Toon posts:

Klein hoekje van de processor af, wat zijn de consequenties?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste got'ers,

Er is een heel klein stukje van een hoekje van mijn amd 2000+ processor afgebroken,
betekent dit dat de processor dan ook meteen stuk is, of koelt hij dan gewoon niet goed meer....

of zit er dan nog een kans in dat hij nog gewoon doet?

Wat de computer doet als je hem aanzet is dat hij hem na ongeveer 5 seconden zelf weer uit zet. (maar dit kan ook ergens anders mee te maken hebben (gehad)).

• Blasterxp
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
nouja, als hij niet meer aan gaat heb je misschien net het verkeerde gedeete eraf gebroken, dacht ik zo?!

Probeer anders ff de bios eerst te resetten, en daarna nog eens te proberen.

• Dr.SnakeS
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 26-05-2025
Waarschijnlijk is de processor overleden. RIP

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Dat heeft weinig met koeling te maken. Het gaat bij de koeling erom dat de heatsink strak contact maakt met de vlakke core van de CPU. De randen/afgebroken hoekjes zijn niet relevant.

Bij een afgebroken core heb je inderdaad gerede kans dat jouw CPU het dan niet meer fatsoenlijk doet. Maar er kunnen meer oorzaken zijn. Aan jou om deze eens na te lopen: Hangen en Opstartproblemen troubleshooter :)

Verwijderd

Topicstarter
ben bang dat ie idd stuk is.... :(

bedankt voor de link trouwens BalusC! ik heb daar al al informatie vandaan kunnen halen...

Bios resetten is ook een goed idee, maar dat was de stap waar ik mee bezig was VOORDAT het stukje afbrak ;) (bios reset was niet gelukt)

gelukkig heb ik al amd 2000+ processers gezien op marktplaats voor 45 euro en minder... dat scheelt

Ik zal er eens een foto van maken... misschien dat iemand met wat meer verstand ervan wat meer over kan zeggen.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 15-09-2004 13:45 ]

• freggel
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23-07 14:08
Verwijderd schreef op 15 september 2004 @ 13:44:

[eenhooptekst]

gelukkig heb ik al amd 2000+ processers gezien op marktplaats voor 45 euro en minder... dat scheelt

[nogmeertekst]
voordat je dat doet, *klik*
Dan heb je 'm nieuw, voor iets meer. Check dit trouwens maar: *klik2* Als je een beetje centen hebt, heb je meer snelheid voor weinig. Gaat je pc ook weer wat langer mee.. :)

Verwijderd

En jij denkt dat een AMD64 gewoon op de plaats van een XP2000+ past? Lijkt me niet.
@TS: Ik zou ff de specs van het mobo nazoeken over wat voor CPU er op past. Het prijsverschil tussen een 2000+ en een 2500+ is wel aanwezig, maar de prestaties gaan er flink op vooruit. Bij een redelijk mobo kun je gewoon een 2500+ gebruiken.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Verwijderd schreef op 15 september 2004 @ 15:21:
En jij denkt dat een AMD64 gewoon op de plaats van een XP2000+ past? Lijkt me niet.
Eehh, check de titel van de prijslijst (AMD Athlon Processors) en scroll wat naar beneden, de alfabetische volgorde af, dan kom je XP's tegen B) Is dus gewoon een complete lijst van Athlons, alleen zijn ze bij de PW zo slim om de K7 en K8 samen te voegen (al komt daar op termijn wel verandering in ;) ).

• freggel
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23-07 14:08
BalusC schreef op 15 september 2004 @ 15:23:
[...]
Eehh, check de titel van de prijslijst (AMD Athlon Processors) en scroll wat naar beneden, de alfabetische volgorde af, dan kom je XP's tegen B) Is dus gewoon een complete lijst van Athlons, alleen zijn ze bij de PW zo slim om de K7 en K8 samen te voegen (al komt daar op termijn wel verandering in ;) ).
_/-\o_ dank u.

