[ASUS A7V8X-X]xp 2500+ wil niet meer op stock speed lopen.

Pagina: 1
Acties:

• bloasfist
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11-08 23:22

bloasfist

Slot-A Crew

Topicstarter
Een vriend van me heeft een probleempje. Sinds een bepaalde tijd wil z'n CPU (de 2500+ uit de topictitle dus) niet meer op 166MHz*11 lopen. De volgende error wordt in het bios gegeven, en bij doorstarten blijft het beeld zwart.
Caution: According to CPU external frequency setting, system memory can only operate at frequency higher than or equal to 333 MHz, please make sure the DRAM maximum frequency is not less than 333 MHZ.
Nogal vreemd, want de geheugen frequency staat gewoon op 100%, ofterwijl 166MHz DDR=333MHz. Het lijkt erop dat er dus een 'error' in de caution message zit ;).

Verder geeft het zetten van de memory frequency op 333 nog deze caution:
Caution: Only support 1 certified DDR400 module on this product. For the certified module list, please check the manual or visit ASUS website for it's update.
Dit lijkt me niet erg relevant, het gaat hier immer over DDR333 modules :?.
Het is gewoon pc2700 geheugen, en in het verleden heeft het ook prima zo gelopen. Voltages e.d. staan allemaal op 'auto'.
Dingen die ik 'm al heb laten proberen:
• Bios reset
• laatste bios erin geflasht
• memtest86 (na 9 uur nog geen errors)
• geheugen eruit en erin.
• cpu fan schoongemaakt.
Specs voor de volledigheid: Asus A7v8x-x, 1*256Mb PC2700, Athlon XP2500+. Gedetailleerder weet ik het nu zo snel niet, tis niet mij pc. Op verzoek kan ik er natuurlijk wel achter komen.
Iemand nog suggesties? Want die cautions maken het eerder onduidelijker dan duidelijker wat er aan de hand is.

[ Voor 3% gewijzigd door bloasfist op 15-09-2004 11:37 ]

Je drinkt PiTT bier of je drinkt geen PiTT bier! Specs

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07:47
Het maakt wel degelijk uit welk type geheugen er op een mobo zit.
Er is een lijst van gecertificeerd geheugen waarnaar de error message verwijst.
Deze staat zo te lezen in je handleiding.
Dus wees slim en pak deze erbij.
http://usa.asus.com/prog/spec.asp?m=A7V8X&langs=09
Hier staat de lijst online, onderaan de pagina.
Er wordt op internet gezegd dat je nooit fout kunt zitten met Corsair, maar deze komt niet in de lijst voor.
Kijk of het geheugen in die lijst staat. Zo niet, dan wordt het niet ondersteunt. Dit betekent overigens niet dat het niet werkt, maar je hebt hier wel meer kans op.

Welk merk is je geheugen?

Het is naar mijn idee zo al duidelijk wat er bedoeld wordt, maar kan me voorstellen dat je er niks van snapt.

[ Voor 17% gewijzigd door Arunia op 15-09-2004 11:13 ]

• bloasfist

bloasfist

Slot-A Crew

Topicstarter
NielsOveres schreef op 15 september 2004 @ 11:04:
Het maakt wel degelijk uit welk type geheugen er op een mobo zit.
Er is een lijst van gecertificeerd geheugen waarnaar de error message verwijst.
Deze staat zo te lezen in je handleiding.
Dus wees slim en pak deze erbij.
http://usa.asus.com/prog/spec.asp?m=A7V8X&langs=09
Hier staat de lijst online, onderaan de pagina.
Er wordt op internet gezegd dat je nooit fout kunt zitten met Corsair, maar deze komt niet in de lijst voor.
Kijk of het geheugen in die lijst staat. Zo niet, dan wordt het niet ondersteunt. Dit betekent overigens niet dat het niet werkt, maar je hebt hier wel meer kans op.

Welk merk is je geheugen?

