[MySQL / MS Access] Ontwikkelen in MS Accesss voor MySQL? *

Pagina: 1
Acties:

• hydex
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 25-04 11:24
Ik heb jullie hulp even nodig. Ik sta namelijk voor een dilemma. Ik heb 10 weken de tijd om een database inelkaar te zetten. Deze database bevat veel relaties. Ik heb ervaring met Ms access, maar de opdrachtgever (mijn stage) wil een mysql database. Nu zit ik erover te denken om de database in msaccess te ontwikkelen en deze daarna te converteren? Dit kan een hoop tijdswinst opleveren omdat ik me dan niet hoef te verdiepen in mysql relaties e.d Het probleem is dat ik niet weet of een goede conversie mogelijk is. Ik weet dat er veel topics over dit probleem gaan, maar ik hoor bar weinig ervaringen van mensen.

Wat raden jullie aan? Ik heb nog nog 8 weken over...

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19:24

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

Conversies zijn meestal gedoemd om te mislukken; je hebt er wel tooltjes voor, maar deze werken niet allemaal even goed :) Sowieso is de SQL syntax op een aantal punten anders (afaik kent MySQL geen TOP-functie en MS Access geen LIMIT).

Maar joins e.d. is een onderdeel van SQL; deze komen zowel als in MySQL als MS Access voor :) Daar zit in principe geen verschil in. :) Relationele integriteit is afhankelijk van de versie van MySQL; ik geloof dat niet dat alle versies het ondersteunen (als MySQL het al ondersteunt) :)

Gratis titlechange trouwens ook gedaan :)

[ Voor 14% gewijzigd door gorgi_19 op 15-09-2004 11:08 ]

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

• kvdveer
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06-11-2025

kvdveer

Z.O.Z.

Da's makkelijk: mysql kent geen relaties (in de vorm van foreign keys), dus daar hoef je je niet in te verdiepen.
Aangezien het een stageopracht betreft is het toch juist het idee dat je wat leert? Waarschijnlijk doe je jezelf er een lol mee om het in mysql te gaan doen.

Access converteren naar mysql is overigens geen pretje. Het kan wel, maar ik zou het proberen te voorkomen, zeker als je geen grondige kennis van mysql hebt.

edit:
met innodb krijg je plotseling wel toegang tot foreign keys, maar dat is niet standaard-mysql

[ Voor 16% gewijzigd door kvdveer op 15-09-2004 11:09 ]

Localhost, sweet localhost

• farlane
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22-05 16:53
Ik raad je aan om je te verdiepen in MySQL . De problemen die je gaat tegenkomen kun je niet oplossen als je het geheel gefabriekt hebt in Access, en weinig afweet van MySQL.

De tijdwinst die je hebt gemaakt tijdens het ontwerpen zal snel verdwijnen ben ik bang.

Somniferous whisperings of scarlet fields. Sleep calling me and in my dreams i wander. My reality is abandoned (I traverse afar). Not a care if I never everwake.

• hydex
Bedankt ik kan hier wat mee. Vreemd dat mysql niet met relaties werkt, maar ik zal me daar eerst eens in gaan verdiepen hoe dit precies zit. Ik was idd al bang voor het feit dat converteren een ramp zou worden.

Verwijderd

hydex schreef op 15 september 2004 @ 11:00:

Ik zou het meteen in mysql ontwikkelen. Als je het idee van databases begrijpt dan is de overgang van msAccess naar mysql geen probleem.

Persoonlijk zou ik dus ontwikkelen met mysql en om alles makkelijk te maken gebruik maken van een tooltje, zoals mysqlFont http://www.tweakers.net/meuktracker/5970.

• bigbeng
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 26-11-2021
Nog beter zou zijn om je datamodel los van de te gebruiken database zou ontwikkelen. Tools a'la PowerDesigner of Visio zijn hiervoor goed geschikt. Je mikt en klikt dus eerst een logisch of relationeel model in elkaar en genereert vervolgens met de betreffende tool een script voor een ondersteund RDBMS.

