Probleem met Hdd lampje s-ata bij K7N2 Delta-ILSR

Pagina: 1
Acties:

• opel4ever
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 28-08-2023
Hallo Tweakers,

Ik heb een probleem naja een probleem, het is eigenlijk geen probleem maar wel ontzettend frustrerend.

Ik krijg mijn hdd lampje niet aan de gang i samenwerking met mijn s-ata schijven.

Koppel ik de s-ata schijven los en prik ik er een ata schijf aan, dan doet het lampje het wel.

Heeft iemand hier ook last van gehad, of is het heel normaal bij dat moederbord?

oja dit is de link naar het moederbord

Dit is het type moederbord: • K7N2 Delta-ILSR
(SPP+MCP2-T, IEEE1394, 10/100 LAN, SATA RAID)

http://www.msi.com.tw/pro...ro_mbd_detail.php?UID=436

Alvast bedankt voor je reaktie!

met vriendelijke groet,

armand

met vriendelijke groet,

• mandroid
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 01-02 07:50
Ik heb dit ook voor met mn nieuwe pc. In het boekje van mn moederbord (gigabyte k8-nsnxp) staat er wel dat dit lampje enkel brandt als er harde schijf activiteit is op één van de EIDE kanalen. SATA harde schijven worden blijkbaar niet in rekening gebracht

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
idd, bij mijn msi k8t neo brandt het lampje ook niet als je een schijf op de VIA s-ata controller aansluit. Het schijnt dat ie op de andere aanwezige controller (promise) wel gaat branden, maar dat heb ik niet geprobeerd.

• opel4ever
Loopt die s-ata dan niet ook via die promise bij mijn mobo?

Of is fasttrack toch weer iets anders ?

met vriendelijke groet,

Verwijderd

Bij de meeste moederborden is het harddisk ledje alleen voor de PATA kanalen als er maar 1 aansluiting is. Sommige mobo's met onboard SATA/Raid controller hebben extra led-aansluitingen. Jouw moederbord heeft maar 1 aansluiting en geeft alleen de PATA kanalen weer (pag. 42 PDF handleiding). Met PATA is het wel mogelijk om een harddiskled van de kabel af te tappen maar met SATA is dit helaas niet mogelijk. Sommige harddisken hebben een activity-ledaansluiting die je kunt gebruiken. En als je dat niet het is het als alternatief mogelijk om met een klein circuitje een led aan te sluiten op de parallelle poort. Je zult alleen dan wel een klein programmaatje in de achtergrond moeten draaien die dit ledje aanstuurt.

• Cryptos
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Mischien moet je de nieuwste s-ata drivers voor je controller eens proberen werkte bijn namelijk wel.
Aangezien bij de originele driver m'n led continu bleef branden.
Bij mij zit er een Silicon image controller op.

• opel4ever
Bedankt voor de tips.

Heb msi ook een mailtje gestuurd, misschien kunnen ze wel een bios update gaan schrijven ;)

Of iets dergelijks wat al beschreven is ! _/-\o_

met vriendelijke groet,

• opel4ever
Heb ook even contact gezocht met msi nederland en dit was hun antwoord:

L.S.,

Het hdd lampje is enkel aangesloten op de IDE van de nForce chipset en niet op de additionele Promise Raid controller. Hier valt helaas niets aan te doen.

Best Regards,
Support Team
msi-info@msi-computer.nl
Customer Service Dept.

Dus dat gaat niet meer lukken :(

met vriendelijke groet,

Verwijderd

de meeste harde schijven hebben zelf een led aansturing, mischien leuk als "raid 5 lichtorgel". ( die ga ik eens maken :) )
Verder zou het mogelijk moeten zijn om met een or poort de led signalen op te tellen zodat ongeacht welke schijf wordt aangesproken de led oplicht.

Verwijderd

Verder zou het mogelijk moeten zijn om met een or poort de led signalen op te tellen zodat ongeacht welke schijf wordt aangesproken de led oplicht.
1 diode per ledaansluiting is al voldoende ;)

code:
1
2
3
+ aansluiting 1-------|>|--------+                    led
                                 |-----------------|>|----------ground
+ aansluiting 2-------|>|--------+

Maar daar heb je met SATA weinig aan aangezien je de kabel niet kan spitsen zoals bij PATA en de meeste SATA schijven ook geen ledaansluiting hebben...

[ Voor 49% gewijzigd door Verwijderd op 18-09-2004 19:28 ]

Verwijderd

:) de meest basis or allertijden
led is iets minder fel maar goed dat kan soms ook prettig zijn.

Verwijderd

Als je de PATA kabel splitst hang je hem toch tussen de +5V en Hdd_activity pin met zijn eigen voorschakelweerstand. Dus in dat geval is de led niet minder fel maar afhankelijk van je weerstand :)
Pagina: 1