Toon posts:

[Apache2] '10061 connection refused' na paar dagen? *

Pagina: 1
Acties:
  • 131 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Sinds de laatste windows update valt mijn website regelmatg uit de lucht. Vreemd is dat deze pas na ongeveer 2 dagen off-line gaat en dat de browser dan de mededeling geeft: 10061 connection refused (zowel firefox als IE, zowel extern als LAN).

Aan de router ligt het dus niet want het werkt ook intern niet meer (zelfde foutmelding).

Software:
W2000pro
http: apache 2.0.50 (2.0.48 zelfde probleem)
ftp: guildftp
CS 1.6 server (steam)
Antivir
Zonealarm

Hardware:
P3-800MHZ
256MB SD133
Asus Cusl2
Realtek 10/100
Snel genoeg hiervoor dus… en bovendien een retestabiele machine :)

Nu heb ik de server ook gedraaid met alles verder uit (geen ftp, geen CS, geen antivir, geen firewall). Zelfde probleem trad toen op na een dag.

Geen virus/adware/spyware te vinden

Dit probleem is (denk ik) ontstaan na de laatste keer dat ik winupdate heb gedraaid, er werden toen 7 dingen gepatchd (geen idee meer welke dat waren natuurlijk).

Voorheen werkte dit volledig stabiel met bovengenoemde software.

De enige oplossing lijkt om de server te rebooten, hij komt dan zonder problemen automatisch weer online, waarna het probleem vanzelf na een of twee dagen weer ontstaat… :(

Er wordt verder niets anders gedaan op deze machine dan bovengenoemde servertaken, er hangen ook geen beeld/keyboard/muis aan, install is dus nog aardig “vers” hoewel een jaar oud ongeveer.

Mijn enige oplossing is nu nog een reinstall, ik hoop op andere oplossingen.

Site in mijn sig (zit nu op werk en de site is nu uit de lucht).
Niets relevants met search/faq kunnen vinden trouwens :(

edit: @ modje: SO in topictitel moet SA zijn... 8)7 please change

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 15-09-2004 11:15 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ok, een kleine subtiele :) kick en een update.

Het stoppen en dan weer starten van de apache service is genoeg om het weer te laten werken.

Het simpel herstarten in de console van apache werkte eerder niet (maar zal nogmaals proberen met de eerstvolgende keer dat de site weer down is).

Stoppen en dan weer starten kan zowel in de console van apache zelf als in windows services (zelfde effect, het werkt dan weer).
Let wel: de service was niet gestopt, op het oog draaide ie nog gewoon :?

Dezelfde foutmelding (10061 connection refused) krijg ik als ik zelf de service heb gestopt, het lijkt er dus op dat de service is gestopt als de site down is, hoewel windows en apache aangeven dat de service nog draait... :?

Firewall is uit

Local doet de site het ook niet meer (LAN, maar zelfs localhost doet het niet :? )

Ik hoop dat iemand toch nog een oplossing heeft anders wordt het zondag een nieuwe install... :/

Verwijderd

Topicstarter
Ok, laatste kick (please forgive me :)).

Restarten van de apache service werkt niet. Stoppen en dan weer starten wel. Zowel in windows als in apache zelf stond dat de service wel nog draaide...

Ik hoop dat iemand er nog iets op weet, anders doe ik een reinstall.

(Dit is dus de laatste kick, mocht iemand zich daaraan ergeren :))

Verwijderd

Topicstarter
Ok, dan, nog een kick:

Ik heb alles opnieuw geinstalleerd en werk nu met IIS 5.0 (standaard van W2000pro CD).

Het probleem blijft echter :? :? :? :?

Na heel erg veel zoeken lijkt het iets te maken te hebben met een kleine hickup in de netwerkverbinding met de server. Andere dingen (ftp, counterstrike-server, files) werken echter prima...

Zou het kunnen dat een hardwaredefect (netwerkkaart=realtek) dit probleem veroorzaakt?

• ultimateharry
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:12

ultimateharry

Team Slayer:-)

Hoe staan de leasetijden van de ip's op je router ingesteld? Ik ga er even van uit dat je dhcp gebruikt, misschien dat de router de ip van je server er even uit gooit en dat apache en IIS er dan de brui aan geven?

Verwijderd

Topicstarter
Er staat DHCP aan, maar niet voor mijn PC's.
DHCP van 192.168.0.10 to 138, mijn PC's zitten static in 192.168.0.2 - 9 (is een gemeenschappelijke verbinding in een studentenhuis, ik beheer het)

De server is dus static 192.168.0.2

• ultimateharry

ultimateharry

Mhh, vreemd. Logs goed nagekeken op relevante problemen?
"10061 connection refused" duid er op dat outbound connecties van de server geblokeerd worden. Dat het op localhost ook niet werkt is dan niet logisch.

