou die gewoon lekker engels.

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18-05 16:30

André

Analytics dude

J.W schreef op 15 september 2004 @ 14:24:
[...]

Dus ipv Quark Xpress Passport zou de normale Quark Xpress ook goed zijn mits de OS engels word
Ja, mijn ervaring leert mij dat het gewoon het makkelijkste is om alles in het engels te houden. Heel veel termen en dergelijke zijn al vernederlandst, maar als je dan de vertalingen bekijkt slaat het weer nergens op.

offtopic:
En ipv QX zou ik AI gebruiken

• bakakaizoku
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:45
André schreef op 15 september 2004 @ 14:27:
[...]

Ja, mijn ervaring leert mij dat het gewoon het makkelijkste is om alles in het engels te houden. Heel veel termen en dergelijke zijn al vernederlandst, maar als je dan de vertalingen bekijkt slaat het weer nergens op.

offtopic:
En ipv QX zou ik AI gebruiken
[ot]AI als een opmaak programma ? :X[/ot]

Sorry, verwarde het even met illustrator :/

Ontopic: Als je al weet wie het word, kun je dan niet vragen wat zijn/haar voorkeur is ?

[ Voor 16% gewijzigd door bakakaizoku op 15-09-2004 14:31 ]

rm -rf ~/.signature

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:13
Dat is een probleem.

Ikzelf ben geen DTP-er, maar mijn schoonvader wel.
Naar mijn idee werkt hij met NL taal voor zowel Quark als Photoshop.
Ikzelf werk het prettigst met de engelse versie van Adobe (is wel zo makkelijk met al die Engelse tutorials op het internet.

Zoals al gezegd, moet je Os en software qua taal hetzelfde houden.

Denk dat de huidige DTPers (als je deze nog zo kan noemen (aangezien dat nou niet echt meer hetzelfde is als dat het vroeger was)) gewoon met Nederlandstalige software werken.

• SchizoDuckie
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 18-02-2025

SchizoDuckie

Kwaak

alsjeblieft geen nederlandse graphics software installen :X Ik ben dan wel geen DTP'er, maar word zo onderhand wel gek van alle nederlandse stupid vertalingen. Sommige dingen MOET je gewoon in het engels laten.

Voorbeeld: (PSP 8 dan)
Selection -> Feather
Selectie -> Doezelen

Doezelen |:( |:( |:(

Stop uploading passwords to Github!

• NijntjeRocks
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21-05 16:51

NijntjeRocks

Jeugdsentiment

Persoonlijk prefereer ik mijn software&OS in het engels, maar ik zie bij veel collega's e.a. DTP-ers dat de nederlandse versie wordt geprefereerd boven de engelse dont ask me why :?
iig alles (OS&programmatuur) in een taal zoals al gezegd door deze en gene.

Dick Bruna? Copyright? Nooit van gehoord!

• OzBoz
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-06-2025

OzBoz

.:.H.:.I.:.P.:.

Als ik om me heen kijk zie ik veel mensen alles NL draaien. Wanneer je Quark gaat aanschaffen (ik zou het niet eens meer doen) kun je het best de PassPort versie nemen. Naast het feit dat dat handig is als je documenten in andere talen op maakt kun je dan je programmataal ook makkelijk wijzigen.

Zelf heb ik aan sommige programma's echt een hekel als ze NL zijn, pakketten als Photoshop, Indesign, Illustrator wil ik gewoon in het Engels hebben (wat ook abnormaal veel scheelt qua kosten). Bij Quark en bv Office heb ik er minder moeite mee.

My Fizion | My 3D prints | LinkedIn

• Tweeker
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 01-10-2023

Tweeker

1 + 1 = 3

Ik prefereer alle software in het engels... In het engels is veel meer info en help te vinden op het net... en zie die kromme nederlandse vertaling maar eens terug te vertalen...

1 + 1 = 3

Verwijderd

Papa Eend schreef op 15 september 2004 @ 14:39:
alsjeblieft geen nederlandse graphics software installen :X Ik ben dan wel geen DTP'er, maar word zo onderhand wel gek van alle nederlandse stupid vertalingen. Sommige dingen MOET je gewoon in het engels laten.

Voorbeeld: (PSP 8 dan)
Selection -> Feather
Selectie -> Doezelen

Doezelen |:( |:( |:(
Tja, zelf prefereer ik ook Engels, maar mijn pa heeft een reclamebureau en die mensen lopen toch serieus met een doezelaar te spelen. Ik word ook redelijk krankjorum als ze me iets willen vertellen met die rare termen, maar tis ook maar net wat je gewend bent. Het hangt puur af van de preferaties van de dtp-er in kwestie, maar wat ik tot noch toe gezien heb van reclamebureau's e.d. (en dat is best wel wat) werken ze toch in het Nederlands.

• RwD
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

RwD

kloonikoon

Ik prefereer geen generalisaties...

Wat een DTP-er fijn vindt is puur afhankelijk van de persoon in kwestie. Opleidingen hebben allemaal hun eigen manier van les geven (en dus ook welke taal software ze aanleren) en bedrijven hebben dit ook.

Een vriendin van mij wilde per se de NL versie van Photoshop hebben omdat ze die ook op school hadden. Ik heb geprobeerd uit te leggen dat ze misschien beter de Engelse versie kan installeren omdat alle opties op dezelfde plaats zitten, en het een kwestie van de juiste namen bij de functies leren is ipv engels moeten kunnen om het programma te kunnen gebruiken. De Nederlandse vertaling is gewoon slecht. Maar ze wilde eigenwijs als ze is dezelfde taal als op school omdat dat als directe oplossing het snelst was. Resultaat van dit alles? Steeds als ze me vraagt om te helpen kan ik gaan tellen de hoeveelste menuoptie een functie is omdat ze de engelse termen niet om kan denken in de Nederlandse en ik niet kan gaan gokken hoe de namen heten vanuit mijn Engelse gezien... 8)7
Ze had misschien gelijk dat het handiger is dezelfde taal als op school te hebben, maar ik kan nu zonder problemen op zowel engels als Nederlands werken omdat ik Engels geleerd heb en ongeveer weet wat de NL vertaling moet zijn als ik hem zie. Dat is al gebleken als ik op haar computer werk. Andersom is het echter een regelrechte hel, geen enkele engelse functie wordt herkend, ook al staat het op dezelfde plaats......