Verder, MMMMM, helemaal waar. Een 2500+ is een goede keus, en met een beetje mazzel kan je 'm na het unlocken ook nog flink harder laten lopen.. En dat voor 70 - 80 euro.

Verwijderd

Topicstarter
o.k. thanx guys! Die links zijn idd... handig, helaas heb ik geen geld voor echt een goeie processor momenteel... ik kijk wel rond voor een leuk setje.... (mobo + proc)

• rvanlooijen
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-06-2021
BalusC schreef op 15 september 2004 @ 13:26:
Dat heeft weinig met koeling te maken. Het gaat bij de koeling erom dat de heatsink strak contact maakt met de vlakke core van de CPU. De randen/afgebroken hoekjes zijn niet relevant.

Bij een afgebroken core heb je inderdaad gerede kans dat jouw CPU het dan niet meer fatsoenlijk doet. Maar er kunnen meer oorzaken zijn. Aan jou om deze eens na te lopen: Hangen en Opstartproblemen troubleshooter :)
Dat ben ik toch niet helemaal met je eens, wat de koeling betreft dan, stel de cpu werkt nog goed (komt vaak zat voor), dan zal deze in de praktijk toch een stuk moeilijker te koelen zijn dan voorheen. Dit komt doordat een core niet recht, maar schuin afbrokkelt, maar onder die nu schuine rand zitten schakelende transistoren, waarvan de hitte nauwelijks wordt afgevoerd.

Kortom: afgebrokkelde maar werkende core is vaak wel degelijk moeilijker te koelen.

Wat betreft TS: probeer het en je weet t, tenzij hij echt veel te heet wordt kan je er weinig mee slopen.

• Rey Nemaattori
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16-07 14:52
Verwijderd schreef op 15 september 2004 @ 13:44:
ben bang dat ie idd stuk is.... :(

bedankt voor de link trouwens BalusC! ik heb daar al al informatie vandaan kunnen halen...

Bios resetten is ook een goed idee, maar dat was de stap waar ik mee bezig was VOORDAT het stukje afbrak ;) (bios reset was niet gelukt)

Ik zal er eens een foto van maken... misschien dat iemand met wat meer verstand ervan wat meer over kan zeggen.
Je denkt dat ie gesloopt is omdat er een stukje vanaf is of heb je um getest in een mbo en toen gecoludeerd dat hij vakkundig gecrushed is?

Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje

"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori

• Pixal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Dino78 schreef op 15 september 2004 @ 15:46:
[...]

_/-\o_ dank u.

Verder, MMMMM, helemaal waar. Een 2500+ is een goede keus, en met een beetje mazzel kan je 'm na het unlocken ook nog flink harder laten lopen.. En dat voor 70 - 80 euro.
waarom unlocken.. het enige wat je hoeft te doen met een 2500+ is van 166 op 200 mhz zetten

dan loopt ie als een 3200+ en word niet echt veel warmer ook

• Edwin van Cleef
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-11-2025

Edwin van Cleef

Werk veilig of werk niet

kijk eens in de bios wat de temps doen dat zou ik als eerste proberen
na hier wat postings te hebben gelezen kan dat idd een warmteprobleem zijn.
verder kan je even MBM5 installeren (zie meuktracker) wat je temps doen wanneer die niet te warm word en tot opeens reset dan zou je het ergens anders kunnen zoeken

Ik neem aan dat je koeler goed bevestigd zit
en dat hoekje aan de volledige buitenkant hoeft volgens mij geen probleem te zijn denk ik zolang hij opstart is hij nog niet overleden.
even je temps checken en vervolgens wanneer hij te warm word je koeler even goed bevestigen met koelpasta.
Uit ervaring weet ik dat die op een socket A soms lastig te monteren cq verwijderen is.
aandachtspunten voor zoiets is het goed bevestigen van je koeler (recht op socket anders zouden die pinnetjes ook kunnen breken)
wat koelpasta (ik gebruik zelf arctic silver 3 maar 5 schijnt beter te zijn) en niet meer dan een speldeknopje.
zorg dat je niet met je schroevendraaier uitschiet er zit op het metalen klipje waar je de koeler mee vastzet een kleine uitsparing past exact een klein formaat schroevendraaier tussen.

