geluidskaart met tulp aansluitingen

Pagina: 1
Acties:
  • 339 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• zwartemerel
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 27-02 23:02

zwartemerel

uhm.. niets aparts te melden

Topicstarter
hoi...

ik heb een probleempje aan deze zijde..

zodra ik m`n pc achter m`n fm zender hang hoor ik een irritante hoge pieptoon

na wat navraag gedaan te hebben hoorde ik dat dat misschien opgelost is, wanneer ik in m`n pc een geluidskaart zet met tulp aansluitingen, dan is het misschien over.

want dat piepen heeft iets met een aardlussen te maken volgens iemand die ik erbij gehad heb, nu heb ik al geprobeerd de pc ongeaard te laten draaien, dus op een stopcontact zonder aarde, maar dat helpt ook niet echt, en het zit in de pc want hang ik een pickup of cdspeler achter het mengpaneel hoor ik niets, maar zodra ik de stekker (3,5" jackplug ?) in de pc druk hoor ik de pieptoon,

en nu het rare zelfs wanneer de pc uit staat en NIET in de stroom zit piept ie nog en zodra ik dan de kast aard, piept ie nog harder.

iemand idee`n

groeten henri

--->--> www.zwartemerel.nl <--<---

• hilbren
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-02 07:39
een aardlus kan je niet opheffen door gebruik te maken van andere connectoren.

wat je kan doen is je computer in een niet geaard stopcontact steken (makkelijkste, maar niet de beste oplossing!!)

een andere optie is je audio signaal galvanisch scheiden, dmv een trafo 1:1
op die manier kan alleen de audio naar je zender toe...

gewoon even naar je elektroboer en even vragen of hij een 1:1 audio trafo heeft liggen.

ik heb ook wel eens gezien (bij een antenne aansluiting) dat het met condensatoren kan... ik weet alleen niet of dit ook gaat lukken met je audio :?

• ritsjoena
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16-06-2024
Als ik je goed begrijp stuur je het geluid van je pc via de line-out naar je FM-zender.
En dit geeft een pieptoon.

Ik ken geen kaarten met een tulpaansluiting, behalve versies met een breakout bracket (bv audigy platinum). Je kunt natuurlijk altijd een minijack->tulp verloop nemen. Ik heb trouwens moeite te begrijpen dat hier het probleem in zit.

Kun je ter experiment geen hifi-stereo-out naar je zender sturen? Of je pc-geluid naar je stereo?

Is er niet iets anders in de beurt dat interfereert met je audiosignaal?

• zwartemerel

zwartemerel

Topicstarter
"wat je kan doen is je computer in een niet geaard stopcontact steken (makkelijkste, maar niet de beste oplossing!!)"

Heb ik al geprobeerd, maar dat helpt dus niets.

"Kun je ter experiment geen hifi-stereo-out naar je zender sturen? Of je pc-geluid naar je stereo?"

is ok getest, anders niets geen problemen als ik gewoon zelf luister, alleen wanneer hij de zender in gaat, dus inplaats van aansluiten op zender, sluit ik hem aan op een versterker, dan geen last.

en zoals ik al zei andere apparatuur heeft geenlast van pieptonen.

en wat zal een 1:1 audio trafo ongeveer kosten?

Ik had het over tulpstekkers want dat werd me aanbevolen, maar misschien kan het ook wel met de "gewone" aansluitingen. kheb er nu maar een safeway 4.1 in zitten, met een CMI 8738 chipset dacht ik , dus niet echt duur zeg maar.

• zwartemerel

zwartemerel

Topicstarter
en wat zal een 1:1 audio trafo ongeveer kosten?

ff gegoogled

http://www.soundbyron.nl/.../huurprijzen%20geluid.htm

DI's en trafo's
Audio scheidingstrafo 1:1 mono € 2.50
Audio scheidingstrafo 1:1 stereo € 5.00

zoiets, of is dit duur/goedkoop?

|EDIT:
Oeps was verhuur

[ Voor 8% gewijzigd door zwartemerel op 15-09-2004 11:53 ]

• Jasper Janssen
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18-04-2025
Een echte goeie scheidingstrafo voor audio is *fucking* duur. Denk in de vele tientallen. Een cheapo die niet zo geweldig is (en let's face it, hij gaat een hobby-FM zender in..) kan voor een stuk minder. Steek de computer eens in een verlengsnoer samen met de zender (of waar je de audio dan precies inprikt). Sommige types aardlus verminderen dan.