Geen moraal aan dit verhaal, maar volgens mij is het gewoon slimmer als mensen de Engelse versie beheersen om daarmee flexibeler te zijn omdat je Nederlands nu eenmaal beter beheerst en werking van Nederlands benaamde functies dus eerder kan gokken.

Maar wat jij moet installeren is eerder afhankelijk van de DTP-er, is er geen standaard in het bedrijf?
Waar ik werk werken ook Engelse, Duitse, Franse , Chineesjens en ooit Spaanse mensen en de standaard voor iedereen is Engels zodat iedereen overal uit de voeten kan met alle programma's. Wellicht voorkomt zoiets mogelijke problemen in de toekomst??

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18:45

Gé Brander

MS SQL Server

Ik vraag me toch werkelijk af waarom je dat hier vraagt, en niet aan de dtp'er voor wie er mee moet gaan werken...

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

• J.W
c70070540 schreef op 15 september 2004 @ 16:05:
Ik vraag me toch werkelijk af waarom je dat hier vraagt, en niet aan de dtp'er voor wie er mee moet gaan werken...
de dtper moet word nog worden aangenomen.
Eerst moet de DTP-er zich bewijzen door een paar opdrachten te doen, om die opdrachten te doen moet er wel een machine beschikbaar zijn.
Het kan dus zijn dat als de dtper niet voldoet dat er dan op korte termijn een van de andere sollicitanten word getest.

Dus daarom dat ik eerst de machine moet aanschaffen

[ Voor 13% gewijzigd door J.W op 15-09-2004 16:20 ]

• Dark Blue
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-05 14:36

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

RwD schreef op 15 september 2004 @ 16:01:
Ik prefereer geen generalisaties...

Wat een DTP-er fijn vindt is puur afhankelijk van de persoon in kwestie.
Klatsch. My point exactly. Einde verhaal.

Ik hou van een Nederlands OS en Engelse interfaces.
Tutorials en algemene termen voor programma's zijn dan gemakkelijk te begrijpen en functies zijn niet knullig vertaald.

Maar als je in je systeem moet werken - wat een DTP'er weinig zal doen tenzij ie het systeem zelf aan moet sluiten en up to date houden enzo - is het toch wel fijn dat de termen daarvan in het Nederlands zijn.

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

• DeFeCt
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21-05 10:56

DeFeCt

je wéét toch

Dark Blue schreef op 15 september 2004 @ 17:28:
[...]
Ik hou van een Nederlands OS en Engelse interfaces.
Krijgen jullie dan geen jeuk van boxen die zeggen "wilt u de wijzigingen opslaan - yes - no" ?

Flickr

• Tom-my
  • Laatst online: 21-05-2025

Tom-my

w03iz0rz

Hmm waarom moeilijk doen, vraag aan je manager 1 keer, 'ned of engels' voila klaar. Niet treuzelen, gewoon doen, niet goed pech. Over het algemeen is het te persoonlijk in welke taal je je software hebt/gebruikt.

"Then there was the man who drowned crossing a stream with an average depth of six inches."

Verwijderd

Engels. Met name omdat de meeste boeken die je ter ondersteuning leest in het engels zijn.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 16 september 2004 @ 14:06:
Engels. Met name omdat de meeste boeken die je ter ondersteuning leest in het engels zijn.
Zijn inmiddels genoeg Nederlandse boeken hoor, en gemiddelde DTP-er zit echt niet meer alles op te zoeken.

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18:45

Gé Brander

MS SQL Server

Gisteravond een vriendin gesproken die ook ontwerp werk doet. Zij moest bij een bedrijf iets aanpassen aan een ontwerp van iemand op een MAC. Software versie: Duits!. Ze kon opeens niets meer vinden, omdat haar duits niet zo goed is.
Dit zou al een reden zijn om gewoon engels te installeren en de gebruiker moet zich maar aanpassen.

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

• Dark Blue
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-05 14:36

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

DeFeCt schreef op 15 september 2004 @ 17:50:
[...]

Krijgen jullie dan geen jeuk van boxen die zeggen "wilt u de wijzigingen opslaan - yes - no" ?
Ehm, k weet niet wat jij je inbeeldt maar bij mijn combinatie Engelse software - Nederlands OS krijg ik in Photoshop gewoon alle vragen in het Engels.

Ik heb eigenlijk nog nooit een mengelmoes gehad anders had ik het direct opgemerkt. Onder Windows gaat het hier iig prima, op een Mac geloof ik ook.

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

• RèLF
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 30-07-2025
Alles Engels hierzo.

Software is vaak eerder te verkrijgen in het Engels (vooral bij Adobe) en het is stukken goedkoper Voor de rest maakt het geen bibs uit. Als je van leuke vertalingen houdt zou ik zeker de NL-versies van Photoshop, Illustrator en InDesign kopen... :)

Voor afbrekingen maakt het niets uit aangezien alle Adobe-programma's Nederlandse afbrekingen ondersteunen.

Leuk geintje voor stagiares die voor het eerst met Xpress Passport aan de slag gaan: Verander de programmataal eens in Deens ofzo :+

Obviously you're not a golfer

Pagina: 1