Hoewel je low-level database kennis hier niet sterker van wordt, leer je wel op een abstractere manier naar databases kijken.

Maar goed, het is maar een suggestie, ik hou er zelf ook altijd wel van om lekker aan te modderen met een specifieke database ;)

En misschien kunnen de tweakers hier je nog wel een gratis tooltje aanraden waarmee je datamodellen kunt maken en scripts genereren.

• Brothar
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-02 09:14

Brothar

meester

Voor een groot deel ben ik het met BigBeng eens.
1 Als we nu eerst 's kijken naar MySQL en MSAccess, dan valt op dat beide databases zijn, maar dat MsAccess tevens de front-end bevat (of ben ik nu abuis ?).
2 Access kent een functie genaamd "relationships", waarmee relaties tussen tabellen visueel worden weergegeven. Bij mijn weten kent MySQL dat nog niet.
Met deze functionaliteit kun je heel mooi je datamodel ontwikkelen.
3 Access (ik spreek vanuit versie 6.5) kent tevens de mogelijkheid van Export naar hetzij Oracle, hetzij MSSQLServer.
Deze export geeft (ook ?) in een tekstbestand de DML voor het cree:eren van de tabellen.

M.aw: ik zou Access gebruiken om snel een datamodel in elkaar te zetten - en dit eventueel af te maken met schermen, om zo met de opdrachtgever de functionaliteit af te stemmen (MSaccess om te prototypen dus),
om daarna de exportfunctie te gebruiken om te database in MySQL om te zetten.
Het leuke is dat de Access-schermen dan naar mijn mening óók herbruikt kunnen worden, via een ODBC-koppeling naar de MySQL-database als uiteindelijke front-end (maar gezien de licentie voor elke gebruiker zal je opdrachtgever dat wellicht niet wensen).
(Achtergrond van mijn reactie: Een 5-6 jaar terug heb ik zo Access gebruikt voor een SQLServer database die ik met Delphi ging benaderen [CRM toepassing voor assurantietussenpersoon + toepassing voor personeelszaken]. Vorig jaar heb ik eenmaal MySQL geïnstalleerd, en tevens MySQLadmin).

[ Voor 9% gewijzigd door Brothar op 16-09-2004 00:20 ]

eagle

• hydex
Ik werk hier op een linux bak en ik heb gehoord dat je in Dia een ERD kunt maken en deze vervolgens kunt exporteren naar Mysql scripts. Zodra ik weet hoe dit precies zit zal ik jullie mijn ervaringen delen.

• avon
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 27-06-2025
Zelf zit ik ook met dit dilemma, in dit geval echter met een ms-access database die uit de
kluiten aan het groeien is. Probleem is alleen dat My-Sql de Autonummerings waarde:
Replicatie-id niet gebruikt waarbij ik dus alle relatie's opnieuw moet gaan leggen op een
nieuw veld |:(

Gratis webwinkel beginnen? Met Onetoshop.com kunt u direct beginnen!

• MrBarBarian
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07-03-2023
hydex schreef op 15 september 2004 @ 11:00:
Ik heb jullie hulp even nodig. Ik sta namelijk voor een dilemma. Ik heb 10 weken de tijd om een database inelkaar te zetten. Deze database bevat veel relaties. Ik heb ervaring met Ms access, maar de opdrachtgever (mijn stage) wil een mysql database. Nu zit ik erover te denken om de database in msaccess te ontwikkelen en deze daarna te converteren? Dit kan een hoop tijdswinst opleveren omdat ik me dan niet hoef te verdiepen in mysql relaties e.d Het probleem is dat ik niet weet of een goede conversie mogelijk is. Ik weet dat er veel topics over dit probleem gaan, maar ik hoor bar weinig ervaringen van mensen.

Hmm, als ik je stagebegeleider zou zijn, en hier achter zou komen.. Zou je van mij een dikke onvoldoende krijgen.. zeker als je op HBO-niveau of hoger zit..

Dat je bepaalde kennis niet bezit is geen probleem, als je maar je best doet zo snel mogelijk deze kennis op te doen.

iRacing Profiel

Pagina: 1