• vivo53280
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17-02-2019
terratec ewx 24/96 heeft tulp op de kaart

• zwartemerel

zwartemerel

Topicstarter
kga ut thuis allemaal even proberen, kzit nu op school.

bedankt voor je reacties

terratec ewx 24/96

zal wel niet wat worden want die prijs is +/- 180 euries

als iemand nog wat weet of een reactie heeft

laat het even hier achter , alles kan een oplossing zijn

alvast bedankt
henri

• vingerfrits
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 06-01-2022

vingerfrits

A.K.A. Badmuts

Al andere geluidskaart geprobeerd? of misschien is dat kabeltje wel kapot probeer eerst die eens te vervangen ;)

Asus P5PL2, Intel Pentium D 945, 2GB DDR2, GeForce 7900 GT

• Jasper Janssen
Check ook http://www.dself.dsl.pipe.../groundloops/grndloop.htm eens. Goeie uitleg over wat ground loops zijn, waar ze van komen, en wat je ertegen kan doen.

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-04 12:03

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Wat bedoel je met een FM-zender?

Een radio?

Aardlussen ontstaan doordat meerder geaarde apparaten niet op 1 centraal aardpun aangesloten worden. Mocht die FM-zender een radio zijn, en mocht die op de kabel aangesloten zijn, dan zit daar je probleem. Je radio heeft aarde via de kabel en je PC heeft aarde via jouw stopcontact. Probeers eens een eigen antenne te gebruiken ipv de kabel. Als je FM-zender geen radio is, dan uitleggen wat het wel is, want dan gaat bovenstaand verhaal niet op.

This footer is intentionally left blank

• zwartemerel

zwartemerel

Topicstarter
"Al andere geluidskaart geprobeerd? of misschien is dat kabeltje wel kapot probeer eerst die eens te vervangen "

ook even met andere pc geprobeerd al, maar die had Onboard Audio, die had er minder maar nog wel last van piepen

• zwartemerel

zwartemerel

Topicstarter
de zender, is een fm zender die draait op de 97.0 mhz

stuurzender weet ik zo geen type van maar heeft ongeveer een uitgang van 2-4 watt die vervolgens een enkele CX van 350watt ingaat, maar hij piept ook al heb je alleen de stuurzender aanstaan

• Jasper Janssen
zwartemerel schreef op 15 september 2004 @ 13:26:

stuurzender weet ik zo geen type van maar heeft ongeveer een uitgang van 2-4 watt die vervolgens een enkele CX van 350watt ingaat, maar hij piept ook al heb je alleen de stuurzender aanstaan
Goh.. en heb je een licentie om 350 Watt te pompen op de gewone FM-broadcast band? ;)

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:01

remco_k

een cassettebandje was genoeg

zwartemerel schreef op 15 september 2004 @ 13:26:

ah, een babyfoon met een grote knalpijp eronder dus...

[flauw]
je weet toch dat meneer agentschap telecom snelheidscontroles houd heh?
FLITS! @#$
en dat die boetes meer dan 2 euro zijn...
[/flauw]

Ga eens staps gewijs testen, zet je stuurzender EN eindtrap aan, trek ALLE connectors uit je computer (als ie uitstaat dus), en plug de line-out in op je stuurzender.
Check of je nu al een piep hebt.
Hang nu weer spanning + keyboard + muis op je computer en start 'm op (ja, zonder monitor).
Heppie piep?
Sluit de monitor aan.
Heppie piep?
Zet de monitor aan.
Heppie piep?
.... en zo ga je alle andere randapparatuur langs, totdat je piep hoort.

Post dat hier, en dan denken we weer verder met je mee.