Het is naar mijn idee zo al duidelijk wat er bedoeld wordt, maar kan me voorstellen dat je er niks van snapt.
Die lijst waar je het over hebt geldt alleen bij DDR400 latjes. En dat is in dit geval helemaal niet relevant, aangezien we het gewoon over 333 dimmen hebben. De mem frequency is ook gewoon 333mhz. Dus het feit dat dit asus plankje alleen bepaalde DDR400 dimmen pikt heeft hier niets mee te doen.
Verder: al zou het hierover gaan: het systeem HEEFT met hetzelfde geheugen gewerkt. Het kan toch niet zo zijn dezelfde hardware op een dag ineens niet meer als gecertificeerd zou worden herkend?

• Arunia
Daar heb je gelijk in, die lijst geldt alleen voor de 400 geheugens. Had ik me even op verkeken. Mijn welgemeende excuses. :*)

Als het vroeger gewerkt heeft, dan zou het (mits de geheugen banken of het geheugen niet kapot is) nog gewoon moeten werken.

Ok,
we gaan even beginnen met het volgende:
werkt het geheugen afzonderlijk.
Dus eerst de ene dim in alle sloten een keer proberen.
Kijk of er een slot is dat niet werkt en/of het geheugen nog werkt.
Daarna de andere dim in alle sloten een keer proberen.
Kijken of het geheugen werkt.

Geeft het hierbij geen problemen.
Probeer dan het geheugen in de verschillende sloten.

Als één van de banken niet werkt, dan kun je bovenstaande alsnog proberen, maar dan die bank overslaan.

Je kunt ook nog eens de truuk met het gummetje proberen.
Zo heb ik nog eens een Geforce 2 kaartje geredt.
Men neme een gummetje (schoon!) het liefst zo'n blauwe met rode kant (die om pennen uit te gummen), maar een gewone witte mag natuurlijk ook.
Hierna pak je het geheugen beet en ga je gummen over de goude aansluitingen aan de onderkant van het geheugen. Dit doet men natuurlijk ook met de andere kant.
Hetzelfde doe je ook met het andere geheugen.
De reden dat dit werkt is dat de gum de aanslag weghaaldt.
Natuurlijk moet je dit niet te lang doen, anders verniel je de goude laag.
Een rood/blauwe pen gum is gemaakt om papier een stukje weg te slijten, vandaar dat dit beter werkt.

Succes

[ Voor 5% gewijzigd door Arunia op 15-09-2004 11:54 ]

• bloasfist

bloasfist

Slot-A Crew

Topicstarter
NielsOveres schreef op 15 september 2004 @ 11:53:
Daar heb je gelijk in, die lijst geldt alleen voor de 400 geheugens. Had ik me even op verkeken. Mijn welgemeende excuses. :*)

Als het vroeger gewerkt heeft, dan zou het (mits de geheugen banken of het geheugen niet kapot is) nog gewoon moeten werken.

Ok,
we gaan even beginnen met het volgende:
werkt het geheugen afzonderlijk.
Dus eerst de ene dim in alle sloten een keer proberen.
Kijk of er een slot is dat niet werkt en/of het geheugen nog werkt.
Daarna de andere dim in alle sloten een keer proberen.
Kijken of het geheugen werkt.

Geeft het hierbij geen problemen.
Probeer dan het geheugen in de verschillende sloten.

Als één van de banken niet werkt, dan kun je bovenstaande alsnog proberen, maar dan die bank overslaan.
Oke, zoals in m'n eerste post staat: het gaat maar om 1 dimm. Die dimm heeft ie in alle bankjes al geprobeerd. Geen resultaat.
Je kunt ook nog eens de truuk met het gummetje proberen.
Zo heb ik nog eens een Geforce 2 kaartje geredt.
Men neme een gummetje (schoon!) het liefst zo'n blauwe met rode kant (die om pennen uit te gummen), maar een gewone witte mag natuurlijk ook.
Hierna pak je het geheugen beet en ga je gummen over de goude aansluitingen aan de onderkant van het geheugen. Dit doet men natuurlijk ook met de andere kant.
Hetzelfde doe je ook met het andere geheugen.
De reden dat dit werkt is dat de gum de aanslag weghaaldt.
Natuurlijk moet je dit niet te lang doen, anders verniel je de goude laag.
Een rood/blauwe pen gum is gemaakt om papier een stukje weg te slijten, vandaar dat dit beter werkt.
Succes
Oke, trucje bijgeleerd. Maar dit lijkt me alleen relevant als het geheugen totaal niet meer herkend wordt neem ik aan? Het probleem is hier niet dat het neit meer werkt, maar dat de cautions komen als het geheugen op 166 (ddr333) staat. Op 133 (ddr266) werkt alles wel.

