Een vriend van me heeft een probleempje. Sinds een bepaalde tijd wil z'n CPU (de 2500+ uit de topictitle dus) niet meer op 166MHz*11 lopen. De volgende error wordt in het bios gegeven, en bij doorstarten blijft het beeld zwart.
.
Verder geeft het zetten van de memory frequency op 333 nog deze caution:
.
Het is gewoon pc2700 geheugen, en in het verleden heeft het ook prima zo gelopen. Voltages e.d. staan allemaal op 'auto'.
Dingen die ik 'm al heb laten proberen:
• Bios reset
• laatste bios erin geflasht
• memtest86 (na 9 uur nog geen errors)
• geheugen eruit en erin.
• cpu fan schoongemaakt.
Specs voor de volledigheid: Asus A7v8x-x, 1*256Mb PC2700, Athlon XP2500+. Gedetailleerder weet ik het nu zo snel niet, tis niet mij pc. Op verzoek kan ik er natuurlijk wel achter komen.
Iemand nog suggesties? Want die cautions maken het eerder onduidelijker dan duidelijker wat er aan de hand is.
Nogal vreemd, want de geheugen frequency staat gewoon op 100%, ofterwijl 166MHz DDR=333MHz. Het lijkt erop dat er dus een 'error' in de caution message zitCaution: According to CPU external frequency setting, system memory can only operate at frequency higher than or equal to 333 MHz, please make sure the DRAM maximum frequency is not less than 333 MHZ.
Verder geeft het zetten van de memory frequency op 333 nog deze caution:
Dit lijkt me niet erg relevant, het gaat hier immer over DDR333 modulesCaution: Only support 1 certified DDR400 module on this product. For the certified module list, please check the manual or visit ASUS website for it's update.
Het is gewoon pc2700 geheugen, en in het verleden heeft het ook prima zo gelopen. Voltages e.d. staan allemaal op 'auto'.
Dingen die ik 'm al heb laten proberen:
• Bios reset
• laatste bios erin geflasht
• memtest86 (na 9 uur nog geen errors)
• geheugen eruit en erin.
• cpu fan schoongemaakt.
Specs voor de volledigheid: Asus A7v8x-x, 1*256Mb PC2700, Athlon XP2500+. Gedetailleerder weet ik het nu zo snel niet, tis niet mij pc. Op verzoek kan ik er natuurlijk wel achter komen.
Iemand nog suggesties? Want die cautions maken het eerder onduidelijker dan duidelijker wat er aan de hand is.
[ Voor 3% gewijzigd door bloasfist op 15-09-2004 11:37 ]
Je drinkt PiTT bier of je drinkt geen PiTT bier! Specs