Toon posts:

VPN windows2003 Probleem Gateway

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik probeer een vpn server op te zetten en dat lukte mij ook tot vanmorgen
Ik heb mijn server een keer moeten rebooten en daarna kon er geen vpn verbinding meer mee gemaakt worden.
Ook kan ik op de server niet meer internetten.

Situatie
Lan1 = 192.168.X.130
Gateway = 192.168.x.1

Lan2 = 192.168.X.131
Gateway = 192.168.X.1

Op die gateway geeft hij een foutmelding.
Als ik nu 1 van de Lan(1 of 2) uitschakel dan doet mijn internet het wel weer.

Wat moet ik bij de Lan2 gateway invullen zodat mijn internet het gewoon blijft doen

Ik heb btw deze link uitgevoerd [rml][ 2003]Howto: Setup VPN server[/rml]

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 15-09-2004 10:41 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik kreeg de vorige POST niet weg, maar VPN werkt weer, alleen kan ik nog steeds niet internetten op mijn server.

Dit probleem is onstaan na het instellen van de VPN bij Routing and remote Access.
Als ik deze optie dus ook weer disable kan ik wel weer internetten.

Maar ik wil gewoon kunnen internetten als ik ook een vpn server draai

• G33rt
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-06-2022
Je kunt je posts niet trashen, dat kunnen alleen mensen met een rood kleurtje en modrechten in WOS. Sowieso help je anderen er mee als dit soort topics hier staan, zodat zij nog wat topics kunnen terugvinden. Als je je topic weg zou halen, kan dat dus niet meer :)

Verwijderd

Ik heb dit probleem ook gehad.
Ik was blijkbaar vergeten om NAT te installeren, hierna werkte het in ieder geval.

Verwijderd

Topicstarter
dit probleem is verholpen. Khad op de VPN Externe interface een gateway ingevuld na het verwijderen hiervan deed internet het weer!!!

Alleen nu kan ik vanuit mijn clients de server niet meer pingen.
Wel kan ik vanuit de client en mijn server mijn router pingen
Ip adressen zijn allemaal in de range 192.168.1.X
Als ik de routing and remote uitzet kunnen ze wel weer pingen?
Wat doe ik fout.
Op internet is er ook niet echt iets te vinden waar een standaard uitleg ofzo staat

Verwijderd

waar is die 2e interface voor dan ?
aangezien je alleen maar ipadressen uit dezelfde range gebruikt snap ik even de logica van de 2e interface niet.

Verwijderd

Topicstarter
de 1e nic is voor al het interne gedeelt ( Apache, FTP, Exchange)
de 2e nic wil ik puur voor alleen het VPN gebeuren

Verwijderd

kan je even een omschrijving van je netwerk geven dan? want snap nog steeds niet het nut van die 2e nic helemaal omdat die in dezelfde range zit als de rest.

Verwijderd

Topicstarter
okay.

Server Nic1 = 192.168.1.14 (Domein Controller Interne interface) Hier wil ik op laten draaien FTP en apache

Server Nic2 = 192.168.1.15 (VPN incoming interface)

Router_ip = 192.168.1.1 (MXstream verbinding DHCP, DNS)

Client = 192.168.1.103 (WindowsXP pro)

Dit is dus de situatie.

Het kan zijn dat al deze functies door 1 nic gedaan kan worden alleen ik wil het liever appart houden (als dat kan teminste).

Verwijderd

en de client ? wat gebruikt die als default gateway ?

als je server als default gateway dient kan je beter een apart subnet nemen voor je 2e nic en router.

als je router gewoon def gateway voor alles is kan je gewoon het best alles via die ene nic laten gaan die 2e nic geeft geen meer waarde alleen problemen.

je routing en remote access instellingen moeten dan ook alleen op ras server staan. routing moet uitgeschakeld zijn.
als je een 2e subnet gaat gebruiken dan moet routing weer wel aanstaan. je externe nic moet dan een def gateway ingevuld hebben en je interne niet. in routing bij static routes vul je dan een route in voor je interne netwerk.

Verwijderd

Topicstarter
mijn router fugeerd als gateway
Pagina: 1