• Arunia
Ik moet eens leren lezen.
Ik zie nu dat het onderaan staat.

Sorry!

Ok,

die grafische kaart deed het ook maar half.
Soms wel soms niet.

Dus het is het proberen altijd waard.

Iedere computer knutselaar zou op z'n minst een stukkie gum bij z'n spullen moeten hebben. Het is heel vaak ze dat dat het verhelpt.
Maar het hoeft natuurlijk niet.

probeer anders het geheugen in een andere pc.
Dit staat niet in je startup post! haha! 8) Sorry moest ff.
Hiermee kun je misschien kijken of het wel werkt.
Anders een andere DIM proberen, maar dan moet je nagenoeg dezelfde hebben. Dus eerste optie werkt beter om het te testen.

Verwijderd

Ik zie in je startpost dar memtest 9 uur gedraaid heeft zonder fouten. Er staat ook dat je bij het doorstarten een zwart scherm krijgt. Verklaar je nader...
Als je wel kan starten op 133MHz, gebruik dan eens CPU-Z. Hierin kun je zien hoe de PC je geheugen ziet. Mogelijk herkent het mobo het bankje als PC2100. Een andere optie is het verhogen van het voltage op het geheugen. Standaard zou dit 2,5 of 2,6V moeten zijn, maar 2,8V is ook geen probleem. Mogelijk heeft het geheugen in de oude situatie net iets meer spanning gehad, waardoor het probleem draaide. Sommige bankje hebben gewoon wat meer prik nodig.

• bloasfist

bloasfist

Slot-A Crew

Topicstarter
Verwijderd schreef op 15 september 2004 @ 13:36:
Ik zie in je startpost dar memtest 9 uur gedraaid heeft zonder fouten. Er staat ook dat je bij het doorstarten een zwart scherm krijgt. Verklaar je nader...
Als je wel kan starten op 133MHz, gebruik dan eens CPU-Z. Hierin kun je zien hoe de PC je geheugen ziet. Mogelijk herkent het mobo het bankje als PC2100. Een andere optie is het verhogen van het voltage op het geheugen. Standaard zou dit 2,5 of 2,6V moeten zijn, maar 2,8V is ook geen probleem. Mogelijk heeft het geheugen in de oude situatie net iets meer spanning gehad, waardoor het probleem draaide. Sommige bankje hebben gewoon wat meer prik nodig.
Even voor de duidelijkheid: er is geen sprake van een oude en nieuwe situatie. Het probleem is van de een op de andere dag 'ontstaan'.
Maar misschien dat de voedingssituatie op de een of andere manier toch veranderd is. Ik zal eens even kijken wat CPU-Z zegt, en evt geheugen voltages opschroeven. Bedankt voor de tip!

[edit]
Hm... CPU-Z laat zien dat het om KINSGTON PC3200 RAM gaat. Dat zal het probleem dus niet zijn. Verder staan de cas latencies ook conservatief (3-3-3-7). Voltage weet ik niet, aangezien dat in zijn huidige bios niet aangepast kan worden. Dus ik ga even opzoek naar een modded/updated bios voor de A7V8X-X. Of bestaat er een proggie om dit on the fly in windows te zien en veranderen?

[ Voor 17% gewijzigd door bloasfist op 15-09-2004 17:34 ]

Pagina: 1