[vraag]
Heb je verder NIETS tussen je pc en zender hangen, geen compressor/limiter/clipper???
[/vraag]
oja, een geluidskaart met tulp aansluiten zal geen verschil uitmaken, misschien per toeval, maar dat heeft dan niets met de tulp aansluitingen te maken.
Ik denk dat je "tip gever" XLR bedoelde... (met ground lift)

[ Voor 9% gewijzigd door remco_k op 15-09-2004 14:34 ]

Alles kan stuk.

• zwartemerel

zwartemerel

Topicstarter
idd babyfoon met grote knalpijp ;) (wat niet mag is mooi :P )

ik kom er vanavond niet meer aan toe maar wat ik zoiezo kan proberen is dus de stroom van de pc op zelfde kabel als de zender, en pc rechtstreeks op de zender.

lukt dat niet ga ik het volgende week proberen met andere stuurzender :/

al vast weer bedankt voor de reacties

henri

_/-\o_ Elke reactie is nog welkom hoor _/-\o_

• Krypt
  • Laatst online: 12-02 20:18
Een aardlus is een bromtoon van 50hz; dus als het een hoge toon is dan heeft het waarschijnlijk niets te maken met aarde maar meer meer inteferentie van andere componenten in je systeem (let's say CPU ed)

Pvouput live

• Jasper Janssen
Krypt schreef op 15 september 2004 @ 17:53:
Een aardlus is een bromtoon van 50hz; dus als het een hoge toon is dan heeft het waarschijnlijk niets te maken met aarde maar meer meer inteferentie van andere componenten in je systeem (let's say CPU ed)
+meestal. Niet alle aardlussen zijn storingen opgepikt van de 230, er kunnen ook storingen opgepikt worden van andere dingen. Zeker met een FM zendversterker er vlak naast..

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:01

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Krypt schreef op 15 september 2004 @ 17:53:
In dit geval kan het ook een signaal zijn wat opgewekt is in de stuurzender of eindtrap en die weglekt via je audio kabel naar aarde.
Da's op zich ook een aardlus (of heeft dat nou een andere naam??) en de oplossingen zullen zo'n beetje hetzelfde zijn.

Alles kan stuk.

• tita_tovenaar
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10-03 21:55
Zit de stuurzender wel in een HF dichte behuizing en niet in een open bakje,wat je vaak ziet.
Pc's kunnen ook nog wel eens storen op hf apperatuur,helemaal als er goedkope onderdelen in de filters ed zit.

Soms weet ik het ook niet meer.........

Verwijderd

Heb je een stereocoder voor je zender? Misschien dat deze over de zeik gaat en hoor je de piloottoon?

• zwartemerel

zwartemerel

Topicstarter
hartelijk dank voor je reacties, ik ben de piep kwijt
( nou jah ik, uhm de rest van kameraden natuurlijk ook)

kwas er zelf niet bij maar men heeft op aanraden van jullie een 1:1 adapter tussen gezet,

teminste dat denk ik, kameraad had het over klein kastje waar je tulp stekkers in drukt , en aan de andere kant komen ze er ook weer via een tulp aanlsuiting uit, duss.

verder gaan we toch nog even kijken naar de reactie van :

In dit geval kan het ook een signaal zijn wat opgewekt is in de stuurzender of eindtrap en die weglekt via je audio kabel naar aarde.
Da's op zich ook een aardlus (of heeft dat nou een andere naam??) en de oplossingen zullen zo'n beetje hetzelfde zijn.

dit kan ook nog best een oorzaak zijn, allemaal HARTELIJK DANK voor jullie reacties.. ik ben er nu dus uit

als ik weer wat heb , weet ik waar ik wezen moet :)

groeten en mzzl

groeten

Henri

Veld FM - 97.00 Mhz O-)

Verwijderd

Heb vroeger ook wel eens gespeeld met FM-zenders, tot de RCD :( op de stoep stond. :'( Alle audioaansluitingen van alle apparaten (Mengpaneel, stereo-encoder, pre-emphasis, limiter/compressor en stuurzender) waren voorzien van varkensneusjes. Weet niet meer precies welke waarden erbij horen, maar hier vind je wat meer info.
Pagina: 1