Voor een groot deel ben ik het met BigBeng eens.
1 Als we nu eerst 's kijken naar MySQL en MSAccess, dan valt op dat beide databases zijn, maar dat MsAccess tevens de front-end bevat (of ben ik nu abuis ?).
2 Access kent een functie genaamd "relationships", waarmee relaties tussen tabellen visueel worden weergegeven. Bij mijn weten kent MySQL dat nog niet.
Met deze functionaliteit kun je heel mooi je datamodel ontwikkelen.
3 Access (ik spreek vanuit versie 6.5) kent tevens de mogelijkheid van Export naar hetzij Oracle, hetzij MSSQLServer.
Deze export geeft (ook ?) in een tekstbestand de DML voor het cree:eren van de tabellen.
M.aw: ik zou Access gebruiken om snel een datamodel in elkaar te zetten - en dit eventueel af te maken met schermen, om zo met de opdrachtgever de functionaliteit af te stemmen (MSaccess om te prototypen dus),
om daarna de exportfunctie te gebruiken om te database in MySQL om te zetten.
Het leuke is dat de Access-schermen dan naar mijn mening óók herbruikt kunnen worden, via een ODBC-koppeling naar de MySQL-database als uiteindelijke front-end (maar gezien de licentie voor elke gebruiker zal je opdrachtgever dat wellicht niet wensen).
(Achtergrond van mijn reactie: Een 5-6 jaar terug heb ik zo Access gebruikt voor een SQLServer database die ik met Delphi ging benaderen [CRM toepassing voor assurantietussenpersoon + toepassing voor personeelszaken]. Vorig jaar heb ik eenmaal MySQL geïnstalleerd, en tevens MySQLadmin).
[
Voor 9% gewijzigd door
Brothar op 16-09-2004 00:20
]