succes we horen het wel :)

computer voor alle werkzaamheden

• Schaapje_BlaaT
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 05-08 17:24
Probeer eens te starten op halve snelheid (na bios reset?)
als de temperatuur het probleem is zal die dan waarschijnlijk wel lang genoeg
werken om in de bios de temps af te lezen.
En starten zegt niet alles, mijn XP2000+ met een beschadigd hoekje startte ook maar bij stressen met burnK7 gaf ie het instantaan op bij temperaturen die hij aan zou moeten kunnen.

ASUS ROG Strix B650-A | AMD 7600X | Kingston 32GB DDR5 6000 CL36 | Kingston KC3000 1TB | Powercolor hellhound RX9070 16GB

• elinsen
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09-03 16:33

elinsen

Fear me......

o.k. thanx guys! Die links zijn idd... handig, helaas heb ik geen geld voor echt een goeie processor momenteel... ik kijk wel rond voor een leuk setje.... (mobo + proc)
En jij denkt dat een mobo + proc goedkoper is dan enkel een proc. Ik weet niet waarom je je processor uberhaupt eraf hebt gehad. Als dit is vanwege een mobo dat niet goed werkte kan ik me voorstellen dat je niet de gok neemt een proc aan te schaffen terwijl het mobo misschien dood is. Maar als je mobo in orde is, koop dat een 2400+ op 266MHz bus (2x 133MHz actually) en zet die erop. Dan heb je weer een snellere PC voor het laagst mogelijke van wat jij uit wil geven.

E.P.M. Linsen

• Edwin van Cleef
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-11-2025

Edwin van Cleef

Werk veilig of werk niet

elinsen schreef op 18 september 2004 @ 10:28:
[...]

En jij denkt dat een mobo + proc goedkoper is dan enkel een proc. Ik weet niet waarom je je processor uberhaupt eraf hebt gehad. Als dit is vanwege een mobo dat niet goed werkte kan ik me voorstellen dat je niet de gok neemt een proc aan te schaffen terwijl het mobo misschien dood is. Maar als je mobo in orde is, koop dat een 2400+ op 266MHz bus (2x 133MHz actually) en zet die erop. Dan heb je weer een snellere PC voor het laagst mogelijke van wat jij uit wil geven.
Daar hebben we laatst ook nog een draadje over gehad er kan een processor op tm een snelheid van 2600+
voor het geld van een vervangende cpu + mobo kan je die er mischien ook nog opprikken en kan je weer even vooruit

ik weet btw niet welk hoekje de TS bedoeld maar als je een klein stukje van de buitenkant beschadigd hoeft dat niet persee grote gevolgen te hebben

computer voor alle werkzaamheden

• m33p
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 14:25
Zoals hier boven wordt gezegt; ik heb een AMD 1300 gehad waar een flink hoekje vanaf was, en die werkt nu al 2 jaar zonder problemen. Het HOEFT dus geen consequenties te hebbben!

Verwijderd

Topicstarter
Heel erg bedankt voor de posts, ik post hier vaak wat zonder zinnige antwoorden op mijn vragen maar nu heb ik echt alleen maar zinvolle antwoorden gehad! Daarvoor mijn dank allemaal!
Ik weet nu dat een stukje van een processor afgebrokkeld niet meteen r.i.p. processor hoeft te betekenen... dat is wat ik wilde weten...

voor newbee's / 'doe het zelf dummie's' heb ik nog een goeie link gevonden die ik toch nog even wil meegeven in dit forum:
http://www.hardware.info/artikelen.php?id=36
Pagina: 1