[ Voor 47% gewijzigd door ultimateharry op 24-09-2004 11:48 ]

Verwijderd

Topicstarter
De rechten staan prima, het heeft eerder al gewerkt, alle andere dingen werken ook gewoon. De meest relevante fout lijkt deze (errorlog apache)
[warn] (OS 64)De opgegeven netwerknaam is niet langer beschikbaar. : winnt_accept: Asynchronous AcceptEx failed.
Echter, ik heb deze fout niet iedere keer gezien dat er een probleem was... maar minstens één keer leek het toch zeker die fout te zijn geweest die het probleem veroorzaakte.

Hier valt wel iets mee te vinden via google, echter zijn dat alleen maar vragen en geen antwoorden.

via
http://nagoya.apache.org/bugzilla/show_bug.cgi?id=21425
kwam ik op
http://support.microsoft.com/?kbid=325487

Dit doet mij vermoeden dat er een (weliswaar klein) hardware (of compatibiliteits) probleem is. De HW in de server is echter al in geen tijden veranderd dus wellicht is er iets anders in het netwerk wat het probleem veroorzaakt.

Nu wordt binnenkort wel het geheugen (256->512) en de netwerkkaart (realtek->3com) vervangen, wellicht dat dat helpt...

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 24-09-2004 12:56 ]

• ultimateharry

ultimateharry

De realtek kaarten zijn niet geweldig, maar volgens mij is de compatibiliteit onder windows prima. Ik gebruik zelf louter Intel en 3com, maar dat is vooral voor de performance.

Maar het zou idd zinnig zijn eens eens een andere NIC te gebruiken, aangezien het probleem zich voordoet onder zowel IIS en Apache.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de (al geplande) hardware upgrade gedaan.

Realtek --> 3com
256 MB --> 512MB corsair
andere utp kabel (niet nieuw) op andere poort op switch.

Probleem lijkt nu over te zijn, het zal dus wel aan de netwerkkaart of kabel hebben gelegen...

Verwijderd

Je sockets zijn op denk ik.

Even in je register meer open sockets toelaten.

Beetje zelfde verhaal als minder breedbandte in SP2 van XP zo te horen

Verwijderd

Topicstarter
Het lijkt me toch nauwelijks de bedoeling dat men na een clean install in het register iets moet instellen om zoiets simpels te doen als een website draaien (met IIS nog wel)

Maar goed, het is dus opgelost met eerdergenoemde hardwareupgrade.

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Dit is wel een uitermate vaag probleem :? Dus door geheugen en netwerk te vervangen heb je een Softwarematig probleem door een Windowsupdate verholpen :?

[SO Apache] Site weigert na 1 a 2 dagen > [Apache2] '10061 connection refused' na paar dagen? *

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

Verwijderd

Topicstarter
Het zal toevallig gebeurd zijn toen ik ook winupdate heb gedaan, ik kan niet precies iets aanwijzen waardoor het ontstaan zou kunnen zijn.

De foutmelding in apache2 wijst op een klein hardwareprobleem in het netwerkgebeuren. In de link die ik gaf naar microsoft (5 posts geleden) staat dat aangegeven;

Bij (onder andere) deze foutmelding:
Error 64: "The specified network name is no longer available" (ERROR_NETNAME_DELETED).

kunnen (oa) deze dingen aan de hand zijn:
* Network adapters and switch ports have mismatching duplex levels or transfer speed settings.
* Network adapters or switches with transmission rates of 10/100 megabits per second (Mbps) do not switch over correctly. Some autosense settings may not correctly detect the speed of some network adapters.
* The network adapter is incompatible with the motherboard or other hardware or software components and drivers.

Bij troubleshooting staat (oa) dan nog dit:
Swap the network cable between the failing system and the hub or switch.
Replace the network adapter with a network adapter that has been tested and proven reliable.
Manually set the network adapter of the computer that has connectivity problems to half-duplex and a lower speed.
en nog meer...

Opmerkelijk is dan wel dat alleen de http (zowel apache als IIS) er last van heeft :?. Wellicht is daarmee na deze fout de verbinding niet opnieuw in te stellen oid?

En goed, het geheugen zal het natuurlijk wel niet zijn geweest. Ik zou toch óf de netwerkkaart óf de kabel de schuld geven. De laatste heb ik weggegooid (toch zat van) en de kaart ga ik nog even testen als ik de tijd daarvoor vind.

Dus idd. Het probleem is nu wel weg, en ik heb _niets_ anders gedaan dan bovengenoemde hardwareupgrade... (zelfs mijn virusscanner niet geupdate... je weet maar nooit :z )

Ik was niet de enige met dit probleem, vandaar deze lange uitleg, ik hoop maar dat iemand er wat aan heeft... Ik heb deze oplossing overigens ook al aangedragen bij bugzilla, ik zal even bijhouden of dit voor meer mensen het probleem oplost.

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

In ieder geval netjes dat je de oplossing nog even zo uitgebreid post; hier zullen andere mensen zeker nog iets aan hebben :)

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

Pagina: 1