Toon posts:

./configure: /bin/sh: bad interpreter

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik probeer OpenLDAP te compileren maar loop vast bij ./configure met de volgende foutmelding:

code:
1
-bash: ./configure: /bin/sh: bad interpreter: Permission denied

Zowel als gewone user als root. /bin/sh is een symlink naar /bin/bash. Ik kan bash gewoon opstarten (zoals je ziet is de foutmelding ook afkomstig van bash, dat is nl. mijn standaard-shell). Wat kan hier nu aan de hand zijn? De eerste regels van configure zijn:

code:
1
2
3
4
5
6
7
#! /bin/sh
#  $OpenLDAP: pkg/ldap/configure,v 1.510.2.24 2004/07/27 16:33:12 kurt Exp $
# from OpenLDAP: pkg/ldap/configure.in,v 1.478.2.21 2004/07/26 18:1505 hyc Exp

# En dan nog wat remarks

echo "Copyright 1998-2004 The OpenLDAP Foundation. All rights reserved."

Die echo wordt al niet uitgevoerd dus 't zou echt die eerste regel waarop hij fout loopt...

Ik heb bash 2.05b opnieuw geinstalleerd; verder gaat 't om Slackware 10.0 met 2.4.26-kernel.

• Creepy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-02 19:42

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

#!/bin/sh (zonder spatie) gok ik

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

Verwijderd

Topicstarter
dat had ik al geprobeerd maar helaas: nee...

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Is configure executable? (tip van http://www.linuxformat.co...pic&topic=6015&forum=1&10 gevonden met google).

Verwijderd

Topicstarter
Yup, 755-permissies.

• Flydude
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10:03

Flydude

Mighty pirate

Het zou natuurlijk geen drol moeten uitmaken, maar wat doet: sh ./configure ?

(was ooit ergens de oplossing bij mij)

I am rubber, you are glue

Verwijderd

Topicstarter
Hee, dan gebeurt er iets meer:

code:
1
2
3
4
Copyright 1998-2004 The OpenLDAP Foundation. All rights reserved.
Restrictions apply, see COPYRIGHT and LICENSE files.
./configure: build/version.sh: /bin/sh: bad interpreter: Permission denied
configure: error: could not determine version

• blaataaps
  • Niet online
Is build/version.sh ook executable? :)

Verwijderd

Topicstarter
yup :)

Tsja, 't is gewoon de standaard LDAP-stable (2.2.15), gewoon ge-untar'd (tar -xzvf openldap-stable-20040822.tgz). Ik concludeer hieruit dat deze versie stable is sinds 22-8-04 dus dat de uitgepakte source wel goed zal zijn, maar dat het probleem ergens op mijn systeem zit..

• Flydude
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10:03

Flydude

Mighty pirate

Je zou bijna gaan denken dat dit configure scriptje (en z'n subscripts) alleen maar sh spreekt en geen bash. Wat toch wel erg vreemd is.

Niks op google te vinden?

Edit --
Bovenstaande is inderdaad onzin... Wat zegt ls -l over je linkje? Zou kunnen dat het linkje ietwat brak is.

[ Voor 28% gewijzigd door Flydude op 15-09-2004 12:51 ]

I am rubber, you are glue

• blaataaps
  • Niet online
Is het filesystem waarop je dit probeert toevallig gemount met de noexc optie? Dan krijg ik namelijk hier dezelfde foutmelding :)

Verwijderd

ik heb ook eens zoiets aan de hand gehad, bleken er dos line endings<CR:LF> in de file te staan :|
ik gebruikt vi om de file te editten, maar die sprong dus automatisch in dos-line-end mode, waardoor het niet te zien was en het me toch een dag heeft gekost om uit te vogelen wat er aan de hand was...

in unix line end mode krijg je ^M aan het einde van de regel te zien als er dos line ends gebruikt worden.

maar ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat dit jouw probleem is... tenzij je de filetje met een windows/dos editor hebt aangeraakt...

edit:

goeie tip, blaataaps , daar had ik zelf op moeten komen :z

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 15-09-2004 13:04 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik probeer 't uit te voeren op 't root-filesystem, die is (volgens fstab) niet gemount met noexec. Geprobeerd op een ander file-system maar dan krijg ik dezelfde error. Volgens fstab wordt geen enkel filesysteem met de optie noexec gemount.

Het archief (dus niet de uitgepakte source) heeft wel op een samba-share gestaan. Ik heb 'm opnieuw gedownload en uitgepakt, dit keer is er geen samba-fs tussen gekomen, maar nog steeds 'tzelfde.

In vim en mcedit waren geen ^M's te zien. Vim ken ik niet zo goed, maar volgens mij laat mcedit ze wel zien als ze er zijn.

Het is overigens een vrij nieuw geinstalleerd servertje en ik weet niet zeker of ik hierop al software gecompileerd heb. Misschien heeft het dus wel nooit gewerkt. Maar het is een vrij standaard Slackware-installatie dus het zou gewoon moeten werken.

• blaataaps
  • Niet online
Verwijderd schreef op 15 september 2004 @ 13:21:
Ik probeer 't uit te voeren op 't root-filesystem, die is (volgens fstab) niet gemount met noexec. Geprobeerd op een ander file-system maar dan krijg ik dezelfde error. Volgens fstab wordt geen enkel filesysteem met de optie noexec gemount.
Niet dat het in dit geval zo hoeft te zijn, maar fstab geeft niet aan op welke manier filesystems daadwerkelijk gemount zijn, daar heb (had eigenlijk, tegenwoordig niet meer accurraat en betrouwbaar) /etc/mtab voor, tegenwoordig kun je beter de output van "mount" zonder args bekijken, of de inhoud van /proc/mounts .

Verwijderd

Topicstarter
Hoei, held!! De directory waarin ík 't deed stond inderdaad toch op een schijf die met noexec gemount was... Boel uitgepakt in /tmp (wel op root-fs, geen noexec) en configure draait als een zonnetje. Bedankt iedereen! :)
Pagina: 1